Kvalme og oppkast

Frøken88

Glad i forumet
Julikulene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Hei dere!
Trenger råd. Til nå har jeg slitt meg gjennom snart 13 uker med kvalme til alle døgnets tider og oppkast. Jeg har vært på jobb, uten at jeg i det hele tatt klarer å fatte det!

Jeg er enda veldig kvalm og kaster opp, hodepine, svimmel, har gått ned 5 kg og er heldig dersom jeg klarer å holde på et måltid pr dag. Prøver å drikke men det gjør alt tidvis bare værre. Kroppen går på sparebluss og jeg merker jeg ikke har mer å gå på egentlig. Samboer sier jeg er veldig bleik, og at jeg bør gå til legen når jeg i tillegg nesten ikke sover om natten pga jeg kan våkne og være kvalm.

Når bør man gå til lege, og når bør man evt kaste inn håndkleet i forhold til jobb? I allefall for en stund? Får hele tiden høre at det nok blir bedre nå. Har en krevende og travel jobb i akuttmottak og har nå arbeidshelg. Nå gruer jeg meg til jobb i morgen og er egentlig på gråten og vurderer å be legevakt om i.v.
Tips mottak med takk :Heartred

Og en annen ting; Jeg vil jo ikke klage... Jeg er heldig og er gravid og det ser fint ut osv. Og det å være gravid er jo ingen sykdom. Men jeg føler meg rett og slett syk..

Hei dere!
Trenger råd. Til nå har jeg slitt meg gjennom snart 13 uker med kvalme til alle døgnets tider og oppkast. Jeg har vært på jobb, uten at jeg i det hele tatt klarer å fatte det!

Jeg er enda veldig kvalm og kaster opp, hodepine, svimmel, har gått ned 5 kg og er heldig dersom jeg klarer å holde på et måltid pr dag. Prøver å drikke men det gjør alt tidvis bare værre. Kroppen går på sparebluss og jeg merker jeg ikke har mer å gå på egentlig. Samboer sier jeg er veldig bleik, og at jeg bør gå til legen når jeg i tillegg nesten ikke sover om natten pga jeg kan våkne og være kvalm.

Når bør man gå til lege, og når bør man evt kaste inn håndkleet i forhold til jobb? I allefall for en stund? Får hele tiden høre at det nok blir bedre nå. Har en krevende og travel jobb i akuttmottak og har nå arbeidshelg. Nå gruer jeg meg til jobb i morgen og er egentlig på gråten og vurderer å be legevakt om i.v.

Jeg ville ikke venta med å ringt legevakt for å få litt i.v.
De kan vel sjekke med blodprøve hvordan det ligger an, men med 5kg ned og dine symptomer ville jeg ringt og hørt, og evt ringt lege til uka. Husk at kvalmen kan bli bedre etter i. V. Fordi kroppen kommer litt mer i balanse.

Du kan med god samvittighet ta egenmelding eller sykmelde deg og formen er helt rævva, altså. Ingen takker deg for å slite deg helt ut.

Ja. Er bare bekymret for å sette jobb i knipe også. Legen ville sykemelde meg mandag som var

Syns det høres ut som du burde vært hos lege for en god stund siden allerede jeg! Det fins jo mange kvalmestillende å prøve også som legen kan hjelpe med. Hør på kroppen din (og samboeren), dette er en veldig kort periode av livet ditt og det viktigste er å passe på deg selv og den lille. Hvis det betyr at du eventuelt må være litt borte fra jobb så gjør det det❤️

Har prøvd kvalmestillende uten særlig effekt desverre!
Uff, føler jeg klager!

Ja. Er bare bekymret for å sette jobb i knipe også. Legen ville sykemelde meg mandag som var

Altså, hvis lege ville sykemelde så skulle du gjort det ❤️
Men jeg skjønner jo at det er litt dumt å si ifra i helga hvor det ikke er så lett å få noen på kort varsel. Om du sier ifra np rekker de kanskje å få inne noen i morgen tidlig?
Jeg ville også ring legevakten egentlig i kveld for å avtale om du kunne kommet inn og sjekket om du behøver i.v. Kanskje du kan komme inn i morgen om det er fullt i kveld for eksempel.

Uff, føler jeg klager!

Spy er det aller verste jeg vet om, så skjønner godt at du klager. Men husk at å få i. V. Væske kan gjøre kvalmen bittelitt bedre da.

Ja jeg tror jeg skal ta en tlf!
De klarer nok å finnen noen antar jeg, det går mest på egen samvittighet desverre!

Men tusen takk for oppmuntrende ord altså :Heartbigred

Uff, føler jeg klager!
Så dumt det ikke hjalp! Det er lov å synes det er slitsomt og vondt å være så dårlig! Det betyr jo ikke at man ikke er veldig takknemlig og glad for å være gravid. Ta legens råd og få en sykmelding for å hente deg inn igjen!

Det er ikke en sykdom å være gravid, men man kan bli syk av å være gravid. Jeg vurderer på denne måten: hadde jeg dratt på jobb i denne tilstanden hvis jeg ikke hadde vært gravid?

Nei, jeg hadde nok ikke det altså! Tusen takk for støtte, så godt med noen som forstår situasjonen!

Jeg ville tatt kontakt med lege for lengst, du kan jo ikke jobbe på et akuttmottak når du er så dårlig? <3 Jeg har vært sykemeldt siden uke 7 (16 nå), 6 uker fullt og 50% siden. Jeg fikk heldigvis phenergan fra legen min, som hemmer brekninger/oppkast, men har likevel vært skikkelig kvalm. Stoppet å ta dem flere dager forrige uke og da var det på med oppkast daglig. Så anbefaler å prøve det hvis ikke du har prøvd det. Jeg prøvde afipran først uten effekt.Gikk ned nesten 4 kg på 5-6 uker. Ellers kan nok væske i.v. hjelpe deg ja. Viktig at ikke du blir totalt dehydrert nå. Håper du tar kontakt med legen og får hjelp

Har idag vært hos lege( legevakt). Der hadde jeg for bra blodtrykk og hadde ikke gått ned nok til iv væske!
Skulle prøve med litt mat og drikke gjennom helgen( har jo prøvd tenker jeg i 12 uker alt) og kontakte fastlege på mandag dersom det ikke ble bedre/jeg fikk i meg noe. Han sykemeldte meg en uke nå, så fikk vi se det ann. Merker jeg er litt letter, men samtidig litt fortvilt over at jeg blir bedt om å gjøre det samme som jeg har prøvd lenge nå. MEN, jeg skal forsøke alt til mandag

Og en annen ting; Jeg vil jo ikke klage... Jeg er heldig og er gravid og det ser fint ut osv. Og det å være gravid er jo ingen sykdom. Men jeg føler meg rett og slett syk..
Det er viktig for deg og baby å kunne få en liten pause! :angelic: besøk legen og forklar, burde ikke være problem med en kort sykemelding til å kunne hvile litt

Har idag vært hos lege( legevakt). Der hadde jeg for bra blodtrykk og hadde ikke gått ned nok til iv væske!
Skulle prøve med litt mat og drikke gjennom helgen( har jo prøvd tenker jeg i 12 uker alt) og kontakte fastlege på mandag dersom det ikke ble bedre/jeg fikk i meg noe. Han sykemeldte meg en uke nå, så fikk vi se det ann. Merker jeg er litt letter, men samtidig litt fortvilt over at jeg blir bedt om å gjøre det samme som jeg har prøvd lenge nå. MEN, jeg skal forsøke alt til mandag
Håper det hjelper med litt tid hjemme

Hei dere!

Huff, jeg synes skikkelig synd på deg! Jeg er 13+1 og sliter selv fortsatt med kvalme og oppkast.

Jeg er kronisk syk og jobber ikke, så jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er og være på jobb med disse plagene. Det eneste jeg har av slikt er at jeg er frivillig en halv dag i uka på et opplegg for folk som sliter med psyken, og det måtte jeg faktisk kutte ut noen uker fordi det ble alt for mye, så all cred til deg for at du har gått på jobb - men sier meg enig med mange over her, du bør snakke med legen din.

Ja, en graviditet er ikke en sykdom, men alle utfordringene som kan følge en graviditet kan likevel gi en veldig god grunn til å bli sykemeldt. Skjønner også godt hvis du blir frustrert av at den legen sa du bare skulle prøve litt til, tror ikke folk som sier slikt har prøvd og være i samme situasjon selv :rolleyes:

Nei, gjør det som er best for deg og baby, når du er på gråten fordi du skal på jobb er det nok veldig på tide med en pause, så en uke sykemelding som en start høres veldig lurt ut.

Har du prøvd b6-vitaminer forresten? Jordmor anbefalte meg det, og selv om alt ikke har blitt bra, har en kombinasjon med det og antihistaminer legen ga meg iallefall hjulpet noe! Krysser fingrene for at du snart føler deg bedre:Heartred

Huff, jeg synes skikkelig synd på deg! Jeg er 13+1 og sliter selv fortsatt med kvalme og oppkast.

Jeg er kronisk syk og jobber ikke, så jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er og være på jobb med disse plagene. Det eneste jeg har av slikt er at jeg er frivillig en halv dag i uka på et opplegg for folk som sliter med psyken, og det måtte jeg faktisk kutte ut noen uker fordi det ble alt for mye, så all cred til deg for at du har gått på jobb - men sier meg enig med mange over her, du bør snakke med legen din.

Ja, en graviditet er ikke en sykdom, men alle utfordringene som kan følge en graviditet kan likevel gi en veldig god grunn til å bli sykemeldt. Skjønner også godt hvis du blir frustrert av at den legen sa du bare skulle prøve litt til, tror ikke folk som sier slikt har prøvd og være i samme situasjon selv :rolleyes:

Nei, gjør det som er best for deg og baby, når du er på gråten fordi du skal på jobb er det nok veldig på tide med en pause, så en uke sykemelding som en start høres veldig lurt ut.

Har du prøvd b6-vitaminer forresten? Jordmor anbefalte meg det, og selv om alt ikke har blitt bra, har en kombinasjon med det og antihistaminer legen ga meg iallefall hjulpet noe! Krysser fingrene for at du snart føler deg bedre:Heartred

Idag ringte jeg lege. Jeg hadde ikke mer overskudd. Han så på meg og sa; Du er sykmeldt! En uke i første omgang. Hadde ikke gått ned «nok» kilo til han ville starte i.v væske idag, men skal se an hva jeg klarer å få i meg ila helgen, og så kontakte fastlege på mandag( som også vet om problemet). Som legen sa trenger man ro for å holde slike ting i allfall litt i sjakk, og jeg kjenner jeg er litt lettet egentlig for at jeg endelig gikk ril legen!

Ikke prøvd de nei, men nå på apoteket så kanskje jeg kan spørre der?

Idag ringte jeg lege. Jeg hadde ikke mer overskudd. Han så på meg og sa; Du er sykmeldt! En uke i første omgang. Hadde ikke gått ned «nok» kilo til han ville starte i.v væske idag, men skal se an hva jeg klarer å få i meg ila helgen, og så kontakte fastlege på mandag( som også vet om problemet). Som legen sa trenger man ro for å holde slike ting i allfall litt i sjakk, og jeg kjenner jeg er litt lettet egentlig for at jeg endelig gikk ril legen!

Ikke prøvd de nei, men nå på apoteket så kanskje jeg kan spørre der?

Den antihistamingreia er på resept, så den kan du høre med legen om, og b6 er vel reseptfri ja, men du bør uansett høre med lege eller jordmor hva de tenker før du setter i gang så det blir rett for deg :)

Legen har helt rett med det å ta det med ro, hvis jeg overdriver med noe som helst begynner oppkastet relativt fort, så tror virkelig det er noe i det. Håper at du føler deg bedre snart!:Heartred

Back
Topp