Vannkopper

Mbmom

Flørter med forumet
Hei! :)
Fant akkurat ut at jeg ikke har hatt vannkopper før. Jobber i bhg der det går vannkopper. Noen som vet hva det vil si for meg? Kan jeg ikke jobbe? Skal ta kontakt med legen på mandag, det var stengt i dag.
 
Nei du bør vel ikke utsette deg for smitte,, det kan være farlig for baby i magen.
Ta egenmeldingsdag og hør med legen på mandag..

fra nhi...

Dersom en gravid kvinne blir smittet og får vannkopper like før eller like etter fødselen, kan barnet smittes. Vannkopper hos nyfødte kan være farlig. I slike situasjoner anbefales det å gi ferdige antistoffer til barnet. Dette er såkalte immunglobuliner, hentet fra pasienter som nettopp har gjennomgått infeksjon med vannkopper eller helvetesild. Denne behandlingen bør gis straks etter at barnet er smittet, eller i alle fall senest 96 timer etter smitte. Antistoffene gis direkte i blodet, og behandlingen foregår under innleggelse på sykehus.
 
Nei du bør vel ikke utsette deg for smitte,, det kan være farlig for baby i magen.
Ta egenmeldingsdag og hør med legen på mandag..

fra nhi...

Dersom en gravid kvinne blir smittet og får vannkopper like før eller like etter fødselen, kan barnet smittes. Vannkopper hos nyfødte kan være farlig. I slike situasjoner anbefales det å gi ferdige antistoffer til barnet. Dette er såkalte immunglobuliner, hentet fra pasienter som nettopp har gjennomgått infeksjon med vannkopper eller helvetesild. Denne behandlingen bør gis straks etter at barnet er smittet, eller i alle fall senest 96 timer etter smitte. Antistoffene gis direkte i blodet, og behandlingen foregår under innleggelse på sykehus.

Takk for svar. Er for tiden 60% sykemeldt, så har heldigvis fri mandag uansett. Skal høre med legen da :)
 
Får man vannkopper som voksen blir man ofte mye hardere rammet,og så vidt jeg har forstått det er det uheldig å bli utsatt for smitte som gravid. Ville absolutt kontaktet lege og rådført meg. :)
 
Vært hos legen i dag, hun var usikker selv, og ringte først nav for å høre om det evt var mulig med svangerskapspenger. Det hadde de ingen tiltak på hadde de svart.
Hun ringte Ullevål for å sjekke om jeg kunne dra på jobb, og de mente det er såpass sjelden at fosteret blir smittet, og at så lenge jeg holder meg unna barn(a) det gjelder og har god håndhygiene, så skal det gå fint. Hvis jeg hadde vært nærmere termin hadde det vært annerledes, da barnet kan bli smittet ved/rundt fødsel. Så får vi bare håpe at vannkoppene holder seg der de er nå, og ikke kommer på min avd eller naboavd :) da blir det verre, går ikke an å holde seg unna et barn da. Den tid, den sorg!
 
Back
Topp