Tips til nei-mat

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Selvfølgelig får jeg skikkelig lyst på rødvin nå som jeg ikke kan drikke!
Og så får jeg så lyst på oster jeg ikke kan spise nå.
Får alltid lyst på det jeg ikke kan eller bør (les: for mye sjokolade og snop) spise, når jeg ikke kan spise det.

Men mye av nei-maten kan vi spise likevel.
Legen min sa f.eks. at jeg kan spise spekemat hvis jeg steker det eller fryser det i 4 døgn og spiser det med en gang det er tint.
Samme med røkelaks.

Tenkte at vi kan dele tips rundt nei-mat.
Hvis dere har noen gode tips til en GOD alkoholfri vin eller et alternativ.
Det er jo mye som ikke er godt, men det finnes også gode varianter :)
 
Sushi dersom fisken har vært fryst lenge nok. I Norge er det ikke lov å selge sushi dersom den ikke har vært fryst så lenge. Så kjør på!
 
Eplemost! Får kjøpt glassflasker på meny eller Vinmonpolet. Avkjølt og fra vinglass smaker det helt fantastisk :)
Ellers er det en hel drøss av spennende juicer å få kjøpt i butikker med litt ekstra utvalg. Sprudlende rabarabadrikk f.eks.
En kan ha mye godt i glasset selv om en må avstå fra alkohol
 
Varmebehandlet mat både oster og pålegg kan spises men personlig ville ikke jeg ha spist spekeskinke/annen mat selvom den er fryst. Listeria dør ikke ved frysning. Den formerer seg ikke i fryst tilstand, men den forsvinner heller ikke. Så er det listeria tilstede når maten fryses er den fortsatt tilstede når maten tas ut igjen av fryseren selv etter flere dager i frys...dessverre Sannsynligheten for at det er listeria i maten i utgangspunkt er ganske lav, men man kan aldri vite. Snakker av erfaring da jeg har jobbet med mikrobiologisk analyser av mat.
 
Jeg leste et sted, skrevet av ei jordmor, at man kan spise salami fra store produsenter. Men jeg er skeptisk fordeom
 
Jeg leste et sted, skrevet av ei jordmor, at man kan spise salami fra store produsenter. Men jeg er skeptisk fordeom

Ja, Grilstad blant annet går god for sin salami. Jeg elsker salami, men holder meg likevel unna. Følger det norske helsemyndigheter anbefaler
 
Åå! :smiley-angelic001
Vet du hva den heter og/eller hvor den er å få kjøpt?
Denne kan du spise. Synes ikke den er like god, men det gikk likevel med noen pakker sist svangerskap

3d-lll-salami-2.png
 
Drikke litt vin jeg. Vet det er sett veldig ned på. Snakk om et halvt glass en gang hver 2. Uke kanskje.
 
Dere trenger jo ikke gi meg negativ rating fordi jeg er ærlig?
 
Back
Topp