Februar 2020!

Ja, jeg var egentlig forberedt på at dette kunne ta lang tid. Men når man føler at St. Olavs gir oss litt opp, er det vanskelig å holde motet oppe. Vi har egentlig ikke fått noen svar på hvorfor det er slik, så jeg kjenner jeg har mange spørsmål. Kan det være tomme eggeskall fordi stimuleringen ikke har fungert helt? Eller betyr det at eggene mine er for dårlige slik at stimuleringen ikke har noen betydning. Ganske så fortvilet.

Skal vurdere å ta kontakt med privat, kanskje Spiren, for å høre hva de sier o_O

Det du nevner der har jeg også tenkt mye på, altså om problemet er at eggene i utgangspunktet er dårlige, eller om de bare responderer dårlig på stimuleringen.. Siden vi ikke får det til på gamlemåten er det vel ett eller annet feil også i utgangspunktet, men jeg lurer veldig på hvor stor betydning type medisin og dose har.. Holder du oss oppdatert når du har snakket med St. Olav? Håper de har noen gode svar!

Ja, jeg føler at de har gitt oss litt opp og da lurer jeg på om det er vits å prøve seg hos private. Skal snakke med legen i morgen og forhåpentligvis kan de gi en slags forklaring på hvorfor slikt skjer.

Første forsøk brukte jeg i hovedsak Bemfola og noen få dager med både Bemfola og Menopur, pluss Fyrmadel fra dag 5 før otrivelle. Andre runde brukte jeg både Bemfola og Menopur hele veien i større doser, samme med Fyremadel. ble da nesten overstimulert. Denne gangen var det kun Menopur 150, så 225 de siste fem dagene. Jeg startet med enn annen type enn Fyremadel (husker ikke hva den heter) på dag 9. Så tok jeg to stk eggløsningssprøyter, Otrivelle 36 timer før, men hadde en annen type jeg tok før der igjen (husker ikke hva den heter heller).

Så har prøvd enn annen variant denne gangen. De satset på færre egg hos meg denne gangen, av bedre kvalitet. Men dessverre :(

Veldig likt som hos meg. I mitt siste forsøk ble jeg satt på Menpur 75 i tillegg tok jeg Bemfola 225. Fra mensdag 1 (itillegg til Fyremadel). Fra Dag 6 ble jeg satt opp til 300 Bemfola:eek: og Menopur (samme dose). Stimulerte i 11 dager. Menopuren skulle bedre eggkvalitet men slik ble det ikke.... hadde flere egg enn i første forsøk også (som var uten Menopur), men flere var umodne eller tomme. Til neste gang ville legen forsøke 50/50 løsning— Bemfola 150 og Menopur 150 (i tillegg til Fyremadel). Kanskje det blir bedre da? Har hørt mye bra om Menopur og mulig 75-dosen var noe for liten til å ha effekt. De fleste har tatt 150+ eller mer (har jeg inntrykk av ved å lest på litt tråder her inne), men siden de setter meg på Bemfola i tillegg, kan jeg nok ikke ta de høyeste dosene i fare for overstimulering....

har aldri hørt om to stk eggløsningssprøyter? :woot: Ga de noen forklaring på hvorfor du skulle ta det? Har dere prøvd ICSI eller vanlig IVF ved St. Olavs? Håper du får noen gode svar fra legen imorgen!:Heartred Er så innmari leit og tungt når dette skjer. Legen kunne ikke gi meg noen fullgode forklaringer da vi hadde samtale, bortsett fra min alder (er 40). Men jeg har jo venninner som har fått barn etter 40 (både IVF og naturlig).

Åh da krysser vi fingrene for at alle gode ting er tre for dere, og at legene vet hva de gjør mtp medikament-forberedelser for oss begge-jeg synes ventetiden er helt grusom, så lang protokoll kommer til å føles som en hel evighet....veldig godt å ha dette forumet å følge i mellomtiden så man ikke går helt på veggen. Ønsker dere også masse lykke til! ♡

forumet er en bra ting i ventetiden, absolutt! :Heartred Godt å lufte tanker og frustrasjoner et sted, samt høre andres erfaringer:) Blir kanskje også litt godt og spennende for deg å komme igang da? For meg var det litt sånn «endelig skjer det noe», selv om det ikke gikk helt veien de første gangene. Men prøver nå å se positivt på ting til neste omgang! :hug007

Ja, føler meg veldig klar nå for å komme igang, tror seriøst ikke jeg hadde orket mer venting nå. Angrer egentlig på at jeg ikke gikk privat med en gang, men tenker at OM det skjer så skjer det vel uavhengig av om jeg er 38 eller 40 overbeviser jeg meg selv om :happy:

Det du nevner der har jeg også tenkt mye på, altså om problemet er at eggene i utgangspunktet er dårlige, eller om de bare responderer dårlig på stimuleringen.. Siden vi ikke får det til på gamlemåten er det vel ett eller annet feil også i utgangspunktet, men jeg lurer veldig på hvor stor betydning type medisin og dose har.. Holder du oss oppdatert når du har snakket med St. Olav? Håper de har noen gode svar!

Ja, de sa de skulle ringe i morgen. Så håper jeg kan få noe annet svar enn «vanskelig å vite hvorfor det er slik». Jeg «må» vite at det er noe vits for oss å fortsette å prøve :( Frem til nå har de aldri sagt noe om dårlig kvalitet, så det blir spennende å høre.

Holder dere oppdatert :angelic:

Veldig likt som hos meg. I mitt siste forsøk ble jeg satt på Menpur 75 i tillegg tok jeg Bemfola 225. Fra mensdag 1 (itillegg til Fyremadel). Fra Dag 6 ble jeg satt opp til 300 Bemfola:eek: og Menopur (samme dose). Stimulerte i 11 dager. Menopuren skulle bedre eggkvalitet men slik ble det ikke.... hadde flere egg enn i første forsøk også (som var uten Menopur), men flere var umodne eller tomme. Til neste gang ville legen forsøke 50/50 løsning— Bemfola 150 og Menopur 150 (i tillegg til Fyremadel). Kanskje det blir bedre da? Har hørt mye bra om Menopur og mulig 75-dosen var noe for liten til å ha effekt. De fleste har tatt 150+ eller mer (har jeg inntrykk av ved å lest på litt tråder her inne), men siden de setter meg på Bemfola i tillegg, kan jeg nok ikke ta de høyeste dosene i fare for overstimulering....

har aldri hørt om to stk eggløsningssprøyter? :woot: Ga de noen forklaring på hvorfor du skulle ta det? Har dere prøvd ICSI eller vanlig IVF ved St. Olavs? Håper du får noen gode svar fra legen imorgen!:Heartred Er så innmari leit og tungt når dette skjer. Legen kunne ikke gi meg noen fullgode forklaringer da vi hadde samtale, bortsett fra min alder (er 40). Men jeg har jo venninner som har fått barn etter 40 (både IVF og naturlig).

Nå har jeg funnet frem papirene som jeg hadde gjemt bort, for å finne navnene, hehe. Jeg begynte på Cetrotide, i stedet for Fyremadel, på dag 9 i stedet for dag 5 for at eggene skulle få modnes mere. 6 timer før jeg satt Ovitrelle, satt jeg Gonapeptyl. Dette tror jeg var fordi de var redd for at de største eggene skulle bli for store. Ellers setter man denne for å unngå overstimulering, tror jeg o_O Jeg hadde totalt 12 eggposer på siste ultralyd, to dager før uttak, men det var stor spredning, 3 store og resten (9 stk)var ca 10 mm. Vi lurte på hvorfor de ikke vil vente på de, da de var veldig mange flere. Men de satset heller på de tre store, de var 15-18-20.

Vi har hatt ICSI begge gangene (første gangen var det ingenting å prøve og befrukte).

Høres ut som du skal på ca samme dose nå som meg, da jeg fikk ut 15 egg! Håper det lykkes for dere ❤️

Hei, vi skal ha vårt aller første IVF forsøk i februar.

Em_83 - 36 år - barn #1 - Rikshospitalet - Har tatt Synarela siden 21/1, usikker på hvilke medisiner videre, men skal ihvertfall begynne med sprøyter neste uke og planlagt egguttak i uke 9

Last edited:

Em_83 - 36 år - barn #1 - Rikshospitalet - Har tatt Synarela siden 21/2, usikker på hvilke medisiner videre, men skal ihvertfall begynne med sprøyter neste uke og planlagt egguttak i uke 9

Velkommen, Em_83:) Masse lykke til med forsøk! :Heartred

Nå har jeg funnet frem papirene som jeg hadde gjemt bort, for å finne navnene, hehe. Jeg begynte på Cetrotide, i stedet for Fyremadel, på dag 9 i stedet for dag 5 for at eggene skulle få modnes mere. 6 timer før jeg satt Ovitrelle, satt jeg Gonapeptyl. Dette tror jeg var fordi de var redd for at de største eggene skulle bli for store. Ellers setter man denne for å unngå overstimulering, tror jeg o_O Jeg hadde totalt 12 eggposer på siste ultralyd, to dager før uttak, men det var stor spredning, 3 store og resten (9 stk)var ca 10 mm. Vi lurte på hvorfor de ikke vil vente på de, da de var veldig mange flere. Men de satset heller på de tre store, de var 15-18-20.

Vi har hatt ICSI begge gangene (første gangen var det ingenting å prøve og befrukte).

Høres ut som du skal på ca samme dose nå som meg, da jeg fikk ut 15 egg! Håper det lykkes for dere ❤️

Ah, ok:) Jeg også har hatt litt ulike størrelser på folikler underveis. Begge forsøk har jeg hatt 3-4 som er store (15-17 mm) på UL nr. 1, og flere små. Til UL 2 har det også kommet til noen flere folikler som ikke var synlig på UL 1. Vil jo egentlig ikke ha så mange og heller noen få gode egg. Trenger bare ett som er perfekt. Til neste gang ville legen at vi skal «la eggposene vokse seg store og fine» før uttak — høres ut som oppskriften på overstimulering, spør du meg:eek: Men de mente det ikke var fare for det for de i min «aldersgruppe». Jeg har alltid kun tatt Ovitrelle for eggløsning, mens dagen før uttak er sprøytefri. De satt jo opp doseringen hos meg på Bemfola til 300, nettopp for å prøve å få med seg de eggposene som var litt mindre (10-12) på UL 1. Og de kom seg, de. Legen som gjorde uttaket sa at det også var disse eggene som var modne (i de som var små først), mens eggene fra de store var bare et tomt skall. Det er mye mulig at for rask stimulering (høye doser) virker negativt på meg ihvertfall... Logikken i erfaringene fra siste forsøk tilsier dette.

Så planen for meg er nå mindre doser og lengre stimuli (men fortsatt kort protokoll). Det føles betryggende at St. Olavs gjør litt ulike ting for hvert forsøk for å finne ut hva som er best for den enkelte. De vet hva de driver med, selv om det er litt samlebåndsfølelse der;) Til neste gang gjør jeg også UL-kontrollene der (har gjort de på Volvat i Hamar til nå). Er Oslo-basert, så Hamar er lettere, men dyrt (privat). Synes det er bedre å satse alt på St. olavs til neste gang - da ser de også selv progresjonen, istedenfor noen tall i en faks fra Hamar:D

Hei fine februar-damer, oppdaterer både i januar og februar-gruppa. :joyful: Då har eg hatt mitt første uttak! I går. Var utruleg spent og nervøs i forkant, både med tanke på smertene og korleis det skulle bli å mista kontrollen på morfin og sterke smertestillande. Heldigvis gjekk begge deler betre enn frykta. Eg hadde jo fire eggposar på UL i forkant og det viste seg å vera egg i tre av dei, så eg fekk ut til saman tre egg. Skulle sjølvsagt gjerne hatt fleire, men forstod at det er vanleg at det er egg i 75% av eggposane, så med tanke på utgangspunktet var det iallfall bra uttelling. På UL kan dei jo ikkje sjå om det er egg i eggposane.

I går sov eg masse og hadde varmeflaske på magen som hjelpte mot smertene. Har også funne ein veldig fin meditasjonsapp for IVF som eg brukte både før og etter uttak som heiter «Mindful IVF». Anbefaler den!! Har også brukt den kvar kveld gjennom heile IVF-syklusen. Er fortsatt litt mørbanka i kroppen og slapp, men ellers i OK form.

I dag fekk eg telefon frå klinikken om at me har fått eitt embryo! ❤️ Dei to andre egga blei ikkje befrukta. Er veldig glad for eitt embryo i det minste og no håpar me veeeeeldig at embryoet skal utvikla seg fint dei neste dagane, slik at det blir innsett på tirsdag. Herregud, for nokon utruleg nervepirrande dagar det blir!!!! :nailbiting:

Jeg er satt opp på Benfola 375 IE, synes denne dosen virker veldig høy...noen som har tilsvarende?

Jeg tar ikke benfola man gonal f. (det spiller liten rolle hvilket merke det er, FSH medisinene er så like i virkning). Jeg tar 600ie daglig (300 morgen og kveld), når vi får høy dose er det lite sannsynlig for overstimulering, det er rett og slett for at de få eggene som kommer ikke skal bruke så lang tid, og et håp om å få med litt fler.
Alt over 300, gir ikke så mye større effekt, men så lenge man er under HELFO, så kjører legene litt på for å øke sjansene noe.
Du kan ta det helt med ro, legene har gitt deg en stor/større dose for å øke sjansene og de har gjort nøye vurdering med tanke på overstimulering. :happy7

Last edited:

Em_83 - 36 år - barn #1 - Rikshospitalet - Har tatt Synarela siden 21/1, usikker på hvilke medisiner videre, men skal ihvertfall begynne med sprøyter neste uke og planlagt egguttak i uke 9

Velkommen til oss:)

Hei fine februar-damer, oppdaterer både i januar og februar-gruppa. :joyful: Då har eg hatt mitt første uttak! I går. Var utruleg spent og nervøs i forkant, både med tanke på smertene og korleis det skulle bli å mista kontrollen på morfin og sterke smertestillande. Heldigvis gjekk begge deler betre enn frykta. Eg hadde jo fire eggposar på UL i forkant og det viste seg å vera egg i tre av dei, så eg fekk ut til saman tre egg. Skulle sjølvsagt gjerne hatt fleire, men forstod at det er vanleg at det er egg i 75% av eggposane, så med tanke på utgangspunktet var det iallfall bra uttelling. På UL kan dei jo ikkje sjå om det er egg i eggposane.

I går sov eg masse og hadde varmeflaske på magen som hjelpte mot smertene. Har også funne ein veldig fin meditasjonsapp for IVF som eg brukte både før og etter uttak som heiter «Mindful IVF». Anbefaler den!! Har også brukt den kvar kveld gjennom heile IVF-syklusen. Er fortsatt litt mørbanka i kroppen og slapp, men ellers i OK form.

I dag fekk eg telefon frå klinikken om at me har fått eitt embryo! ❤️ Dei to andre egga blei ikkje befrukta. Er veldig glad for eitt embryo i det minste og no håpar me veeeeeldig at embryoet skal utvikla seg fint dei neste dagane, slik at det blir innsett på tirsdag. Herregud, for nokon utruleg nervepirrande dagar det blir!!!! :nailbiting:

Så bra @Smuta , ett gullegg er alt som trengs. Jeg krysser fingrene for at dette går veien:Heartred

Tusen takk for svar, betryggende lesning for en som bekymrer seg for alt mulig for tiden, haha, helt håpløst altså!

Jeg tar ikke benfola man gonal f. (det spiller liten rolle hvilket merke det er, FSH medisinene er så like i virkning). Jeg tar 600ie daglig (300 morgen og kveld), når vi får høy dose er det lite sannsynlig for overstimulering, det er rett og slett for at de få eggene som kommer ikke skal bruke så lang tid, og et håp om å få med litt fler.
Alt over 300, gir ikke så mye større effekt, men så lenge man er under HELFO, så kjører legene litt på for å øke sjansene noe.
Du kan ta det helt med ro, legene har gitt deg en stor/større dose for å øke sjansene og de har gjort nøye vurdering med tanke på overstimulering. :happy7

Tusen takk for svar, betryggende lesning for en som bekymrer seg for alt mulig for tiden, haha, helt håpløst altså!

Vi er alle håpløse i denne situasjonen. Jeg er så heldig å kjenne noen som jobber i dette feltet, men siden hun ikke har vært i min situasjon så blir det jo ikke helt det samme å snakke med henne. Men når jeg er usikker på noe innen medisinering er det gull å kjenne noen som kan svare ;)

Så utrolig kjekt lesing ❤️
Vi skal inn på mandag, og kjenne eg gruer meg litt! Er spent på hvor mange dager vi må vente før vi innsett. 5 dager på deg fra uttak?

Oida... er det slik at det gjør vondt hele dagen en har hatt uttak?

Var på UL i dag og skal til uttak på onsdag neste uke :) er så spent. Og glede meg t å slutte på sprøytene. Kun 2 dager til med gonal-F og 3 med fyremadel før ovitrelle settes :)

Ellers må eg sei eg har vært heldig og unngått noe særlig bivirkninger. Kun litt hodepine et par dager :)

Tok for mye Gonal-F den ene dagen da jeg ikke stolte på doseringsvinduet, for ingen hadde fortalt meg at d normalt e mer enn angitt mengde i sprøytene......så hvis noen lurer... stol på doseringsvinduene. Heldigvis ingen skade skjedd

Hva tenker dere om sykemelding den uka dere har uttak og innsett?

Men nå e meditasjonsappen lasta ned, og tester den ut for å få disse siste dagene t å gå fortere ;)

Så utrolig kjekt lesing ❤️
Vi skal inn på mandag, og kjenne eg gruer meg litt! Er spent på hvor mange dager vi må vente før vi innsett. 5 dager på deg fra uttak?
Ja, dei vil dyrka til blastocyst om vårt lille embryo kjem seg så langt då... Har lest mykje bra om det, så stolar på dei. Men herregud så nervepirrande!!! :nailbiting:

Du har uttak mandag? Spennande tider! :happy:

Oida... er det slik at det gjør vondt hele dagen en har hatt uttak?

Var på UL i dag og skal til uttak på onsdag neste uke :) er så spent. Og glede meg t å slutte på sprøytene. Kun 2 dager til med gonal-F og 3 med fyremadel før ovitrelle settes :)

Ellers må eg sei eg har vært heldig og unngått noe særlig bivirkninger. Kun litt hodepine et par dager :)

Tok for mye Gonal-F den ene dagen da jeg ikke stolte på doseringsvinduet, for ingen hadde fortalt meg at d normalt e mer enn angitt mengde i sprøytene......så hvis noen lurer... stol på doseringsvinduene. Heldigvis ingen skade skjedd

Hva tenker dere om sykemelding den uka dere har uttak og innsett?

Men nå e meditasjonsappen lasta ned, og tester den ut for å få disse siste dagene t å gå fortere ;)
Så spennande!! Eg var veldig søvnig og sløv heile dagen i går, hadde uttak på morgonen. Hadde ganske vondt i magen i går, veldig ømt. Litt bedre i dag, men kjenner meg fortsatt ganske mørbanka. Eg fekk sjukmelding frå klinikken i går og i dag. Og fint at det er helg, kjenner eg. Mandag har eg planar om å gå på jobb, og så får eg sjukmelding tirsdag om me er så heldige at det blir innsett.

Så bra at du har lasta ned Mindful IVF-appen, den har vore gull for meg! :flower

Back
Topp