Når byttet dere fra babysete til sete nr.2 i bil?

Har sett 3 åringer i babystol fordi de ikke veier 13 kg enda. De sier stol nr 2 er tryggere i en eventuell ulykke. Her går det mer på hva barna trives med. Nr 1 og nr 3 er veldig like og vil helst ikke være babyer lenge. Jeg tviholder på bagen på vogna men må nok gå tapt snart. Nr 2 var en tynn baby og trivdes i bag og babystol. Byttet ut bagen når han klatret ut av den. Nr 3 skrek plutselig hver eneste biltur og byttet da stol for å se, da var han plutselig fornøyd og så seg rundt i stedet for å skrike.

What 3 år?!!

Vekt er ikke eneste begrensning, høyde er også, selv om mange ikke markedsfører med det. Mener 75cm er standard i babystolen, og regner med alle 3åringer er passert det.

What 3 år?!!

Vekt er ikke eneste begrensning, høyde er også, selv om mange ikke markedsfører med det. Mener 75cm er standard i babystolen, og regner med alle 3åringer er passert det.
Men det er lite opplyst. På vår maxicosi så står det kun 13 kg. På besafe står det kun 75 cm. De som produserer disse stolene burde merke de bedre og med alle tall. Vi er en av de som sikrer barna sine riktig her og enda vi følger ikke anbefalingene og jeg har fått en del "kjeft" her inne pga det. Ser 3-5 åringer uten sete eller uforsvarlig sete som feks babystol for lenge. Vi bytter ut bakovervendt tidligere enn anbefalt men langt over loven og enda er våre barn sikret veldig godt. Hatt en del bilstol krangler med svigers pga hva alle andre gjør og vi er da hysteriske.

Men det er lite opplyst. På vår maxicosi så står det kun 13 kg. På besafe står det kun 75 cm. De som produserer disse stolene burde merke de bedre og med alle tall. Vi er en av de som sikrer barna sine riktig her og enda vi følger ikke anbefalingene og jeg har fått en del "kjeft" her inne pga det. Ser 3-5 åringer uten sete eller uforsvarlig sete som feks babystol for lenge. Vi bytter ut bakovervendt tidligere enn anbefalt men langt over loven og enda er våre barn sikret veldig godt. Hatt en del bilstol krangler med svigers pga hva alle andre gjør og vi er da hysteriske.

Ja jeg vet. Husker jeg måtte google mye for å finne høydebegrensningen til vår babystol. Heldigvis hadde jeg fått instruks om hvordan hodet skulle være ift. Nakkestøtten, så jeg luktet lunta tidlig om at ungen vokste ut av den. Ser ut til at den nye standarden har gått vekk fra vekt og bruker høyde, så det er bra i alle fall :)

Ja jeg vet. Husker jeg måtte google mye for å finne høydebegrensningen til vår babystol. Heldigvis hadde jeg fått instruks om hvordan hodet skulle være ift. Nakkestøtten, så jeg luktet lunta tidlig om at ungen vokste ut av den. Ser ut til at den nye standarden har gått vekk fra vekt og bruker høyde, så det er bra i alle fall :)
Ja. Maxicosi stolen med vekt er eldre mens besafe stolen ble kjøpt mens jeg var gravid med nr 3. Hadde besafe izi pluss som bilstol nr 2 og da gikk det ikke 3 stoler i bilen siden den stolen er ganske stor.

Hva mener du med at barna deres er sikret godt hvis dere snur for tidlig?

Hva mener du med at barna deres er sikret godt hvis dere snur for tidlig?
Å snu for tidlig er før 9 kg i stoler som festes i beltet og før 15 mnd i isofix. Nå så jeg bort fra anbefalinger og holdt meg til loven. Man kan sitte i stol med bilens seler etter 15 kg. Men når man da har 3 åringen uten stol i bilen så er vi en av de som faktisk sikrer barna sine i bil. Er en forskjell på lov og anbefalinger samt hva som passer barn i forhold til sykdommer. Nr 2 ble snudd tidligst pga sykdom. Men han var langt over hva loven sier. Men utfra min profil så ser man ikke hvor store barna er. Mine barn er veldig store i forhold til alder.

Tror vi bytta mellom 4 og 5 måneder. Eldste hatet babysetet fra dag 1, bare skreik. Når hun kom opp i sete nummer 2 ble det helt knyst stille. Yngste brukte babysetet til nærmere et år.

What 3 år?!!

Har også sett det asså. Vennina mi brukte det slik, hun sa det sto jo 13kg på det og det står ikke opplyst om høyde. :|

Mini er 7mnd og 11,5kg nå. Tviholder litt på babysetet fordi det er praktisk i henting/levering av storebror når han ikke sitter selv enda. Satser på han sitter ok om kort tid, og vi får byttet snart.

Vi byttet nå i sist uke. 11.5mnd :)

Å snu for tidlig er før 9 kg i stoler som festes i beltet og før 15 mnd i isofix. Nå så jeg bort fra anbefalinger og holdt meg til loven. Man kan sitte i stol med bilens seler etter 15 kg. Men når man da har 3 åringen uten stol i bilen så er vi en av de som faktisk sikrer barna sine i bil. Er en forskjell på lov og anbefalinger samt hva som passer barn i forhold til sykdommer. Nr 2 ble snudd tidligst pga sykdom. Men han var langt over hva loven sier. Men utfra min profil så ser man ikke hvor store barna er. Mine barn er veldig store i forhold til alder.

Anbefalingene sier jo så lenge som mulig. Loven sier ingenting om sikkerhet. Hva alle andre gjør er jo ikke relevant.

Overrasket over at det er vanlig å bytte så tidlig! Lillemann er 7,5 mnd og sitter noe trangt nå, og mannen spurte nylig når jeg så for meg å bytte. Jeg trodde sete nr er fra tidligst 9 måneder... men da kan vi jo trygt bytte før ;) Good news :)

Back
Topp