Å si opp helgestilling

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Hvordan sier man egentlig opp en stilling?
Jeg fikk tlf igår at jeg blir tilbudt en 75% stilling som jeg søkte på, de skulle sende ut papirene igår, så jeg får dem nok ikke før over helga.

Tør en å levere oppsigelse før jeg har fått papirene på den nye jobben? (skal på jobb på min helgestilling idag og resten av helga).

Aldri sagt opp en jobb før, så her er jeg helt blank :p

Du har antakelig en oppsigelsestid også?

Oppsigelse leverer du skriftlig til leder, rett og slett "jeg sier herved opp min stilling xxxx" og du står fritt til å forklare muntlig ved levering at du har fått ny jobb, om du vil.

I kontrakten din står oppsigelsestiden din. Du må levere oppsigelse skriftlig før den 1. Dvs. Hvis du har en mnd oppsigelse og
-leverer oppsigelsen din 31.desember så må du jobbe ut januar.
-Hvis du leverer 1.januar må du jobbe ut februar. Hvis arbeidsgiver er nøye.
Jeg har fått oppsigelse fra dagen jeg sa opp. Da hadde jeg 3 mnd og den gjaldt fra datoen jeg leverte oppsigelsen og ut 3 mnd.

I oppsigelsen skriver man vanligvis navn både på deg og arbeidsgiver og at du sier opp din stilling. Hvis du vet hvor lang oppsigelse tid du har, ville jeg ha skrevet også med siste arbeidsdag xx.

Last edited:
Jeg mener på at oppsigelsestid er 3mnd, men skal dobbeltsjekke med sjefen. Tenker uansett å ta et par ord med henne før jeg leverer oppsigelsen, så får vi se:)

Noen har oppsigelsestid fra 1 hver mnd, mens andre har fra dato til dato. Noen arbeidsgivere er snille og lar arbeidstager slutte før oppsigelsestiden.
det er også litt forskjell på om man har et eget skjema, man fyller ut eller om man skriver oppsigelsen selv

Jeg hadde ikke turt å sagt opp en stilling før papirer på ny jobb var i orden.

Jeg har aldri levert oppsigelse før jeg har fått og underskrevet nye papirer, jeg tar ikke sjansen...

Si opp når du har fått kontrakten lett å kombinere når det kun er helgestilling. Gratulerer med jobb:)

Si opp når du har fått kontrakten lett å kombinere når det kun er helgestilling. Gratulerer med jobb:)
Ikke lett å kombinere sånn egentlig, samboer jobber også helger. Så er på en måte én helg igjen ledig når man ser bort fra hans jobb og min helgestilling. Aner ikke turnus på den nye jobben. Men i verste fall får jeg jobbe doble vakter en liten periode:p

Tenker at du gjør slik du har tenkt, snakk med sjefen på forhånd før du sender skriftlig oppsigelse. I oppsigelsen er det vanlig å bare skrive at du sier opp, og gjerne å takke for samarbeidet (forutsatt at du enten har noe å takke for eller vil være høflig). Det kan være greit å slå fast når du fratrer, evt gi uttrykk for at datoen egentlig er xx.xx.xxxx men at du ønsker å diskutere tidligere fratreden. :-)

Å sende skriftlig oppsigelse uten å ha snakket med sjefen først er nok nesten forbeholdt konfliktsituasjoner der den ansatte føler at sjefen ikke fortjener bedre enn å få oppsigelsen rett i fanget.

Tenker at du gjør slik du har tenkt, snakk med sjefen på forhånd før du sender skriftlig oppsigelse. I oppsigelsen er det vanlig å bare skrive at du sier opp, og gjerne å takke for samarbeidet (forutsatt at du enten har noe å takke for eller vil være høflig). Det kan være greit å slå fast når du fratrer, evt gi uttrykk for at datoen egentlig er xx.xx.xxxx men at du ønsker å diskutere tidligere fratreden. :)

Å sende skriftlig oppsigelse uten å ha snakket med sjefen først er nok nesten forbeholdt konfliktsituasjoner der den ansatte føler at sjefen ikke fortjener bedre enn å få oppsigelsen rett i fanget.
Sjefen min har vært helt fantastisk, så kjenner at jeg gruer meg litt til dette :shy:

Sjefen min har vært helt fantastisk, så kjenner at jeg gruer meg litt til dette :shy:

selv om oppsigelsestid er 3 mnd varierer det om en må bli tida ut. Jeg har en sjef som gjør alt for den som skal slutte skal slippe det. Ønsker at de skal komme igang i ny jobb fortest mulig for de sin egen del ☺️
Lykke til og gratulerer med større stilling ☺️

selv om oppsigelsestid er 3 mnd varierer det om en må bli tida ut. Jeg har en sjef som gjør alt for den som skal slutte skal slippe det. Ønsker at de skal komme igang i ny jobb fortest mulig for de sin egen del ☺️
Lykke til og gratulerer med større stilling ☺️
Takk:happy: tror jeg skal skrive det slik som ble foreslått. At siste arbeidsdag egentlig blir xxx, men at jeg ønsker å diskutere tidligere fratreden :)

Men dette går bra. Du har en helgestilling. Du har fått en større stilling og det er bra. Det forstår de. Bare si det som det er

Men dette går bra. Du har en helgestilling. Du har fått en større stilling og det er bra. Det forstår de. Bare si det som det er
Jeg vet at hun kommer til å forstå det:) men kjenner at jeg gruer meg litt å slutte der. Greit at det ikke er full stilling, men samboer jobber også turnus og dermed blir det ikke mange dagene å være vikar på. Så når jeg sier opp der, så er jeg ferdig der. Kommer til å savne stedet og folkene :Heartred

Jeg vet at hun kommer til å forstå det:) men kjenner at jeg gruer meg litt å slutte der. Greit at det ikke er full stilling, men samboer jobber også turnus og dermed blir det ikke mange dagene å være vikar på. Så når jeg sier opp der, så er jeg ferdig der. Kommer til å savne stedet og folkene :Heartred
Skjønne det.

Jeg har ikke sagt opp så mange jobber jeg heller. Jeg sa opp vaskejobben da jeg fikk relevant jobb. Også sa jeg opp den når vi flyttet. Det var jo helt kurant liksom, vi flytter 40 mil, så jeg må slutte.

Hvordan sier man egentlig opp en stilling?
Jeg fikk tlf igår at jeg blir tilbudt en 75% stilling som jeg søkte på, de skulle sende ut papirene igår, så jeg får dem nok ikke før over helga.

Tør en å levere oppsigelse før jeg har fått papirene på den nye jobben? (skal på jobb på min helgestilling idag og resten av helga).

Aldri sagt opp en jobb før, så her er jeg helt blank :p
Du leverer skriftlig oppsigelse. Enten har jobben din eget skjema og rutine på dette (sjekk personalhåndboken), eller du kan skrive et brev og legge det ved en e-post til sjefen/levere brevet personlig. Husk da å få med datoer osv. Sjekk også opp oppsigelsestiden din.
Men ja, lurt å vente med å si opp en stilling til du har fått skrevet under på ny kontrakt om ny stilling!

I kontrakten din står oppsigelsestiden din. Du må levere oppsigelse skriftlig før den 1. Dvs. Hvis du har en mnd oppsigelse og
-leverer oppsigelsen din 31.januar så må du jobbe ut januar.
-Hvis du leverer 1.januar må du jobbe ut februar. Hvis arbeidsgiver er nøye.
Jeg har fått oppsigelse fra dagen jeg sa opp. Da hadde jeg 3 mnd og den gjaldt fra datoen jeg leverte oppsigelsen og ut 3 mnd.

I oppsigelsen skriver man vanligvis navn både på deg og arbeidsgiver og at du sier opp din stilling. Hvis du vet hvor lang oppsigelse tid du har, ville jeg ha skrevet også med siste arbeidsdag xx.
Må bare korrigere deg litt her. Har du 1 mnd oppsigelsestid og sier opp 31.januar, så må du jobbe ut hele februar. Sier du opp 1.februar, må du jobbe ut hele februar og mars mnd. Det er standarden når det gjelder oppsigelsestider.

Back
Topp