Er du flink til å spare penger?

Som regel spart noen 1000 lapper hver måned
 
Flink vet jeg ikke om jeg vil si, men jeg har fast trekk til sparekontoen hver måned, i tillegg til sparing til ungene :)
 
Ja sparer litt hver mnd. Setter av penger på en konto merket konfirmasjon/bunad og på buffer.
 
Jeg er litt for god til å spare. Blir vel slikt når en vokser opp i trange kår :p
 
Det har jeg lurt litt på, hva er en normal månedslønn? Jeg jobber jo bare som vikar, så ustabil utbetaling og samboer har ganske god månedslønn :)

Ikke godt å si. Her har vi begge gode månedslønner, og har ikke lån på bil eller hytte kun på hus (og studielån). Vi syns det er greit å ha såpass på konto slik at vi slipper å låne ekstra hvis noe uforutsett skjer, som feks når vi fikk lekkasje og måtte ha pipehatt og diverse for 30-40k eller slik som denne måneden hvor vi har utlegg på ca. 100k pga boring etter vann på hytten.
 
Ikke godt å si. Her har vi begge gode månedslønner, og har ikke lån på bil eller hytte kun på hus (og studielån). Vi syns det er greit å ha såpass på konto slik at vi slipper å låne ekstra hvis noe uforutsett skjer, som feks når vi fikk lekkasje og måtte ha pipehatt og diverse for 30-40k eller slik som denne måneden hvor vi har utlegg på ca. 100k pga boring etter vann på hytten.
Vi har også kun boliglån:)
Men pengene får bein å gå på når noe skal gjøres med huset :hilarious:
 
Spare fast 500 til sparekonto, 500 til buffer og 1000 til matkonto
 
Last edited by a moderator:
Sparer hver mnd ja. Til pensjon, til buffer og til ungene.
Skulle gjerne vært flinkere til hverdagssparing også - kontoen er alltid tom før lønning :arghh::bag:
 
Vi sparer til mini hver måned, noe i fond og har bufferkonto og høyrentekonto begge to. Mannen har også noen aksjer.
Setter inn mer enn hva vi bruker på kontoen fellesregninger blir trekt fra, så har en ekstra buffer der også.
 
Jeg er ekstrem på sparing, alt fra 10k til 20k hver mnd. Spørs hva jeg får inn i mnd. Også sparer jeg fast til ungen min hver mnd, da jeg setter barnetrygd beløpet inn til han siden det er hans penger.
 
Bare så det er sagt. Barnetrygden er slett ikke ungenes penger, det er penger til foreldrene for den ekstra utgiften barn medfører.

Mange med god råd sparer den til barna. Men det er på ingen måte ment å være barnets penger.
 
Bare så det er sagt. Barnetrygden er slett ikke ungenes penger, det er penger til foreldrene for den ekstra utgiften barn medfører.

Mange med god råd sparer den til barna. Men det er på ingen måte ment å være barnets penger.
Tanken vår bak å spare barnetrygden er slik at barna senere kan få kjøpe seg litt dyrere ting (de skal oppleve å spare litt selv og vi betaler litt, f.eks hvis de ønsker seg ny mobil. Da bør de spare bursdagspengene og så kan vi dekke litt med det som er oppspart av barnetrygd) :)
Nå når de er så små enda, så bruker vi ikke all verdens med penger da vi til nå har arvet det meste av tøy de har trengt osv. Blir dyrere senere, ser jeg for meg :p
 
Tanken vår bak å spare barnetrygden er slik at barna senere kan få kjøpe seg litt dyrere ting (de skal oppleve å spare litt selv og vi betaler litt, f.eks hvis de ønsker seg ny mobil. Da bør de spare bursdagspengene og så kan vi dekke litt med det som er oppspart av barnetrygd) :)
Nå når de er så små enda, så bruker vi ikke all verdens med penger da vi til nå har arvet det meste av tøy de har trengt osv. Blir dyrere senere, ser jeg for meg :p
Ingen dum tanke det.
 
Jeg får barnetrygden inn på en egen konto.

Den har jeg brukt av når det har vært trangt lå min vanlige konto, spesielt i perioder hvor jeg har hatt ulønnet permisjon for å være hjemme med dem, og etterfølgende konsekvenser (man får lite feriepenger også av å ha vært ulønnet ;))

Det ser jeg på som fin bruk av barnetrygd, og de mnd vi har fått kontantstøtte. At det er brukt på å være hjemme med ungene.

Så bygger det seg opp en god buffer der igjen som vi bruker som det passer vår familie, rett og slett.

Vi sparer altså enn så lenge som familie, ikke spesifikt til barna. Eller altså, joda, de har sparekonto. Dit går sparegrisen og de får litt penger av mine foreldre og min bestemor til bursdag som går dit.

Men helt klart er det å kunne hjelpe barna deler av planen vi sparer for. Det har bare ikke det navnet på sparekonto.
 
Back
Topp