Oppsigelsesvarsel før permisjon

Hurraaa

Forelsket i forumet
Hjelp :arghh:

Det er oppsigelsesvarsel på jobben og lurer på om noen har erfaring/peiling rundt dette?

Tanken var å ta enten 100% perm + ferie (til okt ca), så ulønnet perm tom ca februar/ett år.

Eller 80% perm + ferie (til des ca) så ulønnet perm til ca februar/ett år.

Jeg ønsker å gå hjemme ca et år.

Men hvordan blir det om jeg ikke har noe jobb å gå tilbake til om jeg har tatt ulønnet perm?

Kan jeg være hjemme med 100% lønn i perm, og når den går ut får jeg da arbeidsavklaringpenger(om det heter det), eller er jeg ikke da gyldig arbeidssøker siden jeg har barn hjemme?

Og tat jeg 80% perm får man vel bare 60% av disse 80%?

Og hvis jeg tar lønnet perm+ferie+ ulønnet perm regner de vel inntekten min ut fra de siste måneder, som da blir ingenting siden jeg har gått ulønnet?

Håper noen vet noe rundt dette for jeg får helt panikk :arghh:
 
Hjelp :arghh:

Det er oppsigelsesvarsel på jobben og lurer på om noen har erfaring/peiling rundt dette?

Tanken var å ta enten 100% perm + ferie (til okt ca), så ulønnet perm tom ca februar/ett år.

Eller 80% perm + ferie (til des ca) så ulønnet perm til ca februar/ett år.

Jeg ønsker å gå hjemme ca et år.

Men hvordan blir det om jeg ikke har noe jobb å gå tilbake til om jeg har tatt ulønnet perm?

Kan jeg være hjemme med 100% lønn i perm, og når den går ut får jeg da arbeidsavklaringpenger(om det heter det), eller er jeg ikke da gyldig arbeidssøker siden jeg har barn hjemme?

Og tat jeg 80% perm får man vel bare 60% av disse 80%?

Og hvis jeg tar lønnet perm+ferie+ ulønnet perm regner de vel inntekten min ut fra de siste måneder, som da blir ingenting siden jeg har gått ulønnet?

Håper noen vet noe rundt dette for jeg får helt panikk :arghh:
Du er jo gyldig arbeidssøker så lenge du er på søken etter arbeid. Om du tenker på dagpenger (arbeidsavklaring er noe helt annet), så ville du fått det rett etter lønnet permisjon, men ikke rett etter ulønnet permisjon. Fordi om du er sagt opp, så vil du ikke ha noen jobb å ta ulønnet permisjon fra. Det vil da si at du ved å bli hjemme selv har sagt opp jobben din, og da blir det 12 uker ventetid før du kan få dagpenger på Nav. Men, det er jo bare å registrere seg som arbeidssøker 12 uker før du egentlig hadde tenkt? Bortsett fra at du må fylle meldekort og søke jobber og oppfylle eventuelle krav i denne 12-ukersperioden også.
Les opp om utregning av dagpenger på nav sine sider. Sist jeg gikk på de, tok de utgangspunkt i enten snittet av de siste tre årene, eller fjorårets lønn. Husk at om du søker i f.eks. februar 2021, så er det 2020 som er fjoråret. Søker du i desember 2020, vil det være 2019 som regnes som fjoråret. Nav registrerer søknadstidspunkt fra dato hvor du registrerer deg som arbeidssøker. Så vær nøye på hvilken dato du registrerer deg! Om du har gått hjemme ulønnet i 2020 f.eks, så vil jeg på det sterkeste anbefale at du får registrert deg som arbeidssøker og søker dagpenger senest i desember 2020, og ikke venter til 2021. Ellers vil hele det året uten lønn telle med og trekke ned snittet av lønna di.
 
Heisann, jeg sniker litt fra aprilgruppa :)

Du har helt rett i at det kan bli problematisk å motta dagpenger samtidig som du har barn hjemme. Du må kunne dokumentere at du kan få barnepass på kort varsel - for eksempel om du må på et møte på NAV-kontoret eller om du får jobb (vikaroppdrag eller mer varig).

Når det gjelder utregning er brukes inntekten du hadde de siste 12 månedene før du søkte om dagpenger, eller (om det lønner seg mer for deg) de 36 månedene.

Når det gjelder ulønna permisjon vil jo det trekke ned gjennomsnittet, både når det gjelder inntekt og når det gjelder fastsatt arbeidstid. Men selv om du velger å gå noen uker etter den lønna permisjonen før du søker om dagpenger, vil du nok ikke få forlenga ventetid (altså 12 uker karantene, som hun over skriver om). Du sier jo ikke opp jobben selv, og er ikke selv skyld i at du mister jobben. Du finner veldig mye nyttig informasjon om dagpenger her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...ttering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893

En siste ting når det gjelder det å gå uten lønn eller dagpenger på slutten av permisjonen: dette kan gå hardt utover retten din til sykepenger dersom du skulle være uheldig og bli syk mens du ikke har inntekt, så jeg ville faktisk ikke tatt sjansen.

Også vil jeg anbefale deg å ringe NAV på telefon 55 55 33 33 for å få veiledning, det er alltid det beste når det gjelder folketrygdloven :)
 
Heisann, jeg sniker litt fra aprilgruppa :)

Du har helt rett i at det kan bli problematisk å motta dagpenger samtidig som du har barn hjemme. Du må kunne dokumentere at du kan få barnepass på kort varsel - for eksempel om du må på et møte på NAV-kontoret eller om du får jobb (vikaroppdrag eller mer varig).

Når det gjelder utregning er brukes inntekten du hadde de siste 12 månedene før du søkte om dagpenger, eller (om det lønner seg mer for deg) de 36 månedene.

Når det gjelder ulønna permisjon vil jo det trekke ned gjennomsnittet, både når det gjelder inntekt og når det gjelder fastsatt arbeidstid. Men selv om du velger å gå noen uker etter den lønna permisjonen før du søker om dagpenger, vil du nok ikke få forlenga ventetid (altså 12 uker karantene, som hun over skriver om). Du sier jo ikke opp jobben selv, og er ikke selv skyld i at du mister jobben. Du finner veldig mye nyttig informasjon om dagpenger her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger ved arbeidsloshet og permittering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893

En siste ting når det gjelder det å gå uten lønn eller dagpenger på slutten av permisjonen: dette kan gå hardt utover retten din til sykepenger dersom du skulle være uheldig og bli syk mens du ikke har inntekt, så jeg ville faktisk ikke tatt sjansen.

Også vil jeg anbefale deg å ringe NAV på telefon 55 55 33 33 for å få veiledning, det er alltid det beste når det gjelder folketrygdloven :)
Ville hørt og fått det skriftlig fra nav at hun ikke får karantenetid på 12 uker om hun har gått frivillig uten jobb etter lønnet permisjon. Fordi frivillig hjemme uten jobb ikke er det samme som uforskyldt arbeidsledig/oppsagt, og de da sannsynligvis vil at hun skal registrere seg som arbeidsledig når hun faktisk blir det. Altså etter lønnet permisjon. Har hun tatt fri uten jobb istedenfor blir det akkurat det samme som om hun skulle sagt opp jobben.

Det er ikke ulønnet permisjon om hun ikke har jobb å være i permisjon fra. Så jeg ville ikke stolt på at man da kan få dagpenger fra den dagen man søker, dersom man ikke søker rett etter at man faktisk har blitt arbeidsledig. Karantenetiden starter også fra søknadstidspunktet, sånn til info til hun som spurte. Også noe å huske på.
 
Som hun over skriver, må du være tilgjengelig for kurs i regi NAV og jobb. Derav kan du være vanskelig å være hjemme med barn i perioden, hvis du ikke har tilgang på barnevakt da. Her hvor jeg bor er de visstnok veldig aktiv på å prøve å få deg i job , forventer et hvis antall søknader, kurs osv. Iallefall ifølge folk jeg kjenner som fikk kjenne på oljekrisa. Jeg har ingen egen erfaring, men tror ikke jeg hadde tatt sjansen selv på å søke på dagpenger i den perioden jeg egentlig hadde lagt opp livet til å gå ulønnet. Hadde heller satset på å få jobb etter perioden var ferdig. Jeg mener også at det ikke er riktig å få dagpenger hvis man ikke er aktiv arbeidssøker og ikke har tenkt seg ut i jobb.
 
Vi som bor på steder med dårlig barnehagedekning og som ikke får plass utenom hovedopptaket, og som ikke har hjemmeværende besteforeldre e.l, har ofte ikke så mye valg :) Nå som permisjonsordningen er endret er det også helt uaktuelt og IKKE ta ulønnet permisjon. Hverken jeg eller barnet er klare for jobb etter 7 mnd.
Skjønner godt at det er vanskelig, vi trenger også noe ulønnet, siden vi har nesten all familie i en annen landsdel, og det er en stund fra mannens permisjon er over til barnehagestart. Men det er nå likevel sånn reglene er, dagpenger er ment for aktive arbeidssøkere, ikke for folk som er hjemme av andre grunner.
Ville hørt og fått det skriftlig fra nav at hun ikke får karantenetid på 12 uker om hun har gått frivillig uten jobb etter lønnet permisjon. Fordi frivillig hjemme uten jobb ikke er det samme som uforskyldt arbeidsledig/oppsagt, og de da sannsynligvis vil at hun skal registrere seg som arbeidsledig når hun faktisk blir det. Altså etter lønnet permisjon. Har hun tatt fri uten jobb istedenfor blir det akkurat det samme som om hun skulle sagt opp jobben.

Det er ikke ulønnet permisjon om hun ikke har jobb å være i permisjon fra. Så jeg ville ikke stolt på at man da kan få dagpenger fra den dagen man søker, dersom man ikke søker rett etter at man faktisk har blitt arbeidsledig. Karantenetiden starter også fra søknadstidspunktet, sånn til info til hun som spurte. Også noe å huske på.

Karantenetiden begynner ikke før innvilgelsesdato, som - som du skriver - tidligst er søknadsdato. Men det å vente litt før man søker om dagpenger er ikke det samme som å selv være skyld i at man mista jobben i utgangspunktet. Jeg kan ikke i mine villeste fantasier se for meg at man får forlenget ventetid på grunn av noe sånt. Med tanke på de nye reglene om beregning, der de siste tolv månedene (og ikke det siste avsluttede kalenderåret) legges til grunn, lurer jeg likevel på om det kan ha konsekvenser for grunnlaget (og altså for hvor mye dagpenger man får).

Helt enig i at det er lurt å kontakte NAV, derfor jeg skrev telefonnummeret til NAV over :) Ingen saksbehandler noe før en reell søknad er mottatt, men når en stiller spørsmål som har med dagpenger å gjøre blir det skrevet samtalereferat på Ditt NAV.
 
Skjønner godt at det er vanskelig, vi trenger også noe ulønnet, siden vi har nesten all familie i en annen landsdel, og det er en stund fra mannens permisjon er over til barnehagestart. Men det er nå likevel sånn reglene er, dagpenger er ment for aktive arbeidssøkere, ikke for folk som er hjemme av andre grunner.


Karantenetiden begynner ikke før innvilgelsesdato, som - som du skriver - tidligst er søknadsdato. Men det å vente litt før man søker om dagpenger er ikke det samme som å selv være skyld i at man mista jobben i utgangspunktet. Jeg kan ikke i mine villeste fantasier se for meg at man får forlenget ventetid på grunn av noe sånt. Med tanke på de nye reglene om beregning, der de siste tolv månedene (og ikke det siste avsluttede kalenderåret) legges til grunn, lurer jeg likevel på om det kan ha konsekvenser for grunnlaget (og altså for hvor mye dagpenger man får).

Helt enig i at det er lurt å kontakte NAV, derfor jeg skrev telefonnummeret til NAV over :) Ingen saksbehandler noe før en reell søknad er mottatt, men når en stiller spørsmål som har med dagpenger å gjøre blir det skrevet samtalereferat på Ditt NAV.
Åh, har de endret det nå til å gjelde siste 12 kalendermåneder, ja isåfall vil det jo trekke voldsomt ned om hun venter med å søke... trodde de fortsatt gikk på siste kalenderår.
 
Ja, det er jeg klar over :) Jeg svarte bare på det som var uthevet - at du ikke anbefalte ulønnet permisjon.
Aha, sånn, ja :) Skjønte ikke at det var det du siktet til, for i sitatet av mitt innlegg måtte jeg trykke meg inn på det for å se hele, og det tenkte jeg ikke på å gjøre ;)

Ja, skjønner selvfølgelig at man noen ganger ikke har noe valg. Det er bare så veldig skummelt med tanke på rettigheter om noe skjer, når en ikke har en jobb å gå tilbake til etter den ulønna permisjonen. Det er ikke så ille når en har avtale med jobben sin om når en skal tilbake på jobb etter ulønna permisjon, men når en ikke har en jobb etter permisjonen ... Da er det verre. Verdt å tenke på, i hvert fall. Kanskje det er mulig å ordne dagmamma, for eksempel - i den tiden som trengs etter pappaens permisjon. Eller ordne en skriftlig avtale med noen som tar på seg å passe om nødvendig - sånn at en kan være aktiv arbeidssøker og motta dagpenger.
 
Åh, har de endret det nå til å gjelde siste 12 kalendermåneder, ja isåfall vil det jo trekke voldsomt ned om hun venter med å søke... trodde de fortsatt gikk på siste kalenderår.
Ja, det jeg tenkte på. Jeg var usikker på om det regnes med de siste tolv månedene før en ble arbeidsledig/mistet minst 50 % av inntekten, eller om det var de siste tolv månedene fra innvilgelsestidspunkt. Men jeg har sjekka litt inne på NAV.no, og det ser ut som det gjelder fra innvilgelsestidspunkt, og da blir det fort et stort tap, ja :/
 
Vi har 2 gutter som er født juni 2014 og april 2016.
Han skulle egentlig begynne barnehage september 2015. Men jeg ble sagt opp rett før jeg fant ut jeg var gravid.
sa opp barnehageplassen og hadde han hjemme ett år til. Hadde avtalte med bestemoren som er uføretrygdet at hun kunne passe om jeg mot formodning fikk jobb før lillebror ble født. det gikk helt fint.
fikk faktisk jobb den dagen vi kjørte til føden:hilarious:
 
Back
Topp