Ekstrem søvnmangel

Baby20♡

Andre møte med forumet
Jeg er så utrolig sliten. Sover til sammen 2-5 timer om natta, ikke sammenhengende, men 5 minutter nå, 30 minutter da. Våkner hele tiden gjennom natta. Jeg trodde dette skulle gå over, men det gjør jo ikke det.. jeg forsøker å balansere med jobb (jobber i helsevesenet, turnus). Når jeg ikke er på jobb, forsøker jeg å få så mye søvn som mulig før neste vakt. Hjemmet er bare kaos, jeg har ingen kapasitet til å gjøre noe i hjemmet, da hverdagen kun dreier seg om jobb og å forsøke å få den hvilen jeg kan før jobb.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. det har gått høvelig greit til nå, jeg har tenkt at det går over og bare gitt det jeg har og stått i jobb da det siste jeg vil er å sykemelde meg... men jeg føler meg totalt utslitt, jeg vil bare sove.. jeg er så "glad" pasientene på avdelingen er demente, for jeg klarer ikke holde tårene inne, jeg gråter i gangene og på toalettet på jobb, og gjør alt jeg kan for å holde meg blant kolleagene. Jeg er helt rådløs nå... hva gjør man når man er gravid, i generelt tipp topp form, også er det søvn av alle ting man skal bli plaget med? :(

Jeg er så utrolig sliten. Sover til sammen 2-5 timer om natta, ikke sammenhengende, men 5 minutter nå, 30 minutter da. Våkner hele tiden gjennom natta. Jeg trodde dette skulle gå over, men det gjør jo ikke det.. jeg forsøker å balansere med jobb (jobber i helsevesenet, turnus). Når jeg ikke er på jobb, forsøker jeg å få så mye søvn som mulig før neste vakt. Hjemmet er bare kaos, jeg har ingen kapasitet til å gjøre noe i hjemmet, da hverdagen kun dreier seg om jobb og å forsøke å få den hvilen jeg kan før jobb.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. det har gått høvelig greit til nå, jeg har tenkt at det går over og bare gitt det jeg har og stått i jobb da det siste jeg vil er å sykemelde meg... men jeg føler meg totalt utslitt, jeg vil bare sove.. jeg er så "glad" pasientene på avdelingen er demente, for jeg klarer ikke holde tårene inne, jeg gråter i gangene og på toalettet på jobb, og gjør alt jeg kan for å holde meg blant kolleagene. Jeg er helt rådløs nå... hva gjør man når man er gravid, i generelt tipp topp form, også er det søvn av alle ting man skal bli plaget med? :(
Tror jeg hadde tatt meg en tur til legen og kanskje vurdert en liten sykemelding. Det er bedre å ta den nå, og komme seg ovenpå igjen, enn å la være og risikere sykemelding rett før termin. Er greit å ikke være helt utslitt når babyen kommer også.

Mange gravide får sovemedisin en kort periode. Snakk med legen om det.

** sniker fra april

Huff det er tungt det der. Alle mine svangerskap har vært slik. Når jeg kommer til en viss periode så slår det der inn. Grusomt.
Første svangerskap ble jeg tilslutt lagt inn for å få hjelp til å sove. Endte med å bli igangsatt på termin da søvnmangelen var enorm, kroppen utslitt og blodtrykket deretter.

Er dette første barnet ditt? Kan trøste deg med at du faktisk blir god på det etterhvert. Det ble for meg lite søvn etter baby kom også, da han ammet i 45 min per gang ca annrnhver/tredjehver time og jeg brukte ca 1 t på å sovne igjen etterpå. Sier seg selv det ble lite på totalen.
Så når neste svangerskap kom og søvnproblemene slo inn , så var jeg godt trent:rolleyes:.
Nå er jeg gravid med nr 3, og det er like ille for søvn men utrolig mye lettere å takle enn første gang

Men anbefaler sterkt å kontakte lege, be om sykemelding og evt annen hjelp. Du får ingenting ut av å slite deg totalt ut og ende opp med å være helt tappet når du skal igjennom. Fødsel og nyfødtperiode.
Lykke til :)

Jeg har det på samme måte, våkner 17 ganger hver natt, ligger våken lenge, er helt knekjørt og trøtt og jobber 100%.

Vurder hva du synes er viktigst, din egen helse og babyen i magen eller jobben? ;) Ikke alle tenker slik over det, men å absolutt skulle være i full jobb fordi man gjerne vil men da ikke fungerer hverken på jobb eller hjemme da er man faktisk ikke frisk nok til å være i full jobb.
selv er jeg 50% sykemeldt fordi jeg er så utmattet og sliter med søvn, jeg er frisk ellers men pga tretthet må jeg jobbe mindre for min egen og babyens del. Da fungerer jeg både på jobb og hjemme på fritiden. Nå har jeg to barn fra før men selv om man ikke har barn fra før skal man likevel fungere på fritiden sin. ;)

Back
Topp