Dunstan Baby Language

marrengs

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Dunstan Baby Language - Noen som har hørt om det før?

Min kjære har vært litt frustrert over at jeg raskt responderer på babyen vår, og vet umiddelbart hva hun vil. For han må gjette seg til hva som plager henne de få gangene hun gråter. Jeg har ikke klart å forklare hvordan jeg vet hva hun vil, annet enn at hun lager forskjellig lyd alt etter som..
Så kom jeg over DBL og syntes at det var fryktelig interessant! Etter å ha lest og sett videoer på YouTube merker jeg at jeg kjenner igjen disse lydene på andre sine babyer også.
Til nå har jeg trodd at alle babyer lager forskjellige lyder og at det bare er foreldrene selv som vet hva den trenger.
Vi har måtte teste dette selv, altså vært veldig oppmerksom på lydene hun lager for å se om vi har klart å oppfylle kravene hun ønsker øyeblikkelig. Nå skal det høre med i historien at vi har en rolig og fornøyd baby fra før, men nå rekker hun aldri å komme til gråting før hennes ønsker er oppfylt.
Veldig fascinerende altså! :D


Eh" betyr "jeg må rape"
"Neh" betyr jeg er sulten.
(Mine barn høres mer ut som de sier "Ngaa". Cluet er at jeg er sulten-lyden begynner på N)
"Heh" betyr jeg er ukomfortabel. Kanskje er barnet for varmt/kaldt eller ligger i en vond posisjon.
"Eairh" (På norsk ville jeg skrevet "Æerrrr" -med skrolle-R!) betyr luft/smerter i magen eller jeg må på do.
"Owh" Betyr "Jeg er trøtt".
(Oversikt hentet fra en blogg som heter tyskertosa)

Hva mener dere om dette?
 
Husker jeg leste om det der da jeg fikk førstemann, og da følte jeg det stemte delvis. Men han var slik som gjerne slo over på veldig høy grining ganske raskt, så det var ikke alltid mulig å oppfatte så mye av de ulike signalene og lydene før det ble fullstendig krise. Han våknet liksom supersulten eller vond i magen, slik at det ofte starter rett på «krise» for ham <3

Lille frøkna nå har mye mindre plager, og er generelt roligere og mer tålmodig, så hun bruker alle disse ulike lydene aktivt, og «neh» i en litt rolig tone kommer som regel etter at hun har gitt tydelige småtegn på at hun er sulten, f.eks. stikker tunga ut eller søker eller smatter på fingrene.
(Husker jeg så veldig etter dette med første, men han var som sagt mer rett på og gav ofte ikke disse tegnene først)

Denne «Eh» for rap stemmer også veldig tydelig, i søvne begynner hun gjerne ofte å trekke på skuldrene også litt i forkant.
 
Husker jeg leste om det der da jeg fikk førstemann, og da følte jeg det stemte delvis. Men han var slik som gjerne slo over på veldig høy grining ganske raskt, så det var ikke alltid mulig å oppfatte så mye av de ulike signalene og lydene før det ble fullstendig krise. Han våknet liksom supersulten eller vond i magen, slik at det ofte starter rett på «krise» for ham <3

Lille frøkna nå har mye mindre plager, og er generelt roligere og mer tålmodig, så hun bruker alle disse ulike lydene aktivt, og «neh» i en litt rolig tone kommer som regel etter at hun har gitt tydelige småtegn på at hun er sulten, f.eks. stikker tunga ut eller søker eller smatter på fingrene.
(Husker jeg så veldig etter dette med første, men han var som sagt mer rett på og gav ofte ikke disse tegnene først)

Denne «Eh» for rap stemmer også veldig tydelig, i søvne begynner hun gjerne ofte å trekke på skuldrene også litt i forkant.

Min første var akkurat som din, han gråt høylytt og det var vanskelig å tolke han for Endten sov han ellers så gråt han. Rett på krise som du sier. Så jeg tror ikke jeg hadde klart å kjenne igjen disse lydene hos han altså..

Frøkna her gir også tegn med kroppen i forkant av disse lydene, så det er jo mulig å tolke hva hun vil før hun lager lyder også.
 
jeg må stadig inn her å kikke i håp om å finne ut hva min kar ønsker. Viste at man kunne høre forskjell på gråten, men har ennå ikke klart å finne ut forskjellene på min gutt :(
 
jeg må stadig inn her å kikke i håp om å finne ut hva min kar ønsker. Viste at man kunne høre forskjell på gråten, men har ennå ikke klart å finne ut forskjellene på min gutt :(

Det forstår du etterhvert. :flower

Jeg hørte godt på min forrige baby hva som var hovedproblemet, men det var ikke "medfødt" kunnskap.
Det var erfaringsbasert. Jeg kunne tolke både "gi meg: ny bleie, mer mat, kos, hjelp til å sovne", etterhvert.. Men det tok flere måneder, og ikke all forståelsen kom samtidig (og babyens differensiering av lyder kom sikkert heller ikke samtidig..).

Hadde ikke hørt om dette "baby language" her før denne tråden, så har ingen erfaring med det fra tidligere. Men har så langt ikke klart å overføre det til lille baby her hjemme.. min universalløsning nå for tiden er uansett alltid å gi pupp. Hjelper mot alt, unntatt behov for bleieskift.:Heartred
 
Nå hører jeg det skikkelig!
“Eh“ når hun trenger å rape er veldig tydelig.
"Ngæ“ når hun er sulten.
Når hun sutrer fordi hun er trøtt er det en litt sånn rund lyd. Litt sånn “Oæu“
Når hun har vondt i magen er det trykkende ”Æ“ med litt forskjellige vokaler, klarer ikke helt å skrive den lyden.
“Heh“ har jeg ikke hørt enda.
 
Vår kar gråter sjeldent for mat, men de få gangene jeg har hørt han så hører jeg N lyden veldig godt. Eh også for raping selv om den kan gå over til å bli veldig mye andre lyder fordi han ligger å spreller å jobber. Oæu er den søteste gråten han har, han får den ofte etter at mageknipen har slakket av. Å den er så søt at jeg får lyst å aldri slippe han!
 
Vår kar gråter sjeldent for mat, men de få gangene jeg har hørt han så hører jeg N lyden veldig godt. Eh også for raping selv om den kan gå over til å bli veldig mye andre lyder fordi han ligger å spreller å jobber. Oæu er den søteste gråten han har, han får den ofte etter at mageknipen har slakket av. Å den er så søt at jeg får lyst å aldri slippe han!

Ja samme her!! Den lyden er sååå søt :love7
 
jeg må stadig inn her å kikke i håp om å finne ut hva min kar ønsker. Viste at man kunne høre forskjell på gråten, men har ennå ikke klart å finne ut forskjellene på min gutt :(

Ser at det er en stund siden du skrev her, men jeg svarer likevel!

Innlegget var ikke ment for å stresse noen, det gjør ikke noe om det er vanskelig og tolke. Du gjør det som er rett for deg og din lille:happy:
Eneste jeg kan hjelpe med er at det er lettere å tolke lydene når man har hørt dem før. På YouTube er det en video der hun som lærer dette videre er på besøk hos Oprah, der forklarer hun i korte og enkle drag hva det går ut på og hva man skal høre etter.
Noen babyer er tydeligere enn andre å hvis man har en urolig baby så kan det være at man ikke klarer å tolke hva den vil. Mitt første barn var uhyre vanskelig å tolke, han hadde en vond og sår gråt uansett hva. Var så frustrert!:bag:
Og hvis dette stresser deg så la det ligge, stol på at du tolker din baby på helt rett måte. Det er normalt at man til ikke alltid forstår hva babyen vil❤️
 
Har ikke vært mulig å tolke et her.. har liksom våknet med krigshyl og da er ingenting bra nok. Vi har begynt å måtte lese kroppsspråk istede når hun er nogenlunde fornøyd.
 
Ser at det er en stund siden du skrev her, men jeg svarer likevel!

Innlegget var ikke ment for å stresse noen, det gjør ikke noe om det er vanskelig og tolke. Du gjør det som er rett for deg og din lille:happy:
Eneste jeg kan hjelpe med er at det er lettere å tolke lydene når man har hørt dem før. På YouTube er det en video der hun som lærer dette videre er på besøk hos Oprah, der forklarer hun i korte og enkle drag hva det går ut på og hva man skal høre etter.
Noen babyer er tydeligere enn andre å hvis man har en urolig baby så kan det være at man ikke klarer å tolke hva den vil. Mitt første barn var uhyre vanskelig å tolke, han hadde en vond og sår gråt uansett hva. Var så frustrert!:bag:
Og hvis dette stresser deg så la det ligge, stol på at du tolker din baby på helt rett måte. Det er normalt at man til ikke alltid forstår hva babyen vil❤️

neida stresser ikke med det, men greit å kunne gå innom å kikke her for hva som plager han. Innimellom føler jeg vi går gjennom hele spektret uten å finne ut hva som er galt, da er det greit å prøve å tolke gråten å innimellom funker det, mens andre ganger rekker han å sovne før mamma er sikker på hva problemet handlet om :confused:
 
Back
Topp