Komme i form igjen etter svangerskap

• Trådstarter Trådstarter Eline2020
  • Opprettet Opprettet
E

Eline2020

Guest
Jeg føler meg så lite pen og så tjukk om dagen:nailbiting: Termin er ikke før 5 uker, og i værste fall med to uker overtid er det hele 7 uker igjen.

Har dere noen tips til å komme seg i form igjen etter fødsel?
Tenker jeg evnt må bli flinkere med kosten, kun spise usunt og godteri i helgene + blir jo trilleturer med baby og hundene daglig. Men likevel redd kiloene skal bli værende. Lagt på meg fra 63 til 83 kg. Asså 20 kg :wideyed: o_O :eek: :D

Jeg har også lagt på meg 20 kilo. Og det er 7 uker igjen

Tenker å kose meg med ost og spekemat som barselkvinne (de første ukene) men etter det blir det sterk innskjerping.

Jeg skal ha ks, men så fort jeg er i fin form igjen skal vi ut på masse turer og spise sunt.

Målet er å være i form igjen på nyåret da vi planlegger en Thailand tur og jeg må inn i bikini

Tenker jeg skal passe litt ekstra på hva jeg putter i munnen, og så er målet å ha en to timers trilletur hver dag etterhvert. Har også lyst til å prøve litt hjemmetrening når lille sover, men vi får se hvordan hverdagen med baby blir før jeg legger noen voldsomme mål ;)

De 6 første ukene etter fødsel er "hellige", da skal jeg bare være ku og mamma. Deretter blir det innstramming på dietten, samt å hente hjem hestene fra beite og få inn litt rutine på å trene den på kveldstid etter at barnefar er ferdig på jobb. Men det aller viktigste for min del er kostholdet, så det er der jeg kommer til å legge fokus :)

Nå er dette siste barnet vårt, så da har jeg litt mer motivasjon enn da jeg bare gikk og ventet på å bli gravid igjen :p

Eg vil prøve å få i meg rikelig med næringsrik mat etter fødsel først og fremst, og kjem ikkje til å telle kaloriar første tida for å sei det sånn :D Veit kroppen treng dette ifht amming. Men håpar eg fortsatt har lyst på frukt og grønt, så det blir enklare å holde seg unna snop :bag:
Ellers så håååååpa eg at eg får til trilletura med desse to, det er ein så god måte å få bevege seg på og trimme på ein kjekk måte. Har ikkje ambisjonar om meir trening enn det på ei stund :p

I og med at ungen blir født på den tida han gjør, så håper jeg på mange fine trilleturer :) Og jeg går til vanlig ganske raskt, så blir god og svett og håper da det blir litt «trening» ut av det :P
I tillegg har jeg store planer om å komme meg på sykkelen igjen. Starter inne på rulla først, når babyen (forhåpentligvid) sover og kan ligge ved siden av.

Burde sikkert være litt obs på kostholdet også, men selvdisiplinen på det området er rææææva :hilarious:

Kommer til å ta det med ro den første tiden, og ikke stresse med noe. Jeg gikk på en skikkelig smell etter sist graviditet, fordi jeg pusha meg for hardt. Har en kneskade, og den blusset opp til nye høyder, enda det var 4 mnd siden fødsel. Ble ikke kvitt den heller, med all bæringen, så tok 9 mnd før jeg ble gradvis bedre. Grusomt!!

Så denne gangen tar jeg det saaakte, holder meg til trilleturer og litt styrke. Kroppen er utrolig, og jeg synes det gikk relativt greit å komme tilbake i en grei nok form, selv om jeg gjerne skulle vært litt mer "fit". Husker fra sist jeg fikk skikkelig cravings på sjokolade, og det kommer jeg nok til å unne meg denne gangen også om det blir likt. Går rimelig mye energi ut av den ammingen!

Har også gått opp MYE denne gangen, i forhold til de to andre :/ 17kg til nå!! De to andre la jeg vell på meg ca 12kg med begge (veide mer i utgangpunktet dog) og sleit med å gå ned igjen. Spesielt med første, hun krevde mye og lå ikke i noe vogn å sov nei. Ikke kunne jeg gå fra der vi bodde heller, måtte kjøre inn til sentrum eller en plass, løfte henne over i vogna og gå, innen dess var hun lei. Huff...

Så denne gangen, så snart som ammingen er i gang og vi er på beina, så må jeg gå en del turer ja. Har jo studier samtidig også i mellom dette jeg, så håååper på en mini som vil ligge i vogna inkl. bæresjal. Bestilte ett på tilbud idag, ble dessverre nytt vs brukt denne gangen.
Hadde bæresjal med de to andre, og det ble brukt. Satser på litt knebøy og genrelt litt aktivitet og turer med den også :)

Jeg har også lagt på meg mye! :woot: MEN jeg vet at det går av etterhvert. Jeg er jo kjempeglad i styrketrening og har vært aktiv i det lenge, og elsker både trilleturer og løping. Så stresser ikke med det. Det gikk av med storesøster også☺️ Husker jeg begynte å spise mer fargerikt og næringsrikt allerede etter fødsel sist også, og det er planen denne gangen og, etter å ha spist is og godteri som en gris den siste tiden :happy090 skal også starte på igjen med matplana mi (og treningsprogrammet) etter sommeren, fra ElitePT - som jeg elsker, både sunn, familievennlig og næringsrik mat man blir stappmett av.

MEN HALLO jeg skal jo også gåsse meg i grillmat i sommer, og spekemat! Gud; spekemat!!:gen053

håååper på en mini som vil ligge i vogna inkl. bæresjal. Bestilte ett på tilbud idag, ble dessverre nytt vs brukt denne gangen.

Jeg har også begynt å tenke litt på bæresjal, hvilket endte du med?

Jeg har lagt på meg en del mer nå enn da jeg var gravid med storesøsknene, men satser på at det ikke blir like stor forskjell når det gjelder vektnedgang etter fødsel. Med storesøsknene gikk det av seg selv med amming og trilleturer, men jeg passet også på kostholdet og prøvde å holde kaker/godteri til lørdagene :)

Jeg har også begynt å tenke litt på bæresjal, hvilket endte du med?

Caboo close, økologisk ett eller anna. Ganske identisk til det jeg hadde med storesøskene, bare da eldre modell tenker jeg :)
Synes den var utrolig grei, lettvint- er ringsjal, så begrenset hvor mye knytting og feil. Mulig den ikke var så bra som andre senere når baby ble tyngre, det jeg erfarte var at jeg da foretrakk bæresele og ikke sjal etterhvert. Men det er jo naturlig dog.
Skal også gå an å bære barne på siden også, kan ikke huske jeg gjorde det med det forrige sjalet, spent på om det er praktisk :)

Jeg føler meg så lite pen og så tjukk om dagen:nailbiting: Termin er ikke før 5 uker, og i værste fall med to uker overtid er det hele 7 uker igjen.

Har dere noen tips til å komme seg i form igjen etter fødsel?
Tenker jeg evnt må bli flinkere med kosten, kun spise usunt og godteri i helgene + blir jo trilleturer med baby og hundene daglig. Men likevel redd kiloene skal bli værende. Lagt på meg fra 63 til 83 kg. Asså 20 kg :wideyed: o_O :eek: :D
Vekta renner av automagisk. Spesielt hvis du ammer. Jeg ville ikke stresset med det nå. Man føler seg ufiks i slutten av svangerskapet, og 20kg er helt normalt å legge på seg, jeg la på meg det med begge mine første. :happy:
Gi kroppen tid. Det kan ta 1-2 år å komme helt tilbake igjen. Men såklart, vekta begynner å renne bort før det.

Last edited:
Caboo close, økologisk ett eller anna. Ganske identisk til det jeg hadde med storesøskene, bare da eldre modell tenker jeg :)
Synes den var utrolig grei, lettvint- er ringsjal, så begrenset hvor mye knytting og feil. Mulig den ikke var så bra som andre senere når baby ble tyngre, det jeg erfarte var at jeg da foretrakk bæresele og ikke sjal etterhvert. Men det er jo naturlig dog.
Skal også gå an å bære barne på siden også, kan ikke huske jeg gjorde det med det forrige sjalet, spent på om det er praktisk :)

Vi har også kjøpt en sånn, men har alt begynt å tenke på tiden etterpå når baby blir tyngre. Tror jeg kommer til å ha lyst til å bruke vevd sjal og samboer kommer sikkert til å foretrekke sele som er litt lettere å få til. Har noen venner med en ergobaby-sele som jeg tror vi får overta.

Vi har også kjøpt en sånn, men har alt begynt å tenke på tiden etterpå når baby blir tyngre. Tror jeg kommer til å ha lyst til å bruke vevd sjal og samboer kommer sikkert til å foretrekke sele som er litt lettere å få til. Har noen venner med en ergobaby-sele som jeg tror vi får overta.

Ja, jeg hadde ergobaby sele forrige gang som ble brukt da baby ble eldre/ tyngre. Fant en slik på bruktbitikken her tidligere til typ 50kr. Så da har jeg faktisk det også til senere. :D
Så alt ligger til rette for å være litt aktiv etter fødsel :rolleyes:

Jeg planlegger å ikke tenke på vekta i sommer. Skal så klart leve fornuftig, men kose meg med god grillmat og en is her og der. Slik jeg ville gjort alle andre sommerferier. Jeg tenker å gå de turene som passer baby og meg (hvor ofte og hvor lange turer aner jeg ikke!), men ikke mer trening enn det.

Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal gå på vekta før tidligst slutten av august. :) Jeg vil ikke at vekta mi skal være et tema de første månedene med en nyfødt i hus. Jeg har en tendens til å bry meg litt for mye om vekt, så her har jeg tatt et bevisst valg i forkant.

Så kan jeg heller se det an til høsten, om jeg føler at jeg trenger å gjøre noen grep. Men generelt har jeg troen på at kroppen ordner opp i mye selv! Det tar 9 måneder å legge på seg, og kroppen bør vel få minst like lang tid på seg til å finne en ny "normal"?

Jeg måtte gå ned mye for å få prøverørsbehandling før graviditeten, og syns ærlig talt det er litt vanskelig å nå skulle gå opp igjen.. Har blitt flere kg opp en jeg hadde ønsket, men det får gå. Jeg er jo først og fremst bare så lykkelig for at vi har kommet hit! Det har vært en lang vei..
Har fått sv.dia og lever veldig strikt på kostregulert nå, og gleeeeeder meg til is og kanelsnurrer etter fødsel!! Og så er det tilbake til lavkarbo og styrketrening når kroppen er klar..

Back
Topp