Amming

Er det greit å amme offentlig ?

  • Ja, For å amme offentlig

    Votes: 43 93,5%
  • Nei det er privat!

    Votes: 0 0,0%
  • Bryr meg ikke.

    Votes: 3 6,5%

  • Antall som har svart
    46

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Havnet i en diskusjon her om dagen, og lurer på hvor dere står?
For eller mot offentlig amming?
Jeg er VELDIG for amming hvor enn du vil, og hun som var i mot mente at det fantes en tid og sted for sånt og at jeg går jo ikke på do foran folk eller dusjer foran folk, noe er privat mente hun.

Hva er din mening? Jeg setter opp en spørreundersøkelse så kan dere bare trykke på den, men gjerne si hvorfor du mener det du mener også. Bare fordi jeg er interessert i å høre hva folk mener.
 
Gjør meg ingenting at andre ammer offentlig. Babyen må få mat når den trenger det uten at det skal være et problem for andre tenker jeg. Om man ikke er komfortabel med det selv synes jeg ikke at man skal gjøre det. Det viktigste er jo at babyens behov blir ivaretatt. :)
 
Ammer i full offentlighet, jeg, enten det er på kafé, restaurant, busstopp, t-banen, biblioteket, fly,... Tenker som så at det er så utrolig lite av kroppen som eksponeres under ammingen og at det tross alt er mye bedre for omgivelsene med en mett og fornøyd baby enn et spedbarn som skriker av full hals fordi h*n er sulten.
 
Jeg tenker at det må være opp til hver enkelt. De aller første ukene er det jo en del styr å få lagt til, så da er jeg mest komfortabel med å gjøre det i ro og fred, men i alle månedene som kommer etter det...
Da er amming omtrent like privat for meg som å spise en sjokoladebit. Altså, noe jeg er komfortabel med å gjøre når som helst og hvor som helst, og jeg er frekk nok til å tenke at hvis noen synes det er upassende så får de se en annen vei.
Men nå er nok jeg særdeles ublu, og jeg har full forståelse for at folk kan føle det annerledes! Men jeg mener at hvor det er greit å amme bør være opp til den ammende (og barnet), ingen andre :)
 
Sånn i utgangspunktet er jeg pro offentlig amming (og har amma typ overalt, alt fra på butikken til i kirka, på biblioteket osv... plager meg lite).

Men, det forutsetter litt at man bare vipper ut puppen og kjører på. Noen ganger blir det veldig styrete med amming, med hjelpemidler og greier, og da blir man fort en kuriositet, og det blir pinlig for folk rundt.

Det blir sagt at det siste stigmaet er offentlig pumping, og kan være enig i det.
 
Sånn i utgangspunktet er jeg pro offentlig amming (og har amma typ overalt, alt fra på butikken til i kirka, på biblioteket osv... plager meg lite).

Men, det forutsetter litt at man bare vipper ut puppen og kjører på. Noen ganger blir det veldig styrete med amming, med hjelpemidler og greier, og da blir man fort en kuriositet, og det blir pinlig for folk rundt.

Det blir sagt at det siste stigmaet er offentlig pumping, og kan være enig i det.

Hva mener du med at det siste stigmaet er offentlig pumping ? Ikke hørt noe om det fra før av. Ikke sett det heller, annet enn på Instagram. Er det at man ikke skal gjøre det offentlig? Eller hva er temaet?
 
Hva mener du med at det siste stigmaet er offentlig pumping ? Ikke hørt noe om det fra før av. Ikke sett det heller, annet enn på Instagram. Er det at man ikke skal gjøre det offentlig? Eller hva er temaet?
Blir kanskje bedre å si tabu enn stigma. De fleste går med på at det er ok å amme offentlig, men man skal helst være litt diskret om det, ikke blotte puppen og ikke bruke hjelpemidler.

Og hvertfall ikke pumpe offentlig. Var en greier rundt det at på Gardermoen var det ikke kontakter på toaletter eller andre egna steder å plugge i ei pumpe skjerma, så enkelte ble sittende ute i verneområde og pumpe (Må man så må man).
 
Blir kanskje bedre å si tabu enn stigma. De fleste går med på at det er ok å amme offentlig, men man skal helst være litt diskret om det, ikke blotte puppen og ikke bruke hjelpemidler.

Og hvertfall ikke pumpe offentlig. Var en greier rundt det at på Gardermoen var det ikke kontakter på toaletter eller andre egna steder å plugge i ei pumpe skjerma, så enkelte ble sittende ute i verneområde og pumpe (Må man så må man).

Åhh ja ikke hørt om, men ja som du sier må man som må man. Syntes virkelig ikke man skal få brystbetennelse fordi man ikke kan pumpe noe sted eller foran andre. Jeg bare syntes det er rart at folk kan gå i gjennomsiktige kjoler på løpere og på byen, men å amme og pumpe reagerer folk på:wideyed: sånt skjønner ikke jeg noe av. Alle gjør som de føler tenker jeg. Vil du ikke gjøre det offentlig så ikke gjør det og om du syntes det går greit så gjør det. Så kan folk se en annen vei om de syntes det er sjenerende.
 
Jeg er absolutt for amming i offentlighet. Det er en helt naturlig ting, baby må jo ha mat. Så tenker jeg litt sånn at jeg gjemmer meg ikke når jeg spiser, så hvorfor skal baby gjøre det?
 
Er for offentlig amming, og bryr meg ikke om andre gjør det :)
Er mer usikker på hvor offentlig jeg selv kommer til å amme, iallefall i starten.
Fikk ikke ammet barnet sitt, så blir isåfall en ny erfaring nå, håper jeg får det til og da blir det nok naturlig å amme «overalt»:happy:
 
Selvfølgelig er det greit. Babyen må ha mat.
Prøver å skjerme oss for vår egen del og viser minimalt med hud, men ikke søren om jeg lar være å amme offentlig når babyen min skal ha mat.
 
Jeg ammet jenta mi over alt når hun var sulten :) Jeg synes amming er noe av det fineste som finnes, og håper jeg får mulighet til å amme lengre denne ganga ❤️ Veldig for offentlig amming!
 
Jeg får første ungen nå, aldri ammet før. Men aldri brydd meg om andre som gjør det. Tanken er at jeg kommer til å amme der jeg er.
Man trenger så klart ikke stille seg opp midt i kafeen og blotte puppene når ungen skal ha mat. Men generelt har ingen vondt av å se litt hud.
 
Last edited:
Her skal det ammes!
Prøv å fortell en sulten baby at "nei du får ikke mat for noen kan bli ille berørt av å se deg spise"
Wtf se en annen vei!!
 
Jeg er så absolutt for offentlig amming, hvor og når det måtte være. Er baby sulten skal h*n få mat, for det er jo faktisk det det dreier seg om. Mat. Ikke bryster, seksualisering av kvinnekroppen eller blotting. Når det er sagt så vifter jeg ikke rundt med puppen og flasher den til alle i mils omkrets, jeg prøver å være diskret av hensyn til dem som ulike grunner ikke synes det er greit.
 
Back
Topp