Er så redd

Anin

Elsker forumet
Himmelbarn
Hei dere. Jeg fødte min helt perfekte englegutt 03.09 i år. Han døde inni magen i uke 34, og jeg fødte han ut på naturlig måte 2 dager etter jeg skjønte at noe var galt. Jeg er nå blitt gravid på nytt, bare 2 mndr etter det som skjedde. Jeg går hele tiden å tenker på alt som kan gå galt. Jeg har to friske fine fra før, og ingen svar på hvorfor det skjedde. Som legen så fint sa: uflaks. Noen gode ord eller råd fra andre som det har gått bra med etter en slik opplevelse?
 
Jeg vet faktisk ikke om noe som kan trøste, dette er tøft uansett. Jeg fødte min gutt i stillefødsel og er gravid igjen nå, veldig redd selv men følges opp godt(håper du også får god oppfølging.) jeg er nå 29+2 og kjenner jeg var redd i første og andre trimester men en annen frykt kommer når man nærmer seg da babyen døde i magen. Jeg tenker mitt råd er bare å måtte be om alt du trenger fra sykehus, leger og jm så de kan gjøre sitt beste for at du får det best mulig, men ja det vil bli tøft. Også er det greit å ta en dag av gangen og ikke tenke for langt. Jeg har først i dag gjort klart noe smått men ja det er tungt bare å vaske klær klart til et barn man ikke vet om kommer eller ikke. Men ja det viktigste er at du finner hva som kan få deg igjennom dette, noen snakker om det, andre (som meg) skriver. Oddsen for at det skjer igjen er liten, men søk deg inn på skjult forum for oss som har mistet så er vi flere der som nå er gravide etter en dødfødsel ❤️
 
Hei dere. Jeg fødte min helt perfekte englegutt 03.09 i år. Han døde inni magen i uke 34, og jeg fødte han ut på naturlig måte 2 dager etter jeg skjønte at noe var galt. Jeg er nå blitt gravid på nytt, bare 2 mndr etter det som skjedde. Jeg går hele tiden å tenker på alt som kan gå galt. Jeg har to friske fine fra før, og ingen svar på hvorfor det skjedde. Som legen så fint sa: uflaks. Noen gode ord eller råd fra andre som det har gått bra med etter en slik opplevelse?

Så utrolig trist å høre ❤️
Vi mistet vår første pga alvorlig morkakesvikt, fødte i uke 27 og jeg var helt ødelagt av angst i neste svangerskap. Både for at det samme skulle skje igjen, selv om medisiner skulle minste faren for det, og for alt mulig annet som kn gå galt. Ble gravid igjen 2,5 mnd etterpå som deg, så da er jo traume og sorgen veldig tett på, samtidig som det er vanlig å gå gjennom sorg og frykt på nytt når man er gravid igjen.
Kan lage en liten liste over ting som hjalp
:
  • Når frykten kommer, tenk på her og nå, akkurat nå er det ingenting som tilsier at ikke alt er i orden. Ikke tenk på om 1 time eller 1 uke, men akkurat nå.
  • Be om ekstraoppfølging. Iblant kommer Det lett, andre ganger må man dessverre være sårbar og vise frykten sin for å forklare at man veldig trenger tettere oppfølging. Jeg hadde noen ul før uke 12 hos gyn, uke 13, 16 og 18 på fostermedisin og deretter annenhver uke resten av svangerskapet på gynpol. Lav terskel for å ringe inn ang bekymring for liv, og ble alltid tatt inn når jeg var over uke 22.
  • Psykolog hos helsestasjonen hjalp både meg og samboer å bearbeide sorg, og hjalp veldig ifht å takle angst og stress rundt det å være gravid igjen. Du kn også få ekstra oppfølging hos jordmor, men jeg opplevde atpsykolog var enda bedre på å hjelpe meg med frykt og sorg.
  • Lydbøker for å få mentale pustepauser.
  • Om du blir sykemeldt etterhvert, mange som får svangerskapspenger i påfølgende svangerskap etter en dødfødsel pga den enorme belastning med å være gravid, så sett små mål for tiden på dagtid. Kanskje en tur ut kan hjelpe. Jeg isolerte meg alt for mye, men trengte det samtidig. Fikk alltid noen veldig milde angstanfall etter å ha vært veldig sosial. Prøv å finne en god balanse, lettere sagt enn gjort.
Masse lykke til ❤️ det skal gå bra denne gangen, selv om det er vanskelig å våge og håpe ❤️
Jeg fikk en frisk og sprell levende sønn da jeg ble gravid kort tid etter dødfødselen.

Klem
 
Jeg vet faktisk ikke om noe som kan trøste, dette er tøft uansett. Jeg fødte min gutt i stillefødsel og er gravid igjen nå, veldig redd selv men følges opp godt(håper du også får god oppfølging.) jeg er nå 29+2 og kjenner jeg var redd i første og andre trimester men en annen frykt kommer når man nærmer seg da babyen døde i magen. Jeg tenker mitt råd er bare å måtte be om alt du trenger fra sykehus, leger og jm så de kan gjøre sitt beste for at du får det best mulig, men ja det vil bli tøft. Også er det greit å ta en dag av gangen og ikke tenke for langt. Jeg har først i dag gjort klart noe smått men ja det er tungt bare å vaske klær klart til et barn man ikke vet om kommer eller ikke. Men ja det viktigste er at du finner hva som kan få deg igjennom dette, noen snakker om det, andre (som meg) skriver. Oddsen for at det skjer igjen er liten, men søk deg inn på skjult forum for oss som har mistet så er vi flere der som nå er gravide etter en dødfødsel ❤️
Må man ikke ha så og så mange innlegg for å søke seg inn der?:)
 
Må man ikke ha så og så mange innlegg for å søke seg inn der?:)
Send en Mail til en av moderatorene, og spør. Kanskje det er unntak på det forumet der. Jeg vet ikke ❤️
 
Har sendt forespørsel nå:)
 
Skjønner godt at du er redd :Heartred Er også gravid igjen etter å ha mistet, og veien hit har vært lang. Mistet først i uke 22 i november 2017, så lang tid på å bli gravid igjen, to spontanaborter i år. Så dette lille frøet i magen er så innmari ønsket, men er også redd! Prøver ta en dag av gangen, også har jeg heldigvis en 4åring fra før, så vet jo at det kan gå bra også.
 
Føler så med deg :Heartred mistet 21+3 i august og er gravid igjen nå, uke 4+0. Livredd men håper så det går bra for oss begge :Heartred
 
Jeg har nettopp hatt blødning, og hadde i utgangspunktet to inni der. Får håpe den ene har klart seg da... får se på ul etterpå..:)
 
Hvordan gikk det idag? :Heartred
Begge er døde.. Hadde ikke regnet med noe annet:) Tar nok lang tid før jeg begir meg ut på et nytt forsøk:)
 
Begge er døde.. Hadde ikke regnet med noe annet:) Tar nok lang tid før jeg begir meg ut på et nytt forsøk:)
Huff hjerte mitt sank litt når jeg leste det❤️ Sender deg også en styrkeklem selv om jeg vet det ikke er nok❤️
 
Back
Topp