trico331537
Flørter med forumet
Noen som vet når de nye endringene som Stortinget vedtok i dag blir gjeldene?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Huff, diskuterte akkurat dette med min konservative mor, som ikke vet at jeg er gravid ennå.
Jeg argumenterte med at NIPT kan få ned antallet senaborter, fordi folk nå får vite om trisomier så sent, at endel tar abort opp mot uke 18. Hvorpå hun glefser: da er det jo drap, da!
Tøft å få den i trynet, her man går i skvisen mellom gamle og nye lover, og i tillegg er «koronafast»... Håpet å snakke med fastlegen min igår ift å bestille prøve fra Danmark (må ha noen til å ta blodprøven), men hun var syk og jeg ble sendt til legestudent...
Er 8+2, så er veldig i villråde.
Huff, diskuterte akkurat dette med min konservative mor, som ikke vet at jeg er gravid ennå.
Jeg argumenterte med at NIPT kan få ned antallet senaborter, fordi folk nå får vite om trisomier så sent, at endel tar abort opp mot uke 18. Hvorpå hun glefser: da er det jo drap, da!
Tøft å få den i trynet, her man går i skvisen mellom gamle og nye lover, og i tillegg er «koronafast»... Håpet å snakke med fastlegen min igår ift å bestille prøve fra Danmark (må ha noen til å ta blodprøven), men hun var syk og jeg ble sendt til legestudent...
Er 8+2, så er veldig i villråde.
Hvordan gikk du frem for å få tatt testen? Sendes det til utlandet? Hvor mye kostet det? Ble noen spørsmål her nåDet er litt skummelt å komme mellom to lovverk som man gjør nå, men jeg tror det er mye enklere nå som det er vedtatt i stortinget. Jeg fikk tatt min nipt blodprøve hos fastlegen uten problem i dag.
Hvordan gikk du frem for å få tatt testen? Sendes det til utlandet? Hvor mye kostet det? Ble noen spørsmål her nå![]()
synes artikkelen er litt tvetydig. Først står det at det er vedtatt at nipt testen er tilgjengelig fra 01. Juli 2020, lenger ned står det at disse vedtakene skal iverksettes senest 1.januar 2021https://www.aftenposten.no/norge/po...dtok-flere-oppmykninger-av-bioteknologiloven?
Ja, leste det samme nå. Vi er litt for tidlig ute![]()
Takk for svarDu kan bestille testen fra Danmark eller Sverige. Du får da et kitt hjem med alt du trenger for å ta blodprøve. Du får noen til å ta blodprøven for deg og sender deretter pakken tilbake. Testen fra Danmark blir analysert i Usa, testen fra Sverige blir analysert i Sverige. Den fra Danmark kan taes fra uke 9 og du får vite litt mer enn med den fra Sverige. Den svenske testen taes fra uke 10. Koster mellom 5-7000kr alt ettersom hvilken test du velger.
Takk for svarvar ikke klar over at en kunne få gjort det på denne måten. Trodde man måtte reise til Danmark eller Sverige. Er det lenge siden du bestilte? Har hatt noen dager med blødninger så er redd jeg kommer til å miste. Er bare 6uker nå, men føler det er litt risikabelt å bestille nå som jeg har blødninger :/

Hva er forskjellen på en kub test og nipt? Er det slik at får man en kub test, og den viser avik. Så blir det en utvidet test med nipt?
Huff for en ekkel opplevelse ja
Jeg får velge hvilken test jeg vil ha. Pga min alder. Blir bare litt små forvirret at dette, da jeg ikke vet hva jeg skal velge. Den nipt testen gjøres etter uke 14-eller noe. Mens kub testen kan gjøres etter uke 9.