Smertelindring under fødsel

Emma-Julie

Andre møte med forumet
Hva tenker dere at dere skal ha av smertelindring under fødsel? (Hvis dere skal ha det). Er førstegangs og så usikker på hva jeg ønsker
 
Med min første var det eneste jeg gjorde å bruke badekar, varmt vann lindret godt for en stund. Fødte ikke i badekar da. Utenom det ingenting. Men hadde en veldig kort fødsel . Så jeg håper jeg kan gjøre det samme igjen. Men om den drøyer å fødsel denne gang blir veldi lang så regner jeg med at jeg vil ha epiduralen. sist gang prøvde jeg å få den å va veldig klar å lei allerede bare etter 4 timer, men var allerede 8 cm så jordmor klarte heldigvis å snakke meg ut av det :p er veldig glad for jeg fødte naturlig og at jeg fikk virkelig kjenne riene og hvordan kroppen jobbet med press riene. Men jeg er åpen for det som måtte komme :)
 
Hva tenker dere at dere skal ha av smertelindring under fødsel? (Hvis dere skal ha det). Er førstegangs og så usikker på hva jeg ønsker

Førstegangs her. Jeg kommer til å ta ting som det kommer. Har lyst at kroppen skal ta kontroll og stole på den, og det er jo det vi er skapt for gjøre. Dersom noe oppstår eller jeg virkelig ikke klarer mer så kommer jeg til å ta imot det som tilbys av jordmødrene der og da :) Man kan ikke planlegge fødselen uansett :) Har forståelse for de som vil ha smertelindring, men jeg selv tror at kroppen får dette til :joyful: Sikkert litt naivt, men det er min innstilling iallefall!
 
Fødte i vann sist og fikk litt akupunktur. Hadde på forhånd trent på avspenning og fokus på pust og det hjalp veldig. Brukte ulike stillinger og bevegelse for å hjelpe babyen ned i bekkenet, stimulere riene og for å lindre smertene. Fikk også litt akupressur av mannen min i starten hjemme (dette hadde vi øvd på på forhånd og sett videoer på YouTube). Tok en ri av gangen og tenkte hele tiden at hver rie var et steg nærmere mål og ønsket hver og en velkommen. Det var en lang fødsel, men det gikk veldig bra.

Tenker det er lurt å tenke gjennom hva du ønsker og forberede for det slik at du kan få støtte av jordmødrene enten du ønsker medisinsk smertelindring eller å føde uten dette. Om du ikke har tenkt over det på forhånd vil du mest sannsynlig gjøre det jordmødrene anbefaler. For noen er dette det riktige og føles trygt, men jeg ønsker å være aktiv og føle at jeg tar valget selv basert på den informasjonen jeg har (her er folk ulike). Men tenker jo det er fint å være åpen for at ting kan være annerledes og at man alltid kan endre mening. Hvis du ikke har et sterkt ønske om epidural kan du alltid prøve uten og ta en rie av gangen. Drøyer det og kjenner du at du blir for sliten, finnes det jo epidural som kan være et fantastisk hjelpemiddel slik at du får lindring.

Anbefaler å lese deg litt opp på hva som finnes av smertelindring og hva det innebærer. Epidural er den tryggeste og mest brukte medisinske smertelindringen vi har i fødsel, men det er en større risiko for at man må få kunstig oxytosin gjennom drypp og noe større sjanse for forløsning gjennom sugekopp/tang og også bittelitt større sjanse for keisersnitt om jeg husker riktig. Kan være lurt å snakke med jordmor om fordeler og ulemper.

Jeg planlegger en ny fødsel uten epidural nå og tror det vil gå fint, men om det blir noen komplikasjoner er det godt å vite at det finnes hjelp.
 
Førstegangs her. Jeg kommer til å ta ting som det kommer. Har lyst at kroppen skal ta kontroll og stole på den, og det er jo det vi er skapt for gjøre. Dersom noe oppstår eller jeg virkelig ikke klarer mer så kommer jeg til å ta imot det som tilbys av jordmødrene der og da :) Man kan ikke planlegge fødselen uansett :) Har forståelse for de som vil ha smertelindring, men jeg selv tror at kroppen får dette til :joyful: Sikkert litt naivt, men det er min innstilling iallefall!
Førstegangs her. Jeg kommer til å ta ting som det kommer. Har lyst at kroppen skal ta kontroll og stole på den, og det er jo det vi er skapt for gjøre. Dersom noe oppstår eller jeg virkelig ikke klarer mer så kommer jeg til å ta imot det som tilbys av jordmødrene der og da :) Man kan ikke planlegge fødselen uansett :) Har forståelse for de som vil ha smertelindring, men jeg selv tror at kroppen får dette til :joyful: Sikkert litt naivt, men det er min innstilling iallefall!


Men den supre innstillingen kommer det til å gå veldig bra. Å tillate kroppen å gjøre jobben og stole på den er nøkkelen til en god fødsel tenker jeg om du står trygt i deg selv blir det bra uansett og du har jo hjelp der om du trenger slik du sier! Bare å glede seg, det er vondt, men ganske magisk å observere de enorme naturkreftene som bor i kroppen og som er oss. Vi kvinner er tøffe (enten vi føder med eller uten smertelindring)
 
Men den supre innstillingen kommer det til å gå veldig bra. Å tillate kroppen å gjøre jobben og stole på den er nøkkelen til en god fødsel tenker jeg om du står trygt i deg selv blir det bra uansett og du har jo hjelp der om du trenger slik du sier! Bare å glede seg, det er vondt, men ganske magisk å observere de enorme naturkreftene som bor i kroppen og som er oss. Vi kvinner er tøffe (enten vi føder med eller uten smertelindring)

Takk for det :) Da satser vi på at urkvinnen i meg har en god dag den dagen! Hehe. Ja, jeg veksler veldig mye mellom å glede meg til å se hvor fantastisk det blir at kroppen "vet" hva den skal gjøre (det syns jeg er så kult i utgangspunktet, at kroppen min vet hvordan den skal gro et menneske!), til å grue meg litt til all smerten og alt det uventede. Men prøver å se på det som nyttig smerte, det er jo ikke som å falle av sykkelen og få skrubbsår liksom, det er en smerte som er der for å gjøre en jobb :) Og jeg likte godt det du skrev om å se på hver ri som et steg nærmere mål! Det er viktig å tenke på. Og ikke tenke at man skal jobbe mot dem, men med dem :) Jeg har gått på gravidyoga og lærte masse fint om pusting og hvordan man kunne bruke den i de ulike fasene av fødselen. Kommer sikkert ikke til å huske en dritt når jeg først er oppi det, men akkurat det med å puste og avspenne i kroppen det skal jeg virkelig huske - og få partner til å minne meg på :D
 
Når jeg fikk førstemann fikk jeg lystgass, men jeg følte ikke at den hadde noen spesiel stor virkning. Så jeg la den til sides :happy:
Det var vel det eneste jeg prøvde av smertestillende. Kjenner jeg gleder meg litt til neste fødsel, da det var en utrolig spesiell opplevelse. Smertene blir borte med en gang den lille ligger på brystet :Heartred
 
Anbefaler deg å lese om alle typer smertelindring på forhånd, men ikke bestem deg for noe på forhånd. Du aner virkelig ikke hverken hvordan fødselen blir, hvor lang tid, hvor intenst eller noe som helst. Ta alt som det kommer underveis i fødselen - men ha lest om alt på forhånd slik at du sitter med kunnskap og kan ta mer begrunnede valg for deg selv.
 
Dette er min 3. Første fødsel var med epidural, andre fødsel uten noe. Jeg vil ha epidural denne gangen. Følte jeg hadde mye bedre kontroll da. Jeg klarte å lytte til jordmor og jobbe med kroppen, men da jeg ikke hadde noe så klarte jeg bare å gjøre det kroppen "tvang" meg til, og var utslitt etterpå.

Noen føler det annerledes da, men for meg er valget enkelt. :happy:
 
Anbefaler deg å lese om alle typer smertelindring på forhånd, men ikke bestem deg for noe på forhånd. Du aner virkelig ikke hverken hvordan fødselen blir, hvor lang tid, hvor intenst eller noe som helst. Ta alt som det kommer underveis i fødselen - men ha lest om alt på forhånd slik at du sitter med kunnskap og kan ta mer begrunnede valg for deg selv.

Støtta dette eg, godt råd! :)
Med førstemann tok eg det som det kom, men vart både epidural og lystgass etter anbefaling frå jordmor etterkvart.

Eg ville gjerne opplevd mest mulig naturlig fødsel denne gongen om det hadde vore mulig, har tru på at kroppen min klara det bra og er heldig og grua meg ikkje til sjølve fødselen (men litt til omstendigheter rundt den). Men for min del skal eg ha epidural denne gongen og, pga tvillingfødsel og i tilfelle keisersnitt.
 
Jeg starter øverst på menyen og tar imot alt de lovlig (og ulovlig) kan gi meg. Tømte halve lageret med lystgass sist, og fridde til anestesilegen som ga meg epidural :p
 
Fødte uten smertestillende sist. Hadde ikke noen form for smerter før 9cm åpning (hadde det ikke vært for at vannet gikk hadde jeg vært helt uviten om at fødselen var i gang) :hilarious:
Brukte litt lystgass under pressriene og det hjalp litt. Alt i alt en veldig fin fødsel og håper jeg er like heldig denne gangen :)
 
Sniker fra April!

Førstegangs her også. Planen min var å bruke badekar og evt lystgass. Jeg kom inn med 7 cm som ble til 9 cm på under en time så jeg fikk aldri prøvd badekar, prøvde litt lystgass men jeg syntes det var ekkelt å puste i så den heiv jeg i fra meg fort :p her endte det til slutt i haste keisersnitt, men jeg klarte meg egentlig veldig bra uten noe særlig smertelindring.
 
Hvis det blir like jævlig som sist så kommer jeg til å be om epidural igjen. Fantastisk befriende følelse å slippe smertehelvetet!
Prøvde lystgass også, men jeg ble bare svimmel og uvel, og syntes ikke det hjalp en dritt mot smertene.
 
Jeg er andregangs, og hadde ikke bestemt meg for hva jeg ville når jeg fødte sist. Jeg ventet med epidural, men etter de tok vannet fikk jeg stormrier(rier uten pause) og følte jeg mistet kontrollen litt. Da ba jeg om epidural, og fikk tilbake følelsen av kontroll. :) Det skal sies at jeg ikke hadde sovet noe særlig i mnd før pga premature rier, så jeg var egentlig utslitt fra før(fikk valget mellom å sette igang fødselen eller få morfin for å få sove først).

Denne gangen har jeg samme innstilling ifht smertelindring, tar det som det kommer. Har aller mest lyst å føde uten :) Du kjenner på kroppen om du trenger det, eventuelt får en råd med jordmor. Å så må jeg bare si som en over her, alt går over når ungen kommer ut! Husker mannen min fikk helt sjokk.. :)
 
Første fødsel holdt det med badekar og lystgass for meg. Den gikk fort og greit uten komplikasjoner. Med nummer to var smertene helt annerledes og det tok mye lengre tid. Det viste seg at babyen lå skjevt og da han endelig kom ut var han også stjernekikker. Jeg har alltid sagt at jeg aldri skulle ha epidural men til den fødselen behøvde jeg det. Så nå med nr 3 vet jeg at det nytter ikke å ha noen forventinger om hva jeg vil eller ikke vil ha, for fødselene er så forskjellige og kan ikke sammenliknes. Det eneste jeg vet er at min favoritt lystgassen ikke lengre tilbys under fødsel på mitt sykehus så er mest bekymra for hvordan jeg skal klare meg uten den. :S
 
Jeg har fødeplass på ABC enheten fordi jeg ville være helt sikker på å ha mulighet til å bruke badekar som smertelindring. Tror også de tilbyr akupunktur. Har litt samme innstilling som deg, tror kroppen skal få til dette! Er mer bekymret for hender og apparater som eventuelt skal inn i meg :)
 
Back
Topp