Leggerutiner

Kobberfruen

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Hvor mange har startet?
Vi begynte ved to ukers alder. Han er 7 uker nå. Det fungerer egentlig kjempefint, og vi er nå nede i 30-40 minutters tid på leggingen. Tok litt tid før vi skjønte at han var overtrøtt noen ganger, og når vi nå passer på at han får en liten dupp som slutter rundt to timer før vi går på badet, så går det jo veldig bra.
Vi tar et bittelite bad(4-5 minutter), og han liker det mer og mer for hver dag. Deretter litt sang og påkledning på stellebordet før han får litt mat på sengekanten(flaske siden jeg ikke ammer). Han sovner av seg selv i løpet av 20 min etter at jeg har lagt han ned.
Gikk mye frem og tilbake og puttet smokk den første tiden, men nå har jeg byttet til en annen tåteflaske som tvinger han til å bruke mye lengre tid på maten, og da er han på en måte ferdig med å suge.(dr. Browns).
For oss ble nøkkelen at han skulle være passe mett og ikke overtrøtt, så går leggingen veldig fint. Det han får ekstra av flaske på senga blir vel mer som kos, men jeg ammet alltid førstemann i søvn, så jeg føler liksom at jeg må gi tilbudet.
 
Deilig når rutinene går som man ønsker

Her har vi ikke faste leggerutiner, snuppa er 5 uker. Ca kl. 21 har hun sin beste søvn i 2 - 3 timer før mat. Legger henne for å sove på soverommet da.
 
Ikke helt leggerutiner her i gården, vi tar kveldsstell og tar på pysj mellom seks og syv en gang, litt utifra hva som passer med legging til storebror :)
Da dimmer vi belysning og tar livet med ro, lille sovner på meg, men ofte er kvelden en god blanding mellom soving og pupping :Heartred Så sover han på meg eller pappa’n frem til vi legger oss :) Ammer gjerne idet vi legger oss, og i fare for å jinxe det, så sover vi i 3-4 t :facepalm:
 
Ingen leggerutiner her. Ga opp det med nr 1 siden det bare ble styr og slitsomt for alle. Han er 3 uker og legger seg i senga ca kl 21. Nr 1 la seg kl 23 og nr 2 la seg også kl 21.
 
Vi legger oss rundt kl 23-00, sover i 4t ca, og så er det amming hver 2t etter det frem til ca 10-11. Lang og rolig natt :)
 
Vi legger oss rundt kl 23-00, sover i 4t ca, og så er det amming hver 2t etter det frem til ca 10-11. Lang og rolig natt :)

Oi, det var imponerende. Vi har ikke så mye rutiner rundt legging enda, jeg synes det er vanskelig å få til. Synes egentlig hele natta er vanskelig. Jeg og mini legger oss i 11 tiden, da får mini mat og så sovner ofte mini av seg selv. Lille vil sove tett ved meg, mens jeg vil ha mini i egen seng. Ender ofte med en mellom ting (litt fra meg med egen dyne). Nettene er ellers ulike og jeg finner lite system i rytmen, noen netter vil mini ha mat ofte med korte intervaller, andre ganger må mini vekkes. Generelt er det vanskelig å holde lille våken selv om jeg prøver iherdig. Så av den grunn blir det fort lite mat gjennom natten. Etter amming er mini ofte urolig en god stund. Alt gjør at jeg får ekstremt lite søvn, og greier ikke sove på dagen. Jeg opplever ikke helt at jeg får til så mye rundt legging og soving. Og er ofre litt fortvilet og sliten. Vet ikke helt hvordan jeg skal få mini i egen seng rett ved meg.
 
Oi, det var imponerende. Vi har ikke så mye rutiner rundt legging enda, jeg synes det er vanskelig å få til. Synes egentlig hele natta er vanskelig. Jeg og mini legger oss i 11 tiden, da får mini mat og så sovner ofte mini av seg selv. Lille vil sove tett ved meg, mens jeg vil ha mini i egen seng. Ender ofte med en mellom ting (litt fra meg med egen dyne). Nettene er ellers ulike og jeg finner lite system i rytmen, noen netter vil mini ha mat ofte med korte intervaller, andre ganger må mini vekkes. Generelt er det vanskelig å holde lille våken selv om jeg prøver iherdig. Så av den grunn blir det fort lite mat gjennom natten. Etter amming er mini ofte urolig en god stund. Alt gjør at jeg får ekstremt lite søvn, og greier ikke sove på dagen. Jeg opplever ikke helt at jeg får til så mye rundt legging og soving. Og er ofre litt fortvilet og sliten. Vet ikke helt hvordan jeg skal få mini i egen seng rett ved meg.

Sniker
Det er veldig mange små som ikke vil ligge i egen seng, selv om den er rett ved siden av mamma. Det betyr ikke at du gjør noe feil ❤️
Min var kjempeurolig i egen seng rett ved meg, men roet seg npr han fikk ligge i min seng, selv om han hadde egen dyne. Han kjente vel litt merlukt og varme når vi var på samme madrassen. Håper dere finner noe som kan gi deg litt mer søvn snart. Også helt vanlig at de sover mye en natt og spiser konstant en annen natt :)
 
Oi, det var imponerende. Vi har ikke så mye rutiner rundt legging enda, jeg synes det er vanskelig å få til. Synes egentlig hele natta er vanskelig. Jeg og mini legger oss i 11 tiden, da får mini mat og så sovner ofte mini av seg selv. Lille vil sove tett ved meg, mens jeg vil ha mini i egen seng. Ender ofte med en mellom ting (litt fra meg med egen dyne). Nettene er ellers ulike og jeg finner lite system i rytmen, noen netter vil mini ha mat ofte med korte intervaller, andre ganger må mini vekkes. Generelt er det vanskelig å holde lille våken selv om jeg prøver iherdig. Så av den grunn blir det fort lite mat gjennom natten. Etter amming er mini ofte urolig en god stund. Alt gjør at jeg får ekstremt lite søvn, og greier ikke sove på dagen. Jeg opplever ikke helt at jeg får til så mye rundt legging og soving. Og er ofre litt fortvilet og sliten. Vet ikke helt hvordan jeg skal få mini i egen seng rett ved meg.

Akkurat sånn har vi det her også.. jeg skulle ønske jeg klarte å få til legging, men lille vil bare sovne oppå meg og hun finner ikke søvnen selv.. (kun hvis vi går tur med vogn) og hun må deretter «lirkes» ned ved siden av meg.. har forsøkt å legge henne i egen seng når hun sover men da våkner hun med en gang.. så det eneste som går er å lirke henne ned ved siden av meg også samsover vi..

Hun er også urolig etter nattmåltidene nesten hver natt, med noen få unntak hvor hun har sovnet med en gang.. det er veldig slitsomt og måtte bysse og bære rundt ( det er det eneste som funker) i en time midt på natten etter måltidene, men jeg håper jo det snart går over... Hun er bare 5,5 uker og vi er midt i en utrolig slitsom periode med kveldsuro og mye skriking på kveldene... så jeg holder bare fast ved tanken på at når den uroen går over så blir kanskje alt dette andre også litt enklere... En vakker dag så er alt dette mye enklere!
 
Oi, det var imponerende. Vi har ikke så mye rutiner rundt legging enda, jeg synes det er vanskelig å få til. Synes egentlig hele natta er vanskelig. Jeg og mini legger oss i 11 tiden, da får mini mat og så sovner ofte mini av seg selv. Lille vil sove tett ved meg, mens jeg vil ha mini i egen seng. Ender ofte med en mellom ting (litt fra meg med egen dyne). Nettene er ellers ulike og jeg finner lite system i rytmen, noen netter vil mini ha mat ofte med korte intervaller, andre ganger må mini vekkes. Generelt er det vanskelig å holde lille våken selv om jeg prøver iherdig. Så av den grunn blir det fort lite mat gjennom natten. Etter amming er mini ofte urolig en god stund. Alt gjør at jeg får ekstremt lite søvn, og greier ikke sove på dagen. Jeg opplever ikke helt at jeg får til så mye rundt legging og soving. Og er ofre litt fortvilet og sliten. Vet ikke helt hvordan jeg skal få mini i egen seng rett ved meg.

Vet hvordan du har det!
I starten prøvde jeg også å få han til å sove i egen seng som står rett ved vår seng, men når vi ammet liggende eller sittende så våknet han med engang han ble flyttet bort. Og de gangene han ammet en stund så ble jeg så utrolig trøtt at jeg var redd for å sovne.
Så vi begynte med å amme liggende hvor han har egen dyne på seg og er godt pakket inn forran han slik at han har ingen sjanse å snu seg på magen. Så dersom jeg sovner mens vi ammer så går det fint.
I det siste har jeg klart å holdt meg våken mens han ammet siden jeg er på telefonen imens. Og når han er ferdig så tar jeg bh-en på igjen og flytter meg litt bak (et par cm ved brystet). Han sover som en stein på siden.
Det er også blitt et triks i heimen når han begynner å kave fra 20-21. Nå ligger jeg i sofaen med han på siden og ammer. Roer seg ofte ned med engang.

"Rutinen" min er igrunn bare en rytme vi har hatt de siste 5 dagene (han er 3.5uker). Så tviler sterkt det holder i evig tid! Men det nytes mens det varer :Heartred

Største våkenperioden har vi rundt 5-6 når han må amme igjen siden han begynner å presse voldsomt med både luft og avføring i magen. Så vi gjør noen øvelser for å få ut det meste før vi sover videre. Ellers våkner jeg endel av at han sover urolig:rolleyes:
 
Sniker
Det er veldig mange små som ikke vil ligge i egen seng, selv om den er rett ved siden av mamma. Det betyr ikke at du gjør noe feil ❤️
Min var kjempeurolig i egen seng rett ved meg, men roet seg npr han fikk ligge i min seng, selv om han hadde egen dyne. Han kjente vel litt merlukt og varme når vi var på samme madrassen. Håper dere finner noe som kan gi deg litt mer søvn snart. Også helt vanlig at de sover mye en natt og spiser konstant en annen natt :)
Akkurat sånn har vi det her også.. jeg skulle ønske jeg klarte å få til legging, men lille vil bare sovne oppå meg og hun finner ikke søvnen selv.. (kun hvis vi går tur med vogn) og hun må deretter «lirkes» ned ved siden av meg.. har forsøkt å legge henne i egen seng når hun sover men da våkner hun med en gang.. så det eneste som går er å lirke henne ned ved siden av meg også samsover vi..

Hun er også urolig etter nattmåltidene nesten hver natt, med noen få unntak hvor hun har sovnet med en gang.. det er veldig slitsomt og måtte bysse og bære rundt ( det er det eneste som funker) i en time midt på natten etter måltidene, men jeg håper jo det snart går over... Hun er bare 5,5 uker og vi er midt i en utrolig slitsom periode med kveldsuro og mye skriking på kveldene... så jeg holder bare fast ved tanken på at når den uroen går over så blir kanskje alt dette andre også litt enklere... En vakker dag så er alt dette mye enklere!
Vet hvordan du har det!
I starten prøvde jeg også å få han til å sove i egen seng som står rett ved vår seng, men når vi ammet liggende eller sittende så våknet han med engang han ble flyttet bort. Og de gangene han ammet en stund så ble jeg så utrolig trøtt at jeg var redd for å sovne.
Så vi begynte med å amme liggende hvor han har egen dyne på seg og er godt pakket inn forran han slik at han har ingen sjanse å snu seg på magen. Så dersom jeg sovner mens vi ammer så går det fint.
I det siste har jeg klart å holdt meg våken mens han ammet siden jeg er på telefonen imens. Og når han er ferdig så tar jeg bh-en på igjen og flytter meg litt bak (et par cm ved brystet). Han sover som en stein på siden.
Det er også blitt et triks i heimen når han begynner å kave fra 20-21. Nå ligger jeg i sofaen med han på siden og ammer. Roer seg ofte ned med engang.

"Rutinen" min er igrunn bare en rytme vi har hatt de siste 5 dagene (han er 3.5uker). Så tviler sterkt det holder i evig tid! Men det nytes mens det varer :Heartred

Største våkenperioden har vi rundt 5-6 når han må amme igjen siden han begynner å presse voldsomt med både luft og avføring i magen. Så vi gjør noen øvelser for å få ut det meste før vi sover videre. Ellers våkner jeg endel av at han sover urolig:rolleyes:

Takk for fine svar :) Nesten godt å høre at legging og natta er krevende for fler en meg.

Har egentlig gitt opp å få mini i egen seng for en periode. Mini er forhåpentlig mer klar om en stund. Nå ammer jeg liggende og når mini er ferdig prøver jeg å lirke meg litt vekk og pakke en dine rund slik at det ikke blir kaldt. Våkner mye, men det blir mer søvn slik en å prøve å få mini i egen seng eller å ha mini på meg.
 
Vi prøver å få rutiner :) Her tar vi babyen opp,bader noe minutter eller bare vaske rumpa,bytte til pysjamas,spiser og prøver å ha ham å sove. Vi begynner med det mellom kl7-8. Jeg prøvde ikke å ha ham i hans seng før denne uka,han er 4 uker imorgen :) han sover noen timer,spiser og sover til kl3. Etter det han er våken eller mer urolig. Han kan bli ferdig med natta kl 6 eller sove til kl 8,man vet aldri. Vår største problem nå er at han rapper ikke hver gang etter amming,han gulper mye og blir lyst våken etter bleieskift. Hvis noen har tips hvordan å få han å rappe? Jeg tror alt som jeg har lest her er normalt,bare slitsomt!!!
 
Vi prøver å få rutiner :) Her tar vi babyen opp,bader noe minutter eller bare vaske rumpa,bytte til pysjamas,spiser og prøver å ha ham å sove. Vi begynner med det mellom kl7-8. Jeg prøvde ikke å ha ham i hans seng før denne uka,han er 4 uker imorgen :) han sover noen timer,spiser og sover til kl3. Etter det han er våken eller mer urolig. Han kan bli ferdig med natta kl 6 eller sove til kl 8,man vet aldri. Vår største problem nå er at han rapper ikke hver gang etter amming,han gulper mye og blir lyst våken etter bleieskift. Hvis noen har tips hvordan å få han å rappe? Jeg tror alt som jeg har lest her er normalt,bare slitsomt!!!
Det hørtes ganske bra ut da:). Jeg legger min mage mot mage mens jeg sitter i senga. Kommer fort en rap da.
 
Vet hvordan du har det!
I starten prøvde jeg også å få han til å sove i egen seng som står rett ved vår seng, men når vi ammet liggende eller sittende så våknet han med engang han ble flyttet bort. Og de gangene han ammet en stund så ble jeg så utrolig trøtt at jeg var redd for å sovne.
Så vi begynte med å amme liggende hvor han har egen dyne på seg og er godt pakket inn forran han slik at han har ingen sjanse å snu seg på magen. Så dersom jeg sovner mens vi ammer så går det fint.
I det siste har jeg klart å holdt meg våken mens han ammet siden jeg er på telefonen imens. Og når han er ferdig så tar jeg bh-en på igjen og flytter meg litt bak (et par cm ved brystet). Han sover som en stein på siden.
Det er også blitt et triks i heimen når han begynner å kave fra 20-21. Nå ligger jeg i sofaen med han på siden og ammer. Roer seg ofte ned med engang.

"Rutinen" min er igrunn bare en rytme vi har hatt de siste 5 dagene (han er 3.5uker). Så tviler sterkt det holder i evig tid! Men det nytes mens det varer :Heartred

Største våkenperioden har vi rundt 5-6 når han må amme igjen siden han begynner å presse voldsomt med både luft og avføring i magen. Så vi gjør noen øvelser for å få ut det meste før vi sover videre. Ellers våkner jeg endel av at han sover urolig:rolleyes:

Hva slags øvelser gjør dere for å hjelpe med luft og avføring? :) Vår trykker og står på i søvne og vi vet ikke hva vi skal gjøre.

Vi har ikke begynt med leggerutiner men han pleier å legge seg med oss rundt 23 etter et måltid. Så våkner han gjerne for mat og bleieskift kl 03, og igjen kl 06. Mamma vil gjerne ha mer søvn så vi sover ofte videre til 09 ;)
 
Det hørtes ganske bra ut da:). Jeg legger min mage mot mage mens jeg sitter i senga. Kommer fort en rap da.
Jeg får ham å rape og han gulper mindre men våkner nesten hver time nå etter midnatt pga luft og smerter i magen :(
 
Last edited:
Hva slags øvelser gjør dere for å hjelpe med luft og avføring? :) Vår trykker og står på i søvne og vi vet ikke hva vi skal gjøre.

Vi har ikke begynt med leggerutiner men han pleier å legge seg med oss rundt 23 etter et måltid. Så våkner han gjerne for mat og bleieskift kl 03, og igjen kl 06. Mamma vil gjerne ha mer søvn så vi sover ofte videre til 09 ;)

Vi kjører på med sirkelbevegelser på magen (med klokken) for å få magen litt i gang. Og så beveger vi beinå som om han sykler, og presser beinå forsiktig opp mot magen. Også tar vi ett og ett ben opp mot magen mens vi snur han til den ene siden. Gjerne gjentar dette endel ganger. Og så løfter jeg han opp og "setter han på potten" som jeg kaller det. Altså har ryggen hans mot magen min mens jeg holder under knærå som om han skulle "gjort fra seg" ute i skogen :hilarious: Vi gjør dette med bleie på, men vet om folk som også gjør dette mot vasken uten bleie :)
Ofte får vi ut mye luft og mye avføring!

Må allikevel si at vi våkner ofte rundt kl 4 og kl 8 med at han jobber mye med magen, så er ofte våken 0.5-2t med å jobbe med å få det ut. Får så vondt av han når han jobber der at jeg vil heller hjelpe han med å få det ut.

Igår var jeg ekstra oppmerksom på å få ut en god rap etter hvert måltid, også om natten, og troor dette hjalp på mot luft i magen! Han klarte selv å få ut avføringen uten mye pressing, så det var en herlig natt :)
Før fikk jeg ikke han til å rape om natten siden var redd for å vekke han, men i det siste så har jeg merket at han sover videre på skulderå mi mens jeg prøver å få han til å rape :hilarious:
Krysser alt vi har og bank i bordet for at det fortsetter slik:)
Edit: hadde luft i natt også... :hilarious:

De siste 4 dagene har han sove 9-1, 1-4, 4-7, 7-9, så har fått endel søvn. Startet med å legge han rundt 7-9 for å unngå den fæle kveldsuroen. Tar ofte et par timer å få han skikkelig i søvn så like greit for oss å prøve å legge han litt tidligere :)

Vurderte miniform, men leste på pakningen at det var fra 3 måneder så jeg ble litt usikker. Skal på 6 ukers kontroll på torsdag så skal ta det opp med legen da hva vi kan gjøre dersom han fortsetter med mye luft og problemer med avføringen fremover. Har også lest at de kan ha låsninger i kroppen som kan gjøre at de slike med å få ut luft om natten når de ligger på rygg, så kanskje vi får ordnet oss en time til kiropraktor om dette vedvarer.
 
Last edited:
Vår sover to skikkelig gode økter på 3-4 timer ute i vogna si fra 08/09 til 12/13 og en økt fra 13/14-16/17.

Etter dette er han litt vanskeligere å legge. Sover kanskje 15-20 minutter ved puppen eller lignende. Vil ikke sove i vogna, men sovet litt i bæresele på denne tiden. Må bysses og er generelt veldig utrolig.

Legger seg for kvelden i 20-22 tiden. Våkner da for mat i 2/3 tiden og gjerne rundt 5/6. Varierer når vi står opp, men gjerne mellom 06.30-07.30.

Hvor sover deres i den meste kavete perioden på døgnet?
 
Hvor sover deres i den meste kavete perioden på døgnet?

Oioi deilig med lang sovetid fra 20/22 til 2/3 da:wideyed:

Vår sover (om vi er heldig) i armene mine når han begynner å kave på ettermiddagen/kvelden. Legger han inntil meg som om jeg skulle amme, men så gir jeg han tutt istedenfor. Prøver først med pupp selvfølgelig, men viss han da bare blir sint så gir jeg tutt. Fungerer veldig ofte:)
 
Akkurat sånn har vi det her også.. jeg skulle ønske jeg klarte å få til legging, men lille vil bare sovne oppå meg og hun finner ikke søvnen selv.. (kun hvis vi går tur med vogn) og hun må deretter «lirkes» ned ved siden av meg.. har forsøkt å legge henne i egen seng når hun sover men da våkner hun med en gang.. så det eneste som går er å lirke henne ned ved siden av meg også samsover vi..

Hun er også urolig etter nattmåltidene nesten hver natt, med noen få unntak hvor hun har sovnet med en gang.. det er veldig slitsomt og måtte bysse og bære rundt ( det er det eneste som funker) i en time midt på natten etter måltidene, men jeg håper jo det snart går over... Hun er bare 5,5 uker og vi er midt i en utrolig slitsom periode med kveldsuro og mye skriking på kveldene... så jeg holder bare fast ved tanken på at når den uroen går over så blir kanskje alt dette andre også litt enklere... En vakker dag så er alt dette mye enklere!

Åh akkurat sånn har vi det også. Utrolig slitsomt ar vi ikke har funnet en måte å roe henne på som ikke innebærer vugging. Om ikke annet blir vi sterke i armene...
 
Her er den eneste måten å få lillemann til å sovne på å bysse, bysse og atter bysse. Enten dype knebøy med han på brystet, eller liggende i armene, evt gå frem og tilbake med dype knebøy. Helst på mørkt rom utover dagen da det blir vanskeligere for hver gang. Har også fått han Til å sovne ved å ha han i bæresele og gå rundt enten inne eller ute men sover kort av gangen også der. Utrolig slitsomt, og kan ta lang tid før han sovner selv om han er kjempetrøtt. Virker som det er noe som plager han. Våkner gjerne av promp eller rap. Sover aldri alene og om man legger han ned noe sted våkner han med en gang. Så det er slitsomme dager for mor! Har gradvis blitt verre synes jeg. Får oppfølging og prøver melkefri kost nå, men det kan jo ta litt tid før man merker full bedring dersom det er melkeproteinallergi. Synes dere som kan legge babyene og gå og gjøre andre ting er heldige altså :)
 
Ja jeg kan ikke klage for mini sover godt på dag og natt.

Her må han også bysses i søvn, men ikke nødvendigvis i armene. Bruker vogn på dag/ettermiddag og vugge i stua på kvelden.

Håper det går seg til snart for dere som sliter veldig med sovingen.
 
Back
Topp