Angst for overtid

Tacolefse

Flørter med forumet
Julikulene 2020
Marsboerne 2023
Kjenner at jeg allerede tenker mye på fødselen og har angst for å gå over tiden. Min mor fødte meg 20 dager etter termin og det holdt på å gå sikkelig galt. Vet de ikke lar deg gå så lenge over nå for tiden men kjenner likevel på angst for å gå over. Er dette noe man kan snakke med jordmor/lege om som det vil bli tatt hensyn til? Kan man feks be om å settes i gang ved termin?

Vet jordmor skal ha trening innenfor fødselsangst og hvordan håndtere dette så ville anbefalt å snakket med jordmor (:

Snakk med jordmor og fortell hvorfor du er engstelig. Husk at det er en grunn til hvorfor det er ganske strengt angående igangsetting. Det kan forsinke hele prosessen og det ender oftere opp med stopp underveis og evt keisersnitt ved igangsetting. Kroppen har mye bedre av å komme i gang selv. Jeg ble selv satt i gang forrige gang, det gikk helt fint. Men måtte ha drypp i tillegg mot slutten. Håper å slippe det denne gangen:)

Jeg ble satt igang på termin dagen sist gang. Nektet å gå over tiden. Pga frykt i svangerskapet pga fortiden.
Fin fødsel det.. Styrtfødsel da når d først var aktiv fødsel... Men sitter ikke igjen mednoe vonde minner.. Nå var jeg moden da og hadde visst nok mye fostervann

Takk for svar! Jeg tror jeg tar en prat med jordmor og hører. Vil jo helst at kroppen skal sette i gang selv, men kjenner at jeg nok blir engstelig om det går noen dager over termin!

* sniker fra april*.

Har også stor frykt knyttet til overtid, av særs alvorlige grunner i nær familie.
Jeg hadde dette, pluss total utmattelse grunnet HG ++ ved første svangerskap. Måtte trygle og be om igangsettelse til ørten leger på sykehuset før jeg ble satt igang på termin.

Nå denne gangen var det absolutt null problem å få noe slikt innvilget... blir igangsatt på termin denne gang også. Håper jo han kommer selv før, men da har jeg hvertfall noe å forholde meg til... tydelig enklere å få slikt innvilget som flergangsfødende her

* sniker fra april*.

Har også stor frykt knyttet til overtid, av særs alvorlige grunner i nær familie.
Jeg hadde dette, pluss total utmattelse grunnet HG ++ ved første svangerskap. Måtte trygle og be om igangsettelse til ørten leger på sykehuset før jeg ble satt igang på termin.

Nå denne gangen var det absolutt null problem å få noe slikt innvilget... blir igangsatt på termin denne gang også. Håper jo han kommer selv før, men da har jeg hvertfall noe å forholde meg til... tydelig enklere å få slikt innvilget som flergangsfødende her

Kanskje de godtar det enklere med flergangsfødene fordi de har sett at det går fint. Jeg får forberede meg på å mase litt da skjønner jeg. Trenger ikke akkurat mer stress i siste periode enn det som allerede er.

Kanskje de godtar det enklere med flergangsfødene fordi de har sett at det går fint. Jeg får forberede meg på å mase litt da skjønner jeg. Trenger ikke akkurat mer stress i siste periode enn det som allerede er.

Har nok noe å gjøre med at man oftere er mer umoden som førstegangs og at mange av disse igangsettelsene ender med lange drag og keisersnitt som gjerne kunne vært unngått om man kom igang naturlig. Men her er det vanskelig å svare...
Jeg ble igangsatt onsdag ettermiddag og gikk rett i rier og vannavgang etter bare den første tabletten. Men ute var han ikke før fredags morgen :rolleyes: ingen effekt av epidural hos meg, så keisersnitt ble tilslutt innvilget. Men jeg ba om å få presse på vei inn til keisersnittet da jeg følte trykketrang og da kan han på 20 minutt med pressing.

Lykke til:D Håper du får en løsning du om føle deg trygg på.
Denne gangen er jeg henvist til føden for oppfølging før fødsel, som for min del innebærer samtaler og UL jevnt fra uke 20 til fødsel. Gjerne det som gjorde at veien ble "enklere" denne gang.

Det beste du kan gjøre er å ta en prat med jordmor :) Jeg tror de møter flere hvert år som har angst for overtid og fødselsangst osv, så jordmor burde kunne hjelpe på en eller annen måte. Nå er rutinene også andre og helsepersonell er mer obs på ting. Har du vært på noe tul? hvis du har det og har fått termin etter uke 11 så kan du sikker krangle litt hvis de prøver å flytte deg bak på oul. Som de andre skriver er det gode grunner for hvorfor de helst ser at kroppen går i fødsel selv :)

Det beste du kan gjøre er å ta en prat med jordmor :) Jeg tror de møter flere hvert år som har angst for overtid og fødselsangst osv, så jordmor burde kunne hjelpe på en eller annen måte. Nå er rutinene også andre og helsepersonell er mer obs på ting. Har du vært på noe tul? hvis du har det og har fått termin etter uke 11 så kan du sikker krangle litt hvis de prøver å flytte deg bak på oul. Som de andre skriver er det gode grunner for hvorfor de helst ser at kroppen går i fødsel selv :)

Takk for svar! Ja pga tidligere spontanaborter har jeg vært på tre tul (8,10,13) og fått samme termin hver gang. Skal på oul til uka, så kanskje jeg kan forhøre meg da. Håper ikke jeg blir satt tilbake når jeg har fått samme termin tre ganger, men vet jo at det kan skje!

Takk for svar! Ja pga tidligere spontanaborter har jeg vært på tre tul (8,10,13) og fått samme termin hver gang. Skal på oul til uka, så kanskje jeg kan forhøre meg da. Håper ikke jeg blir satt tilbake når jeg har fått samme termin tre ganger, men vet jo at det kan skje!
Du trenger ikke nødvendivis å ta det opp, MEN hvis de sier noe helt annet en du har fått vite på de tidlige ultralydene da kan du si i fra og jeg kommer ikke til å godkjenne senere termin selv. Har vært hos en veldig flink lege på to tul og holder meg til det. Noen av de som gjør oul vet at det er best å fastsette termin mellem 10-13 uker! men ikke alle.
Her er det kroner og ører som gjør at de velger et kompromis og har oul 17-19 uker og setter termin der, egentlig er det best å sette termin 10-13 uker og sjekke hjertet 20 uker!

Du trenger ikke nødvendivis å ta det opp, MEN hvis de sier noe helt annet en du har fått vite på de tidlige ultralydene da kan du si i fra og jeg kommer ikke til å godkjenne senere termin selv. Har vært hos en veldig flink lege på to tul og holder meg til det. Noen av de som gjør oul vet at det er best å fastsette termin mellem 10-13 uker! men ikke alle.
Her er det kroner og ører som gjør at de velger et kompromis og har oul 17-19 uker og setter termin der, egentlig er det best å sette termin 10-13 uker og sjekke hjertet 20 uker!
Jeg har vært på 3 ultralyder før oul og fikk samme termindato alle tre gangene. Var på OUL 06.02 (7dager etter siste private ul) og fikk da termindato 4 dager senere enn ved de andre ultralydene. Ble kjempeskuffet og kjenner enda at jeg ikke klarer å godta/ bli fortrolig den nye datoen helt, selv om det er snakk om kun 4 dager. Jordmor 2 ved ultralyden var ikke veldig proff i svaret sitt når jeg stilte spm ved den nye konta den «gamle» datoen, og jeg følte at jeg ble totalt overkjørt. Sitter igjen med en trist følelse og gruer meg nesten allerede til neste møte med sykehuset.. Angrer veldig på at jeg lot meg overkjøre...

Svarte på feil innlegg..

Jeg har vært på 3 ultralyder før oul og fikk samme termindato alle tre gangene. Var på OUL 06.02 (7dager etter siste private ul) og fikk da termindato 4 dager senere enn ved de andre ultralydene. Ble kjempeskuffet og kjenner enda at jeg ikke klarer å godta/ bli fortrolig den nye datoen helt, selv om det er snakk om kun 4 dager. Jordmor 2 ved ultralyden var ikke veldig proff i svaret sitt når jeg stilte spm ved den nye konta den «gamle» datoen, og jeg følte at jeg ble totalt overkjørt. Sitter igjen med en trist følelse og gruer meg nesten allerede til neste møte med sykehuset.. Angrer veldig på at jeg lot meg overkjøre...

Så datoen jeg har fått på 13 uker vil mest sannsynlig være sikrere enn den de gir på 19? Jeg stoler 100% på legen jeg har vært til tul hos, så hvis jeg får høre noe annet skal jeg prøve å si i mot. Selv om jeg er redd at jeg ikke er så tøff når det kommer til stykket:oops:

Svarte på feil innlegg..

Å så kjipt at du fikk den opplevelsen. Det er jo kjempevanskelig å ikke føle seg overkjørt i møte med noen som gjør dette hver dag. Håper de sier samme dato:(

Så datoen jeg har fått på 13 uker vil mest sannsynlig være sikrere enn den de gir på 19? Jeg stoler 100% på legen jeg har vært til tul hos, så hvis jeg får høre noe annet skal jeg prøve å si i mot. Selv om jeg er redd at jeg ikke er så tøff når det kommer til stykket:oops:
Så tidlig i svangerskapet kan forskjellen være +-4 dager men etter det kan det være +-2 uker! derfor bør termin fastsettes tidlig :)

Å så kjipt at du fikk den opplevelsen. Det er jo kjempevanskelig å ikke føle seg overkjørt i møte med noen som gjør dette hver dag. Håper de sier samme dato:(
Ja det er kjedelig, og kjenner det enda irriterer meg. Synes fortsatt det er merkelig at det på kun på en uke skal forskyve seg 4 dager. Men men, termindato er ingen fastsatt dato for ankomst, så jeg får prøve å tenke på det. Håper du får en fin opplevelse og slipper å bli «satt tilbake» :happy:

Tenker at man gjør klokt i å følge med litt selv :) Jeg ble satt tilbake 4 dager denne gangen på OUL sammenliknet med TUL, men jamført sykluslengde og når jeg tror jeg hadde eggløsning så funker det helt fint. Så jeg trooor jeg hadde takla det om jeg skulle komme til å måtte gå 12 dager på overtid. Hadde derimot satt meg på bakbeina og protestert dersom jeg mente jeg hadde fått helt feil termindato på OUL og ble gående lenge på overtid. Så ja, se an og ta det opp hvis det blir et problem.

Per nå vet du ikke om du blir satt tilbake eller om du i hele tatt går over tiden, så jeg ville forsøkt å ikke ta bekymringene på forskudd, men ha en plan og stille forberedt med argumenter :) Å snakke med jordmor om temaet på forhånd er nok også lurt, som flere er inne på.

Back
Topp