Foreldrepenger

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Vet ikke om det har blitt spurt om før, men finner ikke svaret på nettet.
Hvis man søker foreldrepenger fra termindato og regner med at det skal gå bra, regnet ut med 80% eller 100% ang jobb og sånt.
Altså om jeg velger 100% så går det bra med termindato og at foreldrepenger holder til 2021 jan/feb, men om jeg føder tidligere som i begynnelse av jan /des eller noe sånt så blir det feil å velge 100%, da må jeg velge 80% for å ikke begynne å jobbe midt i jula. Så spørsmålet mitt er blir foreldrepenger virkelig flyttet om man føder tidligere enn termin? Eller kan det stå fra termin. Foreldrepengerdato står fra 3 januar(de ukene før termin), men mister man de om man føder si i januar og ikke februar.
jeg vet ikke om jeg gjorde meg forstått, men ja sitter å prøver å løse litt puslespill.
Terminen min er 24 februar og skal søke fra den datoen, men har igangsetting senest 30 februar, så ja jeg prøver å finne ut hva som er smart og hvordan det fungerer.
 
Ja, du mister den tida som du skulle hatt før fødsel om du føder før tida.
Sist fødet jeg to dager før permisjonen skulle begynt, så da ble sluttdato flyttet med de tre ukene man har før + 2 dager.
Passe surt.

Unntaket er om barnet er på nyfødtintensiv og du får pleiepenger, da løper ikke permisjon, men ved opphold på vanlig barsel gjør den det.
 
Ja, du mister den tida som du skulle hatt før fødsel om du føder før tida.
Sist fødet jeg to dager før permisjonen skulle begynt, så da ble sluttdato flyttet med de tre ukene man har før + 2 dager.
Passe surt.

Unntaket er om barnet er på nyfødtintensiv og du får pleiepenger, da løper ikke permisjon, men ved opphold på vanlig barsel gjør den det.
Takk for svar:) kjipt at det er sånn da, jaja da må jeg regne annerledes. Herregud for et puslespill det er når man har termin i februar, syntes det var enklere sist. Skulle ønske foreldrepengene ble på datoen og ikke flyttet..:banghead: vil jo ikke føde prematur, skal jo gjøre alt for å holde han inne til igangsetting.
 
De tre ukene før termindato er for at mor skal bli tvunget til å roe ned før fødsel samt at det regnes som fødsel til termin.
Regnes alltid minst 15 permisjonsdager før fødsel, mer om man føder etter termindato, men alt dette hører til felleskvota (de tre ukene kommer i tillegg til fellesdelen på 16/18 uker).

Sist fødte jeg dagen etter permisjonen startet, men fikk vedtak på at det ble regnet 15 permisjonsdager før fødsel. Hadde jeg født etter termindato ville det vært 15 dager + antall dager over
 
Er det sånn at (ved 80% utbetaling) at mor får 3+ 19 uker permisjon? At de tre ukene tas ut før termin, så begynner de 19 ukene på termin/når barnet er født? Jeg trrodde mor fikk 19 uker, og at denne begynte å løpe tre uker før termin. Men i følge NAVs kalkulator står det 19+3 uker?

Og har jeg forstått det riktig at mor totalt kun får seks uker mer ved 80% utbetalt kontra 100%?

Blir gal av den nye permisjonsløsninga :arghh:
 
Er det sånn at (ved 80% utbetaling) at mor får 3+ 19 uker permisjon? At de tre ukene tas ut før termin, så begynner de 19 ukene på termin/når barnet er født? Jeg trrodde mor fikk 19 uker, og at denne begynte å løpe tre uker før termin. Men i følge NAVs kalkulator står det 19+3 uker?

Og har jeg forstått det riktig at mor totalt kun får seks uker mer ved 80% utbetalt kontra 100%?

Blir gal av den nye permisjonsløsninga :arghh:
De tre ukene som er reservert mor før termindato (og som man mister resten av om man føder tidligere) kommer i tillegg til mødrekvoten. De er liksom tatt av felleskvota.
Mødrekvote og fedrekvote er på 15 uker (+3) ved 100% og 19 uker (+3) ved 80% utbetaling
Fedrekvoten er også 15/19 uker avhengig av hvilken utbetaling mor velger.
Felleskvota (utenom de tre ukene før termindato) er 16/18 uker.
Dvs at mor kan få seks uker mer ved lavere utbetaling og den totale permisjonen blir 10 uker lenger.

Hvis man føder etter termindato går dagene mellom de første tre ukene og faktisk fødsel fra fellesdelen (de 16/18 ukene).
Mors kvote begynner løpe fra dagen barnet blir født.

Men om man tenker ta ulønnet permisjon for å forlenge tiden hjemme må man være obs på at sjansen er ekstremt stor for at man mister opptjening til ny permisjon og til sykepenger bl a så det er viktig å ha med i regnestykket
 
Back
Topp