Hei.
Jeg flyttet tråden din til generelt, så får du gjerne flere svar.
Ellers vil jeg si at medisinske spørsmål alltid bør tas opp med helsepersonell som kjenner deg. Det kan være din jordmor eller fastlege. Er du bekymret for at medikamentet du har fått, påvirker forsteret - så bør du få en bedre forklaring fra jordmor/lege.
For å svare litt på det du spør om:
Relis (Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell) sier følgende om Trandate til gravide:
(
https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-10525?source=relisdb)
Labetalol er førstevalget ved behov for behandling med betablokker i graviditet. Metoprolol og propranolol kan vurderes hos enkeltpasienter hvor førstevalget anses som uegnet (5). RELIS har tidligere publisert en nettsak om behandling av hypertensjon under graviditet der ytterligere informasjon finnes (6). Ved nye søk er artikkelen fremdeles gjeldende.
Ifølge den norske veilederen i fødselshjelp anbefales fortrinnsvis labetalol, metyldopa eller nifedipin som blodtrykkssenkende legemidler under graviditet (1). Britiske NICE guidelines anbefaler også labetalol som førstevalg ved behandling av moderat svangerskapsindusert hypertensjon.
Labetalol er det samme som Trandate. Altså er dette førstevalg, og skal velges foran andre medikamenter hos gravide som opplever forhøyet blodtrykk. Jeg leser det som at dette er det tryggeste de kjenner til når høyt blodtrykk MÅ behandles med medisiner. Likevel; er du bekymret, ikke ta verken mitt eller andres svar for helt god fisk - da spør du legen

Lykke til!