Klipper og limer inn innlegget mitt på sjult om temaet. Det med
fet skrift trenger du med en gang.
UTSTYR:
-
Vogn med både bag- og sportsdel som får plass i bilen dere har! Vognen må være utstyrt med myggnett og regntrekk. De aller fleste vogner har grei nok solskjerming, men det finner du jo ut av etterhvert. (Du trenger ikke bruke penger på stelleveske så lenge du har en bag som kan festes på vogna eller vil gå med sekk.)
- 2
laken til vogn (går det skikkelig galt en gang og man ikke har vasket klær enda, kan man bare pakke inn vognmadrassen i et håndkle!)
- Bærerøy som sjal eller babygym. (Du trenger ikke dette med én gang, og kanskje aldri, men det er deilig å ha hvis dere er aktive eller får en byssebaby som helst vil henge inntil kroppen til enhver tid. Se an, er mitt råd.)
- 10-15
gulpekluter. Disse er kjekke å legge under hodet i vogna som ekstra beskyttelse. (Merk at hvis du har gulpebaby kan du trenge fler, men det finner du jo ut av!)
-
Soveplass med madrass (Det holder lenge med sprinkelsengseng! Man trenger hverken vugge eller bedside-crib!)
-
Babydyne/vogndyne i 65x80 (Vi hadde to slike dyner fordi vi hadde en i senga og en i vogna. Kjøpte da en sommerdyne og en helårs dundyne. Dyne i 80x100 brukes gjerne ikke før barnet nærmer seg året).
- 3
laken til soveplass
- 1
tisselaken og en pakke engangs-tisselaken fra apotek (sånn at du rekker å vaske det du har hvis uhellet skulle være ute)
- 3 sett
dynetrekk per størrelse. Babyer bruker jo ikke pute, men har enda til gode å finne den butikken som selger dyne- og putetrekk separat.
-
Stellematte (trenger ikke stellebord, da du f. eks kan ha den på vaskemaskinen når den ikke går eller rett og slett skifte på gulvet på badet, noe som egentlig er tryggest)
- 15-20 myke
babyvaskekluter (eks. blå kant for tissen og rumpa og rosa for ansikt)
- Lammeskinn til vogn (dette er kanskje ikkelivsnødvendig, men særlig hvis du dropper vognpose til høsten tror jeg dette er lurt)
-
Badebalje
- 1 badehåndkle med hette (det er ikke livsnødvendig, for babyer kan fint bruke vanlige håndklær så lenge de ikke er for raspete, men ganske kjekt å ha helt i starten).
- 2-4
babytepper (I hvert fall 1 tynt helseteppe og et tykkere i ull eller fleece)
-
Melkeutstyr. Hvis du planlegger å fullamme via pupp trenger du kanskje ikke hverken flasker, pumper eller begre til oppbevaring av melk, men jeg synes det var kjekt å ha brystpumpe, 2 flasker og 3 begre til å fryse morsmelk til bruk hvis jeg eksempelvis skulle ut en tur og pappaen hadde babyen, eller hvis jeg skulle ta meg et glass vin en kveld). Hvis du skal gi MME trenger du gjerne flere flasker samt oppbevageringsbegre, termos til varmtvann og måleskje etc.
-
Nyfødsmokk sånn i tilfelle? Det holder med én helt i begynnelsen. Ikke sikkert baby vil ha.
-
Bilstol som passer deres bil (vi hadde aldri adapter til vogn og det gikk helt fint)
-
Beltesamler
-
Speil til baksetet i bilen (det må man jo ikke ha, men Gud for en trygghet det gir)
- Oppbevaringsplass til babyklær og tekstiler (eks en kommode). De fleste av oss har plass i allerede eksisterende skap/skuffer hvis vi bare rydder litt plass, så her trenger man ikke kjøpe nytt.
- Gulvmatte/lekematte. Husk å sjekke at den er giftfri! (Du trenger ikke kjøpe leketeppe til å ha på matta, men de er kjekke fordi de ikke krøller seg eller er langhårete og dermed ikke utgjør noen kvelningsfare for en liten baby. Jeg tipper et vanlig, korthåret teppe som er festet under matta går helt fint under oppsyn!)
- Babygym og noen stimulerende, alderstilpassede leker (Her kan det være greit med en lekekasse også hvis du ikke har skuffeplass).
- Tripptrappstol med nyfødtsete eller med opplegg til Vippestol sånn som Stokke Steps. (Dette trenger du ikke med én gang, men er kjekt å ha allerede franyfødtperioden fordi det gjør at du kanskje kan spise middag sammen med partneren uten at en av dere må vugge/bysse/trille.)
-
Stellesaker som bleier, babyolje, kremer, salve for står stump (eks. Bepanthen), våtservietter osv. (Mye av dette får du i gratispakkene fra apotekene.
- Vippestol (strengt tatt ikke nødvendig, men Gud så avlastende de kan være)
TING DU TRENGER ETTERHVERT:
- Vognpose til vinter (høsten/våren kan man fint bruke vogndyne, ulltøy og teppe hvis man trenger å spare litt)
- Trappegrind hvis trapp (Fra de begynner å krabbe/åle)
- Barnesikringsutstyr (Fra de begynner å krabbe/åle, men vi hadde faktisk ikke det heller til nummer én, og det gikk som en drøm)
- Plastskjeer (til tran og fra når de begynner å smake på grøt). Du vil også trenge plastskåler hvis babyen skal få prøve selv etterhvert).
KLÆR:
Du trenger seff klær fra starten!
Her tar jeg utgangspunkt i den svært varierende norske sommeren (altså de første to månedene) og en baby som gulper gjennomsnittlig mye.
Gjelder dessuten for én størrelse (bortsett fra helsett i ull som gjerne må kunne vare noen størrelser). Jeg ville forresten ikke kjøpt alt dette i 44 m ... Og var jeg usikker på 50/56 ville jeg kjøpt 50/50 og heller supplert senere. Her har jeg bare tenkt å kjøpe bare 56 fordi jeg fikk en på 5 kg og 53 cm sist.
- 4 kortermede omslagsbodyer
- 4 langermede tynne omslagsbodyer
- 4 tynne bukser
- 4 tynne heldrakter (gjerne omslag)
(Med garderoben ovenfor må du nok vaske klær ganske ofte, så hvis du føler for der kan du doble den).
Ellers:
- 2 tynne bomullsluer
- 2 kortermede (og kortbeinte) pysjer
- 2 langermede pysjer/heldrakter spesifikt til soving
- 7 par tynne sokker
- 3 par tykkere sokker
- 2 helsett (jakke, bukse, sokker og lue) i sommer-ull (vi bor i Nord og må bare ha dette!)
TIL MOR:
- Bind/bleier til etter fødsel
Ammepute er ikke nødvendig da man kan bruke sofaputer osv, men den er jo veldig god å ha i graviditeten også, OG den er litt mer tilpasset formålet enn en sofapute.
Hvis du ammer:
- 2-3
Amme-BHer (så mye lettere enn vanlig BH)
-
Ammeinnlegg (enten i ull som kan vaskes eller engangs på apoteket)
-
Krem til såre brystvorter (og hvis du vil: brystskjold)
- Overdeler som gjør det enkelt å amme. Har du bare jumpsuits og tettsittende kjoler med ermer er du fucked. Husk at du skal kunne dra fram puppen ofte og offentlig.
Fører opp mer hvis jeg kommer på det. Kom gjerne med innspill/motargumenter hvis du mener jeg har utelatt eller tatt med noe man ikke egentlig trenger.
Puh