Fortelle ansatte i barnehagen

Noelialita

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Desemberskatter 2016
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Julilykke 2023
Når er det på tide å fortelle de ansatte i barnehagen til storebror at han skal bli storebror? Aner ikke når jeg skal fortelle, for føler jeg burde si noe nå men samtidig føler jeg at jeg kan vente til det begynner å bli synlig osv. :)
 
Hun skal få dele selv, har kjøpt «jeg skal bli storesøster» skjorte som hun skal få ha på☺️
 
Da eldstemann skulle bli storebror første gang, sa vi det på julaften (var ca 8 uker). Så tok det sånn ca 1 sekund etter ferien før hele barnehagen visste det :)
Da yngste skulle bli storesøster drøyde vi det til uke 12-13 pga en del komplikasjoner. Hun fortalte det selv i bhg. Vi mistet i uke 16, og rakk ikke fortelle det i bhg før hun gjorde det selv.
De andre gangene har jeg ikke fortalt barna det. Kommer til å vente veldig lenge denne gangen og, ingen av de går i bhg lenger heller :D
 
Ikkje før etter 12, og om det ikkje er spes synlig då så venter eg litt til. Dog - godt mulig brorane fortel det sjølv når dei får vite det, det blir etter duotest.
 
Må du si noe da?
Man må vell ikke, men det er også en stor overgang i barnets liv som ofte ikke tenkes helt på. Ved at de ansatte i barnehagen vet om det kan de være med å forberede han på hva som skal skje, hvilken forandring som kommer osv. Jeg vil ikke fortelle for oppmerksomheten, men for hans del med at det blir en overgang for han også. :)
 
Ut ifra ideene her så likte jeg tanken på «jeg skal bli storebror» skjorte. Han snakker ikke mye selv enda, så ved skjorte blir oppmerksomheten på han uten at han sier noe selv :)
 
Kommer nok til å si det etterhvert, jeg er generelt veldig åpen om alt og om det går til helvete er det helt greit at de rundt oss får vite det også.

Men det får tidligst bli etter TUL. Vil se at det er noe der og at hjertet slår.
 
Kommer sikkert til å si det snart, siden det går mot hyperemesis igjen.. Da lurer de nok på hvorfor jeg aldri er tilstede lenger...
 
Har ikke barn i barnehage, men hadde med forrige. Da sa jeg det ganske tidlig fordi formen var dårlig. Før uke 12.
 
Når er det på tide å fortelle de ansatte i barnehagen til storebror at han skal bli storebror? Aner ikke når jeg skal fortelle, for føler jeg burde si noe nå men samtidig føler jeg at jeg kan vente til det begynner å bli synlig osv. :)
Barnehageansatt her, sniker litt :)
Hvis du er i god form og sønnen din ikke merker noe til at mamma er annerledes, så kan dere absolutt vente. Hvis derimot du er mye kvalm, vondt osv, kan det være lurt å dele med barnehagen, da det er ting som sønnen din plukker opp og kan gjøre han forvirret/bekymret. Om du ikke ønsker at alle andre skal finne det ut, så si ifra til de ansatte.
Eventuelt kan du jo bare si at du er i litt dårlig form om dagen (uten å si hvorfor) :)
 
Barnehageansatt her, sniker litt :)
Hvis du er i god form og sønnen din ikke merker noe til at mamma er annerledes, så kan dere absolutt vente. Hvis derimot du er mye kvalm, vondt osv, kan det være lurt å dele med barnehagen, da det er ting som sønnen din plukker opp og kan gjøre han forvirret/bekymret. Om du ikke ønsker at alle andre skal finne det ut, så si ifra til de ansatte.
Eventuelt kan du jo bare si at du er i litt dårlig form om dagen (uten å si hvorfor) :)
Takk for svar! Sliter en del med kvalme ja, så har vurdert å si det tidlig pga. det, men ikke gjort det enda. Får vurdere fremover om jeg forteller :)
 
Hvis formen er ok, så tenker jeg å vente til etter jul :) Det samme gjelder jobben. Nære venninner får nok vite det tidligere :)
 
Sniker fra februar: så det en gang mellom uke 12 og 19, husker ikke helt. Da vistes det, og det er jo en stor omveltning.
Har tidligere sagt noe sånt som "hvis han snakker mye om baby om dagen er det fordi han har fått ett søskenbarn, ikke fordi jeg er gravid" (var veldig opptatt av baby da, men hadde ikke så mye språk).
Så nå var det greit å si hvordan det er nå.
Har fått beskjed om at han har snakka om det i barnehagen, og koser innimellom magen når jeg henter, så greit å kunne ha en dialog på det.
 
Back
Topp