Høy vekt før svangerskap

Megogmineto

Glad i forumet
Julikulene 2020
Uff - dette er vanskelig å skrive men jeg tenkte at jeg får spørre noen her inne.
Med første barn hadde jeg en bmi på 20 og raste opp 35(!) kilo. Datteren vår var velskapt, normalvektig og jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes. Det skal sies at jeg har i utgangspunktet hatt ett anstrengt forhold til kropp og vekt. Etter svangerskapet med nr 1 klarte jeg aldri å gå ned i vekt. I starten gikk jeg ned, men så fort jeg sluttet å amme og sommeren kom gikk jeg oppover igjen.
Jeg skulle liksom skjerpe kostholdet mitt før jeg ble gravid igjen men det ble med tanken. Nå starter jeg svangerskapet med en BMI på 32. Med en gang jeg fikk positiv test la jeg om kostholdet mitt og har på den måten gått ned litt (en kilo eller noe) bare fordi jeg ikke småspiser. Planen er jo ikke å aktivt slanke seg (det er fyfy i svangerskapet) men å begrense vektoppgangen. Jeg har lest meg grønn på nettet og skammer meg så fælt over at jeg ikke var mer normalvektig før jeg ble gravid. Jeg leser at det er ønskelig med maks 5-9 kilo vektoppgang når man har bmi over 30 ved start av svangerskapet. Jeg gruer meg så til jm-time og fordommer, spesielt siden jeg har ett anstrengt forhold til kropp fra før. Er jeg alene her inne ift høy bmi før svangerskap?

Nope, har bmi på 32 jeg også. Gruer meg helt forferdelig. Føler ikke at jeg verken spiser mer eller verre enn før, men vekten står stille:bored:

Om det er noen trøst er jeg vere stilt enn deg er på typ 37 eller noe i bmi så her får spira ggå opp å jeg ned. Håper jeg. Var slik for 17 år siden i allefall.
Begynt ganske bra da jeg blir super fort mett og egentlig ikke er så sulten.

Nope, har bmi på 32 jeg også. Gruer meg helt forferdelig. Føler ikke at jeg verken spiser mer eller verre enn før, men vekten står stille:bored:
Åh nå ble jeg veldig glad. Misforstå meg rett men jeg synes dette er så skamfullt så det er godt å se jeg ikke er den eneste Da kanskje vi kan dele litt erfaringer osv ila svangerskapet da! Hvis du vil da...

Om det er noen trøst er jeg vere stilt enn deg er på typ 37 eller noe i bmi så her får spira ggå opp å jeg ned. Håper jeg. Var slik for 17 år siden i allefall.
Begynt ganske bra da jeg blir super fort mett og egentlig ikke er så sulten.
Tenk; vi er flere som er på plussiden!

Åh nå ble jeg veldig glad. Misforstå meg rett men jeg synes dette er så skamfullt så det er godt å se jeg ikke er den eneste Da kanskje vi kan dele litt erfaringer osv ila svangerskapet da! Hvis du vil da...
Det kan vi godt❤️Jeg synes det er ekstra ekkelt siden jeg ikke har barn fra før. Veide 12 kg mindre i fjor på samme tid, var gravid da også, men mistet. Ble en del trøstespising der og da, men har skjerpet kostholdet siden det. Skal til jordmor etterpå og tenker hun har en del å si når jeg skal veies:wtf:

Det kan vi godt❤️Jeg synes det er ekstra ekkelt siden jeg ikke har barn fra før. Veide 12 kg mindre i fjor på samme tid, var gravid da også, men mistet. Ble en del trøstespising der og da, men har skjerpet kostholdet siden det. Skal til jordmor etterpå og tenker hun har en del å si når jeg skal veies:wtf:
Uff - jeg gruer meg ass. Forhåpentligvis får du en jordmor som ikke er helt dust. Man vet jo at man ikke akkurat går inn for å være overvektig når man blir gravid. Jeg tenker det er fint med veiledning og kostholdsråd men samtidig ikke glemme at det sitter en veldig emosjonell og hormonell mamma bak vekta. Jeg vil gjerne ha oppdatering etter timen din, sånn ut i fra hva jeg kan forvente....

Tenker det viktigste vi gjør er å røre på oss og spise Sundt. Så har vi i det minste gjort det vi kan ☺️
Så blir masser av grønnsaker til middag fremover. (har det til vanlig også) men prøve å spise mest grønt ☺️ med litt protein ☺️

Uff - jeg gruer meg ass. Forhåpentligvis får du en jordmor som ikke er helt dust. Man vet jo at man ikke akkurat går inn for å være overvektig når man blir gravid. Jeg tenker det er fint med veiledning og kostholdsråd men samtidig ikke glemme at det sitter en veldig emosjonell og hormonell mamma bak vekta. Jeg vil gjerne ha oppdatering etter timen din, sånn ut i fra hva jeg kan forvente....
Jeg hadde henne sist også, så håper på litt forståelse da. Jeg er så mye flinkere til å trene på sommer, akkurat som om luften går ut av meg på vinter. Jeg elsker jo grønnsaker, kunne levd på det, men mannen må ha kjøtt så middager blir stadig verre å komme på. Kunne levd på suppe også, men igjen ikke en favoritt hos han. Skal oppdatere deg når jeg kommer hjem, er spent på hva vi skal prate om så tidlig:p

Jeg sniker jeg :Heartred
Har et veldig anstrengt forhold til mat selv og "feiret" for to dager siden at jeg er nede i 33.0 i BMI :p

Jeg hadde kontroller hos legen de forrige svangerskapene mine, som vet jeg har dette anstrengte forholdet til kroppen min og mat.
Jeg veide meg derfor hjemme og oppga vekt hos ho.
Tenker at hvis vi er heldige og det klaffer så skal jeg være ærlig med jordmor, fortelle hvordan ståa er meg, mat og vekt, og si at det er noe jeg jobber med.

Første svangerskapet gikk jeg så vidt opp en kg til uke 18, så det er ikke alltid man legger på seg masse :)
Nå er jeg heldig og har gått til en ernæringsfysiolog det siste året som har hjulpet meg masse.
Dere må bare huske å ikke spise så alt for lite heller, kroppen trenger påfyll, spesielt nå :)

Masse lykke til med spirene deres, jeg håper dere kan nyte denne tiden selv om det medfører vektoppgang:Heartred

Jeg hadde henne sist også, så håper på litt forståelse da. Jeg er så mye flinkere til å trene på sommer, akkurat som om luften går ut av meg på vinter. Jeg elsker jo grønnsaker, kunne levd på det, men mannen må ha kjøtt så middager blir stadig verre å komme på. Kunne levd på suppe også, men igjen ikke en favoritt hos han. Skal oppdatere deg når jeg kommer hjem, er spent på hva vi skal prate om så tidlig:p
Her spiser jeg samme middag som alle andre men spiser mer grønnsaker enn ris feks og prøver å holde oss til rent kjøtt, fisk osv. Det er jo viktig at babyen i magen får den næringen den trenger så vi må ikke eliminere grupper av mat (som vi faktisk trenger, da tenker jeg ikke på usunn mat som pottis liksom) på en måte. Jeg har kuttet ut potetgull, snop, småspising og store porsjoner til hvert måltid. Jeg hadde ett horribelt kosthold før svangerskapet nå. Blir godt å snakke med jm, hadde henne sist jeg også og hun er ett fantastisk menneske med mye varme. Hun visste om det anstrengte kroppsbilde mitt sist også...

Her spiser jeg samme middag som alle andre men spiser mer grønnsaker enn ris feks og prøver å holde oss til rent kjøtt, fisk osv. Det er jo viktig at babyen i magen får den næringen den trenger så vi må ikke eliminere grupper av mat (som vi faktisk trenger, da tenker jeg ikke på usunn mat som pottis liksom) på en måte. Jeg har kuttet ut potetgull, snop, småspising og store porsjoner til hvert måltid. Jeg hadde ett horribelt kosthold før svangerskapet nå. Blir godt å snakke med jm, hadde henne sist jeg også og hun er ett fantastisk menneske med mye varme. Hun visste om det anstrengte kroppsbilde mitt sist også...
Jeg sliter med potetgull, virkelig. Ellers går det gjerne bra. Spiser lite godteri og slikt. Skulle vært mye flinkere å spise fisk, men er så lite glad i det...men må vel prøve å finne kreative oppskrifter som gjør at jeg får i meg litt i alle fall:)

Jeg veier det samme nå som jeg gjorde når jeg blei gravid med første mann. Har ikke gått opp noen ting dette svangerskapet, er i uke 14. Gikk vell opp tilsaman 4 kg i forje svangerskap. Jeg småspiser aldri. Og spiser ikke godteri. Men er «overvektig». Tung beinbygning. vet ikle hva bmi min er på nå.

:Heartred Forstår godt at dere syns dette er litt vanskelig. Min tanke er at det i dag er absolutt like vanlig med gravide med høy bmi som gravide med normal/lav bmi. Jeg vil bare si: ikke la denne bekymringen eller (unødvendige) skammen skygge over gleden over at det er en bebis på vei:Heartred Det er det viktigste i det store og hele. Vet av mange som har fått beskjed om at de må gå ned en del kilo før en ev. graviditet/at de ikke blir gravide pga helsa. Så vær glad for at det har satt seg en spire, og la fordommer bare seile sin egen sjø. Vær stolt :Heartred Det kommer alltids tid og muligheter til å slanke seg.. :)
Håper ikke at jeg blir misforstått på noe vis her, vil dere alle bare godt:)

:Heartred Forstår godt at dere syns dette er litt vanskelig. Min tanke er at det i dag er absolutt like vanlig med gravide med høy bmi som gravide med normal/lav bmi. Jeg vil bare si: ikke la denne bekymringen eller (unødvendige) skammen skygge over gleden over at det er en bebis på vei:Heartred Det er det viktigste i det store og hele. Vet av mange som har fått beskjed om at de må gå ned en del kilo før en ev. graviditet/at de ikke blir gravide pga helsa. Så vær glad for at det har satt seg en spire, og la fordommer bare seile sin egen sjø. Vær stolt :Heartred Det kommer alltids tid og muligheter til å slanke seg.. :)
Håper ikke at jeg blir misforstått på noe vis her, vil dere alle bare godt:)
Synes det var fint skrevet det her jeg :Heartred:Heartred Jeg er egentlig ikke såååå skamfull men gruer meg forferdelig til hva jm og leger sier. Spesielt når jeg fra før av har anstrengt forhold til kropp. Jeg har liksom ikke lyst til at de blir overopptatte av vekta eller bmi slik at det overskygger gleden over å være gravid - akkurat som du sier. Sambo og jeg er nesten 100% sikre på at vi kun skal ha to barn så jeg vil jo nyte dette siste svangerskapet.

Jeg sliter med potetgull, virkelig. Ellers går det gjerne bra. Spiser lite godteri og slikt. Skulle vært mye flinkere å spise fisk, men er så lite glad i det...men må vel prøve å finne kreative oppskrifter som gjør at jeg får i meg litt i alle fall:)
Jeg har bedt sambo slutte å kjøpe... fordi jeg klarer ikke å la være å spise det når han spiser det. Og han støtter meg heldigvis

Synes det var fint skrevet det her jeg :Heartred:Heartred Jeg er egentlig ikke såååå skamfull men gruer meg forferdelig til hva jm og leger sier. Spesielt når jeg fra før av har anstrengt forhold til kropp. Jeg har liksom ikke lyst til at de blir overopptatte av vekta eller bmi slik at det overskygger gleden over å være gravid - akkurat som du sier. Sambo og jeg er nesten 100% sikre på at vi kun skal ha to barn så jeg vil jo nyte dette siste svangerskapet.

Da må du nyte ja :Heartred
Tenker at det er mange som kommer til jordmor/lege med ulike ting som de frykter å få negativ respons på. Vi er jo laga slik. Eksempelvis bosituasjon/ingen far/flere ulike fedre/arbeidsledighet/ingen utdanning/høy vekt++ (ting som ikke følger den perfekte normen). Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kommet dem i forkjøpet ved at du tar for deg dette med vekt selv, så får DE lytte på DEG. Da har du litt mer kontroll, tror jeg:Heartred

Da må du nyte ja :Heartred
Tenker at det er mange som kommer til jordmor/lege med ulike ting som de frykter å få negativ respons på. Vi er jo laga slik. Eksempelvis bosituasjon/ingen far/flere ulike fedre/høy vekt++ (ting som ikke følger den perfekte normen). Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kommet dem i forkjøpet ved at du tar for deg dette med vekt selv, så får DE lytte på DEG. Da har du litt mer kontroll, tror jeg:Heartred
Ja, jeg er jo helsepersonell selv så jeg vet jo at det som er viktigst PR nå er jo å se at man endrer kosthold og gjør det beste man kan ut av situasjonen. Tusen takk altså, disse meldingene hjelper på skammen. Jeg gjør jo så godt jeg kan NÅ og tar gode valg for meg og babyen!
jeg får si det til jm på første samtale at dette er ett vanskelig tema (Mtp mitt forhold til kropp og fordommer) og at jeg har tatt grep allerede. Og at det er viktig at det blir fulgt opp men at man kanskje er litt obs i hvilke ord man bruker osv... og hvor fokuset egentlig ligger liksom. At fokuset er et så godt som mulig svangerskap med frisk baby som gevinst

Ja, jeg er jo helsepersonell selv så jeg vet jo at det som er viktigst PR nå er jo å se at man endrer kosthold og gjør det beste man kan ut av situasjonen. Tusen takk altså, disse meldingene hjelper på skammen. Jeg gjør jo så godt jeg kan NÅ og tar gode valg for meg og babyen!
jeg får si det til jm på første samtale at dette er ett vanskelig tema (Mtp mitt forhold til kropp og fordommer) og at jeg har tatt grep allerede. Og at det er viktig at det blir fulgt opp men at man kanskje er litt obs i hvilke ord man bruker osv... og hvor fokuset egentlig ligger liksom. At fokuset er et så godt som mulig svangerskap med frisk baby som gevinst

Gode og kloke ord!! Kjør på :notworthy Dette går bra! Masse lykke til med bebis, kontroller og kosthold;)

Jeg gikk opp svimlende mye sist svangerskap. Og jordmor var streng med meg! men som seg jeg fødte en frisk og rask baby med helt normale verdier.

Sist var jeg virkelig ikke flink å bevege meg. Så denne gangen skal jeg være flinkere med hverdagsaktiviteten.
Sist unnet jeg meg alltid noe godt, en ekstra is - bolle på butikken. «Jeg er jo gravid jeg må kose meg» den holdingen skal jeg prøve å kaste på dør! Jeg trenger ikke mengder med ekstra kose mat bare fordi jeg er gravid.

Fikk overvektsproblemer etter svangerskapet som vondt i føttene og knær. Det kan jeg ikke tillate meg nå.

håper vi kan motivere hverandre?
Enn så lenge har det sneket seg på 1kg fra første 0+0..
Målet er maks 10kg denne gangen, for da kan jeg kanskje klare å gå ned senere.

Back
Topp