Hvordan kommunisere med en narsissist

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Herregud, det har nettopp gått opp et lys for meg!
Mannen min har alle tegn til narsissisme :eek:

Vi har vært lykkelig gift i snart fem år, men familien min har aldri varmet helt opp til han.
Jeg har aldri helt forstått det, men tolket det dit at humor og personligheten til mannen er litt annen enn den familien min er vant med.
Nå som jeg har innsett at han har alle tegnene til en narsissist, klarer jeg ikke å se bort i fra dette (litt som Glass Shattering-episoden i How I Met Yout Mother, for de som tar den referansen :p). Dette gjør så jeg sliter litt å snakke med han og irriterer meg veldig mye over det han gjør og sier.

Det er ikke sånn at jeg tenker: "Nå er ekteskapet over". Tvert imot føler jeg heller at det endelig er en forklaring på hvorfor alle våre diskusjoner som omhandler mine følelser og opplevelser av ting alltid ender i en form for konflikt eller diskusjon.
Det jeg ønsker nå er å tilegne meg kunnskap om hvordan jeg kan kommunisere med han på en bedre måte, slik at mine følelser kommer frem uten at han opplever det som kritikk eller angrep.

Noen som har erfaring på dette området? Bøker, podcaster eller andre kilder tas imot med stor takk :)
 
Herregud, det har nettopp gått opp et lys for meg!
Mannen min har alle tegn til narsissisme :eek:

Vi har vært lykkelig gift i snart fem år, men familien min har aldri varmet helt opp til han.
Jeg har aldri helt forstått det, men tolket det dit at humor og personligheten til mannen er litt annen enn den familien min er vant med.
Nå som jeg har innsett at han har alle tegnene til en narsissist, klarer jeg ikke å se bort i fra dette (litt som Glass Shattering-episoden i How I Met Yout Mother, for de som tar den referansen :p). Dette gjør så jeg sliter litt å snakke med han og irriterer meg veldig mye over det han gjør og sier.

Det er ikke sånn at jeg tenker: "Nå er ekteskapet over". Tvert imot føler jeg heller at det endelig er en forklaring på hvorfor alle våre diskusjoner som omhandler mine følelser og opplevelser av ting alltid ender i en form for konflikt eller diskusjon.
Det jeg ønsker nå er å tilegne meg kunnskap om hvordan jeg kan kommunisere med han på en bedre måte, slik at mine følelser kommer frem uten at han opplever det som kritikk eller angrep.

Noen som har erfaring på dette området? Bøker, podcaster eller andre kilder tas imot med stor takk :)
Jeg har dessverre noe erfaring på området, og føler vel mest for å understreke at en som faktisk er narsissist ikke kan forandre seg eller "innse" at de trykker andre rundt seg ned. Det er en kronisk tilstand.

Hva får deg til å tro at han er narsissist? Tenker at de fleste ikke vil ha det særlig bra i et forhold med en narsissist, og tenker at hvis du ikke er særlig plaget kan det være at din tanke om narsissisme er feil.
 
Herregud, det har nettopp gått opp et lys for meg!
Mannen min har alle tegn til narsissisme :eek:

Vi har vært lykkelig gift i snart fem år, men familien min har aldri varmet helt opp til han.
Jeg har aldri helt forstått det, men tolket det dit at humor og personligheten til mannen er litt annen enn den familien min er vant med.
Nå som jeg har innsett at han har alle tegnene til en narsissist, klarer jeg ikke å se bort i fra dette (litt som Glass Shattering-episoden i How I Met Yout Mother, for de som tar den referansen :p). Dette gjør så jeg sliter litt å snakke med han og irriterer meg veldig mye over det han gjør og sier.

Det er ikke sånn at jeg tenker: "Nå er ekteskapet over". Tvert imot føler jeg heller at det endelig er en forklaring på hvorfor alle våre diskusjoner som omhandler mine følelser og opplevelser av ting alltid ender i en form for konflikt eller diskusjon.
Det jeg ønsker nå er å tilegne meg kunnskap om hvordan jeg kan kommunisere med han på en bedre måte, slik at mine følelser kommer frem uten at han opplever det som kritikk eller angrep.

Noen som har erfaring på dette området? Bøker, podcaster eller andre kilder tas imot med stor takk :)
Jeg tror ikke mannen din er narsissist. Fordi du skriver at dere er lykkelig gift. En narsissist bryr seg nada om andres behov og følelser og tapper andre helt. Så du ville ikke kunnet oppleve lykke med en narsissist.
Men folk kan jo ha trekk i den retningen uten å være diagnoseverdige. Men når di først skrev «hvordan kommunisere med en narsissist», så tenkte jeg bare å svare: det kan man ikke. For narsissister kommuniserer ikke, de snakker i monolog.
Det du virker å ha er en mann som er sensitiv for kritikk. Dette må han jobbe med, ikke du. Få han til å gå til en terapeut eller psykolog for å snakke om det. Det er det eneste jeg kan foreslå. Eller så må du spørre han om hvordan du kan ordlegge deg slik at han ikke tar det som kritikk. Men tviler litt på at han klarer å svare, da slik innsikt svært sjeldent oppnås om personer ikke alt har tilbrakt noen måneder i terapi.

For Guds skyld ikke si at du tror han er narsissist. Bare hold den for deg selv, om det stemmer eller ikke.
 
Jeg er ikke helt enig med det som skrives her, man kan være lykkelig med en narsissist, for som en narsissist og en sosiopat de begge kan læres til hva som er riktig, betyr ikke at de føler det men at de vet hva som er riktig ovenfor andre og utøver det for det. Vært selv sammen med begge typene(ikke lykkelig selv), men siden jeg også interesserte meg for mye i psykologi så ønsket jeg alikevell å forstå de og hvordan det er å være sånn. Jeg kunne nok vært lykkelig med en narsissist om han lærte seg de base tingene jeg trengte for å være lykkelig. Men om han ikke var villig til det hadde jeg nok ikke vært lykkelig i lengden. Men ja det dumme er at de ofte ikke føler det de utøver for andre, men gjør det fordi det er riktig. En narsissist kan man snakke til, men man må lære seg til det, og ja det tar tid og mye lærdom til. Jeg er ingen ekspert, men ja du kan få mange høyskole bøker på biblioteket på temaene eller faktisk kontakte en psykolog som har spesialisert seg og ta timer hos personen for å lære å forstå. Men ja det som de over sier også er om han har dekket dine behov i så mange år så er det veldig rart at han er narsissist, for du ville nok flere enn en gang følt deg ikke sett, ensom eller lagt merke til at din mening hadde ingenting å si i en samtale. Og om dette er rett og du har levd med dette og ønsker å jobbe med forholdet deres, så hvorfor ikke gå til en psykolog å snakke om det. For ja forandre han kan du ikke. Men ingen her inne eller andre steder skal si hva som er riktig for dere, narsissister er i forhold de også, og kan tenke meg at de faktisk kan ha forhold som er lykkelige om man faktisk vet at personen er sånn og godtar det 100%. Så isteden for å snakke med folk her inne, så ville jeg lett kontaktet fag folk om dette, for det er også vanskelig å gi noen en diagnose uten utdannelse(det ser vanskelig for de med utdannelse), så ja terapeut er vel første steget. Og vil legge til som de over sier han virker ikke som en narsissist utifra det du skriver, at han blir irritert lett virker mer respektløst ut fra mitt stå sted, og jeg hadde ikke godtatt sånn oppførsel.
 
Jeg tror på griser som flyr før jeg tror på at en narsissist kan være en god partner eller gjøre noen lykkelige. Kjennetegnene på en narsissist er selve definisjonen på en person som ikke egner seg i et forhold.

Men trådstarter må gjerne utdype hvorfor hun tror at hennes mann er narsissist. Jeg bare håper hun skjønner at det er han med høy sannsynlighet ikke, og at dette er en meeeeeget positiv ting.

Hvordan kan en mann som har alle tegnene på en narsissist, gjøre en person lykkelig? Det er komplett umulig. Trolig har han vel noen trekk i den retningen, eller innimellom gjør visse ting som kan minne om det som står i diagnosekriteriene. Alle kan ha en dragning i en retning, men det skal ganske mye til å falle inn under diagnosen. Det blir som med autismetester på nett: så og si alle har trekk på autisme. Det betyr ikke at man er autist, selv om vi alle har disse trekkene og noen har de i større grad enn andre.

Jeg tror trådstarter burde utdype litt mer hvilke trekk det er mannen hennes har, hva det er som får henne til å tenke på narsissisme, og hvordan disse trekkene kommer til syne i hverdagen. Først da kan vi snakke om hvordan eventuelt håndtere de, eller komme med tips for hvordan forbedre disse situasjonene.

Men, en psykolog/terapeut er et mye bedre sted å ta denne diskusjonen, enn et forum på nett. Fordi alt på nett bare vil komme av personlig erfaring, mens en terapeut/psykolog har spesialisert seg på feltet og har mer inngående kunnskap. En psykolog har vært borte i flere tilfeller, har mer kjøtt på beina til teoriene sine, og særlig en parterapeut vil kunne komme med gode råd om kommunikasjon basert på kunnskap og erfaring fra samtaler med andre par.

Men kom gjerne med mer informasjon. Så kan vi jo se om vi kan bidra med noe.
 
Jeg tror på griser som flyr før jeg tror på at en narsissist kan være en god partner eller gjøre noen lykkelige. Kjennetegnene på en narsissist er selve definisjonen på en person som ikke egner seg i et forhold.
Helt enig i dette. Narsissister mangler evne til empati, det gjør at det rett og slet ikke er mulig for dem å være gode partnere eller gode foreldre. Man er rett og slett ikke lykkelig gift med en narsissist. Det som derimot kan skje er at partneren har så lave standarder for hva hen kan forvente i et forhold at hen tror hen er i et lykkelig/normalt forhold uten at det er reellt. Det finnes mennesker som lever i forhold der de blir utsatt for alvorlig vold, men tror det er normalt og derfor vil beskrive seg som lykkelige.
 
En narsissist kan sammenlignes med en vampyr som spiser ditt energi nivå og lever av deg emosjonelt.

som barn av narsissist vet jeg litt hva jeg snakker om uansett hvor arrogant det er.

din mann er ikke narsissist bare fordi han er sensitiv til kritikk. Har selv samboer som sliter ned p uttrykke seg om følelser og dette er da helt normalt.

Blir litt provosert over at slike alvorlige diagnoser kastes ut.

psykopati, sosiopati og narsissisme er alvorlige diagnoser hvor det grunnleggende av å fungere mangler; empati sympati og en forståelse av andre mennesker. Psykopati skiller seg ut med høyt velfungerende mennesker og som utad virker flotte men som sørger for at den nærmere familie lever i terror.
 
En narsissist kan sammenlignes med en vampyr som spiser ditt energi nivå og lever av deg emosjonelt.

som barn av narsissist vet jeg litt hva jeg snakker om uansett hvor arrogant det er.

din mann er ikke narsissist bare fordi han er sensitiv til kritikk. Har selv samboer som sliter ned p uttrykke seg om følelser og dette er da helt normalt.

Blir litt provosert over at slike alvorlige diagnoser kastes ut.

psykopati, sosiopati og narsissisme er alvorlige diagnoser hvor det grunnleggende av å fungere mangler; empati sympati og en forståelse av andre mennesker. Psykopati skiller seg ut med høyt velfungerende mennesker og som utad virker flotte men som sørger for at den nærmere familie lever i terror.
Er også barn av en narsissist. Vampyr er veldig treffende beskrivelse. De suger livet og lyset ut av deg og levner deg som et tomt skall.
 
Back
Topp