Strikker genser og trenger litt hjelp

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Jeg vet at denne egentlig skal inn på Hobby, men føler det tar så lang tid å få svar der når jeg trenger hjelp nå så derfor spør jeg her.

Jeg holder på å strikke snøløvgenser. Min første genser. Har kommet der at jeg skal strikke på armene. Jeg har felt av til armhul på bol og på armene. Jeg felte av 6 masker på høyre side først før jeg til slutt felte av 6 masker på venstre arm der omgangen starter. Etter at jeg har felt av de 6 siste maskene(på venstre side) så har jeg igjen en maske på pinnen. Betyr det da at jeg bare skal strikke fremstykket og strikke på høyre arm først og til slutt strikker på venstre arm?

Har ikke hatt en maske igjen etter fellinga til slutt. Man tar jo 3 hver på hver side av den markerte maska. Altså feller de 3 første på omg. Og da blir det også de 3 aller siste på omg. Pluss de 6 i midten der da. 3 på hver side av den markerte maska.

Vet hvordan jeg får armene inn på bolen. Spørsmålet var om det blir feil sånn i forholdt til mønsteret å ta på høyre arm først og venstre arm til slutt, selvom det står i oppskriften at venstre skal på først.
Aldri opplevd at det har blitt feil. Er en del jeg gjør på ca. Mange oppskrifter med mønster det ikke står hvem siden man skal bagynne på. Jeg har strikk en del Marius gensere og flere baby jakker med flettemønster uten at det har blitt feil med mønsteret. Men det har vel noe å si hvis mønsteret er på forskjellige steder på armen.

Aldri opplevd at det har blitt feil. Er en del jeg gjør på ca. Mange oppskrifter med mønster det ikke står hvem siden man skal bagynne på. Jeg har strikk en del Marius gensere og flere baby jakker med flettemønster uten at det har blitt feil med mønsteret. Men det har vel noe å si hvis mønsteret er på forskjellige steder på armen.
Strikker høyre arm på først så får jeg se hvordan det blir når jeg skal begynne på mønsteret. Det står jo at omgangen starter bak på venstre arm, men siden jeg strikket venstre arm på til slutt så starter omgangen fremme på venstre arm istedenfor bak. Jeg tror det skal gå greit.

Har ikke hatt en maske igjen etter fellinga til slutt. Man tar jo 3 hver på hver side av den markerte maska. Altså feller de 3 første på omg. Og da blir det også de 3 aller siste på omg. Pluss de 6 i midten der da. 3 på hver side av den markerte maska.
Kan jeg spørre hvordan du gjør det da?
Første gangen jeg prøvde så startet jeg omgangen med å felle de 3 første maskene på omgangen(venstre arm), strikket fremstykket, fellet av 6 masker på høyre arm, strikket bakstykket og fellet av de 3 siste maskene på omgangen(venstre arm) og satt igjen med en maske midt i. Rekket opp hele omgangen, og fikk et tips av ei på en garnbutikk om å strikke fremstykket, felle av 6 masker på høyre side, strikke bakstykket og felle 6 masker på venstre side. Gjorde dette og allikevel var det igjen en maske. Så istedenfor å rekke opp igjen så strikket jeg videre og satte på høyre arm først og så venstre arm til slutt, og da starter omgangen fremme på venstre side. Når jeg også har sett på filmer på YouTube hvordan man setter på armene så begynner de å sette på høyre arm selvom omgangen starter på venstre side. Jeg håper bare det blir rett når jeg skal begynne på mønsteret.

Strikker høyre arm på først så får jeg se hvordan det blir når jeg skal begynne på mønsteret. Det står jo at omgangen starter bak på venstre arm, men siden jeg strikket venstre arm på til slutt så starter omgangen fremme på venstre arm istedenfor bak. Jeg tror det skal gå greit.
Det går nok fint for mønsteret men overgangen blir foran.

Når jeg feller den siste så drar jeg tråden gjennom den siste fellinga og kutter tråden der. Om maskene stemmer har mønsteret ingenting å si for hvilken arm du putter på da tenker jeg. For det går konstant i 3x3 masker på fargene. Ganske likt strikkemønster konstant. Bare flytter maskene litt vel. Har strikke 4 snøløv da, for noen år siden. Må snart på ny da dattera mi har vokst utav sin. :)

Vet hvordan jeg får armene inn på bolen. Spørsmålet var om det blir feil sånn i forholdt til mønsteret å ta på høyre arm først og venstre arm til slutt, selvom det står i oppskriften at venstre skal på først.
Sånn ja, dette blir ikke feil, er jo samme maskeantall på hver arm :) jeg snur titt og ofte om på det :)

Det går nok fint for mønsteret men overgangen blir foran.
Neida, kommer ann på hvordan man tar på genseren :) så lenge det ikke er forhøyninger i nakken velger man selv at skjøten skal være på ryggen :) strikker hu høyre nå i sted for venstre, blir skjøten likevel bak venstre arm om hun velger å ha skjøten på ryggen og ikke foran :)

Neida, kommer ann på hvordan man tar på genseren :) så lenge det ikke er forhøyninger i nakken velger man selv at skjøten skal være på ryggen :) strikker hu høyre nå i sted for venstre, blir skjøten likevel bak venstre arm om hun velger å ha skjøten på ryggen og ikke foran :)
Ja det er sant. Marius genseren kan man vende som man vil feks.

Ja det er sant. Marius genseren kan man vende som man vil feks.
Jeg må bare spørre om en ting til. Det er rundfelling å jeg har kommet så langt at jeg skal begynne med det nå. Det står i oppskriften at jeg skal felle av 36 masker fordelt på neste omgang, og skal da strikke to rett sammen. Jeg har 252 masker på pinnen. Sikkert et domt spørsmål, men når jeg strikker to rett sammen, da er det to masker som er felt av og vil da si at jeg har 34 masker igjen å felle?

Jeg må bare spørre om en ting til. Det er rundfelling å jeg har kommet så langt at jeg skal begynne med det nå. Det står i oppskriften at jeg skal felle av 36 masker fordelt på neste omgang, og skal da strikke to rett sammen. Jeg har 252 masker på pinnen. Sikkert et domt spørsmål, men når jeg strikker to rett sammen, da er det to masker som er felt av og vil da si at jeg har 34 masker igjen å felle?
Da har du 35 igjen å felle

Og hvor mange masker skal jeg strikke mellom hver felling?
Da deler du antall masker på antall du skal felle. Så trekkerdu fra en og får da antall masker du skal strikke og felle de to siste. Blir ikke 100% jevnt men det er det ingen jeg har møtt og spurt ang det som gidder å bry seg med

Da deler du antall masker på antall du skal felle. Så trekkerdu fra en og får da antall masker du skal strikke og felle de to siste. Blir ikke 100% jevnt men det er det ingen jeg har møtt og spurt ang det som gidder å bry seg med
Da har du 35 igjen å felle
Okei. Nå prøvde jeg å regne det ut. Har 252 masker på pinnen, skal felle 36 masker fordelt på omgangen. Delte 252 på 36 og fikk 7. Vil det da si at jeg strikker 6 masker, strikker 2 rett sammen som blir en felling og gjør det ut omgangen? Eller strikker jeg 7 masker, og så strikker 2 rett sammen?

Okei. Nå prøvde jeg å regne det ut. Har 252 masker på pinnen, skal felle 36 masker fordelt på omgangen. Delte 252 på 36 og fikk 7. Vil det da si at jeg strikker 6 masker, strikker 2 rett sammen som blir en felling og gjør det ut omgangen? Eller strikker jeg 7 masker, og så strikker 2 rett sammen?
Jeg strikker da 5 masker og to rett sammen. Kan også da strikke 4 så to rett sammen fordi det går veldig akkurat og kan da bli feil hvis man suser litt.

Du skal da strikke 5 og 2 rett sammen. Det tallet du får er den masken du skal felle :)

Back
Topp