Gravid med nummer to - Et hyperemesis svangerskap

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Dette er min fjerde graviditet, til tross for at jeg kun har en sønn fra før på snart to år.

1 Svangerskap)
Med førstemann gikk alt ganske smertefritt. Var veldig kvalm første trimester, men når jeg kom meg til andre trimester ble alt så mye bedre. Fødte en frisk sønn 41+1.

2 Svangerskap)
Var litt kvalm dette svangerskapet, men langt ifra så plaget som jeg var i første svangerskap. Dro på første ultralyd i uke 8, der det viste seg å ikke være noe liv, var bare et egg som hadde festet seg men ingen utvikling. SAen startet av seg selv kort tid etter dette uten hjelp av piller.


3 Svangerskap)
Ble gravid uten mens imellom SA-en og denne gangen. Når jeg ble 5+6 uker så kom kvalmen som et slag i trynet i den grad at jeg ikke klarte å få i meg mat på flere dager. Opplevde også en blackout hvor jeg besvimte og datt i bakken og var borte en liten stund. Opplevde to større blødninger uten smerter. Et hematom ble oppdaget på ultralyd i etterkant av dette.
På det verste lå jeg på et mørkt rom helt hemmet av kvalmen og telte ned timer til dagen skulle være over. Alt jeg ville var å komme til uke 12 sånn at kvalmen kunne forsvinne. Var på tre ultralyder. I uke 6 og 8 hvor så vi et bankende hjerte. På den tredje ultralyden i uke 11, viste det seg at fosteret hadde sluttet å vokse. Fikk utskrapning samme dag.
Var ganske vondt å overleve kvalmen til uke 11 for at det så skulle gå så galt. Livet føles så urettferdig noen ganger, men nå gjør alt jeg kan for å se framover.

4 Svangerskap)
Denne graviditeten. Så nå er jeg fem uker på vei, eller mer eksakt 4+1. Dette var på pp4 etter utskrapningen. Jeg fikk den første positive graviditetstesten 11 dpo som var noen dager etter at kvalmen hadde kommet :p
Jeg har et håp om at jeg skal få slippe billigere unna kvalmen denne gangen da jeg har tilbrakt mye tid de siste månedene om å lese om kost-tilskudd og kost-endringer man kan gjøre for å bli mindre kvalm når man først blir gravid. Jeg håper noen av tiltakene jeg har gjort vil hjelpe meg til å bli mindre kvalm denne gangen. Krysser alt jeg har av fingre og tær for det!

I går (4+0) hadde jeg sterke menssmerter på høyre side som varte nesten hele dagen. Skumle saker det der! Heldigvis har jeg ikke blødd noe, så får bare håpe at alt er i orden. Første ultralyd er om to uker i dag :)
 
Last edited:
Så trist hva du måtte gå gjennom ❤️ håper og tror det er en liten terminspire i magen din nå ❤️

Du må gjerne dele kostholdstips mot kvalme! Begynt å få gode bølger allerede :hungover:
 
Jeg vil også gjerne høre de tipsa :angelic:
Håper babyen klorer seg fast til termin nå og at du slipper den ekstreme kvalmen :wideyed:
 
Så trist hva du måtte gå gjennom ❤️ håper og tror det er en liten terminspire i magen din nå ❤️

Du må gjerne dele kostholdstips mot kvalme! Begynt å få gode bølger allerede :hungover:

Jeg vil også gjerne høre de tipsa :angelic:
Håper babyen klorer seg fast til termin nå og at du slipper den ekstreme kvalmen :wideyed:

Tusen takk for varme og gode ord <3 Håper spiren deres også sitter helt til termin!

Når det kommer til kvalme så har jeg skjønt at det er veldig individuelt hvor dårlig man blir og hva som hjelper. Jeg kan bare fortelle litt om hva som hjulpet meg historisk sett når jeg først har blitt dårlig. Kanskje noe av det kan hjelpe for dere også :) Krysser fingrene for at kvalmen deres blir forsvinner snart :)


Det som har hjulpet på min kvalme tidligere når jeg var gravid:
- I begynnelsen hjalp det å unngå melkeprodukter da disse trigget kvalmen min
- Startet med B6 vitamin daglig, den esken som heter Pyrodeksin som inneholder 40 mg B6-vitamin
- På dette tidspunktet så hadde jeg fortsatt god effekt av å drikke ingerfær-te for å redusere kvalmen
- Spise generelt mindre porsjoner med mat
- Usikker på om seaband har hatt noe effekt, men har brukt dem døgnet rundt uansett
- Det har fungert bedre for meg å unngå å spise de timene på dagen kvalmen er aller verst. For meg har det i alle mine graviditeter vært fra rundt kl 14-20 på dagen. Minst kvalm om morgenen. Hvis jeg spiste i dette tidsrommet var det garantert at jeg tilbrakte resten av dagen på baderomsgulvet. Noe jeg gjorde blant annet på julaften i fjor :/

- Etterhvert som at kvalmen ble verre begynte jeg med Postafen (reseptfrie reisesyketabletter). Tok 1-2 i døgnet og merket effekt av disse
- Når kvalmen begynte å bli enda verre begynte jeg med Afipran tabletter. På dette tidspunktet klarte jeg kanskje å få i meg et måltid om dagen. Lå strak ut i sofaen/senga (sittestilling ble jeg mer kvalm av)
- Når kvalmen tok seg opp enda mer var det kun Zofran tabletter som hjalp. Da var det kun enkelte dager jeg klarte å holde maten nede.


Tiltak jeg nå har gjort før denne graviditeten i håp om å slippe mer unna kvalmen: (er for tidlig å si om det funker):
- Tre måneder før graviditeten tok jeg 350 mg magnesium daglig. Gjør fortsatt dette
- Innførte kefir i kostholdet og annen probiotisk mat, tok også en probiotisk kur (Super 8)
- Har tatt en blanding av B-vitaminer daglig flere mnd før gravid (B1, B6 og B12)
- Fra og med eggløsning denne gangen og daglig nå tar jeg B6 vitamin - Pyrodeksin, 40mg
- Bader av og til i Epsom salt (skal inneholde magnesium som kroppen tar til seg)
- Har også gått til innkjøp av magnesium spray, sånn at den dager jeg ikke lenger er mulig å holde pillene nede, så sprayer jeg det på huden. Like effektivt som å ta det i pilleform
- Har også gått over til et lavkarbo-kosthold og skal prøve å fortsatt ha dette så lenge det går


Jeg vet ikke om noe av det siste jeg har gjort vil hjelpe meg, men har vært ganske desperat som dere sikkert forstår :p
 
Last edited:
Skjønner godt du er desperat. Det er ikke noe dans på roser den kvalmen.. Hadde det helt likt i forrige svangerskap. Spiste frokost, etter det var det ikke mulig å få i seg noe før midnatt. Sto opp for å spise.
Dette var den sommeren det var så hinsides varmt, 2018. Jeg lå foran aircondition på en madrass i circa 12 uker før alt ble bra. :confused:

Tar siste rest av triobe nå så b vitaminer er hvertfall på plass her, har tenkt på probiotika men glemmer alltid når jeg er på apoteket. Biola å sånn får jeg så syre av. :dead:
 
Skjønner godt du er desperat. Det er ikke noe dans på roser den kvalmen.. Hadde det helt likt i forrige svangerskap. Spiste frokost, etter det var det ikke mulig å få i seg noe før midnatt. Sto opp for å spise.
Dette var den sommeren det var så hinsides varmt, 2018. Jeg lå foran aircondition på en madrass i circa 12 uker før alt ble bra. :confused:

Tar siste rest av triobe nå så b vitaminer er hvertfall på plass her, har tenkt på probiotika men glemmer alltid når jeg er på apoteket. Biola å sånn får jeg så syre av. :dead:

Så bra du er i gang med triobe-en :) Får håpe vi slipper mer unna denne gangen! :)
 
4 + 2

Det er rart hvor sent tiden går når man har blitt gravid altså! Jeg vil bare være 12 uker på vei sånn at jeg kan være nokså trygg. Det er jo faktisk 54 dager igjen til, som er ganske mye :p

Formen er fremdeles ganske ok. Jeg er uggen, men er fremdeles ganske håndterbart. Så kanskje det er et tegn på at det ikke blir så tøft mtp kvalmen denne gangen? Eller kanskje det bare er litt tidlig ennå :p Vi får se. Jeg er hvertfall i stand til å drikke kaffe i dag, det har jeg ikke vært med noen av de andre svangerskapene.

På mandag neste uke (om tre dager) skal jeg inn og ta en blodprøve for å sjekke hcg-stigningen. Det er noe jeg har bedt om siden det har gått galt et par ganger før. Blir spennende :)
 
4 + 4

Formen er fortsatt ganske ok. Er stort sett uggen hele dagen, men i forskjellig grad. Verst midt på dagen fra rundt 13-18, så blir det bedre igjen. Spiser fortsatt tre måltider om dagen pluss snacks og koser meg nå i 10-tiden om morningen med koffein-fri kaffe. Nyter det mens det går!
Trøttheten har absolutt kommet da, den er litt altoppslukende nå. Mer skal det nok bli også. På den positive siden så sovner jeg lettere hvertfall så det er jo bra, hater å kaste bort tid på å ligge lenge i senga for å vente på å sovne inn :p

Ellers så føler jeg generelt det et lettere og bedre stemning i huset. Det har vært mye i det siste med korona-tider, med stengte barnehager og flytting med en aktiv ettåring på slep. Alt dette oppå to aborter som absolutt har satt et preg på oss. Håper så virkelig at spiren sitter til termin <3
 
Heier på deg og spiren din ❤️
 
4+6

Et annet gravid-symptom som har kommet i det siste er at jeg ofte må på do og tisse. Er ganske plagsomt når jeg må stå opp tre ganger ila natta for å tisse :p Skal prøve å unngå å drikke vann noen timer før leggetid i dag for å se om det kan hjelpe på :p

Ellers så er formen skummelt bra... Jeg er i stand til å sitte å drikke morgenkaffe i sofaen, det føles ikke helt naturlig ut når jeg er på dette stadiet av graviditeten. Jeg har tidligere pleid å være så uggen at bare tanken på kaffe har fått meg til å ikke få lyst på det...

Nå er det 8 dager igjen til første ultralyd og jeg er kjempe spent og nervøs til det! Tok en blodprøve i går hos legen for å sjekke hcg, så skal jeg inn igjen til uka for å sjekke stigningen.
 
Last edited:
5+1

Nå er jeg endelig mer enn fem uker på vei! Tiden fra positiv graviditets-test og hit har gått veldig sent :p Status på formen min nå er at jeg fortsatt er ganske fungerende. Uggenheten har tatt seg litt mer opp, denne gangen kjenner jeg det litt mer om morgenen enn på kvelden. Alle de andre tre graviditetene mine har jeg kjent det mest senere på dagen og kvelden.

Jeg er fremdeles i form til å bli med på en rolig shoppingtur, kan spise tre måltider om dagen pluss snacks om kvelden. Har ikke tatt en eneste kvalmestillende ennå og har heller ikke helt kjent behovet ennå for å drikke noe ingerfærte. Så foreløbig så går det ganske bra med meg!
Men - jeg har jo begynt å bli veldig rørete. Glemmer mye, føler meg som en vandrende zombie som er trøtt dagen rundt. I natt glemte jeg å skru på babycallen før jeg plugget ørene og sovna. Det har jeg aldri gjort før. Mannen hadde vertfall ikke blitt vekt av sønnen vår, så da har det nok gått greit :)
 
5+1

Nå er jeg endelig mer enn fem uker på vei! Tiden fra positiv graviditets-test og hit har gått veldig sent :p Status på formen min nå er at jeg fortsatt er ganske fungerende. Uggenheten har tatt seg litt mer opp, denne gangen kjenner jeg det litt mer om morgenen enn på kvelden. Alle de andre tre graviditetene mine har jeg kjent det mest senere på dagen og kvelden.

Jeg er fremdeles i form til å bli med på en rolig shoppingtur, kan spise tre måltider om dagen pluss snacks om kvelden. Har ikke tatt en eneste kvalmestillende ennå og har heller ikke helt kjent behovet ennå for å drikke noe ingerfærte. Så foreløbig så går det ganske bra med meg!
Men - jeg har jo begynt å bli veldig rørete. Glemmer mye, føler meg som en vandrende zombie som er trøtt dagen rundt. I natt glemte jeg å skru på babycallen før jeg plugget ørene og sovna. Det har jeg aldri gjort før. Mannen hadde vertfall ikke blitt vekt av sønnen vår, så da har det nok gått greit :)
I dag begynner hjerte å slå ❤️ synes selv at dette er en av de fineste milepælene. Håper kvalmen holder seg unna en stund til!
 
5 + 2

I dag har formen vært enda litt verre igjen. Nå er jeg ikke lenger uggen, men kvalm. Det kan hende formen min ble litt verre av i går. Da rydda vi litt i huset og hadde noen av naboene over på middagsbesøk. Var nokså trøtt under hele opplegget, men var koselig å treffe naboene litt før jeg kanskje blir isolert i ukesvis på soverommet av kvalmen. Fra og med i dag skal jeg ikke planlegge så mye og heller prøve å ta det helt med ro framover.

Mannen skal jobbe 12 timer hver dag i helgen og jeg er litt nervøs for hvordan det kommer til å gå å være alene med sønnen fra morgen til kveld til tre neste dagene mtp på kvalmen. Jeg tror det kommer til å gå bra i og med at jeg ikke er kommet inn i syvende svangerskapsuke ennå.

Så i dag har jeg drukket første ingerfærte og merket at det hadde litt effekt. Seaband-armbåndene er på. Og siden jeg skal ha ettåringen vår alene i helgen så tok jeg en Postafen tablett. Det går fort 12-24 timer før en merker effekt. Svigerforeldrene sitter parat klar til å ha han på overnatting dersom kvalmen tar overhånd, og det er godt å vite. Får bare satse på at vi ikke kommer dit :)

Jeg var også innom legekontoret på mandag og torsdag og tok en blodprøve, altså 72 timers mellomrom. Første hcg-prøven var veldig høy for å være så kort (4+5) da den var på 2500, mens den jeg tok i går var også i det øvre sjiktet for (5+1) som var 8300.
(http://www.betabase.info/chart/beta...pZ7wWDhyAauM7f7anwK3ReiURFodgmqTlI-zBnABdhtQo)
Så det er et positivt tegn at utviklingen går som den skal ut ifra blodprøvene :) Om fem dager skal jeg også inn på første ultralyd, det blir spennende!
 
5 + 4

Jeg er definitivt tidligere kvalm i dette svangerskapet kontra de andre tre. Kvalmen overskygger allerede dagene såpass mye at jeg ikke mestrer å gjøre stort annet enn å ligge på sofaen. Skal jeg kle på ett-åringen så må jeg dele det opp med lange pauser imellom. På med bleie - pause, på med body - pause, lete etter sokkene hans og ta de på - pause.

I dag er det 20 grader ute og stekende sol, men det er dessverre vanskelig å lufte sønnen eller meg noe i den formen jeg er nå. Siden mannen jobber 7-19 de neste dagene har jeg nå avtalt med svigers at de skal ha sønnen på overnatting fram til i morgen, så de kommer hit for å hente han og passe han ett døgn. Setter veldig pris så pris at vi har noen besteforeldre som stiller opp når vi trenger hjelp. De er helt fantastiske <3 Mine foreldre ville heller jobbe med brunfargen enn å hjelpe til og passe barnebarnet sitt o_O


Jeg kastet opp iforgårs, så etter det har jeg blitt ekstremt forsiktig med hva jeg spiser. Drikker ingerfær-te og merker grei effekt på dette stadiet. Tar også Postafen tabletter nå.

Gårsdagens måltider:
Frokost: To egg og vitamintabletter
Lunsj: To brødskiver med snøfrisk
Middag: To egg
Kveld: En brødskive med rekesalat (kom til å angre på dette senere)

Ellers på den positive siden så er det veldig koselig å være hjemme med sønnen på snart to år. Han er blid som en sol og elsker mamman sin. Vil helst være med mamma hele tiden, gir lekene sine til mamma, skal sitte inntil mamma, skal sitte oppå mamma, vil at mamma skal se på alt han gjør til enhver tid. Haha, han er veldig nydelig, så det er en god motivator til å gå gjennom denne kvalmeperioden en gang til.
 
Last edited:
5+5

Formen er dårlig. I går kastet jeg opp hele formiddagen og ettermiddagen og klarte ikke å holde noe mat nede. Så i 19-tiden i går kveld gikk jeg over på sterkere kvalmestillende, da Afipran. Bare en halvtime etterpå følte jeg meg bedre og en time senere så klarte jeg å få i meg litt grønnsakssuppe. Var så kvalm og dårlig i går at jeg gikk og la med klokka 21 på kvelden. Våknet også mye i natt på grunn av kvalme.

Nå ligger jeg på sofaen etter å ha gått en liten tur ute i frisk luft. Føler meg helt elendig og prøver å dytte i meg noen tynne epleskiver som ikke frister overhodet. Tenker bare på lille i magen som ikke kan ha det noe bra når jeg ikke får meg i noe mat :/
 
5+6

Er veldig dårlig i dag. Brakk meg over doen et par ganger i natt og ble holdt våken i timesvis av overveldende kvalme. Tok to Zofran til frokost og merket bittelitt effekt, klarte å holde nede to kokte egg. Har ikke spist noe siden og såvidt klart å holde nede noe vann. Ligger strak ut i senga nå og prøver alt jeg kan for å ikke kaste opp. Teller ned timer til dagen er over, bare tre timer til leggetid nå.

Jeg er ganske utmattet etter i går, kastet opp alt jeg spiste i går og la meg til å sove med ganske heftig hodepine etter oppkastene.

Første ultralyd i morgen, siden dette er privat så får heldigvis mannen lov å bli med inn :)
 
6+1

Nå ligger jeg på sykehuset etter å ha fått i meg noen liter med væske intravenøst samt noen kvalmestillende. Jeg ble lagt inn i går siden jeg var så dårlig i formen. Heldigvis føler jeg meg litt bedre i dag og har klart å holde noe mat (les: potetgull) nede etter klokka 9 om morgenen. Det føles ut som en liten seier!
Jeg hadde gått ned 5% i vekt på en uke og det ble målt 3+ i ketoner så det er tydelig at kroppen ikke har hatt det så bra. Jeg må bli på sykehuset en natt til, og hvis vekta er stabil, samt at jeg klarer å holde nede 1L med væske om dagen OG klarer å spise minimum 1000 kcal i dag så får jeg lov å reise hjem i morgen.

Må også skryte litt av sykepleierne her. De har vært så fantastiske, det er et par av dem som har hatt hyperemesis selv som har en dypere forståelse av hvordan dette er. Men alle jeg har truffet har vært så omsorgsfulle, støttende og forståelsesfulle <3

Må bare si at det er en merkelig fenomen at gravide skal bli så kvalme. Altså det har jo ingen god hensikt dette her? Mor og barn kan bli svært syke av underernæring. Hvorfor kunne ikke vi heller hatt et annet gravid-symptom som å plutselig få sinnsykt bra hukommelse? Eller få kjempe fint og glansfullt hår? Eller mindre føtter?

Vi var også inne på ultralyd i går og så et bankende hjerte. En fantastisk opplevelse <3 Skal inn igjen på ultralyd om tre uker, hvis hjertet banker ennå da så vil babyen/embryoet ha levd lenger denne gangen enn sist da jeg hadde en MA. Krysser fingrene for at det går bra!
 
6+2

Det siste døgnet har jeg følt meg så mye bedre og har ikke kastet noe opp :) I går kveld tok jeg phenerganen litt tidligere enn kvelden før. Jeg tok den kort tid etter at en sterk kvalmebølge trengte seg på, og "poff" så forsvant den nesten! Kvelden før var jeg veldig dårlig fra 22-03, mens i går kveld klarte jeg til og med å spise en brødskive! Jeg er bare så utrolig glad nå og føler jeg er så mye mer optimistisk over dette første trimesteret enn det jeg var før jeg ble lagt inn.

Jeg har fått lov av legen å reise hjem senere i dag på "permisjon". Som vil si at jeg får beholde sykehus-rommet, siden de vil jeg skal komme tilbake i morgen og over-i-morgen for å fylle på med væske intravenøst. Så får vi se på mandag hvordan formen er om de kan skrive meg helt ut av sykehuset eller ikke. Må si jeg føler meg så godt tatt vare på her, fantastiske sykepleiere og leger og føler at de har virkelig gitt meg en mye bedre start på graviditeten :)
 
Back
Topp