Fødebag

Jeg ville droppet å ta med smokk. Ihvertfall hvis du vil amme :) Å suge på puppen krever en annen teknikk enn flaske og smokk, og smokk kan gjøre dem sugeforvirret. De bør helst ikke introduseres før etter flere uker :happy: Ellers ser det fint ut altså
Dette er hva alle ammeveiledere og mange jordmødre sier. Men all erfaring fra nære og kjære sier stikk motsatt. At tidlig introdusering av smokk er det eneste som har fungert for å få barnet til å ta smokk. Vi var «flinke» og ventet 3 uker med smokk og 6 uker før vi prøvde oss på MM på flaske med første. Det endte med et barn som aldri tok hverken smokk eller flaske, og en utslitt mamma som aldri kunne reise i fra i mer enn 2-3 timer max. Smokk blir med på barsel denne gangen, og morsmelk på flaske skal tidlig introduseres. Har ikke møtt en eneste mor hvor sugeforvirring har oppstått som følge av smokk/flaske og pupp.
Det viktigste med flaske er å aldri gå opp i hullstørrelse på tuten så lenge du har tenkt til å amme.
Det viktiste med smokkebruk er å ikke overbruke den slik at du går glipp av sultsignaler fra baby.
 
Last edited:
Dette er hva alle ammeveiledere og mange jordmødre sier. Men all erfaring fra nære og kjære sier stikk motsatt. At tidlig introdusering av smokk er det eneste som har fungert for å få barnet til å ta smokk. Vi var «flinke» og ventet 3 uker med smokk og 6 uker før vi prøvde oss på MM på flaske med første. Det endte med et barn som aldri tok hverken smokk eller flaske, og en utslitt mamma som aldri kunne reise i fra i mer enn 2-3 timer max. Smokk blir med på barsel denne gangen, og morsmelk på flaske skal tidlig introduseres. Har ikke møtt en eneste mor hvor sugeforvirring har oppstått som følge av smokk/flaske og pupp.
Det viktigste med flaske er å aldri gå opp i hullstørrelse på tuten så lenge du har tenkt til å amme.
Det viktiste med smokkebruk er å ikke overbruke den slik at du går glipp av sultsignaler fra baby.
Signerer i grunn denne.
Vi introduserte smokk med en gang vi kom hjem fra barsel (baby 3 dager gammel) og slet aldri med at han ble sugeforvirret. Introduserte flaske ved 3 mnd alder og han nekta plent!
Selvsagt forskjell på babyer, men for min del stemmer det som er skrevet av IngeridElisabeth.
 
Hei, jeg skal nå føde på St.Olavs i Trondheim i Mai/Juni og er i gang med fødebagen min. Er det noen som vil se over listen å si hva de selv tror er for mye eller mangler ? :) Aldri gjort dette før og er godt å bare se hva de som allerede har vært gjennom dette før har av erfaringer.

Til baby har jeg skrevet ned :
- Bilstol
- Helseteppe til hjemreise
- Smukk og en kos
- 2 plagg i 50 og 2 plagg i 56 ( da vi ikke vet hvor stor hun er )
- Hjemreiseklær + 2 stk luer
- Mittens + sokker

Til meg har jeg skrevet ned :
- Helsekort, nødvendige papirer og fødebrev
- Toalettsaker ( hårstrikk, reiseflasker med såpe, tannkost, børste osv )
- Sminke ( et pudder og maskara )
- Noen store bind, prøvepakke på ammeinnlegg og prøve på purelan for bryst
- Noen store truser ( Liker ikke de bokser trusene de har på sykehus )
- 1 amme bh, sokker og pysj shorts til barsel
- 2 til 3 sett klær da jeg bor et stykke unna og ikke vet hvor lenge vi blir på sykehuset. ( inneholder ammeskjorte )
- 1 cardigan
- Slippers til å bruke inne på sykehuset

Elles har jeg skrevet ned :
- Pose til skittentøy
- Medisinene mine
- Drikkeflaske og snacks
- Mobil, pc( liten ) og ladere samt hodetelefon
- Varmepad jeg har som funker godt mot smerter

Hva er dine beste tips til å ha i fødebagen ? :)
Jeg har tatt med vannflaske, og en saftflaske i tillegg. Siden man ikke får gå fra rommet. Så er det godt med noe annet enn vann hele tiden:)
 
Jeg ville droppet å ta med smokk. Ihvertfall hvis du vil amme :) Å suge på puppen krever en annen teknikk enn flaske og smokk, og smokk kan gjøre dem sugeforvirret. De bør helst ikke introduseres før etter flere uker :happy: Ellers ser det fint ut altså

Smokk skal nok med uansett da vi ønsker å introdusere det :)
 
Jeg kan aldri dra et sted uten leppepomade og neglefil, så det står på min liste! Ellers vurderer jeg sterkt å ta med en pute. Lå inne til observasjon på AHUS nylig og sengene var så sinnsykt harde og putene skikkelig flate og klumpete.

Bind og sånt skal de ha tilgjengelig på sykehuset, så det trenger du egentlig ikke ha med deg med mindre vil ha en spesifikk type.

Står i den fødselsforberedende brosjyren jeg fikk at man ikke trenger å ta med toalettpapir da det de har på sykehuset er mer enn mykt nok, men jeg syntes det var veldig tynt og løste seg opp veldig lett og man har jo ikke akkurat lyst på papir rester i eventuelle sår.

Har tenkt å ta med thermoflaske slik at jeg har kald/varm drikke tilgjengelig. De flaskene er gull verdt.

Ellers vet jeg at mange tar med en notatblokk til å skrive ned ting i under fødselen for å ikke glemme. Vet ikke om det er noe folk faktisk tar seg tid til, men jeg tenker å ta med i tilfelle jeg har spørsmål til lege/jordmor som jeg ikke vil glemme.

Fikk også anbefalt å ta med ammeinnlegg som ikke var av papir på grunn av at det kunne feste seg rester på brystvortene om man hadde på kremer og diverse eller lakk litt noe som ikke ville være så deilig å plukke av om man er litt sår.
 
Ser ut som en fin liste. Her blir det også med shampoo og balsam (var et must sist gang), vannflaske og ammeinnlegg. Signerer også det folk sier om smokk her, smokk blir med i bagen :)
 
Dette er hva alle ammeveiledere og mange jordmødre sier. Men all erfaring fra nære og kjære sier stikk motsatt. At tidlig introdusering av smokk er det eneste som har fungert for å få barnet til å ta smokk. Vi var «flinke» og ventet 3 uker med smokk og 6 uker før vi prøvde oss på MM på flaske med første. Det endte med et barn som aldri tok hverken smokk eller flaske, og en utslitt mamma som aldri kunne reise i fra i mer enn 2-3 timer max. Smokk blir med på barsel denne gangen, og morsmelk på flaske skal tidlig introduseres. Har ikke møtt en eneste mor hvor sugeforvirring har oppstått som følge av smokk/flaske og pupp.
Det viktigste med flaske er å aldri gå opp i hullstørrelse på tuten så lenge du har tenkt til å amme.
Det viktiste med smokkebruk er å ikke overbruke den slik at du går glipp av sultsignaler fra baby.

Jeg har to forskjellige erfaringer sng unger og det å bli sugeforvirret.
Jeg har hatt problemer med amming på høyre pupp med begge, nr en fikk etter en ukes tid flaske (med utpumpet morsmelk), hun hadde ikke noe problemmer med å veksle mellom flaske og pupp. Nr to fikk flaske på dag to, og på dag tre sluttet hun å spise av pupp. Vi øvde, kranglet og styrte i tre uker (Var på helsestasjonen, ammepoliklinikk, klippet tungebåndet) før det endelig løsnet og hun klarte å spise av begge deler.
Så noen unger blir forvirret og noen ikke. Spent på hvordan det går med nr tre.
 
Når pakket/tenker dere å pakke fødebagen?
Er nå 34 uker i dag og egentlig klar for å begynne å pakke bagen nå, men skal ha visning i leiligheten om en uke, og hadde bestemt meg for å ikke pakke før etter det.

Men vet jo ikke om vi får solgt etter en visning, så kanskje jeg like gjerne skulle begynne å pakke nå? Hmm... ikke lett å bli enig med seg selv. Hva tenker dere?
 
Når pakket/tenker dere å pakke fødebagen?
Er nå 34 uker i dag og egentlig klar for å begynne å pakke bagen nå, men skal ha visning i leiligheten om en uke, og hadde bestemt meg for å ikke pakke før etter det.

Men vet jo ikke om vi får solgt etter en visning, så kanskje jeg like gjerne skulle begynne å pakke nå? Hmm... ikke lett å bli enig med seg selv. Hva tenker dere?

Jeg er 38 uker i morgen og har vel tenkt at det begynner å bli på tide å pakke min.
 
Når pakket/tenker dere å pakke fødebagen?
Er nå 34 uker i dag og egentlig klar for å begynne å pakke bagen nå, men skal ha visning i leiligheten om en uke, og hadde bestemt meg for å ikke pakke før etter det.

Men vet jo ikke om vi får solgt etter en visning, så kanskje jeg like gjerne skulle begynne å pakke nå? Hmm... ikke lett å bli enig med seg selv. Hva tenker dere?

Går jo an å skrive en liste og ha på mobilen og så er du helt klar til å pakke dersom det skulle skje veldig plutselig :) Du har jo fortsatt god tid, jeg pakket den halvveis nå i forrige uke (uke 36) mest for å ha noe å gjøre :p Du kan jo pakke de tingene du ikke bruker daglig og så supplere og krysse av på mobil-listen etterhvert :)
 
Når pakket/tenker dere å pakke fødebagen?
Er nå 34 uker i dag og egentlig klar for å begynne å pakke bagen nå, men skal ha visning i leiligheten om en uke, og hadde bestemt meg for å ikke pakke før etter det.

Men vet jo ikke om vi får solgt etter en visning, så kanskje jeg like gjerne skulle begynne å pakke nå? Hmm... ikke lett å bli enig med seg selv. Hva tenker dere?
Er 36+5 og har begynt å skrive ei liste. Tenker å handle inn det jeg skal ha av snacks, brus og saft i løpet av denne uka. Pakker nok neste uke en gang når jeg har gått ut i permisjon :)
 
Har skrevet liste som er så detaljert at samboer kan pakke for oss alle om nødvendig. Har stort sett handlet inn det vi trenger av snacks, og nå har de også letta opp på restriksjonene på sykehuset, så det skal være mulig å supplere med resten fra kantina der.
Tenkte jeg skulle pakke tøyet til lille i dag, da jeg endelig har fått ut fingeren og vasket det :p

Er 37+0 i morgen, vet at jeg ikke får gå helt til termin (svangerskapsdiabetes), så regner i grunnen med at lille er her innen et par uker :)
 
Var på vekstkontroll på sykehuset i dag (forrige ungen var liten og jeg ble tilslutt satt igang pga liten vekst og lite fostervann, så de følger ekstra med), og fikk da beskjed om at hun vokser fint, men de synes det er litt lite fostervann.

Ny kontroll om en uke og legen snakket om at de måtte følge med på fostervannmengden og se om jeg kunne gå helt til termin.
Er nå 34+2, og da jeg sa: "så det du sier er at jeg ikke bør vente for lenge med å pakke fødebagen?", så svarte hun ja.

Så da blir det nok pakking av bagen på tirsdag, (Vi har visning på mandag, så drøyer til etter da) da er jeg 35+1, satser på at hun kan være inni magen en stund til, men forbereder meg litt mentalt på at hun kan måtte komme tidligere.
 
Back
Topp