Svangerskapskontroll, tidlig TU

Mhla96

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Aprilspirene 2023
Hei, jeg er 6+2 og lurer på når folk "pleier" å bestille svangerskapskontroller? Vet liksom ikke helt hva som er normalt siden jeg er førstegangsgravid.. hehe.
Og er det vanlig å få tidlig TU for å sjekke at alt er bra, eller må man gå privat ? Noen tips/innspill?

Jeg bestilte med en gang. Fastlege/jordmor alt etter hvem du ønsker å gå til selv setter opp en time når de tenker du skal inn :) så egentlig bare å ringe. du får kun TUL dersom du har en medisinsk grunn til det, men du kan bestille privat hvis du ønsker å se at alt står bra til før oul :)

Jeg bestilte med en gang. Fastlege/jordmor alt etter hvem du ønsker å gå til selv setter opp en time når de tenker du skal inn :) så egentlig bare å ringe. du får kun TUL dersom du har en medisinsk grunn til det, men du kan bestille privat hvis du ønsker å se at alt står bra til før oul :)

Okei, får gjøre det på mandag da :) Takk for svar!

Sist jeg var gravid sa fastlegen de ikke hadde første svangerskaps kontroll før uke 12. Men det kan være forskjellig praksis.

Sist jeg var gravid sa fastlegen de ikke hadde første svangerskaps kontroll før uke 12. Men det kan være forskjellig praksis.

De skal ha endret praksis. Fra sommer 2018 fikk de nye retningslinjer der første kontroll skal være mellom uke 6-12. Og har de ikke innført det så kan du bare henvise til helsedirektoratet sine nye retningslinjer ;)

Jeg skal til lege allerede mandag, bare 6+2, j tok en hcg blodprøve dagen før ikm fordi gyn sa j kunne Ta en hcg fire uker etter ma, selv om j viste j muligens var gravid:-) så ringte legen meg å fortalte svaret og satte meg opp så raskt! Mulig pga jeg skal til TUL pga j får tilbud om d på sykehuset etter ma. Men j gikk oppom gyn avd selv og fikk time. Såå j håper j får tatt blodprøver og slik og får svangerskapskjemaet - slik at j ikke trenger tilbake til fastlege på mange uker/mnd-er.
:-)
Har forstått at blodprøver tidligere skulle tas rundt uke 12, men nå kan tas så tidlig som mulig.

Skal til fastlegen for TUL i uke 8(5+4) nå.Har tidligere MA og er 38 innen fødsel mest sannsynlig.

Back
Topp