Til dere som kan temping

forumNoob

Betatt av forumet
Hei! I appen Flo får man ulike miniartikler i en slags nyhetsfeed. Nylig fikk jeg opp dette om BBT diagrammer. Så vidt jeg forstår står det her at temperaturen synker i det egget fester seg. Det har jeg ikke hørt noe annet sted. Noen som vet? Jeg trodde temperaturen ville kunne øke til et "tredje" nivå om en er gravid?


Screenshot_20200315-124319_Flo.jpg
 
Noen får en dipp i tempen ca. en ukes tid etter eggløsningen, og mange kaller denne for «festedipp». De lærde strides om hvorvidt det finnes noe som kan kalles det, ettersom denne dippen kommer samtidig som et lite oppsving i østrogennivået (populært kalt østrogenbølgen).

Når en kurve får tre nivåer – et lavt før eggløsning, et høyt etter eggløsning og et enda høyere et ca. en ukes tid etter eggløsning, kalles det en trifasisk kurve (derav navnet – tre faser).

Trifasiske kurver er ofte et tegn på graviditet, da det som regel skyldes at kroppen har fått beskjed om å øke progesteronproduksjonen ytterligere.

Imidlertid kan man ha trifasisk kurve uten å være gravid, og man kan være gravid uten å ha trifasisk kurve.

Håper det var til hjelp:)
 
Det er det mange kaller for festedipp. Tempen synker den dagen egget fester seg, for så å stige enda mer.

Tilfeldig bilde fra google her viser tydelig festedipp 8dpo :)

https://forum.babyverden.no/attachments/screenshot_20190803_070025-jpg.305212/

Noen får en dipp i tempen ca. en ukes tid etter eggløsningen, og mange kaller denne for «festedipp». De lærde strides om hvorvidt det finnes noe som kan kalles det, ettersom denne dippen kommer samtidig som et lite oppsving i østrogennivået (populært kalt østrogenbølgen).

Når en kurve får tre nivåer – et lavt før eggløsning, et høyt etter eggløsning og et enda høyere et ca. en ukes tid etter eggløsning, kalles det en trifasisk kurve (derav navnet – tre faser).

Trifasiske kurver er ofte et tegn på graviditet, da det som regel skyldes at kroppen har fått beskjed om å øke progesteronproduksjonen ytterligere.

Imidlertid kan man ha trifasisk kurve uten å være gravid, og man kan være gravid uten å ha trifasisk kurve.

Håper det var til hjelp:)

Takk dere! Siden dere virker å ha god kontroll på temping, kanskje dere kan hjelpe meg litt med dette? Her er mitt diagram for denne pp, men som dere ser begynte jeg ganske sent å måle. Dette er første pp jeg temper. Kan det være at appen har feiltolka når EL inntraff (cd18), eller ser det riktig ut? Syns det er så mye svigninger :wideyed:

Screenshot_20200316-211605_Flo.jpg
 
Jeg hadde et tempdip ved en av mine graviditeter. Ble dessverre kjemisk, men ja. Og temperaturen Kan svinge litt :) gjør det hos meg i alle fall :) legger med to grafer her.
 

Vedlegg

  • 1765CFE9-E533-4BC4-A0B8-680998946DBC.jpeg
    1765CFE9-E533-4BC4-A0B8-680998946DBC.jpeg
    63,9 KB · Visninger: 214
  • A6F7A7F3-A568-4898-83E5-661F99F3C0E4.jpeg
    A6F7A7F3-A568-4898-83E5-661F99F3C0E4.jpeg
    61,4 KB · Visninger: 215
Takk dere! Siden dere virker å ha god kontroll på temping, kanskje dere kan hjelpe meg litt med dette? Her er mitt diagram for denne pp, men som dere ser begynte jeg ganske sent å måle. Dette er første pp jeg temper. Kan det være at appen har feiltolka når EL inntraff (cd18), eller ser det riktig ut? Syns det er så mye svigninger :wideyed:

Vis vedlegget 321121
Det ser riktig ut. Mine temperaturer kan også svinge litt, men så lenge tempen er høy i 3 dager med en temperaturøkning på 0,2-0,4, så har egget sluppet. Jeg synes appen fertility friend er best å bruke, den tegner opp et rødt kryss (coverline) og jeg synes det da er enklere å se hva som er før og etter el:)
 

Vedlegg

  • 3D5BEB17-2018-4EBA-8B44-DAF5CA9D9A77.jpeg
    3D5BEB17-2018-4EBA-8B44-DAF5CA9D9A77.jpeg
    64,8 KB · Visninger: 152
Det ser riktig ut. Mine temperaturer kan også svinge litt, men så lenge tempen er høy i 3 dager med en temperaturøkning på 0,2-0,4, så har egget sluppet. Jeg synes appen fertility friend er best å bruke, den tegner opp et rødt kryss (coverline) og jeg synes det da er enklere å se hva som er før og etter el:)

Takk! Jeg vil helst bruke bare én app, så har holdt meg til Flo foreløpig. Men takk for tips, skal huske på det om det blir noen problemer fremover :)
 
Takk dere! Siden dere virker å ha god kontroll på temping, kanskje dere kan hjelpe meg litt med dette? Her er mitt diagram for denne pp, men som dere ser begynte jeg ganske sent å måle. Dette er første pp jeg temper. Kan det være at appen har feiltolka når EL inntraff (cd18), eller ser det riktig ut? Syns det er så mye svigninger :wideyed:

Vis vedlegget 321121

Var det denne syklusen/kurven du ble gravid på? :Heartred
 
Back
Topp