Skattetrekk på ytelser fra nav

Preggi2017

Elsker forumet
Marsboere 2020
Endret skattekortet siden jeg snart skal ut i foreldrepermisjon og det da blir hovedinntekten min. Er gradert sykemeldt nå og de har trukket 34% skatt. Er ikke det feil i forhold til det som står på skattekortet mitt ?

Hvordan har dere andre som får ytelser fra nav ordnet med skattekort ? Er det enklest å bare ha en prosenttrekk i stedet for tabelltrekk?

Har sendt melding til nav også, men regner med de bare svarer at de har brukt 34% siden de ikke er hovedarbeidagiver.

20200110_145325.jpg

Står da at tabellen skal brukes for sykepenger tenker jeg

Nav bruker som regel prosent om man har tabell. Hvorfor aner ikke? Jeg endra at jeg ville ha prosent i skattekortet, og da trakk de "riktig"

Nav bruker som regel prosent om man har tabell. Hvorfor aner ikke? Jeg endra at jeg ville ha prosent i skattekortet, og da trakk de "riktig"

Okei merkelig , må kanskje endre til prosent da. Trenger ikke trekke så mye som 34% hele året

Har AAP da. Men de tar som regel tabell hos meg, jeg endrer det over til prosent. Tabell blir som regel baksmell for meg. Så jeg ordner det selv heller så jeg slipper unna smellen

Okei merkelig , må kanskje endre til prosent da. Trenger ikke trekke så mye som 34% hele året
Veldig. Jeg har pga skade etter ulykke, graviditet og permisjon hatt en del ytelser, og veldig ofte ble det bytta til % fra tabell, og da høyere trekk. Etter at jeg bytta til rent prosent trekk har det aldri hvert noe problem. Men aldri fått baksmell eller noe.

Har AAP da. Men de tar som regel tabell hos meg, jeg endrer det over til prosent. Tabell blir som regel baksmell for meg. Så jeg ordner det selv heller så jeg slipper unna smellen

Så rart de gjør forskjellig. Men høres uansett ut som om det kan være lurt med prosent så jeg slipper å betale alt for mye/lite skatt

Veldig. Jeg har pga skade etter ulykke, graviditet og permisjon hatt en del ytelser, og veldig ofte ble det bytta til % fra tabell, og da høyere trekk. Etter at jeg bytta til rent prosent trekk har det aldri hvert noe problem. Men aldri fått baksmell eller noe.

Merkelig, de er kanskje redde for å trekke for lite. Men tar å endrer til prosent da, bare litt lavere så slipper jeg å risikere baksmell eller å betale alt for mye :)

Jeg har ALLTID prosent, siden jeg ofte har flere arbeidsgivere samtidig, og har tvangstanker ang hvor mye jeg får utbetalt siden jeg hovedsakelig er student.

Hvis du leser på skattekortet hennes er det logisk å tenke at nav har gjort feil når de har trukket prosent...
Dette var skattekort for 2020, er noen år siden jeg fikk utbetaling fra NAV, men da var sykepenger utbetalt 25., om sykepenger har kommet alt i 2020, så skrev ts også gradert sykemeldt. NAV vil anta at ved gradert sykemeldt få dager inn i nytt år at hun vil tilbake til jobb og jobben er hovedarbeidsgiver. De er ikke (historisk) gode på samhandling internt i nav. Derfor må hun ta kontakt med NAV som beskrevet i linken.

Dette var skattekort for 2020, er noen år siden jeg fikk utbetaling fra NAV, men da var sykepenger utbetalt 25., om sykepenger har kommet alt i 2020, så skrev ts også gradert sykemeldt. NAV vil anta at ved gradert sykemeldt få dager inn i nytt år at hun vil tilbake til jobb og jobben er hovedarbeidsgiver. De er ikke (historisk) gode på samhandling internt i nav. Derfor må hun ta kontakt med NAV som beskrevet i linken.
Har ingenting å si om nav antar at de er hovedarbeidsgiver eller ikke.. her står det spesifisert i teksten bak tabelltrekket at det gjelder sykepenger, svangerskapspenger osv osv osv - fra NAV

Jeg bruker %. Hvis du får nav til å bruke tabell så får du fort baksmell. Nav brukte tabell på meg og fikk ordentlig baksmell. Nå bruker jeg prosent. Trur jeg har 31% pga en tilbakebetaling i sommer som var veldig høy.

Har sendt melding til nav. De er i utgangspunktet hovedarbeidagiver da jeg tjener mest hos de, samt at jeg skal begynne å få foreldrepenger neste måned. Det var grunnen til at jeg endret skattekortet. Ble derfor litt usikker når de trakk prosent av sykepenger. Ønsker ikke å trekke så mye som 34% av foreldrepengene. Men hører jo ut som om det beste er å ikke ha tabell men heller prosent. Så jeg får endre til litt lavere prosent :)

Har ingenting å si om nav antar at de er hovedarbeidsgiver eller ikke.. her står det spesifisert i teksten bak tabelltrekket at det gjelder sykepenger, svangerskapspenger osv osv osv - fra NAV

Ja, var det jeg også trodde. Så vil tro de har gjort feil. Men er vel best å bare ha prosent og ikke tabell

Back
Topp