Har blitt livredd for å bli smittet av corona

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg har i utgangspunktet ikke vært så bekymret for meg selv, har vært mer bekymret for min far og svigerfar som er i 50 årene med høyt blodtrykk. Nå der i mot har jeg blitt livredd. Kun på grunn av at en svensk gravid kvinne døde fordi hun var overvektig og hadde fått påvist svangerskapsforgiftning. Både hun og barnet døde.

Jeg hadde helt fint blodtrykk, så på sist svangerskapskontroll før påsken så hadde jeg litt for høyt blodtrykk, men ingen proteiner i urinen. Så var jeg til legen etter påsken, hadde fremdeles litt forhøyet blodtrykk og da hadde jeg også litt proteiner i urinen. Legen sa det ikke var noe å bekymre seg for siden det var så på grensen til ingenting, men hun sendte en henvisning til gynekologisk avdeling i tilfelle for å få det vurdert av dem. Nå har jeg fullstendig panikk for at jeg skal bli smittet.

Ingen av oss har vært syke til nå, men nå som jeg har fått høyere blodtrykk samtidig som andre begynner å bli litt mer chill til smittefaren så er det jo typisk at jeg skulle bli smittet. Jeg er veldig flink til å vaske hendene ofte og grundig, før butikken og etter butikken og bruker antibac mellom der. Tar ikke på ting og holder avstand.

Før jeg ble gravid så har jeg alltid hatt på følelsen at det ikke ligger i kortene for meg, det er så urealistisk og at noe kommer til å skje. Nå bare er jeg livredd for at jeg aldri kommer til å få møte denne lille skapningen som vi har laget og som jeg har gått å bært på nå i snart 8 måneder. Jeg har normalt sett et helt sinnsykt bra immunforsvar sånn type blir lett forkjøla kanskje 1 gang i året, men som gravid har jeg vært kjempe mye syk, var syk fra november til februar non stop (jobba i barnehage da). Så om jeg blir syk så er jeg ganske sikker på at jeg blir veldig dårlig..

Guuud jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er det noen andre som stresser like mye som meg? Gjør dere noe spesielt for å unngå smitte? Føler ikke jeg kan låse meg inne heller, vi må jo handle av og til, og blir samboeren smitta på butikken så blir jo jeg uansett smittet også.. Gud som jeg ønsker dette skal være over :(
 
Jeg jobber fullt som sykepleier (har ikke pasientkontakt lengre) og er gravid i uke 25 med tvillinger. For å unngå smitte møter jeg ikke andre personer utenom jobb. Har ikke vært spesielt bekymret selv for smitte, men har forståelse for at du er bekymret. Høres ut som du blir godt fulgt opp av fastlegen da? Et godt råd hvis man er veldig bekymret for å bli smittet kan være å gjøre andre ting for å fremme egen helse; fysisk aktivitet, variert kosthold, balanse mellom hvile og aktivitet m.m :)
 
Jeg jobber fullt som sykepleier (har ikke pasientkontakt lengre) og er gravid i uke 25 med tvillinger. For å unngå smitte møter jeg ikke andre personer utenom jobb. Har ikke vært spesielt bekymret selv for smitte, men har forståelse for at du er bekymret. Høres ut som du blir godt fulgt opp av fastlegen da? Et godt råd hvis man er veldig bekymret for å bli smittet kan være å gjøre andre ting for å fremme egen helse; fysisk aktivitet, variert kosthold, balanse mellom hvile og aktivitet m.m :)

Ja fast legen er kjempe hyggelig og virker som hun bryr seg! Nettop byttet, så er veldig fornøyd med hvordan jeg har blitt mottatt. Jeg fikk brått vondt i bekkenet (symfysen, ikke ryggen) for rundt 2 uker siden, så akkurat nå sliter jeg ekstremt med all bevegelse. Skikkelig typisk. Hadde akkurat begynt å komme meg litt mer ut så får jeg vondt. Prøver å bevege meg litt selv om jeg har smerter, men jeg føler meg helt evneveik. Blir ganske vond av å stå mye/gå mye, men prøver likevel å gjøre småting som å parkere langt borte med bilen for å prøve å presse inn småting. Prøvde å lete litt på nettet etter styrkeøvelser jeg kan gjøre hjemme for å kanskje styrke opp bekkenet litt, men jeg finner bare fullt av sider som sier hvor viktig det er å trene, men de kommer ikke med forslag. I tillegg står det en bra øvelse mot bekkenleddsmerter er jogging.. Jeg har problemer med å gå liksom så forstår ikke helt hvordan de kan anbefale jogging. Har prøvd å kontakte fysioterapeut, men ingen har ledig tid. I tillegg er jeg litt skeptisk til det i forhold til smitte. Føler alt har blitt en ond sirkel som jeg ikke kommer meg ut av. Må holde meg i aktivitet for å holde meg frisk, men klarer ikke holde meg i aktivitet. Er helt sinnsykt kjipt :(
 
Ja fast legen er kjempe hyggelig og virker som hun bryr seg! Nettop byttet, så er veldig fornøyd med hvordan jeg har blitt mottatt. Jeg fikk brått vondt i bekkenet (symfysen, ikke ryggen) for rundt 2 uker siden, så akkurat nå sliter jeg ekstremt med all bevegelse. Skikkelig typisk. Hadde akkurat begynt å komme meg litt mer ut så får jeg vondt. Prøver å bevege meg litt selv om jeg har smerter, men jeg føler meg helt evneveik. Blir ganske vond av å stå mye/gå mye, men prøver likevel å gjøre småting som å parkere langt borte med bilen for å prøve å presse inn småting. Prøvde å lete litt på nettet etter styrkeøvelser jeg kan gjøre hjemme for å kanskje styrke opp bekkenet litt, men jeg finner bare fullt av sider som sier hvor viktig det er å trene, men de kommer ikke med forslag. I tillegg står det en bra øvelse mot bekkenleddsmerter er jogging.. Jeg har problemer med å gå liksom så forstår ikke helt hvordan de kan anbefale jogging. Har prøvd å kontakte fysioterapeut, men ingen har ledig tid. I tillegg er jeg litt skeptisk til det i forhold til smitte. Føler alt har blitt en ond sirkel som jeg ikke kommer meg ut av. Må holde meg i aktivitet for å holde meg frisk, men klarer ikke holde meg i aktivitet. Er helt sinnsykt kjipt :(
Jeg vet at mange PT’er tilbyr nettbasert veiledning nå? Kanskje det kunne være en mulighet. Jeg hadde time med PT før koronarestriksjonene kom og fikk mange gode tips til øvelser jeg kunne gjøre.

Det er jo naturlig at bekymringer kommer i en tid som denne, men det kan være fint å gjøre ting for å avlede tankene - lese, strikke, se film m.m. Jeg opplever det som veldig helsefremmende de dagene jeg klarer å flytte fokus bort fra koronasituasjonen og fra det å være gravid. Det kan vært godt å fokusere på helt andre ting:joyful:
 
Fysioterapeuter på House of Femme i Trondheim har skrevet en bok med masse tips til trening i graviditeten. Kanskje den kunne vært noe for deg? https://www.friskforlag.no/frisk-graviditet/

Den kan absolutt være verdt et forsøk! Takk :)
Per nå går jeg egentlig bare ut i fra at alt som ikke gjør vondt er innafor, så kommer til å gå igjennom et par øvelser jeg kan og se hvilke som funker også.
 
Den kan absolutt være verdt et forsøk! Takk :)
Per nå går jeg egentlig bare ut i fra at alt som ikke gjør vondt er innafor, så kommer til å gå igjennom et par øvelser jeg kan og se hvilke som funker også.
Lykke til med treningen. De har også noen styrkeøvelser her https://www.houseoffemme.no/b/9070/syv-styrkeovelser-alle-gravide-burde-gjore som de anbefaler (alle er vel hentet fra boka). I boka er det eget kapittel om bekkensmerter, samt treningsprogrammer de anbefaler for de ulike trimestrene. De bruker pilatesball og strikk en del i øvelsene sine.
 
Back
Topp