Vitnemål ved jobbsøknader

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Hvorfor skal de ha vitnemål noen steder når man søker jobb?
Jeg driver og søker jobber for tiden, og noen steder etterspør de dette, mtp på fravær.
Kan skjønne det når man kommer rett ut fra skolen kanskje, men på mitt siste vitnemål fra college, står det ingenting om fravær. Så siste vitnemålet mitt med fravær er fra 2004, da jeg gikk påbygning... Føler det uansett ikke er relevant nå når jeg snart er 40 :o haha

Vil vel påstå at attester er mer verdt, og referanser. Selv om ene referansen er fra en jobb fra 10 år tilbake, så vil jo den være myye mer relevant enn fraværet mitt på videregående...? :p

Spørs vel hvilken stilling du søker på, og hvilken utdanning du har. Vil tro det er store forskjeller i de ulike bransjene.

Hvorfor skal de ha vitnemål noen steder når man søker jobb?
Jeg driver og søker jobber for tiden, og noen steder etterspør de dette, mtp på fravær.
Kan skjønne det når man kommer rett ut fra skolen kanskje, men på mitt siste vitnemål fra college, står det ingenting om fravær. Så siste vitnemålet mitt med fravær er fra 2004, da jeg gikk påbygning... Føler det uansett ikke er relevant nå når jeg snart er 40 :eek: haha

Vil vel påstå at attester er mer verdt, og referanser. Selv om ene referansen er fra en jobb fra 10 år tilbake, så vil jo den være myye mer relevant enn fraværet mitt på videregående...? :p
De skal ha vitnemål for å se karakterer/at du faktisk har tatt den utdannelsen du hevder å ha tatt. Fraværet føres jo kun opp på videregående, og nei, det er ikke det de er interessert i.

De skal ha vitnemål for å se karakterer/at du faktisk har tatt den utdannelsen du hevder å ha tatt. Fraværet føres jo kun opp på videregående, og nei, det er ikke det de er interessert i.

Det var nå de den ene plassen sa, så derfor jeg nevnte fraværet ;)
Skjønner ikke helt hvorfor de trenger å se karakterer fra 15-20 år tilbake heller men. Spesielt ikke i type butikkjobb o.l.

Spørs vel hvilken stilling du søker på, og hvilken utdanning du har. Vil tro det er store forskjeller i de ulike bransjene.
Det kan det nok være,ang karakterer. Ser fortsatt ikle sammenheng med fravær fra så mange år tilbake.
Er forresten en bensinstasjon det er snakk om ;)

Det kan det nok være,ang karakterer. Ser fortsatt ikle sammenheng med fravær fra så mange år tilbake.
Er forresten en bensinstasjon det er snakk om ;)
Da er det nok standard for de å spørre om, fordi du konkurrerer med ungdommer som vil ha samme jobben;)

Da er det nok standard for de å spørre om, fordi du konkurrerer med ungdommer som vil ha samme jobben;)
Det kan det nok være ja. Sendte jo over det siste jeg hadde, men ble jo ferdig med college i 2008 og så... Og min siste jobb er ikke noe jeg har lyst til å oppgi som referanse, for han har antakelig ikke noe positivt å si om fraværet mitt e.l. :p
Var ærlig om det på intervju da, og han virket å ha full forståelse for det. Så kan være han spurte om det pga det også.
Fraværet da var gyldig pga svangerskapspenger og permisjon, men ikke gyldig nok for forrige arbeidsgiver :p
Han nevnte flere ganger at han mente jeg egentlig var litt overkvalifisert, så han hadde vært i tvil om å ringe pga det...

Back
Topp