Setefødsel

Mona-B

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julikulene 2020
Hei,

Var til sjekk igår og fikk vite at baby har snudd seg til seteleie, på onsdag lå han i hodeleie og har egentlig ligget slik siden uke 24..

Jeg er 34+3 idag og begynner å kjenne litt på følelsene rundt dette med setefødsel.
Han kan enda snu seg, og det vil bli gjort vendingsforsøk i uke 36/37, men tankene svirrer jo og jeg vet jo at det muligens kan bli en setefødsel nå..

Jeg vet jeg vil føde vaginalt for jeg er skikkelig redd for ks, men samtidig så skal jo denne ungen ut så jeg tenker jo på babyens størrelse.

Så spørsmålet mitt er; vet dere om det er mulig å bli igangsatt i f.eks. uke 37 om man føder vaginalt i seteleie?

Kan legge til at jeg har mye modningstegn og fødte i uke 37 sist (spontan fødsel)

Vet ikke om man blir satt i gang, men jeg fikk beskjed om at du uansett vil få vekstestimering om baby fortsatt ligger i seteleie i uke 36. Har du født før? I såfall vil de se på det som mindre risiko at du føder vaginalt da enn om du ikke har født før :)
Venninna mi som fikk baby nå i mai (førstegangs) hadde baby i seteleie frem til uke 37. Brått snudde den seg, så jeg krysser fingrene for deg også! ❤️

Jeg har vært til vekstkontroller jevnlig gjennom svangerskapet og han ligger på + siden.
Jeg har født før ja, men fødte for tidlig, og det ligger i korta at det vil skje nå også..

Føler det er lenge å vente til jordmor time i uke 36/37, har så mange spørsmål.

Vil ikke ha ks men ønsker heller ikke setefødsel på ett barn som er opp mot 4 kg..
Slet nok med å få ut jenta mi på under 3 kg sist..

Hvorfor redd for KS? Ikke kritikk, jeg bare lurer :-). syns det virker skummelt med å skulle snu. Min venninne ble "tvunget" til det og det ble utført av ei dame helt alene.

Det endte med at ho lille fikk navlestrengen 2 ganger rundt halsen og det holdt på å gå skikkelig galt.

Litt skremselspropaganda, jeg vet. Men for meg er det unaturlig å skulle snu. Da blir det KS om det er snakk om det ( nå har jeg det samme snittet gjort 3 ganger fra før av pga cyster) Snakket med min jordmor om det - og jeg vet jo at de gjør det kontrollert nå og med stand by på føden.

Hvorfor redd for KS? Ikke kritikk, jeg bare lurer :). syns det virker skummelt med å skulle snu. Min venninne ble "tvunget" til det og det ble utført av ei dame helt alene.

Det endte med at ho lille fikk navlestrengen 2 ganger rundt halsen og det holdt på å gå skikkelig galt.

Litt skremselspropaganda, jeg vet. Men for meg er det unaturlig å skulle snu. Da blir det KS om det er snakk om det ( nå har jeg det samme snittet gjort 3 ganger fra før av pga cyster) Snakket med min jordmor om det - og jeg vet jo at de gjør det kontrollert nå og med stand by på føden.

Jeg ønsker virkelig ikke ks pga tiden etterpå. Det er ett kirurgisk inngrep jeg ønsker å unngå med mindre jeg virkelig må. Melk kommer gjerne senere og rett og slett det at vaginal fødsel føles så mye mer naturlig.

Jeg synes også den opplevelsen med å føde er helt magisk, å vil ikke gå glipp av den samme følelsen der etterpå.

Ja jeg har ikke satt med inn i akkurat det med vending, men om jeg føder i seteleie så ønsker jeg ikke at baby er for stor, derfor jeg lurer på om det går an å settes igang i uke 37 f.eks.. det er jo mtp at baby gjerne ikke har snudd seg eller jeg ikke går for å prøve å vende ham.

Er det ikke sånn at om de tar vending så setter de igang samtidig så ikke baby snur seg igjen?
Men om baby er i hodeleie så trenger jeg sånn sett ikke å settes igang :facepalm:

Jeg tenker mer om baby er i seteleie, ikke hvis de klarer å vende ham :happy:

Dem vil også evt ta sjekk i fht om bekkenet ditt vil klare en setefødsel..

Dem vil også evt ta sjekk i fht om bekkenet ditt vil klare en setefødsel..
Jeg leste at de kun gjorde det ved en førstegangsfødende, eller en som ikke har hatt vaginal fødsel tidligere (?)

Hvorfor redd for KS? Ikke kritikk, jeg bare lurer :). syns det virker skummelt med å skulle snu. Min venninne ble "tvunget" til det og det ble utført av ei dame helt alene.

Litt skremselspropaganda, jeg vet. Men for meg er det unaturlig å skulle snu. Da blir det KS om det er snakk om det ( nå har jeg det samme snittet gjort 3 ganger fra før av pga cyster) Snakket med min jordmor om det - og jeg vet jo at de gjør det kontrollert nå og med

Veldig veldig mange kommer ut med navlesnora rundt halsen, vil nesten påstå at flertallet av de jeg har vært med å ta imot har hatt det, begynner å bli ganske mange. Det er ikke farlig i seg selv så lenge man ikke har unormalt kort navlesnor. Trenger ikke ha skjedd under vending. noen har også ekte knuter på navlesnoren, og da begynner det å bli skummelt om det blir for mye drag i den, da kan all tilgang til næring og surstoff stenges brått av

Last edited:
Jeg ønsker virkelig ikke ks pga tiden etterpå. Det er ett kirurgisk inngrep jeg ønsker å unngå med mindre jeg virkelig må. Melk kommer gjerne senere og rett og slett det at vaginal fødsel føles så mye mer naturlig.

Jeg synes også den opplevelsen med å føde er helt magisk, å vil ikke gå glipp av den samme følelsen der etterpå.

Ja jeg har ikke satt med inn i akkurat det med vending, men om jeg føder i seteleie så ønsker jeg ikke at baby er for stor, derfor jeg lurer på om det går an å settes igang i uke 37 f.eks.. det er jo mtp at baby gjerne ikke har snudd seg eller jeg ikke går for å prøve å vende ham.

Du må nesten høre med sykehuset. Men jeg tror at uke 38 Er det tidligste?

Min venninne hadde nå jenta si i tverrleie. De ville ikke en gang prøve på å snu ho siden magen var så stor og stram. 2 dager etterpå gikk vannet - og det ble KS.

Melka er godt i gang og alt står bra til. Men ja? Det er jo også sikkert forskjeller også.

Er det ikke sånn at om de tar vending så setter de igang samtidig så ikke baby snur seg igjen?

Mulig det varierer mellom sykehusene, men det er i alle fall ikke vanlig praksis på SUS. Da jeg var inne til vending i november var det kun snakk om at de måtte ha operasjonsstue og personell disponibelt i tilfelle baby måtte raskt ut, men det var visst uansett ytterst sjelden.

Her klarte de ikke snu baby, men ei jeg kjenner hadde vellykket vending i samme tidsrom og fødte vaginalt hodeleie noen uker senere.

Har ikke svar på spørsmålet ditt TS, men jeg fikk inntrykk av at de ønsket å la ting helst skje naturlig. Jeg kom inn med vannavgang og slik jeg forstod det ville det blitt ks hvis ikke riene kom selv, og ikke igangsettelse. Terskelen var også lav for ks om fødselen skulle stoppe opp. Men mulig dette kan variere litt.

Hadde nr 1 i seteleie hele veien og der ble han frem til fødsel. Jeg valgte selv bort vendingsforsøk da de sa at de ofte satt i gang fødsel like etterpå, og jeg ville unngå å føde i jula (men det gjorde jeg jaggu likevel :wacky:)

Når det gjelder igangsetting dersom ikke vellykket vending, har jeg ikke hørt noe om det, men kanskje du burde ringe føden og evt be om å prate med en av legene og forhøre deg? Jeg tror vi gravide kommer ganske langt med å være åpne om bekymringer, og hvis du vet at du får store barn er det jo i deres interesse at det skjer i uke 37 kontra 41 f eks. Jeg ville rett og slett bare spurt :happy:

Ps: Setefødsel med stort nok bekken og liten nok baby er en kjempefin opplevelse! Lykke til uansett hvordan det går med vending :)

Om det ikke blir vellykket så får du valget mellom å føde i seteleie eller å ta pks. Da tar de gjerne en vekstkontroll nærmere termin for å se om du burde settes i gang før termin mtp stort barn :)

Er man førstegangs tar man da også gjerne CT av bekken for å se om det er stort nok, samt vekstestimering av baby :)

Back
Topp