Blod i urinen

Missy95

Elsker forumet
Julikulene 2020
Var hos legen på den ukentlige kontrollen nå nettopp. Der fikk vi utslag 2+ på blod i urinen, alt annet var fint... Legen sa at det mest sannsynlig ikke var noe farlig, men at hvis det fortsatte sånn skulle vi gjøre noe med det da.

Føler meg ikke helt trygg på at jeg må vente en uke for ny prøve for å se om det er noe. Har tidligere hørt og lest om hvor farlig uvi kan være, og redd for at det kan være noe sånt. Har ingen symptomer på det, men tenker mitt og har den dårlige uvanen å Google når jeg føler jeg ikke får bra nok svar :bag:

Noen som har opplevd blod i urinen og at det ikke var noe skummelt? Eller burde jeg ringe tilbake å be om utredning/ekstra sjekk så fort som mulig?

Jeg ville ha fått en kur med antibiotika om det ikke forsvinner fra urinen. Eller drikk noe som er surt som feks appelsinjuice. Ta trankarpsler feks. Kan være en uvi. Jeg slo ut med blod i urinen i forje svangerskap, da var det uvi værtfall. Ikke at jeg kjente noe til dette, men fikk værtfall beskjed om å drikke noe surt og tilegg bruke tranebær karpsler fra feks apoteket. Hjelper mot uvi :-)

Jeg ville ha fått en kur med antibiotika om det ikke forsvinner fra urinen. Eller drikk noe som er surt som feks appelsinjuice. Ta trankarpsler feks. Kan være en uvi. Jeg slo ut med blod i urinen i forje svangerskap, da var det uvi værtfall. Ikke at jeg kjente noe til dette, men fikk værtfall beskjed om å drikke noe surt og tilegg bruke tranebær karpsler fra feks apoteket. Hjelper mot uvi :)
Jeg tenkte også på uvi når hun fortalte dette. Men hun avsluttet liksom med; «det er så mange grunner til at det kan være blod i urinen, så er nok ikke noe farlig. Er det blod neste gang også så ser vi på det». Så følte meg ikke helt betrygget akkurat :bag:

Jeg hadde litt ved første sjekk i start a jan - ble sendt til dyrk, men fant ikke noe :)
Prøv å drikke bra med vann og stol på legen - hvis du får mye kynnere, smerter etc kan du ta kontakt

Veldig vanlig under graviditet, og er nesten garantert asymptomatisk UVI. Ikke noe farlig. Drikk masse så du får spylt ut skiten, er det blod der neste gang får du antibiotika

Jeg ville ha fått en kur med antibiotika om det ikke forsvinner fra urinen. Eller drikk noe som er surt som feks appelsinjuice. Ta trankarpsler feks. Kan være en uvi. Jeg slo ut med blod i urinen i forje svangerskap, da var det uvi værtfall. Ikke at jeg kjente noe til dette, men fikk værtfall beskjed om å drikke noe surt og tilegg bruke tranebær karpsler fra feks apoteket. Hjelper mot uvi :)

Man skal være forsiktig med tranebærkapsler mens man er gravid. Veldig mange inneholder bucco som man skal holde seg unna som gravid. Så sørg for at de ikke inneholder det :)

Jeg tenkte også på uvi når hun fortalte dette. Men hun avsluttet liksom med; «det er så mange grunner til at det kan være blod i urinen, så er nok ikke noe farlig. Er det blod neste gang også så ser vi på det». Så følte meg ikke helt betrygget akkurat :bag:

Det forstår jeg godt. Er ikke mye morro å høre legen si noe sånn. Er ikke akkurat noe godt å høre at man har blod i urinen. Er jo ikke normalt å ha blod i urinen uten videre liksom. Er som å ha feks blod i avføringa. Er ikke normalt det heller men det kan ha mange harmløse forklaringer. Så jeg skjønner jo at du blir usikker på legen :-)

Man skal være forsiktig med tranebærkapsler mens man er gravid. Veldig mange inneholder bucco som man skal holde seg unna som gravid. Så sørg for at de ikke inneholder det :)

Oi, det visste jeg ikke. Aldri hørt om det. Men da er det godt å få høre det nå idag :-) så vet man dette.
Men er man på apotek å sier man er gravid så håper jeg at man ikke får noe som er farlig for graviditeten. Men hvem vet, de kan jo gjøre feil de også :-) best å sjekke selv :-)

Få tatt en dyrkning av urinen før du begynner med antibiotika, om det blir aktuelt! Dumt å ta antibiotika om det ikke er nødvendig :rolleyes: blod i urinen trenger ikke være uvi, selv om uvi er vanlig hos mange gravide! :rolleyes:

Oi, det visste jeg ikke. Aldri hørt om det. Men da er det godt å få høre det nå idag :) så vet man dette.
Men er man på apotek å sier man er gravid så håper jeg at man ikke får noe som er farlig for graviditeten. Men hvem vet, de kan jo gjøre feil de også :) best å sjekke selv :)

Nei jeg var ikke klar over det selv faktisk, før jeg var gravid første gangen. Har lenge slitt med mye uvi og som gravid får jeg veldig fort symptomer på det. Var egentlig tilfeldig at jeg nevnte det for jordmor første gangen og ho sa dette med bucco. Ja de burde vite det på apoteket :) jeg fant en type i Sverige på helsekost som ikke inneholder det. Men husker ikke hva den heter i farta :p

Oi, det visste jeg ikke. Aldri hørt om det. Men da er det godt å få høre det nå idag :) så vet man dette.
Men er man på apotek å sier man er gravid så håper jeg at man ikke får noe som er farlig for graviditeten. Men hvem vet, de kan jo gjøre feil de også :) best å sjekke selv :)

Jeg fikk samme informasjon av min jordmor ang å holde meg unna tranebær (bucco).

Så lenge jordmor ikke stressa så vil jeg tro det ikke er noe å bekymre seg over. Likevel har jeg fått inntrykk fra min egen jordmor at en urinveisinfeksjon er noe man må ta tak i raskt. Så det at hun bagatelliserer det hadde nok bekymret meg også.

Jeg ville ringt inn å spurt hvorfor dere skal vente til neste gang, da du har oppfattet det som viktig å ta tak i så raskt som mulig. Hvis hun ikke klarer å gi det noe svar så ville jeg dratt til legen å spurt istedenfor. Det er ikke noe vits å gå rundt å engste seg i hvert fall!!

Personlig ville jeg ha prøvd å vente ut en urinveisinfeksjon istedenfor å gå på antibiotika. Som gravid er man jo veldig utsatt for soppinfeksjoner også, å det er i hvert fall ikke noe hyggelig å ha! Har aldri hatt soppinfeksjon i hele mitt liv før jeg ble gravid. Har nå hatt det to ganger i løpet av 6 måneder, en av dem på grunn av en antibiotika kur. I tillegg er ikke overbruk av antibiotika bra.

Ring å spør på mandag! :)

Jeg hadde utslag på blod i urinen hele det siste svangerskapet. Uten at man fant noen spesiell grunn.
Jordmor konkluderte bare med at jeg var en av dem som bare hadde det. Hun sa også at det var ganske vanlig, og at så lenge det ikke slo ut på dyrking kunne man bare ta det rolig :happy:

Back
Topp