Babycall - erfaringer?

Tiika

Blir kjent med forumet
God kveld, fine folk!
Vi har en godt brukt arvet babycall som vi nok må bytte ut til lillebror kommer da den er oppbrukt rett og slett. Men ja, det er jammen et hav av babycaller der ute! Pr dags dato bor vi i leilighet så har ikke store behov for babycall med kamera,men kanskje like så grett å kjøpe det først som sist? Tenker på om vi kjøper hus..Men storebror er flink å sove så lite tull der. Koster jo en god del også. Hvilken babycall har du, og anbefaler du den? :)
 
Vi har neonate, aner ikke hvilken modell. Helt vanlig, enkel sak uten kamera som viser temperatur hos barnet. Har hatt den i over 4 år nå, og den funker like fint til tross for at den er godt brukt og hatt noen harde møter med gulvet. batteriet lever også godt fortsatt. Jeg tror aldri jeg har savnet kamerafunksjonen, men det tror jeg egentlig bare handler om vane. (?) Det er selvfølgelig helt sikkert «kjekt å ha». Vi har hus på to etasjer, og lyd har vært godt nok for oss.
Nå har jeg ikke satt meg inn i det siden jeg tenker å fortsette med den vi har, men noen jeg har snakket med som har babycall med kamera må alltid ha den koblet til strøm. Hvis det er tilfelle hadde jeg i hvert fall greit valgt vekk kamera til fordel for mulighet for oppladbart batteri. Vi har brukt den mye ute i vogn, og det hadde blitt styrete om vi måtte koble den til strøm da.
 
Vi har to stk, både neonate med og uten kamera (den ene kjøpte vi selv og den andre fikk vi til jul) og vi er veldig fornøyde med begge! Pr nå bruker vi den med kamera på natt og den uten på dag når storesøster sover ute i vogna feks. Den med kamera kjøpte vi pga jeg var så redd for at hun skulle sovne med ansiktet ned i madrassen da hun var mindre :bag: Så det var en trygghet i det å kunne sjekke kamera når jeg våknet på natta. Så vi kommer nok til å kjøpe ekstra babycall-del til begge våre babycaller, men blir ikke aktuelt før lillebror skal på eget rom uansett :)
 
Vi har neonate (usikker på modell), med temperaturmåler hos babyen men uten kamera, kjempefornøyde med den! Opprinnelig hadde vi en fra ikea som vi også var godt fornøyde med, men den ene delen falt ned i isvann og døde, så da kjøpte vi den fra neonate i stedet.

Sikkert mulig å finne en god babycall på finn.no, de tåler stort sett det meste, så det kan man fint kjøpe brukt :)
 
Vi har en avent, og jeg er ikke fornøyd. Dårlig batteritid, spesielt på babydelen. Den sluker spesielt batterier når det er kaldt.
Babydelen er også stor og klumpete.
Funker greit nok når den står på soverommet/tilkobles strøm, men ikke ellers.
Er uten kamera.

Har også etter ca 2 års bruk begynt å innimellom skru seg av i løpet av natta (babydel). Da sier heldigvis foreldreenheten fra, men surt å bli vekt av sånt.
 
Veldig glad i neonate med kamera
 
Vi har også neonate med kamera. Var mannen som gjerne ville ha, jeg mente det var unødvendig, men da vi fant den på salg ga jeg etter. I ettertid må jeg innrømme at det har vært litt greit til våre behov. Da mini ble født bodde vi i leilighet (3. Etg) og mini sov mye i bakgården, så flytta til et nabolag med mye katter. Her har vi alle oppholdsrom i 2.etg og vogna står parkert på kjellerplan, så i min latskap har jeg syntes det har vært greit å ha muligheten til å titte på kamera før jeg begynner å fly i trappene.

Ulempen med kamera er jo at babyenheten ikke legges nedi vogna, så man får ikke samme føling med temperaturen.

Vi har også brukt babycall på hotelltur fordi dekningen er svært god, men dette gjelder alle neonate-modellene, ikke bare den med kamera. Har mange venner med eldre neonate-modeller, så har inntrykk av at de holder godt og kan kjøpes brukt :)
 
Den enkleste fra Philips avent. Har leilighet og da trengs den ikke, men har brukt den litt på landstedet da de var babyer. Ikke følt behov for noe annet enn lyd.
 
Vi har neonate 6500d. Den er uten kamera, veldig sensitiv på lyd og man kan koble flere babyenheter på samme foreldreenhet som er en fordel for oss i forhold til at vi venter nummer to. Man kan justere hvor sensitiv den skal være. Man kan slå på/av temperaturalarm og justere for hvor mange grader den skal slå ut på. Vi har ikke brukt den funksjonen så mye. Vi bor i hus, men har ikke følt behov for kamera likevel. Har bare en etasje. Rekkevidden på den er også knallbra. :)
 
Vi har neonate BC 5800D etter storesøster og er knallfornøyd. Den har god lydkvalitet, god rekkevidde, kjempegod batterikapasitet selv ute i kulde, og enhetene er små og nette. Det er en enkel variant uten kamera, og denne kan man heller ikke koble flere babyenheter til samme foreldreenhet med, slik 'storebror' BC 6500D kan. Med ett barn har den vært helt super, men det er mulig vi kommer til å oppgradere til 6500D når minsten kommer, hvis vi ser at vi fortsatt trenger babycall på storesøster også. Her ser vi an behovet og tar det som det kommer.
 
Til første hadde vi en helt enkelt uten kamera. Til andre hadde vi ikke faktisk. Han sover på soverom ved siden av oss, så våknet uansett ol han våknet på natta. Da vi la han på kvelden så våkna han omtrent aldri, så behovet var liksom aldri der. I vogna gikk jeg som regel tur, og hvis han sov i vogna da jeg ikke gikk sto han rett utenfor verandadøren som var åpen.

Får se om vi får behov for det denne gangen :)
 
Vi venter vår første nå, så må bare spørre: hva skal man med babycall? Hva er det dere bruker den til liksom? :hilarious: Burde jeg kjøpe det? :shy:
 
Vi venter vår første nå, så må bare spørre: hva skal man med babycall? Hva er det dere bruker den til liksom? :hilarious: Burde jeg kjøpe det? :shy:
Jeg synes iallefall det var veldig kjekt å ha når baby skulle sove ute i vogn og jeg var redd jeg ikke skulle høre hvis hun gråt eller hvis feks en katt plutselig hoppa oppi vogna :D
 
Vi venter vår første nå, så må bare spørre: hva skal man med babycall? Hva er det dere bruker den til liksom? :hilarious: Burde jeg kjøpe det? :shy:
Hovedpoenget er jo at du skal kunne være lengre unna babyen din og fremdeles kunne høre det hvis den skriker. Noen bor i så stort hus at de trenger det hver dag, noen bruker det når babyen sover ute i vogn, noen bruker det bare på reise og noen føler ikke behovet i det hele tatt.

Vi bruker ikke babycall i hverdagen, for vi kan høre skrik mellom barnerom og stue/soverom, men vi bruker den hvis vi skal holde på med oppussing i kjelleren (mini sover i 2.etg) og hvis mini sover ute (stua er i 2.etg og motsatt side av huset). Hvis jeg er alene hjemme hender det jeg setter den på for å gå til naboen, mannen har testa dekning helt til butikken. Da jeg var i permisjon hadde jeg den ofte med på trilletur, så kunne jeg sette igjen baby utenfor butikk/kafé mens jeg gikk inn. Vi har hatt den med på reise, hvor baby har sovet på hotellrommet og vi har gått og spist i lobbyen. Senest i høstferien var vi på hyttetur der vi hadde to nabohytter, da sov mini i den ene og vi voksne spilte spill og prata i den andre.

Se på eksemplene over og tenk etter om noe av dette gjelder for deg. Kan hende klarer du deg fint uten babycall. Det er jo også en ting som man fint kan kjøpe etter hvert, hvis man finner ut at man savner det :)

Edit: også er babycall superlett å låne av andre for å teste ut. Har man to barn på samme rom holder det også med én babycall, så vi har ingen planer om å kjøpe én til neste baby.
 
Neonate er gull! Godt batteri og lett å ha med seg. Ønsker ikke kamera, både fordi jeg ikke ser nødvendigheten og fordi jeg liker at den er lett å ha med.
 
Vi venter vår første nå, så må bare spørre: hva skal man med babycall? Hva er det dere bruker den til liksom? :hilarious: Burde jeg kjøpe det? :shy:
Mine andre tre små har sovet ute siden de ble født. Og da er babycall gull. Også om sommeren når barnet sover og du vil ut å gjøre hageting, eller bare sitte på terrassen. Eller på besøk hos venner og barnet sover ute. Jeg elsker babycall, og ser det som helt nødvendig. Men folk har jo ulike behov.
 
Vi venter vår første nå, så må bare spørre: hva skal man med babycall? Hva er det dere bruker den til liksom? :hilarious: Burde jeg kjøpe det? :shy:
Jeg tenker du kan vente og se an behovet. :) Vi kjøpte ikke før etter noen måneder med første, på samme tidspunkt som vi begynte å legge henne i senga (på vårt rom) på kvelden før vi selv la oss. Før det hadde hun jo bare sovet på sofaen/vært våken i stua og så tok vi henne med når vi selv gikk og la oss. Og ellers var hun sammen med oss (i samme rom) hele tiden.
Babycallen er praktisk for oss blant annet fordi vi kan reagere raskere på lyder. Med begge våre har det vært slik at hvis vi kommer oss litt raskt til soverommet og hjelper med å finne smokk, sovner de med en gang igjen (når de er små). Hvis vi ikke får med oss at de begynner å «romstere» mer enn at de bare snur seg i senga, våkner de mer og det tar lengre tid for de å sovne igjen. 2-åringen er også en liten vandrer. Han kan våkne og bare gå ut av senga uten noe særlig lyd. Noen ganger når vi har glemt å sette på babycallen har vi funnet ham vandrende nede i 1. etasje. :hilarious:
Men jeg tenker det handler mye om hvordan både man selv og barna er, i tillegg til hvordan man bor og lever. Så dette kan du vurdere underveis, etter at babyen er født. :)
 
Back
Topp