glukosebelastning

3gutter-ennsålenge

Forumet er livet
Hei.
Vært på første legekontroll, og der sa de at det er kommet nye retningslinjer. At alle må ta glukosebelastning!?
Jeg har aldri tatt det tidligere, til tross for høy bmi. Er det noen som har tatt det før? Skjønte at jeg må kjøpe den gugga selv, også at jeg må sitte i 2 timer. Noen erfaringer å dele?
 
Hei.
Vært på første legekontroll, og der sa de at det er kommet nye retningslinjer. At alle må ta glukosebelastning!?
Jeg har aldri tatt det tidligere, til tross for høy bmi. Er det noen som har tatt det før? Skjønte at jeg må kjøpe den gugga selv, også at jeg må sitte i 2 timer. Noen erfaringer å dele?
Jeg tok den i første svangerskap også, men ikke før i uke 20 og noe...
Man møter fastende, tar blodprøve, drikker sukkerlaken, sitter to timer og tvinner tommeltotter på legekontoret (strikketøy er gull verdt da) ny blodprøve og så kan man spise. Forrige gang ville legen også ha en prat og fortelle meg resultatet før jeg fikk dra hjem.
Jeg kjøpte glukoseblandinga på legekontoret sist, lunka sukkerlake var ikke noe særlig godt men det gikk ned, får ikke drikke noe etterpå heller (til nød skylle munnen). Jeg har hørt at noen av de kan komme med smakstilsetting av lime eller appelsin også...
 
Jeg måtte det sist pga alder. Veldig spent på om jeg må denne gangen også! Syntes det var helt greit å drikke sukkerlaken sist (de hadde den i kjøleskap på legekontoret mitt). Svigerinnen min fikk lov til å gå ut de to timene mellom blodprøvene pga smittefare på legekontoret.
 
Jeg måtte det sist pga alder. Veldig spent på om jeg må denne gangen også! Syntes det var helt greit å drikke sukkerlaken sist (de hadde den i kjøleskap på legekontoret mitt). Svigerinnen min fikk lov til å gå ut de to timene mellom blodprøvene pga smittefare på legekontoret.
Kan være man får gå ut nå ja, sist fikk jeg ikke, skulle være under oppsyn i tilfelle jeg ble dårlig sa de.
Ser på retningslinjene at man ikke skal være fysisk aktiv, så hvis man får gå ut må det vel bare være for å sette seg på en benk utenfor i sola...
 
Last edited:
Jeg har tatt det to ganger. Tok blodprøve før og 2 t etter. Kjørte sukkerlaken ned i en kjøre for å bli ferdig med det. Gikk helt fint. Ta med strikketøy
 
Jeg tok den i forrige svangerskap og fikk da påvist svangerskapsdiabetes på termindatoen min.. så denne gangen må jeg også gjøre det,men ikke før i uke 24. Man må da ta blodprøve, drikke denne sukkerguggen, sitte to timer helt stille (kan gå på do) også ta blodprøve på nytt.. jeg fikk ikke den informasjonen sist og trodde hun tullet da hun sa jeg måtte sitte der i to timer.. uten engang strøm på telefonen ;)
 
Jeg hadde svangerskapsdiabetes sist jeg var gravid, heldigvis kun behov for regulering av kost og ikke behov for insulin.
Gruer meg allerede til glukosebelastning og drikke den gugga :depressed:
Jeg vet at legekontoret mitt ikke har sånn ferdigblandet sukkervann, så planlegger å kjøpe på apoteket før glukosebelastning.
Har prøvd både ferdigblandet med bringebærsmak og sånn pulver, helt klart bedre med smak, selv om ingen av de er noe å skryte av :sick006
 
Eg sleppe å ta den. Andregangs (tok ikkje første gang). 25 år. Men eg har nok låg bmi! 181 cm og 66 kg før svangerskap.
 
Tok forrige gang i uke 24 cirka og må nok ta igjen pga høy bmi... ta med bok! Det gikk helt fint, ingen svangerskapsdiabetes:)
 
Jeg tok det første svangerskap pga alder. Man må møte fastende, drikke 1 glass med noe som smaker som veldig søt brus (jeg kunne velge mellom 2 smaker), smakte i grunn greit men ble kvalm. De neste 2 timene må man sitte på legekontoret og de 2 timene var lange! Var veldig glad jeg tok testen på en fridag, da jeg var uvel en god stund etterpå. Heldige meg måtte ta en ny test litt senere i samme svangerskap pga jeg lå litt i grenseland. Jeg har lav bmi så ikke bare de med høy bmi som kan få svangerskapsdiabetes. Kommer til å ta testen dette svangerskapet også. Greit være på den sikre siden :)
 
Jeg slapp unna forrige svangerskap, men har ny lege nå så tipper jeg må gjennom det denne gangen. Litt usikker på om jeg skal si noe eller ikke hvis legen ikke nevner noe om det...
 
Jeg slapp unna forrige svangerskap, men har ny lege nå så tipper jeg må gjennom det denne gangen. Litt usikker på om jeg skal si noe eller ikke hvis legen ikke nevner noe om det...
Glukosebelastning er jo en ubehagelig affære, men uoppdaget svangerskapsdiabetes kan gi ganske store konsekvenser for lille i magen.
Blir det samme som å ta celleprøve slik jeg ser det, det er jo ingen som synes det er noe stas, men konsekvensene av å ikke gjøre det kan være store så vi gjør det jo for å være sikker.
 
Jeg måtte ha ta det med minstemann fordi jeg la på meg så veldig mye på kort tid. Merkelig nok så fikk jeg beskjed om å gå meg en tur mens jeg ventet, men valgte å trille bort til en kafé i nærheten med eldste på 1 år og kjøpte bolle til henne.

På første svangerskapskontroll gikk legen igjennom de nye rutinene for svangerskapskontroller videre og sa at nytt fra jeg var gravid sist var at nå skulle alle ha glukosebelastning i uke 24. Men at man startet med å måle blodsukkeret når man kom fastende til legen og om det tallet var fint så slapp man å drikke gøgga.
 
Jeg måtte ha ta det med minstemann fordi jeg la på meg så veldig mye på kort tid. Merkelig nok så fikk jeg beskjed om å gå meg en tur mens jeg ventet, men valgte å trille bort til en kafé i nærheten med eldste på 1 år og kjøpte bolle til henne.

På første svangerskapskontroll gikk legen igjennom de nye rutinene for svangerskapskontroller videre og sa at nytt fra jeg var gravid sist var at nå skulle alle ha glukosebelastning i uke 24. Men at man startet med å måle blodsukkeret når man kom fastende til legen og om det tallet var fint så slapp man å drikke gøgga.
Sniker
Når sa legen at hvis fastende måling var fin så måtte man ikke drikke drikken?
 
Glukosebelastning er jo en ubehagelig affære, men uoppdaget svangerskapsdiabetes kan gi ganske store konsekvenser for lille i magen.
Blir det samme som å ta celleprøve slik jeg ser det, det er jo ingen som synes det er noe stas, men konsekvensene av å ikke gjøre det kan være store så vi gjør det jo for å være sikker.
Det er nettopp det. Vil jo ikke at noe skal skje med den lille i magen, så tenker at jeg burde be om den testen denne gangen, hvis ikke legen nevner det selv. Celleprøve er ikke en gledelig ting man gjør, men man gjør det jo fordi det er lurt. Samme sak her.
 
Sniker
Når sa legen at hvis fastende måling var fin så måtte man ikke drikke drikken?

Når jeg var på første kontroll nå i april.
Da sa hun at jeg skulle komme fastende og være forberedt på å måtte bli i to timer, men om første blodprøve var fin, så trengte jeg ikke å ta belastningstesten.
 
Back
Topp