Vasking av babyklær.

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Hvordan vasker dere babyklærne? Kanskje dumt spm, men litt mer utdypende skal jeg være. Jeg har kjøpt masse brukt, og føler kanskje ikke ting blir rent på 40 grader, mem de fleste olabuksene, bodyene, og annet står at skal på 40. Og finner faktisk ingenting som står at går på 60 av det jeg har kjøpt brukt, mye er ull, bambus, bomull etc, men ja hva gjør dere for å få det rent? Og hvordan vasker dere tøyet første gang? Jeg føler den første gangs rent er det viktigste for å få vekk bakterier etc.
 
Sniker litt.

Jeg vasker alt som ikke er ytterklær, ull eller silke på 60 grader og slenger det i tørketrommelen. Hvis det ikke tåler å vaskes på 60 grader, så får det bare bli ødelagt, for jeg føler det ikke blir rent på 40 grader. Har til dags dato ikke kommet over noen 40 gradersklær som ikke tålte å bli vasket på 60 :)
 
Vasker på 40 grader med blenda sensitiv, men de fleste bomullsplagg tåler å vaskes på 60 grader. Skal du ta knekken på bakteriene må du vaske på min.60 grader og deretter kjøre det i tørketrommel på høy temperatur.
 
40grader og blenda sensitiv eller neutral og litt edikk som skyllemiddel. Drikken tar rar lukt i plagg.

Moderne vaskemiddel og maskiner i kombinasjon tar det aller meste på mye lavere temperaturer en vi tror. Så jeg har følt meg trygg med vanlig vask selv på brukte klær.
Jeg vasker også all superwash ull på vanlig maskin ved arv eller om de er tilgrisa, det tåler de. Er utbæsja tåler de en tur på 60-90 også stort sett, bare ikke hver vask.

Jeg har brukt å sortere gjennom klærne når jeg vasker de, og kaste klær som lukter veldig rart/Har mye flekker. Føler ikke det er verdt det å ordne de.
 
Last edited:
Vi har arva masse klær, både etter familie og venner, og jeg har stort sett vaska som vanlig (altså som anvist på plagget). Unntak er bomull (dette havner innom 60grader en gang imellom, selv om det står på lappen at det bare tåler 40) og håndvask (det gidder jeg ikke altså, der går det på finvask eller ullprogram). Bruker bare vanlig vaskemiddel (det som var billigst sist jeg handla), aldri tøymykner, men har stilt inn maskinen til å bruke ekstra vann ved skylling.

Jeg har aldri bekymra med for bakterier i arvetøy, men vil bare nevne: Rein ull kan faktisk kokes. Det er friksjon som gjør at ull tover, ikke temperatur alene. Det anbefales å bruke store gryter/godt med vann og la plagget ligge i gryta til vannet blir kaldt. Har aldri gjort det selv, men det kan jo være verdt å prøve hvis du har fått noe ulltøy som du føler er spesielt bakteriebefengt :)
 
Vi har arva masse klær, både etter familie og venner, og jeg har stort sett vaska som vanlig (altså som anvist på plagget). Unntak er bomull (dette havner innom 60grader en gang imellom, selv om det står på lappen at det bare tåler 40) og håndvask (det gidder jeg ikke altså, der går det på finvask eller ullprogram). Bruker bare vanlig vaskemiddel (det som var billigst sist jeg handla), aldri tøymykner, men har stilt inn maskinen til å bruke ekstra vann ved skylling.

Jeg har aldri bekymra med for bakterier i arvetøy, men vil bare nevne: Rein ull kan faktisk kokes. Det er friksjon som gjør at ull tover, ikke temperatur alene. Det anbefales å bruke store gryter/godt med vann og la plagget ligge i gryta til vannet blir kaldt. Har aldri gjort det selv, men det kan jo være verdt å prøve hvis du har fått noe ulltøy som du føler er spesielt bakteriebefengt :)
Jeg har kokt ull slik du beskriver etter en omgang med omgangssyke i hus. Gikk helt fint med alle de klærne. Skylte de, så kokte de og vaska til slutt.
Totalt overkill til vanlige klær, men kjekt å vite om til sykdomsperioder.
 
Det meste av bomullstøy tåler jo fint 60 grader selv om det står 40 på vaskelappen, men de slites kanskje raskere og mer hvis de blir vasket hardere. Bambus og ulltøy er jeg forsiktig med å vaske på høyere temperaturer. Klærne vi har etter storesøster kommer jeg til å vaske på vanlig 40grader. Vasker bare med parfymefritt vaskemiddel siden vi er flere med eksem i husholdningen. :)
 
Jeg har kokt ull slik du beskriver etter en omgang med omgangssyke i hus. Gikk helt fint med alle de klærne. Skylte de, så kokte de og vaska til slutt.
Totalt overkill til vanlige klær, men kjekt å vite om til sykdomsperioder.
Vi har gjort det samme etter en runde med omgangssyke i fjor vinter, funket helt fint :) I det hele tatt har jeg gode erfaringer med å skylle av flekker på ulltøy og så skrubbe flekkene med sitronsåpe og la plaggene ligge i bløt en times tid i varmt vann før jeg vasker dem på vanlig ullprogram, da blir ulltøyet stort sett alltid rent :)

Annet tøy vasker jeg på 40/60 grader som anvist på lappen (har en diger boks med omo tror jeg det er), men siden vi bruker kluter i forbindelse med bleieskift, blir det en del kokvask også, har lest at det uansett er bra for maskinen da kokvask dreper bakteriene :)
 
Her arver bittelillebror kun etter storebrødre, så føler det er «greit» med 40 grader. Er uansett ikke noe med flekker el.

Vasker i hovedsak på 40, men om det har kommet f eks gulp på bomull har jeg vaska det på 60, og det har gått helt fint.

Vasker alt med Neutral.
 
Sniker litt.

Jeg vasker alt som ikke er ytterklær, ull eller silke på 60 grader og slenger det i tørketrommelen. Hvis det ikke tåler å vaskes på 60 grader, så får det bare bli ødelagt, for jeg føler det ikke blir rent på 40 grader. Har til dags dato ikke kommet over noen 40 gradersklær som ikke tålte å bli vasket på 60 :)
Samme her, hvis jeg føler det er veldig skittent. Med unntak av yttertøy og ullklær, kjøper jeg utelukkende bomull. Og det tåler 60 grader hvis behovet er der . Det er bare det at det blir fortere slitt. Bruker kun parfymefritt vaskepulver, både pga hud og miljø .
 
Last edited:
Jeg har kjøpt en brukt vognpose i dun. Den er helt strøken uten lukt eller synlige flekker. Selger sa hun hadde vasket den og. Ville dere vasket den på nytt?
Og hva med ny bilstolpose? Baby vil jo ikke ligge i direkte kontakt, men tenker på nyfødt på vei hjem fra sykehuset så er hun jo så liten og fersk oppi den posen som kan ha rester fra produksjon... :bookworm:
 
Jeg har kjøpt en brukt vognpose i dun. Den er helt strøken uten lukt eller synlige flekker. Selger sa hun hadde vasket den og. Ville dere vasket den på nytt?
Og hva med ny bilstolpose? Baby vil jo ikke ligge i direkte kontakt, men tenker på nyfødt på vei hjem fra sykehuset så er hun jo så liten og fersk oppi den posen som kan ha rester fra produksjon... :bookworm:
Om selgeren har sagt hun har vasket den før salg, så hadde jeg ikke tatt meg bryet med å vaske. Hadde nok gjort det om den var skitten, luktet.
Har ikke vasket hele nye yttertøy, poser. Klær er greit å vaske før bruk:)
 
Jeg har kjøpt en brukt vognpose i dun. Den er helt strøken uten lukt eller synlige flekker. Selger sa hun hadde vasket den og. Ville dere vasket den på nytt?
Og hva med ny bilstolpose? Baby vil jo ikke ligge i direkte kontakt, men tenker på nyfødt på vei hjem fra sykehuset så er hun jo så liten og fersk oppi den posen som kan ha rester fra produksjon... :bookworm:
Jeg hadde ikke vaska noen av de.
 
Jeg har kjøpt en brukt vognpose i dun. Den er helt strøken uten lukt eller synlige flekker. Selger sa hun hadde vasket den og. Ville dere vasket den på nytt?
Og hva med ny bilstolpose? Baby vil jo ikke ligge i direkte kontakt, men tenker på nyfødt på vei hjem fra sykehuset så er hun jo så liten og fersk oppi den posen som kan ha rester fra produksjon... :bookworm:
Jeg har kjøpt bilpose brukt(nyvasket) fikk jeg vite, og vognpose helt ny, og begge har jeg vasket, mest fordi da vet jeg hvilket pulver jeg bruker og at de er 100% rene til en nyfødt baby.
 
Flytende Blenda sensitive
Skiller på ullvask, 40 og 60.
Lite baby/barnetøy det står 60 på, men mye bomull kan vaskes på 60. Ser an type materiale og hvordan evt motiv/pynt er festet på

vasker alt nytt også til baby og småbarn. Tidvis også til større barn, men da kun mtp å få ut overskuddsfarge før det havner i vask med andre klær
 
Helt nytt tøy vasker jeg to ganger for å få vekk stoffer som ikke skal være der. Men jeg kjøper mest brukt , så det er ikke en voldsom jobb med de få plaggene som blir kjøpt nytt. Kjøpte nettopp en SVÆR bærepose med ullklær fra en Fretex som la ned. Mye hjemmestrikka ❤️ De har jeg vasket i parfymefri Milo og så henger de litt til lufting.
 
Helt nytt tøy vasker jeg to ganger for å få vekk stoffer som ikke skal være der. Men jeg kjøper mest brukt , så det er ikke en voldsom jobb med de få plaggene som blir kjøpt nytt. Kjøpte nettopp en SVÆR bærepose med ullklær fra en Fretex som la ned. Mye hjemmestrikka ❤️ De har jeg vasket i parfymefri Milo og så henger de litt til lufting.
Høres ut som du har vært heldig med Fretex :)
 
Det jeg har kjøpt brukt har gått på 60 grader med blenda sensitive, ikke brukt skyllemiddel. Alt har gått fint å kjøre på 60.

Ull som fulgte med i posen med brukte klær har jeg kjørt på vanlig ullprogram 30 grader med Nøstebarn sitt ull vaskemiddel :)

Klær som er helt nye følger jeg vaskeanvisning på :)
 
Back
Topp