Permisjon

Toffifee

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2020
Februarbarna 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Nå har jeg fått søkt om permisjon både til jobb og NAV, veldig greit å være ferdig :)

Har har vi ordna permisjonen slik at jeg tar mødrekvote+felleskvote+ferie i ett, og har da permisjon frem til halvveis i oktober 2020. Deretter overtar far og har fedrekvote+ferie frem til mars 2021. Under fars permisjon går jeg tilbake i 100% jobb med ammefri (hvis jeg enda ammer). Når mars kommer går jeg ut i ulønnet permisjon og tar ekstravakter de dagene det passer ifht far. Da blir det ulønnet perm frem til august 2021 og bhg start når lillebror er 1,5 år. Føler vi har løst permisjonskabalen ganske greit her i forhold til vårt behov :)

Har du søkt om permisjon og hvordan har dere tenkt til å gjøre det? :)
 
Vi tenker enda på hvordan vi skal få dette til å gå opp. Blir blir nok å ta 100% og ulønnet permisjon.
Men vi ønsker også noe ferie sammen som gjør at vi må ta noen måneder lengre ulønnet permisjon en "normalen". Håper jeg kan jobbe deltid en periode og at noen besteforeldre kanskje kan ta en dag i uka.
 
Ja tenkte å søke rett etter jeg har flyttet, for meg blir det 100% permisjon frem til midten av desember 2020, søke barnehage fra desember 2020(10 mnd alder) ikke hva jeg ønsker men ikke så mye valg når jeg er alene. også ut i ny jobb i januar så jeg får en mnd med overgang. Men må spare litt hver mnd så jeg har til desember. Beste løsningen for meg alene. Trur jeg har løst puslespillet best mulig da, 80% blir så mye mindre penger at det går ikke rundt.
men trur dette blir greit.
 
Ja tenkte å søke rett etter jeg har flyttet, for meg blir det 100% permisjon frem til midten av desember 2020, søke barnehage fra desember 2020(10 mnd alder) ikke hva jeg ønsker men ikke så mye valg når jeg er alene. også ut i ny jobb i januar så jeg får en mnd med overgang. Men må spare litt hver mnd så jeg har til desember. Beste løsningen for meg alene. Trur jeg har løst puslespillet best mulig da, 80% blir så mye mindre penger at det går ikke rundt.
men trur dette blir greit.

Vet ikke hvor mye av dette du har sjekket ut, men du kan få overgangsstønad fra Nav i en periode hvis du ikke har arbeid etter permisjonen, og er alene om omsorgen :happy: Det kan iallefall hjelpe i en overgang, og du får det også redusert om du får en stilling som ikke overgår årslønn på en viss sum.. mye stønader å sette seg inn i som alenemor:dead: (var det sist)
 
Vet ikke hvor mye av dette du har sjekket ut, men du kan få overgangsstønad fra Nav i en periode hvis du ikke har arbeid etter permisjonen, og er alene om omsorgen :happy: Det kan iallefall hjelpe i en overgang, og du får det også redusert om du får en stilling som ikke overgår årslønn på en viss sum.. mye stønader å sette seg inn i som alenemor:dead: (var det sist)
Ja søker overgangsstønad fra første stund og forandrer den når foreldrepengene tar slutt, men det er ikke nok til husleie engang så får ikke levd på det. Første året er det nok kun overgangsstønad, dobbel trygd og barnebidrag, og etter ett år er det kontantstøtte om man ikke jobber 100%, men jeg håper på 100% jobb så vi får se. Ja det er virkelig mye å sette seg inn med å være alene, brukte mye tid sist, litt enklere denne gangen siden jeg har gjort alt tidligere bare med en annen økonomi. Men skal spørre Amathea før jeg søker om de har tips, de er jo satt mer inn i dette enn meg så håper å få enda mer hjelp der om jeg ikke vet alt hittil, men ja det er virkelig mye å sette seg inn i. Takk for tips❤️
 
Ikke søkt enda, men her er vi bestemt på 100% utbetaling og at jeg tar min del + hele fellesperioden. Så får vi se om far tar 15 uker 100% elr om han kanskje jobber 20-40%. Så tar jeg 5-6 mnd ulønnet etter hans periode. Vi har allerede lagt en plan, og sparer til ulønnet + søke om kontantstøtte når den tid kommer.
Jeg har en litt «dum» situasjon da sykepengene mine går ut før permisjonen starter, og jeg har heller ingen jobb å gå tilbake til.
Så satser på tilkallingsvikar mens far har perm, og arbeidssøker fra aug-21 da vi håper lillemor får barnehageplass :)
Vi er «godt voksne» begge to og har grei økonomi så dette skal nok gå fint for oss:)
 
Søkte om foreldrepenger for et par uker siden og registrerte permisjonen i HR-systemet på jobb i går, så da regner jeg med at formalitetene ordner seg :)

Vi har søkt om 80% for å strekke permisjonen lengst mulig da vi vet vi ikke får barnehageplass før august 2021, så jeg skal ha mødre+felleskvoten og kommer så enten til å spe på med ferie eller ta 4-5 uker ulønnet perm frem til slutten av november 2020. Så skal mannen ha 13 uker perm til slutten av februar, deretter skal vi jobbe 60% begge to i tre måneder ut mai 2021 (moren min passer én dag i uka for at det skal gå opp), og så tar mannen resten av permisjonen sin i juni-juli før vi tar tre uker sommerferie alle sammen frem til barnehagestart august 2021 :)

Vi har heldigvis fleksible arbeidsgivere og to gode lønninger, så selv om dette er suboptimalt økonomisk sett, kommer det til å gå helt fint å leve en periode med redusert lønn :)
 
Ikke søkt, ikke sjekket datoer heller.. men tanken er at jeg tar min del og fellesdelen og far tar sin del. 100%. Og så satser vi på barnehageplass. Går ikke det så finner vi en løsning med besteforeldre eller ulønnet permisjon og ferie. Ordner seg:)
 
Ikke sett på det ennå, men har begynt å tenke... Jeg får pappakvoten også siden han ikke har pensjonsgivende inntekt. Kan jeg utsette deler av permisjonen med 2020-ferieukene neste år, og forlenge permisjonen på slutten med 2021-ferieukene så lenge det har bikket nyttår før permisjonen er over?
 
Hei hei! Første gang jeg legger ut på denne siden og håper på svar
Førstegangsmamma her og helt blank på alt sånt her, pga penger ønsker vi å ta 80%, men ønsker å forlenge permisjonen ved at jeg starter i jobb tidligere og jobber 2 dager i uken og far 3 dager i uken? Noen som har vært borti dette tidliger??
Heter vel delvis permisjon? søkt litt på nett men så innmari vanskelig å skjønne alt! Kan ringe nav sikkert, men hadde vært fint om noen som har vært borti dette som kunne delt sine erfaringer rundt dette og rundt søknadsprosessen?

takknemlig for alle svar❤️
 
Hei hei! Første gang jeg legger ut på denne siden og håper på svar
Førstegangsmamma her og helt blank på alt sånt her, pga penger ønsker vi å ta 80%, men ønsker å forlenge permisjonen ved at jeg starter i jobb tidligere og jobber 2 dager i uken og far 3 dager i uken? Noen som har vært borti dette tidliger??
Heter vel delvis permisjon? søkt litt på nett men så innmari vanskelig å skjønne alt! Kan ringe nav sikkert, men hadde vært fint om noen som har vært borti dette som kunne delt sine erfaringer rundt dette og rundt søknadsprosessen?

takknemlig for alle svar❤️
Det enkleste er at du først søker om den permisjonen du skal ha og så senere (men før du begynner å jobbe) går inn og endrer og graderer.
Altså at du bare bestemmer hvor mye av felleskvota du skal ha og om det er 80 eller 100% lønn og søker om det nå i første omgang. Graderingen kan du gjøre senere så lenge det gjøres før du går tilbake til jobb.
 
Har søkt permisjon:) har søk 49 uker med 100%, siden min mann er student så fikk jeg fedrekvoten. Så jeg når ut i perm i midt av januar:) blir borte i over ett år tanke på at jeg har 7 uker ferie å ta ut:) da er mini over ett år, får han barnehageplass i mars så starter han, ikke blir jeg hjemme med ulønnet perm:)
 
Det enkleste er at du først søker om den permisjonen du skal ha og så senere (men før du begynner å jobbe) går inn og endrer og graderer.
Altså at du bare bestemmer hvor mye av felleskvota du skal ha og om det er 80 eller 100% lønn og søker om det nå i første omgang. Graderingen kan du gjøre senere så lenge det gjøres før du går tilbake til jobb.

Tusen takk skal du ha for svar!
Er så mye å tenke på, så godt når man kan få litt hjelpt til å sortere tankene og finne løsninger
 
Back
Topp