Forvirra, svangerskapets lengde.

• Trådstarter Trådstarter Mamma_i_2020
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_i_2020

Guest
Er 20 uker i dag, dvs halvveis i svangerskapet, det vil også si fem mnd på vei. Men er jo 20 uker igjen. Asså, fem mnd igjen o_O

Litt forvirra nå, hvor langt er man på vei om man er 20 uker på vei?:rolleyes:

Svangerskapet regnes som 40 uker og 3 dager (noen steder i Norge brukes vel 40+2?). To av disse ukene er før positiv test.
Jeg pleier å si 4.5 ved 20 uker, fordi folk flest tenker at et svangerskap er 9 mnd.

En måned er 4,3 uker, sånn roughly regna :)

Kan jo nesten bli helt tullete av hvordan man omtaller disse ukene. Tok litt tid for meg i forrige svangerskapet å skjønne at f.eks 19+0-19+6 var 20. svangerskapsuke :P

Men dette med hvor mange måneder 20 uker er, henger vel sammen med at vi har litt "feil" måte å oppfate 1 mnd på. Som B-gjengen skriver, så er jo ikke en måned akkurat 4 uker.
Jeg sier 4,5 mnd på vei ved 20 uker for enkelthetens skyld, evt. sier jeg bare at jeg er halvveis ;)

Er 20 uker i dag, dvs halvveis i svangerskapet, det vil også si fem mnd på vei. Men er jo 20 uker igjen. Asså, fem mnd igjen o_O

Litt forvirra nå, hvor langt er man på vei om man er 20 uker på vei?:rolleyes:

1mnd er 31.4dager ca
Kan jo nesten bli helt tullete av hvordan man omtaller disse ukene. Tok litt tid for meg i forrige svangerskapet å skjønne at f.eks 19+0-19+6 var 20. svangerskapsuke :p

Men dette med hvor mange måneder 20 uker er, henger vel sammen med at vi har litt "feil" måte å oppfate 1 mnd på. Som B-gjengen skriver, så er jo ikke en måned akkurat 4 uker.
Jeg sier 4,5 mnd på vei ved 20 uker for enkelthetens skyld, evt. sier jeg bare at jeg er halvveis ;)

Jeg er også forvirret:p sier 5 mnd jeg..

Vedlegg

• Screenshot_20200115-202536_Preglife.jpg
    Screenshot_20200115-202536_Preglife.jpg
    10,4 KB · Visninger: 26
Jeg sier 5mnd . Grunnen til det er at er man i uke 12, så er man 3 mnd på vei. 12uker + 12 uker =24 uker ( da er man 6 mnd på vei) trekk fra ca 4 uker så er det en mnd. Altså 5mnd på vei i uke 20.

Jeg sier 5mnd . Grunnen til det er at er man i uke 12, så er man 3 mnd på vei. 12uker + 12 uker =24 uker ( da er man 6 mnd på vei) trekk fra ca 4 uker så er det en mnd. Altså 5mnd på vei i uke 20.
Men hva sier du da ved 40 uker? At det er 10 mnd? ;)

Blir jo litt som uker dette. 1 uke eller 1. mnd når man er nygravid:p
Man er jo i 5. mnd nå.
Og i 6. Svangerskapsmnd.
Hehe.. sier jeg har termin i mai/juni jeg, så får de tenke selv.

Blir jo litt som uker dette. 1 uke eller 1. mnd når man er nygravid:p
Man er jo i 5. mnd nå.
Og i 6. Svangerskapsmnd.
Hehe.. sier jeg har termin i mai/juni jeg, så får de tenke selv.
Går snart over til den varianten selv :P «Termin midten av juni» - ferdig :hilarious:

Back
Topp