Lovfestet rett til tidlig ultralyd

Som oftest ikke før året etter vedtaket, altså fra neste år :sour: men jeg et ingen ekspert og kan ta feil :D

Er det bare nipt-testen som er fra 1.juli? Mener å ha lest det

Huff, diskuterte akkurat dette med min konservative mor, som ikke vet at jeg er gravid ennå.

Jeg argumenterte med at NIPT kan få ned antallet senaborter, fordi folk nå får vite om trisomier så sent, at endel tar abort opp mot uke 18. Hvorpå hun glefser: da er det jo drap, da!

Tøft å få den i trynet, her man går i skvisen mellom gamle og nye lover, og i tillegg er «koronafast»... Håpet å snakke med fastlegen min igår ift å bestille prøve fra Danmark (må ha noen til å ta blodprøven), men hun var syk og jeg ble sendt til legestudent...

Er 8+2, så er veldig i villråde.

Huff, diskuterte akkurat dette med min konservative mor, som ikke vet at jeg er gravid ennå.

Jeg argumenterte med at NIPT kan få ned antallet senaborter, fordi folk nå får vite om trisomier så sent, at endel tar abort opp mot uke 18. Hvorpå hun glefser: da er det jo drap, da!

Tøft å få den i trynet, her man går i skvisen mellom gamle og nye lover, og i tillegg er «koronafast»... Håpet å snakke med fastlegen min igår ift å bestille prøve fra Danmark (må ha noen til å ta blodprøven), men hun var syk og jeg ble sendt til legestudent...

Det er litt skummelt å komme mellom to lovverk som man gjør nå, men jeg tror det er mye enklere nå som det er vedtatt i stortinget. Jeg fikk tatt min nipt blodprøve hos fastlegen uten problem i dag.

Følger denne. Har også forsøkt å finne svar på når dette trer i kraft

Jeg har bestilt test fra Sverige og allerede fått den i posten. Skal ta blodprøver hos fastlegen den 8.juni så tenkte å høre med dem om de kan fylle opp to ekstra tuber.. Om ikke de ønsker så tenker jeg å prøve noen private legekontor..
Vi kommer til å fortelle mine foreldre at vi tar testen, men forteller nok ikke svigermor, da hun er litt mer konservativ enn mine foreldre og ville nok sagt det samme som din mor..

Det er litt skummelt å komme mellom to lovverk som man gjør nå, men jeg tror det er mye enklere nå som det er vedtatt i stortinget. Jeg fikk tatt min nipt blodprøve hos fastlegen uten problem i dag.
Hvordan gikk du frem for å få tatt testen? Sendes det til utlandet? Hvor mye kostet det? Ble noen spørsmål her nå ;)

Hvordan gikk du frem for å få tatt testen? Sendes det til utlandet? Hvor mye kostet det? Ble noen spørsmål her nå ;)

Du kan bestille testen fra Danmark eller Sverige. Du får da et kitt hjem med alt du trenger for å ta blodprøve. Du får noen til å ta blodprøven for deg og sender deretter pakken tilbake. Testen fra Danmark blir analysert i Usa, testen fra Sverige blir analysert i Sverige. Den fra Danmark kan taes fra uke 9 og du får vite litt mer enn med den fra Sverige. Den svenske testen taes fra uke 10. Koster mellom 5-7000kr alt ettersom hvilken test du velger.

Du kan bestille testen fra Danmark eller Sverige. Du får da et kitt hjem med alt du trenger for å ta blodprøve. Du får noen til å ta blodprøven for deg og sender deretter pakken tilbake. Testen fra Danmark blir analysert i Usa, testen fra Sverige blir analysert i Sverige. Den fra Danmark kan taes fra uke 9 og du får vite litt mer enn med den fra Sverige. Den svenske testen taes fra uke 10. Koster mellom 5-7000kr alt ettersom hvilken test du velger.
Takk for svar :) var ikke klar over at en kunne få gjort det på denne måten. Trodde man måtte reise til Danmark eller Sverige. Er det lenge siden du bestilte? Har hatt noen dager med blødninger så er redd jeg kommer til å miste. Er bare 6uker nå, men føler det er litt risikabelt å bestille nå som jeg har blødninger :/

Hva er forskjellen på en kub test og nipt? Er det slik at får man en kub test, og den viser avik. Så blir det en utvidet test med nipt?

Takk for svar :) var ikke klar over at en kunne få gjort det på denne måten. Trodde man måtte reise til Danmark eller Sverige. Er det lenge siden du bestilte? Har hatt noen dager med blødninger så er redd jeg kommer til å miste. Er bare 6uker nå, men føler det er litt risikabelt å bestille nå som jeg har blødninger :/

Det er ganske nytt at du kan få tilsendt testen hjem. Det er iallefall veldig praktisk. Med førstemann reiste vi til Danmark og jeg er glad vi slipper det nå. Jeg bestilte kittet fra Danmark og fikk det etter 4 dager så du har fortsatt veldig god tid på å bestille det :Heartpink

Hva er forskjellen på en kub test og nipt? Er det slik at får man en kub test, og den viser avik. Så blir det en utvidet test med nipt?

KUB test er en eldre type test som gir et veldig unøyaktig svar. Du får bare en odds på om barnet er friskt eller ikke. Er oddsen høy så går du videre til annen testing. I andre land er KUB testen nesten ikke i bruk lengre siden NIPT er mye mer nøyaktig.

Vi hadde en skikkelig skremmende opplevelse med førstemann. På vekstkontroll i slutten av svangerskapet fant de avvik hos barnet som gjorde at de mistenkte kromosonfeil (det var ikke en av trisomiene de mistenkte, men en av de andre kromosonfeilene de tester for). Vi ble sendt til flere fostermedisinere som tittet på det. Vi hadde tatt en NIPT test i Danmark som viste ingen utslag. Siden vi hadde tatt denne testen så sa fostermedisinerene at de var nesten helt sikre på at barnet er friskt selv om ultralyden viste noen andre tegn. De sa også at de ikke opplevde feil resultat på NIPT. Det sparte oss for flere uker med alvorlig bekymring. Barnet ble født og gentestet allerede første levedøgn og viste seg å være helt frisk. Så vi er veldig glad vi tok den testen.

Huff for en ekkel opplevelse ja:nailbiting:
Jeg får velge hvilken test jeg vil ha. Pga min alder. Blir bare litt små forvirret at dette, da jeg ikke vet hva jeg skal velge. Den nipt testen gjøres etter uke 14-eller noe. Mens kub testen kan gjøres etter uke 9.

Huff for en ekkel opplevelse ja:nailbiting:
Jeg får velge hvilken test jeg vil ha. Pga min alder. Blir bare litt små forvirret at dette, da jeg ikke vet hva jeg skal velge. Den nipt testen gjøres etter uke 14-eller noe. Mens kub testen kan gjøres etter uke 9.

Så rart at du får tilbud om nipt så seint. I det private kan du ta den allerede fra uke 9. Jeg ville nok valgt nipt siden det er nyere og mer nøyaktig teknologi, men utrolig rart at den blir tatt så seint. Det tar jo litt tid å få resultatet også.

Var det legen sa til meg. Jeg skal til legen i morgen, skal jammen spørre om hun er sikker på dette med antal uker og tester. Finner ut av mye på forum:computer:p

Back
Topp