Skuffet etter OUL

Holz08

Blir kjent med forumet
Hei alle sammen ☺️

Jeg er førstegangsfødende og hadde OUL i går. Jeg sitter igjen med en utrolig kjip følelse etter ultralyden. Jeg har slitt psykisk i mange år med depresjon og angst. Går til behandling hver uke etter at vi fant ut om graviditeten. Hadde derfor fått en legeerklæring fra min fastlege om at jeg skulle ha partner tilstede under ultralyden, men denne godtok ikke overlegen på sykehuset. Jeg tenkte at det fikk gå bra og jeg ble betrygget med at de skulle ta godt vare på meg under ultralyden. Ble møtt av en jordmorstudent og en lege jeg ikke kjente til fordi de to som egentlig skulle utføre ultralyden på meg satt i karantene. Jeg var veldig lei meg og kanskje ekstra sårbar siden jeg var der alene. Begynte raskt å gråte fordi jeg var redd for at det skulle være noe galt. Studenten foretok hele ultralyden på meg alene uten legen tilstede. Jeg fikk ingen informasjon underveis. Aner ikke hva hun har sjekket og følte meg bare utrolig sårbar. Hun snakket dessverre dårlig norsk og sleit nok litt med å kommunisere det hun gjorde :( Tror det var en kjip opplevelse for oss begge. Hun fortalte ikke hva hun så, jeg lå på benken helt stille og gråt fordi jeg var redd og usikker. Jeg fikk ikke vite noen ting og hun sleit med å ta bilder (som er en filleting i forhold til alt det andre såklart). Fikk 6 helt svarte bilder med meg hjem, forutenom ett der du kan se at ryggraden er synlig.

Det vondeste er at jeg føler jeg ble glemt oppi det hele. Jeg sa til dem at jeg trengte bekreftelse og at jeg hadde det veldig vondt. Har alvorlig hjertesykdom i familien og har vært på to ultralyder tidligere for å få sjekket dette. Allikevel ble det mye tull og på skjemaet for ultralyddiagnostikken jeg fikk med meg hjem ser jeg at det er krysset av for at dette er første gang jeg er gravid, men samtidig krysset av for at jeg har hatt misdannelser i tidligere svangerskap. I tillegg er det skrevet at det er broren til min mor som døde av hjertefeil, men det var min storebror som døde av det. Står også krysset av på en rekke andre ting som ikke er riktig.

Overreagerer jeg? Jeg føler litt at jeg ble snytt for en fin opplevelse. Jeg antar jo at hvis det var noe galt så ville hun sagt det, men synes det er kjipt at en student får ta det hele og fulle ansvaret for en nevrotisk førstegangsfødende - spesielt når de var veldig klar over hva jeg sliter med i tillegg :( Det aller viktigste for meg er at babyen har det bra. Ikke at jeg skulle få fine bilder eller vite kjønn, men jeg føler vel egentlig at jeg sitter igjen med 100 nye spørsmål og usikkerheter etter ultralyden...

Oi, jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet nå. Jeg hadde selv reagert, uten at Jeg sliter så mye som du beskriver.jeg hadde jo forventa at vedkommende som gjennomfører denne ultralyden kunne fortalt meg hva vedkommende ser, hvordan det ser ut,og gått igjennom alt med meg. Og at det står så mye feil.trur jeg hadde Ringt til sykehuset å klaget jeg. Greit nok at det er rare tider, og at en må godta at ting er annerledes, men en skal like vell ha en god behandling.vi betaler skatt for at vi skal få et bra tilbud. Ikke for det du fikk.

Ikke noe trøstende ord, men vit at jeg ikke synesdu er dramatisk og teit som sitter med tankene dine nå.jeg synes de er helt naturlige

Oi, jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet nå. Jeg hadde selv reagert, uten at Jeg sliter så mye som du beskriver.jeg hadde jo forventa at vedkommende som gjennomfører denne ultralyden kunne fortalt meg hva vedkommende ser, hvordan det ser ut,og gått igjennom alt med meg. Og at det står så mye feil.trur jeg hadde Ringt til sykehuset å klaget jeg. Greit nok at det er rare tider, og at en må godta at ting er annerledes, men en skal like vell ha en god behandling.vi betaler skatt for at vi skal få et bra tilbud. Ikke for det du fikk.

Ikke noe trøstende ord, men vit at jeg ikke synesdu er dramatisk og teit som sitter med tankene dine nå.jeg synes de er helt naturlige

Ja jeg har veldig stor forståelse for at ting er annerledes nå, men enig i at vi skal bli tatt vare på og få et godt tilbud til tross for utfordringene. Hun tok seg jo god tid, hun brukte vel litt over en time. Men det har lite å si for min del når jeg ikke fikk vite noe :(

Jeg synes ikke du overreagerer :( Jeg ville ringt til enten fastlegen eller sykehuset og lagt frem situasjonen på en fin måte. Man skal jo få full gjennomgang og hvis hun ikke sa noe og det i tillegg står feil på skjema så er jo ikke det riktig utført. stor klem til deg❤️

Ja jeg har veldig stor forståelse for at ting er annerledes nå, men enig i at vi skal bli tatt vare på og få et godt tilbud til tross for utfordringene. Hun tok seg jo god tid, hun brukte vel litt over en time. Men det har lite å si for min del når jeg ikke fikk vite noe :(
Uansett om hun har brukt mange timer, så er det sin opplevelse å behandlingen, og feilene som ble gjort som er av betydning ❤

SNiker fra mai - men tenker at du ikke overreagerer. Ja, ting er annerledes nå, og man får bl.a. ikke med partner - noe som nok er sårt for de aller fleste (vi som skal føde nå får i mange tilfeller ikke med partner på fødsel engang ....)
MEN de må jo sørge for at du er trygg fordi, og slik det høres ut så har jo du egentlig ikke fått hørt noe om hvordan babyen har det. Jeg hadde også med "student", men jordmor var jo der hele tiden likevel og veiledet. Jeg ville ha ringt å snakket med de, eventuelt med fastlege hvis de på sykehuset ikke forstår.

SNiker fra mai - men tenker at du ikke overreagerer. Ja, ting er annerledes nå, og man får bl.a. ikke med partner - noe som nok er sårt for de aller fleste (vi som skal føde nå får i mange tilfeller ikke med partner på fødsel engang ....)
MEN de må jo sørge for at du er trygg fordi, og slik det høres ut så har jo du egentlig ikke fått hørt noe om hvordan babyen har det. Jeg hadde også med "student", men jordmor var jo der hele tiden likevel og veiledet. Jeg ville ha ringt å snakket med de, eventuelt med fastlege hvis de på sykehuset ikke forstår.

Ja... Her var det ingen andre tilstede under ultralyden, kun jordmorstudent. Har tatt kontakt med fastlegen min og venter på svar fra han. Håper det ordner seg, ellers kommer jeg nok til å reise på privat ultralyd siden de ikke tilbyr det i min hjemby (hvis alt dette med corona roer seg ned) :(

Jeg ville selv aldri godtatt at en student utførte hele ultralyd alene, uten lege eller jordmor tilstede :eek: Det er langt ifra greit det du opplevde, slik skal det ikke være.
Håper du får svar på henvendelsen og forhåpentligvis enten en ny undersøkelse, eller en lege/ jordmors skriftlige tilbakemelding av funn utført på OUL.

Hadde klaget, både på at jordmorstudenten utførte hele ultralyden uten veiledning, i tillegg til at det ble oppført uriktige opplysninger i helsekortet ditt.
Dette er ikke greit, Corona eller ikke Corona.

Syntes det er viktig at du gir en tilbakemeld til avdelingen, de kan ikke forbedre seg eller gjøre opp for feilene de begår dersom det ikke blir klaget inn :happy:

Masse lykke til, og stor klem til deg :Heartred

Enig med de over.. Dette høres ikke greit ut! Håper du blir møtt med forståelse når du tar dette opp med sykehuset :Heartred

Jeg synes heller ikke du overreagerer. Jeg var kjempenervøs på OUL etter å ha mistet tidligere, og hadde taklet en slik opplevelse veldig dårlig (selv tatt i betraktning at jeg ikke har psykiske utfordringer ellers). Tenker absolutt at du bør gi tilbakemelding om dette.

Uten sammenligning for øvrig følte jeg meg dårlig ivaretatt på sykehuset da jeg hadde MA. Da jeg fortalte jordmor på helsestasjonen om dette når jeg ble gravid igjen oppfordret hun meg sterkt til å melde fra til sykehuset slik at de får muligheten til å forbedre seg.

Lykke til, håper du får bedre oppfølging fremover! :Heartred

Hei alle sammen ☺️

Jeg er førstegangsfødende og hadde OUL i går. Jeg sitter igjen med en utrolig kjip følelse etter ultralyden. Jeg har slitt psykisk i mange år med depresjon og angst. Går til behandling hver uke etter at vi fant ut om graviditeten. Hadde derfor fått en legeerklæring fra min fastlege om at jeg skulle ha partner tilstede under ultralyden, men denne godtok ikke overlegen på sykehuset. Jeg tenkte at det fikk gå bra og jeg ble betrygget med at de skulle ta godt vare på meg under ultralyden. Ble møtt av en jordmorstudent og en lege jeg ikke kjente til fordi de to som egentlig skulle utføre ultralyden på meg satt i karantene. Jeg var veldig lei meg og kanskje ekstra sårbar siden jeg var der alene. Begynte raskt å gråte fordi jeg var redd for at det skulle være noe galt. Studenten foretok hele ultralyden på meg alene uten legen tilstede. Jeg fikk ingen informasjon underveis. Aner ikke hva hun har sjekket og følte meg bare utrolig sårbar. Hun snakket dessverre dårlig norsk og sleit nok litt med å kommunisere det hun gjorde :( Tror det var en kjip opplevelse for oss begge. Hun fortalte ikke hva hun så, jeg lå på benken helt stille og gråt fordi jeg var redd og usikker. Jeg fikk ikke vite noen ting og hun sleit med å ta bilder (som er en filleting i forhold til alt det andre såklart). Fikk 6 helt svarte bilder med meg hjem, forutenom ett der du kan se at ryggraden er synlig.

Det vondeste er at jeg føler jeg ble glemt oppi det hele. Jeg sa til dem at jeg trengte bekreftelse og at jeg hadde det veldig vondt. Har alvorlig hjertesykdom i familien og har vært på to ultralyder tidligere for å få sjekket dette. Allikevel ble det mye tull og på skjemaet for ultralyddiagnostikken jeg fikk med meg hjem ser jeg at det er krysset av for at dette er første gang jeg er gravid, men samtidig krysset av for at jeg har hatt misdannelser i tidligere svangerskap. I tillegg er det skrevet at det er broren til min mor som døde av hjertefeil, men det var min storebror som døde av det. Står også krysset av på en rekke andre ting som ikke er riktig.

Overreagerer jeg? Jeg føler litt at jeg ble snytt for en fin opplevelse. Jeg antar jo at hvis det var noe galt så ville hun sagt det, men synes det er kjipt at en student får ta det hele og fulle ansvaret for en nevrotisk førstegangsfødende - spesielt når de var veldig klar over hva jeg sliter med i tillegg :( Det aller viktigste for meg er at babyen har det bra. Ikke at jeg skulle få fine bilder eller vite kjønn, men jeg føler vel egentlig at jeg sitter igjen med 100 nye spørsmål og usikkerheter etter ultralyden...
Nei! Dette er IKKE greit. Ring inn til jordmor eller fastlege og fortell dette - eller be partneren din om å gjøre det dersom du føler du ikke "har rett til å klage". Det er så tull at man skal akseptere å ikke få dekka de behovene man har. Du får en ultralyd og denne har de ikke gjort riktig. Om du føler deg dårlig behandla så er det kjempe viktig! Uavhengig av hvor teknisk riktig undersøkelsen var. Be om en ny ultralyd. Stor klem fra meg.

Nei! Dette er IKKE greit. Ring inn til jordmor eller fastlege og fortell dette - eller be partneren din om å gjøre det dersom du føler du ikke "har rett til å klage". Det er så tull at man skal akseptere å ikke få dekka de behovene man har. Du får en ultralyd og denne har de ikke gjort riktig. Om du føler deg dårlig behandla så er det kjempe viktig! Uavhengig av hvor teknisk riktig undersøkelsen var. Be om en ny ultralyd. Stor klem fra meg.

Dette gjorde jeg i går og fikk beskjed om at grunnet omstendighetene landet vårt står i nå var det "dessverre" jeg som ble rammet. De forsto at jeg var misfornøyd med ultralyden og at den ikke gikk som jeg hadde ønsket, men jeg kom ikke til å få tilbud om ny ultralyd. Jeg har sendt en melding til jordmor som følger meg opp ellers og sagt det samme til henne, så venter i spenning på svar :(

Jeg ville gått til Volvat for ny ultralyd! Tok selv 2 ultralyder før OUL og 1 etter på Volvat, følte meg mer ivaretatt der.. Fikk god informasjon, alle målinger ble forklart hvorfor de ble målt og alle tall ble «diskutert».
Men viss ikke så ville jeg ringt til sykehuset eller fått legen til å henvist deg på nytt - men spesifisert hvem du ikke ønsker skal ta undersøkelsen

Dette gjorde jeg i går og fikk beskjed om at grunnet omstendighetene landet vårt står i nå var det "dessverre" jeg som ble rammet. De forsto at jeg var misfornøyd med ultralyden og at den ikke gikk som jeg hadde ønsket, men jeg kom ikke til å få tilbud om ny ultralyd. Jeg har sendt en melding til jordmor som følger meg opp ellers og sagt det samme til henne, så venter i spenning på svar :(
Det er veldig synd!. Håper du får litt støtte og blir tatt vare på hos jordmor :Heartpink Om du orker er det lov å sende inn en skriftlig klage. Det blir jo bare for at sykehuset må ta selvkritikk og en gjennomgang på rutiner. Skjønner om du syns det er unødvendig og lite konstruktivt for deg akkurat nå. Og så må jeg jo si at å svare at den ultralyden ikke gikk "som du ønsket" er en helt feil tolkning og ganske frekt. Den var jo ikke gjennomført ordentlig, og det var ikke din subjektive opplevelse når det står feil i papira dine og ingen snakka med deg om det som foregikk. Støtter deg i alt du skriver og skjønner om du føler deg "ikke fulgt ordentlig opp". :(
Om du har råd kan det jo være fint å ta en privat ultralyd - for å kjenne deg litt mer trygg. Håper i minste fall at du får prata ordentlig med jordmor om dette. :Heartpink
Jeg tenker da, (dersom du lurer på det selv mens du grubler og føler på opplevelsen)- at denne studenten hadde ikke fått denne oppgavene med å se på fosteret dersom person ikke kunne oppdage avvik. Og at eventuelle avvik ville ha blitt meldt til den ferdig utdanna mentoren , sånn at personen kunne komme inn og sjekke. Selv i en sånn krisesituasjon er nok de rutinene gode - så det kan jo være det hjelper litt å tenke på.
Håper det løser seg:Heartbigred
Hold oss oppdatert?

Høres ut som en forferdelig opplevelse for deg, er virkelig synd:Heartred Håper jordmor kan backe deg litt opp og forhåpentligvis vil kunne betrygge deg litt.

Synes ikke du overreagerer. :( Men dessverre er vi i en meget rar situasjon for tida.

Fikk du noe informasjon om at fosteret var friskt og fint?
Det er første gang jeg er gravid, men jeg synes jeg fikk kjempegod informasjon underveis i ultralyden. Jeg vet ikke om det er normalt?
Fikk du med deg papir om hvordan det står til med babyen?

Sniker fra september. Jeg tenker ikke at du overreagerer. Hvis du har energi og ork til det synes jeg du skal skrive en klage (om ikke annet for å bearbeide din egen opplevelse). Spesielt det at de har skrevet ned feilinformasjon er jo ikke bra.

Da jeg var på OUL samme sted med førstemann i 2017 ble vi begge satt ut over hvor lite informasjon vi fikk. Samboeren hadde også problemer med å forstå hva hun sa (det gikk greit for meg). Vi hadde vært på et par private ultralyder tidligere, med verdens beste jordmødre som tegnet og forklarte i hver minste detalj. Her sa hun bare korte ord - og vi fikk ingen bekreftelse underveis på at alt var i orden. Jeg var helt sikker på at hun holdt tilbake de dårlige nyhetene til slutt - så da vi var nesten ferdige spurte jeg om alt så greit ut. Jada, alt var i sin skjønneste orden. Savnet veldig å få noen bekreftelser underveis.

Har du anledning til å ta en privat ultralyd? Synes jo egentlig at du virkelig burde få tilbud om en ny etter den opplevelsen der.. ❤️

Har du anledning til å ta en privat ultralyd? Synes jo egentlig at du virkelig burde få tilbud om en ny etter den opplevelsen der.. ❤️
Stiller meg 100% bak denne!

Hvordan går det med deg i dag, MD20? :smiley-angelic003

Tenker på deg, håper du og lille har det bra:Heartred

Back
Topp