Metformin...

DinaD

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Skuddårsspirene 2024
❁ Juliskatter 2026 ❁
Noen som har gått på det å vil fortelle meg litt om det? Ikke son dia medisin men for f.eks hormon ubalanse eller overvekt..

Hei! Gått på det i snart tre mnd, pga hormonubalanse. Har fått påvist pcos, veldig mild type :) ingen innvendige cyster eller annet, men utslag på hormonprøve.

Har følt at kiloene satt veldig på, og følte ikke det skulle så mye til før jeg la på meg. Har mest på mage/hofter.

Gikk til privat gynekolog og ba om veiledning i forhold til vektnedgang før graviditet. Begynte på Metformin samme dag, trappet gradvis opp. Har ikke hatt så mye plager, men får litt halsbrann av tabletten jeg tar på kvelden. Viktig at den skal taes med mat. Har merket mindre matlyst.

Begynte med en gang å gå ned i vekt, og veier meg kun en gang i uken. Spiser for det meste lavkarbo, noe som absolutt er å anbefale. Det er veldig viktig å huske å regulere kosten samtidig, såklart. Er ikke anbefalt å trene eller slite seg veldig ut i begynnelsen med lavkarbo, så jeg har kun gått små turer.

Har gått ned 1-1,5kg per uke. Da med litt kos innimellom, kunne nok vært strengere og gått med mer.

Hei. Dette er helt ukjent for meg. Hørtes veldig spennende ut. Hvordan finner man ut om man har en hormonforstyrrelse?

Hei! Gått på det i snart tre mnd, pga hormonubalanse. Har fått påvist pcos, veldig mild type :) ingen innvendige cyster eller annet, men utslag på hormonprøve.

Har følt at kiloene satt veldig på, og følte ikke det skulle så mye til før jeg la på meg. Har mest på mage/hofter.

Gikk til privat gynekolog og ba om veiledning i forhold til vektnedgang før graviditet. Begynte på Metformin samme dag, trappet gradvis opp. Har ikke hatt så mye plager, men får litt halsbrann av tabletten jeg tar på kvelden. Viktig at den skal taes med mat. Har merket mindre matlyst.

Begynte med en gang å gå ned i vekt, og veier meg kun en gang i uken. Spiser for det meste lavkarbo, noe som absolutt er å anbefale. Det er veldig viktig å huske å regulere kosten samtidig, såklart. Er ikke anbefalt å trene eller slite seg veldig ut i begynnelsen med lavkarbo, så jeg har kun gått små turer.

Har gått ned 1-1,5kg per uke. Da med litt kos innimellom, kunne nok vært strengere og gått med mer.
Tusen takk for svar!
Jeg har nylig begynt å tar en morgen og kveld i forbindelse med mat. Spennende å se hva som skjer videre nå. Har ikke påvist noenting og aldri tatt noen hormon prøve. Men har veldig uregelmessige perioder. Så blir spennende å se om det har noe å si.

Bare hyggelig! Man må ikke ha hormonforstyrrelse for å få det, jeg fikk det før blodprøvesvarene forelå. Men er nok mest for vekten sin del at det gies til kvinner i vår situasjon ☺️

Metformin er en diabetesmedisin, som normalt blir foreskrevet til pasienter med diabetes type 2. Den fjerner en del av appetitt og søtsuget hos mange. Den har nok flere virkningsmekaniser for vekt, som jeg ikke husker

Gynekologen min hadde to andre preparater i arsenalet også, Victoza og noe som ligner på Mysimba. Så hvis man ikke har nok effekt av Metformin, er det en mulighet. Foreløpig funker Metformin fint, og jeg er veldig glad for at jeg fikk begynne på det!

Back
Topp