Svangerskapskontroller

HåpefullTrønder

Glad i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Vi har allerede oppfølgingsplanen for starten klar og det føles veldig godt! Jordmor og fastlege har vært veldig på tilbudssiden til tross for corona :) Vi har fått time for første kontroll til lege i uke 8 og kontroll til jordmor i uke 14. Så har vi også fått brev fra sykehuset om at vi fikk OUL i uke 20. Neste jordmorkontroll ble satt til uke 24. Vi vurderer å ta en TUL privat uke 11/12 siden vi synes det blir lenge å vente til uke 20 :nailbiting:

Hvordan tenker dere å legge opp løpet de første månedene? :Heartred
 
Vi har allerede oppfølgingsplanen for starten klar og det føles veldig godt! Jordmor og fastlege har vært veldig på tilbudssiden til tross for corona :) Vi har fått time for første kontroll til lege i uke 8 og kontroll til jordmor i uke 14. Så har vi også fått brev fra sykehuset om at vi fikk OUL i uke 20. Neste jordmorkontroll ble satt til uke 24. Vi vurderer å ta en TUL privat uke 11/12 siden vi synes det blir lenge å vente til uke 20 :nailbiting:

Hvordan tenker dere å legge opp løpet de første månedene? :Heartred
Hæææ koss har du fått så mange timer allerede? :eek:
 
Oi, det gikk kjapt. Jeg er 10+6 og har vært til legen to ganger men her sender de ikke inn papirer til oul så tidlig. Spurte. Etter uke 12 sa han. Så må vente til 14 April jeg før han sender, da er neste time :)
 
Oi, det gikk kjapt. Jeg er 10+6 og har vært til legen to ganger men her sender de ikke inn papirer til oul så tidlig. Spurte. Etter uke 12 sa han. Så må vente til 14 April jeg før han sender, da er neste time :)
Ja, jeg tror nok det ble sånn for oss fordi han i utgangspunktet sendte inn henvisning til TUL, så fikk han til svar fra sykehuset om at det ikke var mulig pga coronasituasjonen så de satte opp OUL :)
 
Ja, jeg tror nok det ble sånn for oss fordi han i utgangspunktet sendte inn henvisning til TUL, så fikk han til svar fra sykehuset om at det ikke var mulig pga coronasituasjonen så de satte opp OUL :)

Ja det kan være :) Vanskelig å få tul i disse tider :oops:
 
Sniker litt her, sen novembertermin fører fort til desemberlykke i stedet for novemberlykke :hilarious:

Vi har fått litt avvisende svar fra både jordmor og fastlege, de mener i utgangspunktet at vi skal vente til uke 12 (15. mai) før første konsultasjon. Er 5+2 i dag, så det kjennes fryktelig lenge å vente! Men har fått avtalt en telefontime med jordmor den 14. april, så håper å få spurt litt mer rundt opplegget fremover da, aknskje spesielt tidspunkt for OUL. Blir nok også da å vurdere TUL for oss, selv om det ikke er noe vi får dekket. I alle fall om OUL blir satt så sent som til uke 20 :wideyed:

Heldige er dere som har fått så god oppfølging :Heartred Og gratulerer med desemberspire!
 
Jeg får oppfølging annenhver uke på sykehuset i starten, og hver uke mot slutten. Så jeg dropper både jordmor og lege(det gjorde jeg sist også). Men kommer til å ta en TUL for å se kjønn xsmile9
 
Jeg må vente til over påske før jeg vet noe som helst. Jordmortjenesten her henviser til lege, de har ikke svangerskapskontroller nå, og når jeg prøver å bestille time hos legen får jeg beskjed om å vente til etter påske med å bestille time og får da ikke før tidligst uke 10 uansett. Jeg er bare 5+1 nå, skulle gjerne hatt en time, men det er ikke krise. Tror jeg bestiller meg TUL privat hvis det er mulig
 
Ser ut som det er veldig forskjell i praksisen ja. Jeg fant ut jeg var gravid på lørdag, kontaktet fastlegen i dag for å høre hvordan det blir nå framover mtp korona, og fikk time allerede i morgen. Så det blir spennende. :D

Regner med at vi heller ikke får TUL sånn som ståa er nå, så vurderer å ta det privat.
 
Jeg må vente til over påske før jeg vet noe som helst. Jordmortjenesten her henviser til lege, de har ikke svangerskapskontroller nå, og når jeg prøver å bestille time hos legen får jeg beskjed om å vente til etter påske med å bestille time og får da ikke før tidligst uke 10 uansett. Jeg er bare 5+1 nå, skulle gjerne hatt en time, men det er ikke krise. Tror jeg bestiller meg TUL privat hvis det er mulig

Fikk også akkurat samme tilbakemelding fra jordmor, men fikk time hos fastlegen heldigvis for blodprøvetaking.
 
Hei
Jeg er førstegangs gravid og er i uke 4+4 i dag. Når skal man ta kontant med lege og jordmor? Får man time hos jordmor eller lege før man er i uke 10?
 
Trur nye retningslinjer er at du får time fortløpende om du ønsker, men eg venter til uke 12 uansett siden det er da de kan ta alle blodprøvene å sånn. Før det er det egentlig veldig lite å gjøre hos doktoren. Men Dette er min 3. Så eg føler ikke trangen til å gå til lege så fort som ved første
 
Hei
Jeg er førstegangs gravid og er i uke 4+4 i dag. Når skal man ta kontant med lege og jordmor? Får man time hos jordmor eller lege før man er i uke 10?
De har nå begynt å ta blodprøver fra uke 8, så dersom du vil inn tidlig kan du ta det da! Ellers er det mange som venter til uke 12. Jeg tok først kontakt med legen og fikk time til blodprøver osv i uke 8, så tok jeg kontakt med helsestasjonen og fikk time til jordmor i uke 14 :) De har ofte fokus på litt ulike ting så jeg synes det er fint å ta en time hos begge to litt tidlig!
 
Trur nye retningslinjer er at du får time fortløpende om du ønsker, men eg venter til uke 12 uansett siden det er da de kan ta alle blodprøvene å sånn. Før det er det egentlig veldig lite å gjøre hos doktoren. Men Dette er min 3. Så eg føler ikke trangen til å gå til lege så fort som ved første
Jeg gjør samme som deg, venter til uke 12. Er 3mann her også :)
 
Hei
Jeg er førstegangs gravid og er i uke 4+4 i dag. Når skal man ta kontant med lege og jordmor? Får man time hos jordmor eller lege før man er i uke 10?

Heia, vi er i samme båt ser jeg. :) Er førstegangs jeg også, 4+6 her i dag.
Jeg hadde time hos fastlegen min i dag, synes det var greit å få en prat med henne og stille litt spørsmål og begynne prosessen. Leverte urinprøve og startet med å fylle ut papirer (helsekort). Fikk avtalt ny time til henne i slutten av mai (da er jeg 12 uker på vei), da skal jeg også ta blodprøve. Og så skal jeg selv kontakte jordmor i bydelen jeg hører til rundt samme tid og få avtalt kontroll der også.

Ultralyd blir ikke før uke 18, men jeg og mannen ringte en privatklinikk tidligere i dag og skal inn om 2 uker hos dem. Mannen får være med på den (så lenge han er frisk naturligvis), da får vi sett om hjertet slår, og vi vil vente med å fortelle de nærmeste om graviditeten til etter det. :)
 
Jeg har første time hos fastlegen den 5. mai, det svarer til omtrent 9 uker eller deromkring. Standard tidspunkt for første samtale her i Danmark.
Vi har allerede fortalt det til store deler av familien, men vi har vært igjennom IVF og vært veldig åpne, så alle ventet på beskjed :)
 
Back
Topp