Tåteflaske eller tutekopp?

Miramar

Flørter med forumet
Oktoberlykke 2019
Hei!
Har fullammet min snart 6 mnd baby. Hun har ikke likt smokk og vi har ikke gitt henne tåteflaske. Hun skjønner ikke hvordan hun skal suge på smokk/flaske..
Vi tenker å øve på flaske nå, slik at hun nå etter hvert kan få melk om natten av samboer, for å avlaste meg, og at det blir lettere når hun skal på eget rom (før jeg slutter med amming på natta)
Samtidig er det vel slik at babyer får etterhvert litt vann på kopp/tutekopp sammen med fast føde(??)

Burde jeg bare gå rett på tutekopp fordi hun ikke har tatt flaske enda? Eller blir det tullete med tutekopp med morsmelk (sånn type som ikke søler) om natta?
Eller bør jeg øve henne opp til at flaske er for melk og tutekopp er for vann til maten?
Vil gjerne høre med erfaringer fra dere andre :)

Min eldste tok aldri flaske.. Eller. Ingen av våre tok flaske. Med eldste begynte jeg å jobbe når han var 8 mnd. Da fikk han litt pumpet melk på tutkopp av sin far en gang for dagen i starten. Jeg jobbet i staten og hadde to timer ammefri så jeg begynte sent og sluttet tidlig, ammet rett før jeg gikk og med en gang jeg kom hjem. Men han fikk i en periode litt melk på kopp.

Søstra husker jeg ikke helt om fikk melk på kopp, jeg var vel hjemme litt lenger med henne. Og minstemor var jeg hjemme med i halvannet år, så hun drakk aldri mm fra annet enn puppen. Men hun drakk noe melk av tutkopp når hun ble eldre.

Våre fikk det ikke på natta da, jeg har ammet dem på natt til jeg sluttet å amme når de var et par år. Samsovet har vi gjort ganske lenge også. Så den delen kan jeg ikke gi råd om. Men mm på tutkopp har jeg gitt. Funket fint det.

Det er jo bare å prøve med begge deler og se hva som fungerer :) Mitt tips er å leke med flaska, så blir barnet mer kjent med den. Min på straks 7 mnd syns det er vanskelig med tutekopp fordi de er harde og da vil han heller bare gnage på de. Han drikker derfor lite av de. Til måltidene drikker han av glass/kopp. Ellers har han en flaske vann tilgjengelig, dette styrer han selv ved behov.

det er jo ingen regel på det, er veldig forskjellig hva både babyer og foreldre foretrekker :)

Vi har ikke gitt flaske til noen av mine etter nyfødttida, vann har de fått på vanlig kopp (ikke tutekopp heller, brukt helt ordinær kopp eller wowkopp). Melk har de ikke hatt behov for pga ammefri, så de har klart seg med fast føde og vann mens jeg har jobbet, også amming utenom :)

Ville bare prøvd meg frem:-)

lille mi har foretrukket flaske fremfor tutekopp. Og etter hun var bikket 1 år forsto hun endelig seg på sugerør, etter det likte hun også de flaskene med sugerør:-)

Hei!
Har fullammet min snart 6 mnd baby. Hun har ikke likt smokk og vi har ikke gitt henne tåteflaske. Hun skjønner ikke hvordan hun skal suge på smokk/flaske..
Vi tenker å øve på flaske nå, slik at hun nå etter hvert kan få melk om natten av samboer, for å avlaste meg, og at det blir lettere når hun skal på eget rom (før jeg slutter med amming på natta)
Samtidig er det vel slik at babyer får etterhvert litt vann på kopp/tutekopp sammen med fast føde(??)

Burde jeg bare gå rett på tutekopp fordi hun ikke har tatt flaske enda? Eller blir det tullete med tutekopp med morsmelk (sånn type som ikke søler) om natta?
Eller bør jeg øve henne opp til at flaske er for melk og tutekopp er for vann til maten?
Her går vi for en annen løsning, kopp som har lokk som ligger oppå,men derdedrikker fra kanten av koppen som med vanlige kopper. Når de suger åpnes liksom lokket opp akkurat der de suger og for de passe med vann. Skjønner du hvilken type kopp jeg mener?

Her går vi for en annen løsning, kopp som har lokk som ligger oppå,men derdedrikker fra kanten av koppen som med vanlige kopper. Når de suger åpnes liksom lokket opp akkurat der de suger og for de passe med vann. Skjønner du hvilken type kopp jeg mener?
Hva slags kopp er det? Har du link? Frøkna sliter litt med vann.. så vi bruker sprøyte. Prøvd forskjellige ting, vanlig kopp, og alt det der. Men det du beskriver kjenner jeg ikke igjen :)

Hva slags kopp er det? Har du link? Frøkna sliter litt med vann.. så vi bruker sprøyte. Prøvd forskjellige ting, vanlig kopp, og alt det der. Men det du beskriver kjenner jeg ikke igjen :)
https://lekekassen.no/wow-juice-cup...MIwKTK4rve6AIVk8myCh1lTAqdEAQYAiABEgIZifD_BwE

Vi har eksakt sånn faktisk. Det heter sikkert noe spesielt, men jeg vet ikke hva. Det funker veldig bra. Sølefri, men ikke hvis de ramler k golvet, da presser "bølgen" opp lokket så det kan søle litt akkurat i støtet. Vi er veldig fornøyde med disse.

https://lekekassen.no/wow-juice-cup...MIwKTK4rve6AIVk8myCh1lTAqdEAQYAiABEgIZifD_BwE

Vi har eksakt sånn faktisk. Det heter sikkert noe spesielt, men jeg vet ikke hva. Det funker veldig bra. Sølefri, men ikke hvis de ramler k golvet, da presser "bølgen" opp lokket så det kan søle litt akkurat i støtet. Vi er veldig fornøyde med disse.
Da må jeg ta en titt. For hu hiver bare vannet over skulderen med vanlig kopp. Og hu lar ikke oss hjelpe til heller så.

Da må jeg ta en titt. For hu hiver bare vannet over skulderen med vanlig kopp. Og hu lar ikke oss hjelpe til heller så.
Disse hjelper jo ikke mot gurgling og spytting av vann, det gjør ingen kopper. Jenta her på 7.mnd forstod det instinktivt hvordan hun skal drikke av den. Synes de er veldig bra, og liker at de ligner mest på vanlig måte å drikke på. Dvs gutten her lærte seg å drikke fra borterenden av koppen,lettere å både drikke og puste da.

Disse hjelper jo ikke mot gurgling og spytting av vann, det gjør ingen kopper. Jenta her på 7.mnd forstod det instinktivt hvordan hun skal drikke av den. Synes de er veldig bra, og liker at de ligner mest på vanlig måte å drikke på. Dvs gutten her lærte seg å drikke fra borterenden av koppen,lettere å både drikke og puste da.
Hu gjør ingenting av det, hu prøver bare å få vannet ut på andre måter enn drikke. :P

det er wowkoppen som er sånn og som er linka til. Tror et par andre har lagd lignende nå etterpå. Men wowkopp er gode! Begge mine digger de. Men begge mine har elsket vann fra første stund da :hilarious:

Hei!

Du må bare prøve og se hva hun skal ha, men vi har hatt best suksess med tutekoppene som selges i alle matbutikker med sugerør. Slik at babyen bare suger men ikke trenger å helle på koppen :)
Den kan du gi morsmelk på også, men fra rundt 8 mnd skjønt min plutselig flaske selv om han aldri hadde villet hatt det tidligere.

Back
Topp