Vaske brukte babyklær

Det er forskjell på å måtte ta ekstra hensyn pga eksem og å bare vaske på 60 grader "just because" ;-)
Man vet aldri på forhånd om barnet blir et eksembarn heller da. Ingen i vår familie har hatt eksem før! Da er det best å være føre var; å gi alt en ordentlig vask før det taes i bruk :)

Man vet aldri på forhånd om barnet blir et eksembarn heller da. Ingen i vår familie har hatt eksem før! Da er det best å være føre var; å gi alt en ordentlig vask før det taes i bruk :)

Ordentlig vask, ja. Men jeg lurer litt på om 60 grader er så innmari mye mer ordentlig enn 40 når det kommer til å vaske ut eventuelle kjemikalier? Har ikke funnet kilder på dette.

Ordentlig vask, ja. Men jeg lurer litt på om 60 grader er så innmari mye mer ordentlig enn 40 når det kommer til å vaske ut eventuelle kjemikalier? Har ikke funnet kilder på dette.

Å vaske på høyere grader er for å kvitte seg med bakterier, så nei, det har ingenting for seg å vaske nye klær på 60 grader. Bakteriene dør først ved 70 grader visstnok :p

Kjemikalier vet jeg ikke, men bakteriekulturer har en maksimal trivsel ved temperatur på 42 grader. Det vil si at bakterier mistrives og bakterieveksten er svært mye lavere ved 60 graders vask enn ved 40 graders vask. Ved 40 graders vask er vekstforholdene optimale.. Så med klær som er brukt av andre skjer det ikke at jeg ikke vasker det på minimum 60 grader (eksembarn).

Kjemikalier vet jeg ikke, men bakteriekulturer har en maksimal trivsel ved temperatur på 42 grader. Det vil si at bakterier mistrives og bakterieveksten er svært mye lavere ved 60 graders vask enn ved 40 graders vask. Ved 40 graders vask er vekstforholdene optimale.. Så med klær som er brukt av andre skjer det ikke at jeg ikke vasker det på minimum 60 grader (eksembarn).

Det forstår jeg :-) Jeg vasker også det som er brukt på 60 såfremt det ikke er ull. Men det er jeg jo heller ikke så redd for å ødelegge, nettopp fordi jeg ikke har betalt en masse penger for dem. Synes dog det var litt overkill å skulle vaske alle de helt nye babyklærne på 60 grader før bruk; særlig når de fleste av dem har 40 grader på vaskelappen. Da mht kjemikalier og ikke bakterier. Regner med at siden de er rene (og nettopp behandlet) så er det ingen bakterievekst i dem i alle fall.

Back
Topp