Overtid

Bringebærpudding

Gift med forumet
Julikulene 2020
Jeg har et behov for å innhente informasjon og være forberedt. Det er lenge igjen, men jeg går å føler at jeg kommer til å gå på overtid, og jeg er så redd det skal skje noe med babyen, morkakesvikt og sånt.

noen med erfaringer som vil fortelle? :)

Gikk 10 dager over med siste, gikk helt uten komplikasjoner. Men absolutt ikke noe jeg ønsker å gjenta, føltes som 10 uker:mad:

Har ingen erfaring med det, for ble satt i gang sist pga begynnende svangerskapsforgiftning. Men har en fæl følelse på at jeg vil gå maks over nå. Er ikke bekymra for komplikasjoner egentlig, mer bekymra for hvordan jeg skal overleve så mange ekstra (og unødvendige) dager :p
Snakk med jordmor om bekymringene dine, så vil ho helt sikkert betrygge deg. Kanskje vil du bli satt i gang maks så og så mange dager over feks :)

Tror det er værst i tankerne :p derfor jeg bare sier til meg selv at baby er ute før midten av august :p

Sniker.
Gikk 13 dager over med min første. Var på overtidskontroll på dag 7 der alt så fint ut. Fikk dato for igangsetting dersom fødselen ikke startet innen den tid, noe den ikke gjorde.
Alt gikk fint, men fikk en baby som var 1,1 kg tyngre enn antatt (estimert til 3,5 kg på overtidskontrollen).

Og ja, det føles som en evighet til fødsel når man har bikket termin og det ikke er tegn til fødsel :p

Jeg har et behov for å innhente informasjon og være forberedt. Det er lenge igjen, men jeg går å føler at jeg kommer til å gå på overtid, og jeg er så redd det skal skje noe med babyen, morkakesvikt og sånt.

På grunn av en svensk studie om overtid har alle sykehus i Norge satt ned grensen fra 14 dager til 10 dager. Jeg var bekymret for det samme selv og tok det opp med jordmor som fortalte at ingen skal gå over 10 dager lenger. Du blir også veldig godt overvåket om du går så lenge over tiden. Det beste du kan gjøre selv er å være oppmerksom på bevegelser og endringer. Er du stresset så ringer du å maser på dem! Bedre med en gang for mye enn en gang for lite :)

Når det er sagt så stemmer det ikke helt at førstegangsfødende alltid går over tiden. Etter å ha sett på statistikk så er det nesten like vanlig å føde uken før termin, uken rundt termin og uken etter termin, med litt høyere andel som føder i uken rundt termin. Finner ikke igjen tallene dessverre.

Snakk med jordmor om dette, kanskje hun kan forklare litt mer :)

På grunn av en svensk studie om overtid har alle sykehus i Norge satt ned grensen fra 14 dager til 10 dager. Jeg var bekymret for det samme selv og tok det opp med jordmor som fortalte at ingen skal gå over 10 dager lenger. Du blir også veldig godt overvåket om du går så lenge over tiden. Det beste du kan gjøre selv er å være oppmerksom på bevegelser og endringer. Er du stresset så ringer du å maser på dem! Bedre med en gang for mye enn en gang for lite :)

Når det er sagt så stemmer det ikke helt at førstegangsfødende alltid går over tiden. Etter å ha sett på statistikk så er det nesten like vanlig å føde uken før termin, uken rundt termin og uken etter termin, med litt høyere andel som føder i uken rundt termin. Finner ikke igjen tallene dessverre.

Snakk med jordmor om dette, kanskje hun kan forklare litt mer :)

Enig! Akkurat det med at "alle" førstegangsfødende går over er bare en myte. Fikk beskjed sist om at det er like sannsynlig at man går over som at man føder før/til termin.
Det jeg gjerne skulle hørt noe om er hvor stor sannsynlighet det er for å gå på overtid med nr 2! Det må jeg Google nå, for jeg svetter litt for det kjenner jeg :hilarious: jeg aner jo ikke hvor lenge jeg hadde gått på overtid om ikke jeg ble satt i gang før termindagen sist :angelic:

Enig! Akkurat det med at "alle" førstegangsfødende går over er bare en myte. Fikk beskjed sist om at det er like sannsynlig at man går over som at man føder før/til termin.
Det jeg gjerne skulle hørt noe om er hvor stor sannsynlighet det er for å gå på overtid med nr 2! Det må jeg Google nå, for jeg svetter litt for det kjenner jeg :hilarious: jeg aner jo ikke hvor lenge jeg hadde gått på overtid om ikke jeg ble satt i gang før termindagen sist :angelic:

Ja nei det blir nok litt verre :hilarious: Det er nok umulig å vite, jeg tror de fleste følger sitt eget mønster, føder man før eller etter er det nok større sannsynlighet for at det samme skjer andre gang også. Det finnes jo alltid unntak da selvfølgelig! Blir man gravid igjen raskt etter en fødsel så er det jo større sannsynlighet for å føde for tidlig, finnes likevel de som går over da også.

Jeg er en sykt utålmodig person så håper virkelig ikke jeg må må lenge over! :nailbiting:

Du burde prøve å ikke uroe deg. Det er unødvendig med slike tanker- da det og kan være farlig. Prøv å ta dagene som de er - prøv å nyt det ♡

Ja nei det blir nok litt verre :hilarious: Det er nok umulig å vite, jeg tror de fleste følger sitt eget mønster, føder man før eller etter er det nok større sannsynlighet for at det samme skjer andre gang også. Det finnes jo alltid unntak da selvfølgelig! Blir man gravid igjen raskt etter en fødsel så er det jo større sannsynlighet for å føde for tidlig, finnes likevel de som går over da også.

Jeg er en sykt utålmodig person så håper virkelig ikke jeg må må lenge over! :nailbiting:

Æsj, samme her. For min del skulle jeg gjerne født i uke 37+0 :hilarious:

14 dager over og igangsatt med begge to. Føder vist ikke av meg selv. Normal vekt på guttene og alt ok bortsett fra at siste var heftig siden det gikk fort. Men ingen komplikasjoner av noen slag. Nå idag går en ikke over så lenge som 14 dager og du blir godt oppfulgt med overtidskontroll. Jeg blir satt igang på termin om ikke noe annet skjer før den tid. Håper på det sistnevnte :)

Hmm. Så lenge vi får god oppfølging på overtid så tror jeg det skal gå bra. Men lurt å snakke med jordmor hvis du er bekymret for dette også ha lav terskel for å ringe føden om man er bekymret.
Personlig er jeg mer bekymra for å bli satt i gang da jeg vil at ting skal skje mest mulig naturlig.

Har gått på overtid med alle mine tre første, og regner med det samme denne gangen:p

Førstemann var 4 dager over tiden. Var ganske "liten" i magemål, så han kom den datoen de egentlig hadde satt som igangsettingsdato :) Ca 12 timer mellom at vannet gikk og han kom!

Neste mann ventet 5 dager over termin. Begynte med rier fra morgenen av, ca 1.5 timer etter jeg kom på sykehuset var han ute.

Minstejenta kom 3 dager over termin. Ble satt på drypp for å få gang på riene(få dem mer regelmessige pga grums i fostervannet). Dryppet ble satt i ca 2130, 00:27 kom pressriene- 3 minutt etterpå var hun ute :)

Ingen særskilte komplikasjoner, alle "normale" ved fødsel ♡

Neste mann

Det skal sies at om når man føder ang termin er det litt genetisk, at man arver det fra mor. Om din mor gikk over eller fødte før termin så føder du noe rundt samme men er ikke 100% sikker for usikker på hvor mye studie det har blitt tatt av det:)
Jeg gikk 4 dager over med dattera og var på kanten til keisersnitt da hver gang jeg fikk rier så kom navlestrengen i klem så hu hadde det ikke så bra på slutten men fødte vaginalt og ut kom ei lita prinsesse på under 3 kg selv om jeg gikk over:D
Jeg rekner med at med nr 2 nå så går jeg over men ingen vits å stresse. De kommer når de er klare for det og noen gang så trenger de litt ekstra hjelp. Bare nyt tiden nå og skrive ned hva du er redd/bekymret for. :)

Back
Topp