Ta med de små ut i finværet

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
Hvordan gjør dere det når dere har med de små ut i finværet? Her har hun oftest ligget i vogna bare, men hadde jo vært gøy å hatt henne oppe så hun kunne se litt også. Er bare redd det med direkte sollys.
 
Vi har nettopp byttet over til sittedel siden han er så nyskjerrig på alt rundt seg, ble bare hyling i liggedelen siste tiden. Når han sover har jeg kalesjen helt ned, men når han våkner og skal titte rundt har jeg den halvveis opp. Jeg leste i går at pga et hull i ozonlaget som er over norge nå er strålingen fra solen like sterk som midt på sommeren, så man må passe ekstra på. Det var strålende sol i dag og da tok jeg på han en solhatt over lua i tillegg til solbriller.
 
Vi har nettopp byttet over til sittedel siden han er så nyskjerrig på alt rundt seg, ble bare hyling i liggedelen siste tiden. Når han sover har jeg kalesjen helt ned, men når han våkner og skal titte rundt har jeg den halvveis opp. Jeg leste i går at pga et hull i ozonlaget som er over norge nå er strålingen fra solen like sterk som midt på sommeren, så man må passe ekstra på. Det var strålende sol i dag og da tok jeg på han en solhatt over lua i tillegg til solbriller.

Kanskje dumt spm, men bruker du solkrem da?
 
Vi har også sittedel. Har foreløpig forsøkt solskjerming med bare kalesjen, men idag hadde jeg en jakke på den siden der solen tittet inn likevel. Solbriller er nytteløst, da bare skriker han.

Solhatt er kanskje lurere for vår del
 
Vi har også sittedel. Har foreløpig forsøkt solskjerming med bare kalesjen, men idag hadde jeg en jakke på den siden der solen tittet inn likevel. Solbriller er nytteløst, da bare skriker han.

Solhatt er kanskje lurere for vår del

Jeg bruker sånn ekstra solskjerm som jeg trer på vogna..den er genial! Bruker den når hun skal sove og det ikke er sol også, for å skjerme åpningen litt for vinden. Bruker liggedel enda her da. Når bytta du til sittedel?
Og mulig dumt spm, men bruker du solkrem på mini?
 
Jeg bruker sånn ekstra solskjerm som jeg trer på vogna..den er genial! Bruker den når hun skal sove og det ikke er sol også, for å skjerme åpningen litt for vinden. Bruker liggedel enda her da. Når bytta du til sittedel?
Og mulig dumt spm, men bruker du solkrem på mini?
Byttet ved 4.5 mnd fordi mini HATET bagdelen. Det var enten å prøve sittedelen eller å droppe vogna helt og bare bære. Han ligger i sittedelen da, og er vendt mot meg :p

Har ikke brukt solkrem enda, men kommer til å bruke samme som jeg gjør når det er behov for det (fysisk filter, helt uten parfyme og fargestoffer beregnet på sensitiv hud og minst faktor 30)
 
Nei ikke enda. De skal vel ikke bruke solkrem det første halve året hvis jeg husker riktig, jeg må sjekke litt opp ang det.
første året faktisk. før den tid beskyttelse med klær og skygge
 
Jeg merker at det er vanskelig å holde han helt unna solen. Hatten dekker jo bare øvre del av ansiktet:rolleyes: Jeg har bugaboo fox hvor kalesjen går helt ned, men mini synes det er skrekkelig kjedelig å ikke kunne se noe når han er våken. Og jeg liker å kunne følge litt med på han når han ligger der. Så vurderer å kjøpe sommerkalesjen som beskytter mot sol og har myggnetting, men som man likevel kan se inn i /ut av. Evt parasollen til bugaboo, har hørt mye bra om den.
 

Det med direkte sollys har vi selvfølgelig unngått. Jeg tenkte bruk av solkrem selv om de ikke er i direkte sollys siden noe stråling går gjennom skyer også, men det er tydeligvis ingen vits da.
Syns stadig jeg ser bilder av folk med små unger i sola på veranda/i hagen osv, men tør ikke dette helt selv..derfor det var greit å høre hvordan andre gjør det:)
 
Det med direkte sollys har vi selvfølgelig unngått. Jeg tenkte bruk av solkrem selv om de ikke er i direkte sollys siden noe stråling går gjennom skyer også, men det er tydeligvis ingen vits da.
Syns stadig jeg ser bilder av folk med små unger i sola på veranda/i hagen osv, men tør ikke dette helt selv..derfor det var greit å høre hvordan andre gjør det:)

Bruker UV-klær på de mest solfylte dagene i hvertfall, har også et UV-telt som vi kjøpte til storebror. Men altså når det er sterk UV-stråling ute fra sola, så får man jo noe UV-stråler på seg selv om man ikke er i direkte sollys. Særlig om man er ved sjøen eller andre plasser der lyset reflekteres. Vi har i hvert fall brukt solkrem på de mest solfylte dagene, selv om de ikke er i direkte sollys. Om man f.eks. triller i vogn, så er det ikke alltid så lett å unngå sola helt. Trengs gjerne litt solkrem på panna, armer og ben f.eks. (Steder som ikke dekkes av klær)

Ville vurdert det litt ut fra hvor lenge man har tenkt å være ute, og hvor sterk sola er. Men jeg har generelt en del respekt for sola, så smører heller litt for mye enn litt for lite.. :) Jeg syns Cosmica sin solkrem er veldig bra :) faktor 50 og ekstra sensitiv, kan smøres på våt hud. (Veldig pluss for barn som sikler og når man er ute med vann)
 
Last edited:
Vi har fortsatt på dress og lue og alt mulig vi, så ikke noe stress der med det første. Solbriller når vi r ute og det er den eneste forskjellen. Har solstift med faktor 50 til hvis vi får litt sommer :hilarious: hvis
 
Har kjøpt solbriller, har ikke tenkt mer over hva hun trenger. Hun ligger enda godt neddi baggen, men må vel få lov å komme opp av den snart :)
 
Back
Topp