Dere som pumper/har pumpet

Frøknaa :)

Gift med forumet
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Augustlykke 2022 ❤️
Mini på 3 uker klarer ikke å suge ordentlig fra brystet så jeg bruker skjold samt pumper og gir på flaske. Han får ikke ut nok melk med skjoldet og må ha litt ekstra etter de fleste måltidene, spesielt på kveld/natt. Men jeg sliter med å finne en god rutine på pumpingen. Jeg burde pumpe etter hvert måltid (ca hver 3. time) for å ha nok melk til flaskene samt opprettholde produksjonen. Får bare ut ca 100ml som er det han spiser hver gang, så jeg får ikke bygd opp et lager.

Dette går greit når samboeren min er hjemme, for da tar han baby mens jeg pumper. Men når han er borte, og på natta er det verre. Mini sover veldig dårlig på natta for tiden, og det tar fort 2 timer fra han våkner for å spise til han sover i sin seng igjen. Da må jeg bruke den lille tiden jeg har før han blir sulten igjen til å pumpe og vaske utstyr siden jeg ikke får gjort dette når jeg holder han.

Er det noen som har klart å få en god løsning på dette? Det er nesten så jeg vurderer å gå over til mme selv om jeg har melk, for pumpingen tar så mye tid:( Samboeren min har 1 uke igjen av permisjonen før han må på jobb. Og det er ikke alt for lenge til han må begynne å reise offshore igjen, og da må jeg har funnet en god løsning på matingen for å få det til å gå rundt.
 
Hvorfor klarer ikke lille å suge godt fra brystet? Har dere fått ammeveiledning fra noen som er utdannet? Typ ammehjelpen eller lignende. Fikk aldri til pumping selv, men takket være ammehjelpen og ammepoliklinikken på sykehuset fikk vi løst ammetrøbbelet slik at lille fikk et effektivt sugetak, da kunne vi etter noen uker slutte med skjold og begynne å fullamme.

ellers vet jeg mange liker den naturebond melkeoppsamleren, kan sitte på andre puppen mens du ammer slik at du får gjort unna begge deler samtidig, da sparer du jo litt tid og arbeid :)
 
Hvorfor klarer ikke lille å suge godt fra brystet? Har dere fått ammeveiledning fra noen som er utdannet? Typ ammehjelpen eller lignende. Fikk aldri til pumping selv, men takket være ammehjelpen og ammepoliklinikken på sykehuset fikk vi løst ammetrøbbelet slik at lille fikk et effektivt sugetak, da kunne vi etter noen uker slutte med skjold og begynne å fullamme.

ellers vet jeg mange liker den naturebond melkeoppsamleren, kan sitte på andre puppen mens du ammer slik at du får gjort unna begge deler samtidig, da sparer du jo litt tid og arbeid :)
Jeg har vært på ammeklinikken på Ullevål og hos ammeveileder på helsestasjonen flere ganger, men vi får det fortsatt ikke til. De mistenker nå at han har låsninger i nakke og/eller kjeven for det ser ut som han ikke klarer å åpne munnen nok. Kombinert med at jeg har store pupper med små brystvorter så ender alle forsøk opp med hylgråt. Vi skal til kiropraktor på onsdag, hun skal visst være veldig god på denne problematikken så jeg håper inderlig på en løsning. Men frem til vi finner ut av det må jeg pumpe så han får i seg mat.
Jeg har sett litt på den fra naturbond, får bare bestille og prøve den ut. Men er usikker på om den får ut nok melk.
 
Her sliter mini også endel med puppen, og får fort glipptak. Men han er liten enda, var 6 uker prematur. Etter noen runder med glipptak som resulterte i blåmerker og tåresprett på mor, så er det bare pumping noen dager nå til de verste blåmerkene gir seg. Hvilken pumpe bruker du? Og hvordan gjør du den ren? Vi har en Medela Symphony (stor sykehuspumpe), og en avent sterilisator for mikrobølgeovn. Da er det bare å skylle av melkerester (evt med litt nuk-såpe) og måle opp vannmengde til sterilisatoren før den går inn i mikroen. Det tar ca 6 min. Deretter får det lufttørke :) Jeg pumper nå 8 ganger pr døgn, ca 30 min hver gang (15 min pr pupp)

Noen måltid får mini både mm og mme da jeg er i grenseland på produksjon vs hvor mye han spiser (mangler 50-100 ml/døgn). Uansett hva som skjer fremover ønsker jeg deg lykke til, du er uansett en flott mor hva du enn bestemmer deg for :)
 
Her sliter mini også endel med puppen, og får fort glipptak. Men han er liten enda, var 6 uker prematur. Etter noen runder med glipptak som resulterte i blåmerker og tåresprett på mor, så er det bare pumping noen dager nå til de verste blåmerkene gir seg. Hvilken pumpe bruker du? Og hvordan gjør du den ren? Vi har en Medela Symphony (stor sykehuspumpe), og en avent sterilisator for mikrobølgeovn. Da er det bare å skylle av melkerester (evt med litt nuk-såpe) og måle opp vannmengde til sterilisatoren før den går inn i mikroen. Det tar ca 6 min. Deretter får det lufttørke :) Jeg pumper nå 8 ganger pr døgn, ca 30 min hver gang (15 min pr pupp)

Noen måltid får mini både mm og mme da jeg er i grenseland på produksjon vs hvor mye han spiser (mangler 50-100 ml/døgn). Uansett hva som skjer fremover ønsker jeg deg lykke til, du er uansett en flott mor hva du enn bestemmer deg for :)
Jeg bruker samme pumpe som deg, leier den fra sykehusapoteket. Har også en sterilisator fra avent som går på strøm og ikke til mikro. Vasker traktene, leddene og alle delene til flaskene etter hver pumping, og så putter jeg det i sterilisatoren noen ganger om dagen. Problemet er at den må tømmes med en gang dem er ferdig, for hvis flaskene kjøles ned mens de er i den blir de aldri helt tørre.
Det var lettere å få til den første tiden for da sov han mye mer. Nå vil han ikke sove uten at vi holder han, og da får jeg ikke gjort så mye.
 
Jeg bruker samme pumpe som deg, leier den fra sykehusapoteket. Har også en sterilisator fra avent som går på strøm og ikke til mikro. Vasker traktene, leddene og alle delene til flaskene etter hver pumping, og så putter jeg det i sterilisatoren noen ganger om dagen. Problemet er at den må tømmes med en gang dem er ferdig, for hvis flaskene kjøles ned mens de er i den blir de aldri helt tørre.
Det var lettere å få til den første tiden for da sov han mye mer. Nå vil han ikke sove uten at vi holder han, og da får jeg ikke gjort så mye.
Har du prøvd bæresjal til han? Sjekk i en bæregruppe om du kan få være med på ett treff og prøve ut litt forskjellig? Da kan du kanskje få hendene litt fri?
 
Jeg bruker samme pumpe som deg, leier den fra sykehusapoteket. Har også en sterilisator fra avent som går på strøm og ikke til mikro. Vasker traktene, leddene og alle delene til flaskene etter hver pumping, og så putter jeg det i sterilisatoren noen ganger om dagen. Problemet er at den må tømmes med en gang dem er ferdig, for hvis flaskene kjøles ned mens de er i den blir de aldri helt tørre.
Det var lettere å få til den første tiden for da sov han mye mer. Nå vil han ikke sove uten at vi holder han, og da får jeg ikke gjort så mye.
På vår sterilisator fra avent står det streng beskjed om at de skal kjøles ned i sterilisatoren fordi det er fare for sprekk i plasten osv ved for rask nedkjøling. Skal stå i minst 1 time til sammen.
 
På vår sterilisator fra avent står det streng beskjed om at de skal kjøles ned i sterilisatoren fordi det er fare for sprekk i plasten osv ved for rask nedkjøling. Skal stå i minst 1 time til sammen.
Hmm det har jeg ikke hørt noe om. Er det den store 3-i-1 du også har? Hvis vi lar det kjøle seg ned i maskinen blir det jo aldri tørt:arghh:
 
Hmm det har jeg ikke hørt noe om. Er det den store 3-i-1 du også har? Hvis vi lar det kjøle seg ned i maskinen blir det jo aldri tørt:arghh:
kanskje du bør få tak i noen ekstra sett?
 
Hmm det har jeg ikke hørt noe om. Er det den store 3-i-1 du også har? Hvis vi lar det kjøle seg ned i maskinen blir det jo aldri tørt:arghh:
Vi har en 3-i-1 type ja, men litt annen enn de du får kjøpt i Norge.. usikker på hvor den egentlig er fra
 
Litt av løsninga må være mer utstyr (dobbelt sett hvertfall) så du slipper å gjøre alt til hvert måltid.

Jeg hadde nok også lagt inn en gang eller to i døgnet hvor jeg droppa pumping, og fokuserte på hvile. For det trenger du. Man blir helt ødelagt av å holde på sånn. Og er du utkjørt er ikke det bra hverken for produksjonen, babyen eller deg.

Om du får til å pumpe mens du ammer er det veldig greit, utdrivninga er ofte bedre, og du bruker ikke dobbelt så lang tid + at baby kan fokusere på å rømme ene puppen skikkelig.
(Men obs, det er ikke bare bare, holdt på å ødelegge pumpa jeg hadde fordi vinkelen på flaska ble teit, og den da sendte melk ned i slangen en gang..).

Om tungebånd ikke er sjekka ville jeg sett på det også. Er egen Facebook gruppe som hjelper folk med sånt. Selv mange eksperter på amming er dårlige på tungebånd. Problemer med det kan føre til låsninger og endel følgefeil.
 
Har du prøvd bæresjal til han? Sjekk i en bæregruppe om du kan få være med på ett treff og prøve ut litt forskjellig? Da kan du kanskje få hendene litt fri?
Jeg har ikke prøvd sjal, men vi har en ergobaby embrace som han godtar å sitte i innimellom. Men den dekker puppene så får ikke pumpet samtidig. Får se litt på andre typer.
 
FE68A6A9-52EC-40CC-BA48-D7C884AEE41D.png Mange ekstra deler så det kun trengs å sterilisere en eller to ganger i døgnet. Pumpebh og elektrisk dobbelpumpe. Da kan du sitte på gulvet og underholde mini samtidig. Ellers er det ingen skal i mme. Jeg pumpa i fem månder, men nå går endelig amming sånn nogenlunde. Men jeg ga mme hvis jeg kjenner at det stress. Så kunne jeg pumpe rett etterpå og ligge litt i forkant. Ellers brukte jeg power pumping for å få opp produksjonen.

uansett er du supertøff! Og mamming og kos før amming, pumping og stress<3
 
Ser tråden er fra november så er ikke sikkert du trenger svaret lenger.

Jeg holdt på en stund med pumping når jenta vår var 2-3 uker pga forferdelige smerter og infeksjon i sår på brystvortene. Da pumpet jeg hver 3. time og ble helt utmattet. Vet ikke om jeg hadde gjort det igjen. Så har ingen gode råd der. Men det gikk seg til og vi fikk til amminga en stund. Når hun var ca 6 mnd gikk vi over til pumping på dagtid igjen pga. brystvegring. Hun tok da pupp på natt. Da ga jeg litt erstatning på flaske sånn at jeg kom meg ovenpå med ca 2-3 puppemåltid i kjøleskapet. Rullerte og tok ut de eldste til hvert måltid (passet på at de ikke ble eldre enn 24 t). Ga mme som siste måltid før hun la seg fordi jeg ikke orket å pumpe så ofte at vi hadde nok til alle måltidene. Dette fungerte i 2 mnd. Invisterte i en sånn flaskevarmer også. Den var gull verdt :) etter 2 mnd sluttet hun å amme på natten og da orket jeg ikke mer pumping heller.
 
Ser tråden er fra november så er ikke sikkert du trenger svaret lenger.

Jeg holdt på en stund med pumping når jenta vår var 2-3 uker pga forferdelige smerter og infeksjon i sår på brystvortene. Da pumpet jeg hver 3. time og ble helt utmattet. Vet ikke om jeg hadde gjort det igjen. Så har ingen gode råd der. Men det gikk seg til og vi fikk til amminga en stund. Når hun var ca 6 mnd gikk vi over til pumping på dagtid igjen pga. brystvegring. Hun tok da pupp på natt. Da ga jeg litt erstatning på flaske sånn at jeg kom meg ovenpå med ca 2-3 puppemåltid i kjøleskapet. Rullerte og tok ut de eldste til hvert måltid (passet på at de ikke ble eldre enn 24 t). Ga mme som siste måltid før hun la seg fordi jeg ikke orket å pumpe så ofte at vi hadde nok til alle måltidene. Dette fungerte i 2 mnd. Invisterte i en sånn flaskevarmer også. Den var gull verdt :) etter 2 mnd sluttet hun å amme på natten og da orket jeg ikke mer pumping heller.
Takk for svar, men nå har det heldigvis ordnet seg :) det viste seg at han hadde så mye låsninger i nakken og kjeven at han ikke var i stand til å åpne munnen. I tillegg hadde han stramt tungebånd. Noen timer hos kiropraktor fikset nakken og tungebåndet ble klippet før jul. Det var som å få en helt ny unge! Nå ammer han fint, sover godt på natta og sliter ikke med refluks eller masse luft lenger.
 
Back
Topp