Igangsettelse erfaringer?

Blomst_95

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarbarna 2020
Spesielt igangsettelse ved stor baby, er det noen som vil dele erfaringer? Del gjerne erfaringer generelt også altså, men tenker at det kanskje ikke er fult like "kritisk" med igangsettelse pga stor baby som det det kan være ved andre tilfeller. ❤️

Lurer på om det er mulig å be om en del "mildere" hjelp enn f.eks de tradisjonelle ballong/hormon tampong osv? Har de mulighet til å være litt mer tålmodige?
Noen som har fått akupunktur? Stripping?

Får ikke snakket med jordmor før 6.januar og føler jeg har så mye spørsmål. Synes ikke 4300/4500 er sååå stort heller men med tanke på at første var 3000 så er det jo en god del mer da. Er rart å tenke på at om ca 2 uker så er babyen i magen like stor som første var til termin.
Og ja lege som har nevnt på igangsettelse før termin. :confused:
 
Jeg ble igangsatt med nummer to , 5 dager over . Hadde det vært inn og ut av sykehus 10 ganger med rier . Han var 4560, men veksten avflatet på slutten. Jeg fikk to piller tilsammen. Det dom var mest intenst var da de endelig gav meg epid, og jeg da hadde 3 cm åpning. Og det tok kun 36 minutter til jeg hadde full åpning og han var ute . Men egentlig fin fødsel til tross
 
Jeg ble igangsatt med nummer to , 5 dager over . Hadde det vært inn og ut av sykehus 10 ganger med rier . Han var 4560, men veksten avflatet på slutten. Jeg fikk to piller tilsammen. Det dom var mest intenst var da de endelig gav meg epid, og jeg da hadde 3 cm åpning. Og det tok kun 36 minutter til jeg hadde full åpning og han var ute . Men egentlig fin fødsel til tross

Epid?
Takk for svar ❤️ Meget spent på dette med åpning og, 1-3cm tok sikkert 20t men fra 3cm til baby ute på 45min her sist. :bag:
 
Ja var faktisk på time om dette i dag, som hun forklarte meg er at de kan ikke si hva de bruker først i igangsettingen, men er man ikke moden så begynte de med ballong for å irritere livmoren, så piller. Og om det ikke funket drypp mente jeg hun sa(men ja er visst fra sykehus til sykehus hva de starter med og hvor moden man er.)
Og hun forklarte meg at jeg kunne starte med akupunktur privat om jeg ønsket å starte med det før igangsettingstiden for det kunne gjør mye med modningen. Men de får ikke lov på sykehuset å starte med det så tidlig som jeg ønsker.

sist ble jeg igangsatt i uke 39, men ja skulle bare en pille til så var jeg i fulle rier og åpnet meg masse veldig kjapt, så har nok mye å si på hvor langt man er på vei og hvor moden. Jeg var 2/3 cm når jeg kom inn og skulle settesigang, så fra første pille til ferdig med fødsel tok 13 timer, denne gangen sa hun at umoden igangsetting kan ta alt fra to dager til fem, så fikk beskjed om å beregne god tid og tenke at jeg skulle bo på føden en uke før ungen er ute. Men som hun sa flere ganger, alle er forskjellige.
 
De har et fast opplegg på igangsetting tror jeg basert på hvor moden man er...
 
Ja var faktisk på time om dette i dag, som hun forklarte meg er at de kan ikke si hva de bruker først i igangsettingen, men er man ikke moden så begynte de med ballong for å irritere livmoren, så piller. Og om det ikke funket drypp mente jeg hun sa(men ja er visst fra sykehus til sykehus hva de starter med og hvor moden man er.)
Og hun forklarte meg at jeg kunne starte med akupunktur privat om jeg ønsket å starte med det før igangsettingstiden for det kunne gjør mye med modningen. Men de får ikke lov på sykehuset å starte med det så tidlig som jeg ønsker.

sist ble jeg igangsatt i uke 39, men ja skulle bare en pille til så var jeg i fulle rier og åpnet meg masse veldig kjapt, så har nok mye å si på hvor langt man er på vei og hvor moden. Jeg var 2/3 cm når jeg kom inn og skulle settesigang, så fra første pille til ferdig med fødsel tok 13 timer, denne gangen sa hun at umoden igangsetting kan ta alt fra to dager til fem, så fikk beskjed om å beregne god tid og tenke at jeg skulle bo på føden en uke før ungen er ute. Men som hun sa flere ganger, alle er forskjellige.
Hvor langt er du på vei nå :)?
 
Sniker. Hadde igangsettelse grunnet stort barn. De fulgte en fast opplegg med ballong først og tabletter etterpå. Var overhodet ikke moden, fikk rier som ikke ga noe fremgang. Ble keisersnitt etter tre dager.
Man kan sikkert spørre om å få akupunktur først om de har kapasitet til det men tror det stort sett er et ganske standard opplegg de følger.
 
Sniker. Hadde igangsettelse grunnet stort barn. De fulgte en fast opplegg med ballong først og tabletter etterpå. Var overhodet ikke moden, fikk rier som ikke ga noe fremgang. Ble keisersnitt etter tre dager.
Man kan sikkert spørre om å få akupunktur først om de har kapasitet til det men tror det stort sett er et ganske standard opplegg de følger.

Kan jeg spørre hvor stor/hvor stort vekstavvik? ❤️
Var inne for akupunktur på lokal sykehuset mange ganger før første, men da startet de ikke med det før uke 37+0 eller om det var 38.
Takk for erfaringen ❤️
 
Kan jeg spørre hvor stor/hvor stort vekstavvik? ❤️
Var inne for akupunktur på lokal sykehuset mange ganger før første, men da startet de ikke med det før uke 37+0 eller om det var 38.
Takk for erfaringen ❤️

Vekstavviket ble målt til +25% på to UL. Jeg vil nok anta at en igangsettelse er snillere mot kroppen om man er mer moden og klar for fødsel i utgangspunktet. Det var ikke min kropp, men om jeg hadde gått lengere gravid så var de redd for at baby skulle bli alt for stor. Så det blir jo en vurdering, man vil jo helst være så klar som mulig fra naturens side for fødsel samtidig som at størrelsen på barnet ikke bør være for stor heller. Men det er viktig å huske på at estimeringene ikke nødvendigvis er korrekte, i mitt tilfelle var de det men det er bare å Google så finner man mange historier der man har fått estimert stort barn som har vist seg å ikke stemme.
 
Jeg ble satt igang ca 1 uke før termin med nummer 2, han var 4400 da han kom. Ble ikke satt igang pga stor baby, men han var det også. De startet med ballong kateter og så var det hormontablett i skjeden dagen etter. Da det først startet så gikk det fort (2 timer fra første rie jeg kjente til han var ute)
Hadde styrtfødsel med første også, så kroppen min er kjapp når den først setter i gang (første født 41+6)
 
Jeg har også fått beskjed om at hvis han på videre målinger fortsetter å ligge høyt på kurven vil de kanskje vurdere igangsettelse. Håper veldig at jeg gjør som min søster og heller føder spontant før termin
 
Fikk satt ballong mandag lunsj, første tablett tirsdag lunsj, så fikk jeg vel 2 doser til med 4 timer i mellom og ungen ute før midnatt.
Med nummer 3 holdt det med 2 doser totalt og ungen ute rundt 18:30 på 50 min etter de tok vannet dom utløste riene.
Venter nummer 4 nå i februar, og skal på sykehuset den 7.januar og skal blant annet avtale tidspunkt for igangsettelse (ber nok om litt tidligere igangsettelse denne gangen for å minste risikoen for spontan fødsel utenfor sykehuset)
 
Sniker.
Ble igangsatt pga stort barn uke 37+0.
Lagt inn på tirsdag. Prøvde å sette inn ballong, men var for umoden.
Fikk tablett onsdag morgen, fikk satt inn ballong onsdag ettermiddag. Torsdag formiddag datt ballongen ut. Fikk så tilsammen 6 tabletter etter det.
Fredag tok de vannet. Hun ble født lørdag kveld. Så det tok tiiiiid. Hadde vonde rier fra torsdag til lørdag.
Kroppen min var ikke i nærheten av å være moden og klar.

Vektestimeringen viste et barn på 3500 g ca.
Da hun ble født veide hun 4200 g... Så det stemte ikke. Men hun var jo veldig stor. Svangerskapsdiabetes her.

Jeg var 2.gangsfødende.
 
Sniker.
Ble igangsatt pga stort barn uke 37+0.
Lagt inn på tirsdag. Prøvde å sette inn ballong, men var for umoden.
Fikk tablett onsdag morgen, fikk satt inn ballong onsdag ettermiddag. Torsdag formiddag datt ballongen ut. Fikk så tilsammen 6 tabletter etter det.
Fredag tok de vannet. Hun ble født lørdag kveld. Så det tok tiiiiid. Hadde vonde rier fra torsdag til lørdag.
Kroppen min var ikke i nærheten av å være moden og klar.

Vektestimeringen viste et barn på 3500 g ca.
Da hun ble født veide hun 4200 g... Så det stemte ikke. Men hun var jo veldig stor. Svangerskapsdiabetes her.

Jeg var 2.gangsfødende.

Takk for erfaringen ❤️

Ligger an til ca den samme estimeringen her, og neste ultralyd er 36+6. Så blir spennende å se da.
Ja ikke noen grunn her egentlig så syntes det var veldig rart å plutselig få denne beskjeden før jul, og får jo ikke direkte snakket med noe helsepersonell før etter nyttår så mye tanker :bag:
Glukosebelastningen var 4.3 før og 4.7 etter også :confused:
 
Oki , har de sagt noe om hvilke uke du skal settes i gang ?
Ja fått lovet uke 37 men nå har jeg av annet grunnlag enn stort barn, men ja barnet er litt større enn vanlig men bare sunt har de sagt når han skal ut så tidlig. :)
 
Ja fått lovet uke 37 men nå har jeg av annet grunnlag enn stort barn, men ja barnet er litt større enn vanlig men bare sunt har de sagt når han skal ut så tidlig. :)
Oh venter du også i februar, så koselig.
Kjenner igjen brukernavnet fra himmelbarna. Har vel litt samme grunnlag som deg for å bli igangsatt før termin, men ja da skader det ikke å få store barn
 
Back
Topp