Lus og behandling

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
vi har lus i hus:shifty:
Jeg tok første kur på oss for 8 dager siden da vi oppdaget lus. Oppdaget lus på meg selv igjen i forrigårs, og fikk fikk tatt kur i går kveld sent. Så fikk mini og pappa kur i dag. Jeg fant piiiiittesmå lus i hodet på mini, ikke levd særlig lenge så det ut til. Fant ingen egg. Må jeg nå ta ny kur etter en uke på oss alle siden jeg fant lus? 3 kuren på hele husets medlemmer? Eller kun på oss to som jeg fant lus på i runde nummer to?
Hva ville du gjort? Latt det gå en stund uten lusekur nå?
Jeg har seriøst halvert hårmengden på hue grunnet ammehår, og håret er ødelagt av to lusekurer..... what to do?! :confused:
 
Vet ikke hva jeg hadde gjort...

Her fant jeg to små lus på yngste forrige uke, og tok kur på henne. Ikke funnet noe mer, men tar kur i morgen for sikkerhets skyld, og siden man skal ta to.

Så ikke noe på eldste, men han fikk en kur han også. Og får ny i morgen siden man skal ta to kurer.

Jeg kjøpte elektrisk lusekam, og den slo ut på eldste, var derfor han også fikk selv om jeg ikke fant noenting.
Sjekka håret mitt flere ganger med lusekammen også, men ikke fått utslag, så ikke kuret meg eller samboer. (Man skal jo ikke kures strengt tatt hvis man ikke har noe.)

Ikke noen egg på Frøkna, men lurer på om de kan ha blitt med håret ut i hårbørsten som jeg tømte for hår når jeg oppdaget lus. Kunne se sånn ut. Og de har jo da heldigvis ikke klekket. Hun har jo heldigvis nå, en del floker i håret, og mister jo en del hår hver gang vi børster...

Tror jeg ville avventet litt, og heller sjekket og kammet litt oftere en periode før jeg tok kur nr 3. De du fant nå skal jo egentlig ikke kunne legge egg nå som klekker neste uke, siden det tar ca 10 dager før de er voksne og legger egg. Og de har du vel drept nå med lusekuren uansett.
 
Vet ikke hva jeg hadde gjort...

Her fant jeg to små lus på yngste forrige uke, og tok kur på henne. Ikke funnet noe mer, men tar kur i morgen for sikkerhets skyld, og siden man skal ta to.

Så ikke noe på eldste, men han fikk en kur han også. Og får ny i morgen siden man skal ta to kurer.

Jeg kjøpte elektrisk lusekam, og den slo ut på eldste, var derfor han også fikk selv om jeg ikke fant noenting.
Sjekka håret mitt flere ganger med lusekammen også, men ikke fått utslag, så ikke kuret meg eller samboer. (Man skal jo ikke kures strengt tatt hvis man ikke har noe.)

Ikke noen egg på Frøkna, men lurer på om de kan ha blitt med håret ut i hårbørsten som jeg tømte for hår når jeg oppdaget lus. Kunne se sånn ut. Og de har jo da heldigvis ikke klekket. Hun har jo heldigvis nå, en del floker i håret, og mister jo en del hår hver gang vi børster...

Tror jeg ville avventet litt, og heller sjekket og kammet litt oftere en periode før jeg tok kur nr 3. De du fant nå skal jo egentlig ikke kunne legge egg nå som klekker neste uke, siden det tar ca 10 dager før de er voksne og legger egg. Og de har du vel drept nå med lusekuren uansett.

Legger de ikke egg før etter så mange dager????? IMG *lykke på jord* for hverken de jeg hadde eller de han hadde er så mange dagene gamle xsmile9

Jeg sjekker jo for lus hver dag! Har seriøst mistet sykt mye hår de siste dagene fordi kammen grer ut helt ellevilt mye ekstra ammehår!

Elektrisk lusekam? Aldri hørt om! Skal jeg jaggu sjekke ut! Takk!
 
Legger de ikke egg før etter så mange dager????? IMG *lykke på jord* for hverken de jeg hadde eller de han hadde er så mange dagene gamle xsmile9

Jeg sjekker jo for lus hver dag! Har seriøst mistet sykt mye hår de siste dagene fordi kammen grer ut helt ellevilt mye ekstra ammehår!

Elektrisk lusekam? Aldri hørt om! Skal jeg jaggu sjekke ut! Takk!
Nei mener å ha lest at de ikke legger egg før de er voksne. Og det tar 10 dager eller no
Var ikke voksne de jeg fant på Frøkna heller. De er mye større :p

Men må jo ha vært en større der tenker jeg siden hun hadde de små.

Men dette er barnemat ifht det vi hadde første gangen :eek:
Da fant jeg, en lørdag kveld, lus i mitt eget hår... En stor og feit... Børsta håret mitt i panikk, og det ramla ut 8... Gikk inn på rommet til eldste, løfta på litt hår ved øret og plukka ut 4 for hånd mens han sov... :eek:
Dagen etter satt vi flere timer og plukka både store lus, små lus og nymfer.. Og egg. Godt over 30 lus..
Ingen lisekur i hus heller, så det ble ikke bhg eller jobb mandag gitt, den ble brukt på å ta lusekur.
Samboer hadde et par, frøkna ingen den gang siden hun knapt hadde hår.

Så jeg har god erfaring med lus kan man si :p
Min erfaring da var at de vanlige lusekammene ikke er gode nok, lusa bare sklir mellom tennene på kammen, selv de minste tennene. Og når de store sklir gjennom, så sklir iallefall de smp gjennom. Jeg likte best å plukke for hånd.

Kjøpte elektrisk på apoteket, men lot usikker på hvordan den også er siden den slo ut på storebror uten at jeg så en eneste lus. Den kan reagere på floker også nemlig.
Eller hvis håret er litt rått/fuktig tror jeg. For håret til storebror var nok litt vått første gangen, han hadde løpt og lekt og var varm i hodet. Litt etterpå når han ikke var så varm så slo det ikke ut.

Men der i det settet fulgte det også med en annen type lusekam som tok egg, den var litt ruglete på tennene som eggene da festa seg i. Ikke testa den enda.
 
Back
Topp