Erklæring av farskap

Kickili

Betatt av forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤️Mailykke 2022❤️
Hei kloke kvinner! Jeg er litt forvirret rundt dette med å erklære farskap. Fastlegen min mente far bare må sende inn et signert skjema, men når jeg søker litt rundt ser det ut til at han må møte personlig. Finner heller ikke skjema.. ? Har noen erfaring med dette? Kan farskapet meldes på poliklinikken ved OUL?

Jeg mener mannen gjorde det etter fødsel med nummer to iallefall, men jordmor nevnte på forrige kontroll at han måtte være med på en kontroll for å skrive under. Han skal være med på fødselsforberedende samtale, så han kan sikkert gjøre det da. Det er vanlig her at far er med på den samtalen.

Her gjorde vi det etter fødsel, hos jordmor :)

Min jordmor sluttet rett før jeg var i tredje trimester sist; samboeren skulle egentlig vært med dit og signert har jeg skjønt i ettertid. Jeg tror også man kan fikse det på sykehuset ifbm selve fødselen og barseloppholdet. Jeg visste rett og slett ikke at han måtte signere på noe, så vi fikset det på nærmeste NAV-kontor et par måneder etter fødsel da jeg tilfeldigvis fant ut at jeg stod som eneforsørger. :joyful:

Sniker

føden hos oss vil ikke ordne det mer så her har vi fikset det hos JM ila svangerskapet.
Måtte møte begge to (og han ha med leg). Fikk skjema av JM han signerte på og JM sendte inn
Sist møtte vi opp hos nav og ordnet etter fødsel. Han vi møtte der skjønte ikke hvorfor nav skal blandes inn, men gikk nå gjennom alt sammen

Nye prosedyrer (fra 2017/2018) gjør at det er ønskelig at far er med på en svangerskapskontroll hos enten lege eller jordmor, hvor det fylles ut en farskapserklæring. Husk gyldig legitimasjon :-)

Vi måtte møte opp på nav for å fylle ut papirer :bored:

Det er nye regler fra i år, er man samboere med felles adresse når barnet blir født blir farskap registrert automatisk

Det er nye regler fra i år, er man samboere med felles adresse når barnet blir født blir farskap registrert automatisk

Virkelig? Så kult! Jeg fikk beskjed om han måtte skrive under...? Kanskje ikke alle kan de nye reglene?

Jøss, det høres nydelig ut! Men jeg finner ingenting om dette noe sted, ikke engang hos Nav? Hvordan fikk du vite om denne finfine regelendringen? :)

Virkelig? Så kult! Jeg fikk beskjed om han måtte skrive under...? Kanskje ikke alle kan de nye reglene?
Jøss, det høres nydelig ut! Men jeg finner ingenting om dette noe sted, ikke engang hos Nav? Hvordan fikk du vite om denne finfine regelendringen? :)
Helsesykepleieren fortalte det til oss rett etter fødselen, men fant bekreftelse på nav.no

Jeg fikk også beskjed om at kjærsten må komme til jordmoren for å skrive
Under. Hun sa det var lurt å gjøre det i god tid. For hvis noe går galt under fødselen og jeg dør men barnet overlever så har det ingen foreldre.

Jeg tenkte å hente skjema på NAV kontoret, så tar vi det med på OUL :happy:

Her har vi fått beskjed det er nok at vi skriver på det hjemme og at jeg tar med legitimasjonen hans på neste ktr. Han trenger ikke komme dit selv.

Nei? De nye reglene fra 01.01.2020 gjelder kun at samboere med felles adresse automatisk får 50/50 foreldreansvar. Farskapserklæring skal fortsatt signeres.

det er en del som misforstår dette med at samboere automatisk får 50/50 foreldreansvar og tenker at det betyr at far automatisk blir registrert. Det er feil.

Last edited:
Nei? De nye reglene fra 01.01.2020 gjelder kun at samboere med felles adresse automatisk får 50/50 foreldreansvar. Farskapserklæring skal fortsatt signeres.
Helt utrolig hvor mye forskjellig info om samme sak som er ute og vandrer... kanskje nav her ikke vet det da :hilarious:

Vi gjorde det på første svangerskapskontroll hvor han var med. Han måtte vise legitimasjon til jordmor. Så måtte vi poste selve erklæringen og en kopi til Skatteetaten :)

Helsesykepleieren fortalte det til oss rett etter fødselen, men fant bekreftelse på nav.no

Jeg finner det ikke? Finner kun at det skal skrives under, men at foreldreansvaret ligger på begge når de bor sammen

Edit; så det nå at noen allerede har sagt det hhaaha!

Back
Topp