Dyne eller sovepose på soverommet?

Ypsilon

Elsker forumet
Assistert-jentene
Junilykke 2020 ♡
Februarbarna 2023
Marsboerne 2023
Har lurt litt på om vi skal ha dyne eller sovepose til mini når han skal sove om natta. Noen anbefalinger for det ene eller det andre? Om vi går for sovepose, er de fra IKEA OK, eller blir de litt kalde? Syns de så litt tynne ut. Har også sett på Voksi sin Sleepsack som jeg syns ser fin ut.
 
Vi skal bruke Dyne på rommet, teppe om det er skikkelig sommervarme. Ellers regulere med nattklær ol. :)
 
Her blir det dyne :)
Ser for meg enklere bleieskift på natta. Slippe å styre med denne soveposen av og på ;)
 
Sovepose her da mitt barn holdt på å bli kvalt av dyne da hun var nyfødt.
 
Hva slags sovepose(r) har dere prøvd? Noen du anbefaler eller fraråder?

Jeg har aldri prøvd spvepose til nyfødt før. Dette blor første gangen.
Nå har jeg kjøpt en sovepose fra stokke i lin, men for å være helt ærlig så angrer jeg litt på kjøpet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt easygrow posen. Fordi den kan snøres inn i livet sånn at barnet ikke kan gli inn i posen. Jeg har sett på mange poser og den ser veldig fin ut
 
Jeg har aldri prøvd spvepose til nyfødt før. Dette blor første gangen.
Nå har jeg kjøpt en sovepose fra stokke i lin, men for å være helt ærlig så angrer jeg litt på kjøpet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt easygrow posen. Fordi den kan snøres inn i livet sånn at barnet ikke kan gli inn i posen. Jeg har sett på mange poser og den ser veldig fin ut
Takk for tips! Den voksi posen som jeg hadde sett på hadde noen knapper på baksiden sånn at man kunne brette inn bunnen for at den ikke skulle bli for lang i starten. Må sjekke ut den easygrow også!
 
Sniker. Vi brukte dyne, det fungerte greit de to første mnd. Når han begynte å løfte mer på beina og dra de opp mot brystet dro han dyna over hodet, og det oppdaget vi jo ikke fordi vi sov. Skikkelig skummelt! Da gikk vi over til sovepose. Vi har brukt ullpose når det er kaldt (født i september) og Easygrow sin nå som det er mildere vær. Easygrow er dyrt, men veldig verdt det! Man bør ha 2-3 poser sånn i forhold til gulp osv. Anbefales virkelig :) Neste gang dropper vi dyne til babyen.
 
Vi har nyinnkjøpte dyner her, men vart veldig usikker no. Burde kanskje ha kjøpt inn sånn pose likevel. Eg har heilt angst for at dei skal kvelast og no fekk eg den tanken i hodet :confused: Har gått vekk frå sengekant fordi eg har skjønt at det kan auke faren for krybbedød, men trudde egentlig dyne gjekk bra..
 
Vi svøper i helseteppe og legger dyne over frem til baby er stor nok til å fjerne dyna selv :)
 
Vi har nyinnkjøpte dyner her, men vart veldig usikker no. Burde kanskje ha kjøpt inn sånn pose likevel. Eg har heilt angst for at dei skal kvelast og no fekk eg den tanken i hodet :confused: Har gått vekk frå sengekant fordi eg har skjønt at det kan auke faren for krybbedød, men trudde egentlig dyne gjekk bra..

Hvis du legger noe tungt oppå dyna, ved fotenden så kan de ikke få dyna over hodet:) og de kan heller ikke gli nedover.
 
Vi skulle egentlig bruke sovepose fra IKEA (Brukte det til datter født i mai), og eventuelt et lite helseteppe over om det blir kjølig.
Nå fikk vi plutselig en dyne også, så da ser vi litt an hva som passer hvor, men jeg hadde ikke giddet å kjøpe en dyne enda :)
 
Vi skulle egentlig bruke sovepose fra IKEA (Brukte det til datter født i mai), og eventuelt et lite helseteppe over om det blir kjølig.
Nå fikk vi plutselig en dyne også, så da ser vi litt an hva som passer hvor, men jeg hadde ikke giddet å kjøpe en dyne enda :)

Så du har god erfaring med ikea sine soveposer?
 
Vi har kjøpt dyne og et teppe i tileffel tropevarme ;)
Uff ja det er ikke godt å spå hvordan sommeren blir her i landet. Av og til er det grått og trist hele sommeren og av og til slår vi til med skikkelig tropevarme. I juli i fjor hadde jeg både dager med votter på vei til jobb og dager der det var ekstrem-varme. Det skal sies at vi nettopp hadde flyttet og ikke hadde så mange dyner å velge mellom, så når det var som varmest låg vi med vinterdynene som vi pleide å bruke når det var 2 grader på soverommet (vi hadde gjester som fikk sommerdynene..). Om det blir like varmt i sommer må vi flytte ned i kjelleren hvor det er litt svalere tror jeg.
 
Brukte sovepose til storesøster, hun fikk ikke ordentlig tak ved liggende amming så vi måtte sette oss opp. Soveposen gjorde at hun ikke opplevde noen temperaturforandring. I tillegg sov hun så urolig når hun ble større at hun klarte ikke ligge under noen dyne:p
 
Last edited:
Vi prøver oss med dyne i første omgang, men dersom hun blir like urolig som pappaen når hun sover så vil jeg nok gå over til sovepose :p
 
Vi har en Voksi Sleepsack som vi prøver i første omgang. Synes det virker praktisk at hun ikke får så mye temperaturforandringer når jeg tar henne inn og ut av bedside criben for å amme.
 
Back
Topp